перекладач

четвер, 1 квітня 2021 р.

 Доброго дня 6 та 7 клас!


6 клас

01.04.2021р.

Урок № 50

Тема : Рослинні угруповання.

 

На минулому уроці ви вивчали екологічні групи і життєві форми рослин.

1.Скажіть будь-ласка від чого залужить зовнішній вигляд та будова кожного виду рослин.

Цікаві факти: 

 Тропічні рослини ростуть в умовах підвищеної вологості, тому їхні листки — широкі та м'ясисті — пристосовані до інтенсивної транспірації (випаровування). Багато з них мають «рвану» форму листка – це для того, щоб під час сильних дощів вони не рвалися.

Навіщо кактусу колючки? 

 

 У тих місцях, де ростуть кактуси з численними тонкими і м'якими колючками, дуже суворі погодні умови. Дощів може не бути місяцями, а добові коливання температур - від декількох градусів тепла в досвітні години до + 50 ° С в середині дня. У таких умовах утворюється рясна роса, ось саме вона і є для кактусів основне джерело вологи. Колючки у кактуса - це видозмінені листки, які і вбирають вологу. Кактуси мають здатність вбирати воду не тільки колючками, але і поверхнею стебла, але все ж саме колючки поставляють в організм рослини велику частину необхідної вологи. На дорослому кактусі тисячі колючок, і кожна засвоює свою крапельку роси. Захищатися в такому середовищі не від кого, тому й колючки м'які. 

Кактуси з довгими, рідкісними і гострими колючками ростуть у місцевості з більш м'яким кліматом. Вологи достатньо, але й охочих поласувати соковитою зеленню теж чимало. Для захисту від травоїдних тварин природа забезпечила кактуси довгими, жорсткими і дуже гострими колючками.

Кактуси, які майже суцільно вкриті білим пухом або обплутані білою павутиною (як нам здається) теж жителі суворої кліматичної зони. Білий колір потрібний зовсім не для краси - таке біле покривало відбиває сонячне світло і рятує рослину від перегріву. Коли вночі температура різко падає, щільний покрив з волосків захистить рослину від холоду.

      2. Охарактеризуйте поняття «умови середовища».

3.Що таке екологічний фактор?

4.Розкрийте поняття екологічна група. Назвіть ці групи.

 5.Назвіть життєві форми рослин.

Переходимо до нової теми. 

 Рослини, пристосовуючись до існування на певній території, створюють рослинні угруповання, чи фітоценози. Фітоценози бувають природними й штучними. Штучно створені фітоценози не здатні жити без допомоги людини, що їхня винайшла. Ви це досить добре знаєте. Наприклад, якщо не доглядати за своїм городом, полем, парком чи садом, вони досить швидко забур'янюються та перестають задовольняти потреби людей. Сукупність фітоценозів на певній території звуть рослинністю.

Рослини в угрупованні (фітоценозі) отримали тісні зв'язки як поміж собою, так та із довкіллям. Всі досить добре знають, що у будь-якому рослинному угрупованні завжди є тварини. Наприклад, якщо це ліс — у ньому здатні існувати вовки, лосі, косулі, ведмеді, лисиці, зайці, гризуни, птахи й комахи. Така сукупність зветься біоценозом. 

Ліс зростає на ґрунті, в якому розташовані коріння рослин, мешкають бактерії, гриби, черви і т.п. Сукупність живої і неживої природи звуть екосистемою. Друга назва підкреслює те, що зв'язки живого і неживого у природі створює системи.

Системи завжди відзначаються певною сталістю, чи рівновагою. Якщо порушитидану рівновагу, то таку систему можна зруйнувати, це у наш час часто спостерігається.

Головними рослинними угрупованнями являються ліси, степи, луки, болота

 Презентація "Рослинні угруповання"

  Всі рослинні угруповання пристосовані до умов існування на однорідній території. Грунт даної території, освітлення,вологість , температура і інші умови життя різняться від умов існування другого угруповання. Тому, наприклад, степові рослини не здатні існувати на болоті, й навпаки.

 Характерний розподіл рослинних угруповань по земній кулі визначається кліматом, грунтами та рельєфом.

Ліси — угруповання, в котрих домінують деревні рослини. Зокрема, широколисті ліси (граб, береза, дуб, липа, клен, бук, ясен і т.п.), хвойні ліси (сосна, ялина, модрина і т.п.), мішані ліси (сосна, дуб і т.п.).

Луки — це угруповання, в котрих домінують багаторічні вологолюбні трави (злакові, бобові і т.п.).

Степи — угруповання, в котрих домінують багаторічні трави, які пристосованідо довготривалих посушливих періодів (злакові, лілієві).

Болота представляють собою постійно вологі ділянки на землі, в котрих розповсюджені здебільшого трав'янисті рослини (осока, рогіз, очерет).

Завдання!

Використовуючи текст підручника охарактеризуйте угруповання: ліс, степ, луки, болото. (параграф 46 ст. 203-208)

 

Людський вплив на рослинні угруповання здатний бути:

— прямим (штучні насаджування або пряме винищення рослин),

— непрямим (зміни у угрупованнях через зміни у складі повітря).

 

Закріпимо!

Дати повну відповідь на запитання:

1. Що таке рослинні угруповання?

2. Яка ярусність характерна для лісових угруповань?

3. Які типи рослинних угруповань вам відомі?

Домашнє завдання:

вивчити §46, сторінки 203-209, відповісти на питання в кінці параграфа; вивчити конспект.

Індивідуальне творче завдання: Чи є така рослина, яка зростає усюди? Чому вся Земля не вкрита лісом, адже тоді було б більше кисню?

Виконані завдання можна надсилати на електронну адресу : 11051987awd@gmail.com або на Viber. 

7 клас

01.04.2021р.

Урок № 47

Тема: Узагальнення та систематизація знань з теми " Процеси життєдіяльності" . Міні-проект "Розвиток жаби озерної". 

Пригадаємо вивчене!

1. Дати визначення понять:

-обмін речовин,

- гетеротрофний організм,

-травлення,

- живлення,

- травна система,

- дихання

 Назвати класи тварин, які мають таку дихальну систему:

1)    -Трахєї : ________

2)    -Зябра: _______

 3)   - Легені: _________.

 Рівень І - ІІ

Тест (по 0,5 бала за кожне завдання, всього 6 балів)

 

1.      Міцний зовнішній скелет характерний для:

 а) червів;      б) комах;     в) павукоподібних;      г) ракоподібних.

 

2.      Для медузи характерна симетрія:

а) сферична;         б) променева (радіальна);        в) двобічна;      г) асиметрія.

 

3.      Мальпігієві судини мають:

а) карась;    б) колорадський жук;             в) павук-хрестовик; г) ропуха

 

4.      Сечовий міхур відсутній у:

а) риб;            б) птахів;                в) амфібій;        г) рептилій

 

5.      Подвійне дихання притаманне:

а) амфібіям;      б) птахам;        в) рептиліям;        г) рибам

 

6.      Трахеї - органи дихання характерні для:

а)  комах;       б) кишковопорожнинних;      в)  ракоподібних;  г)черевоногих молюсків

 

7.      Укажіть тварин, які належать до теплокровних

а) жаби;      б) акули;        в)  рептилії;          г)  голуби

 

8.      Укажіть назву судин, якими кров рухається до серця:

а)  вени;     б) артерії;        в) аорта;               г) капіляри

 

9.      Укажіть тварину, якій притаманне позакишкове живлення:

а)   молюски;    б) річковий рак;     в) печінковий сисун;       г) павук-хрестовик

 

10.  Кіль має грудина багатьох:

а) ссавців;       б) плазунів;               в) земноводних;                г) птахів.

 

11.  Шийний відділ хребта у ссавців з:

а) різної кількості хребців          б) восьми хребців         в) чотирьох хребців     г) семи хребців

 

12.  Яка з тварин має хрящовий скелет:

а) кіт лісовий               б) окунь звичайний           в) акула            г) ворона

Рівень ІІІ

Встановити відповідність між елементами скелета амфібій та відділом до якого він належить (1бал)

1. гомілка                                    А. задня кінцівка                                  

1

2

3

4

 

 

 

 

2. хвостова кістка                      Б.  хребет

3. лопатка                                   В. передня кінцівка

4. плече                                       Г. пояс передніх кінцівок

Встановити відповідність між елементами скелета птахів та відділом до якого він належить (1бал)

1. вороняча кістка                      А. грудна клітка            

1

2

3

4

 

 

 

 

2. цівка                                        Б. передня кінцівка

3. крило                                       В. задня кінцівка

4. ребра                                        Г. пояс передніх кінцівок

 

Встановити відповідність між тваринами та будовою серця (1бал)

1.черепаха                                    А. серце двокамерне

2. жаба-ропуха                             Б. серце чотирикамерне

1

2

3

4

 

 

 

 

3. горобець                                   В. серце трикамерне з неповною перегородкою

4. карась                                        Г. серце трикамерне

 

 

Рівень IV. Дати розгорнуту відповідь (кожне завдання 1,5 бала)

1.      Які біологічні функції виконує кровоносна система?

2.      Чим живлення тварин відрізняється від живлення рослин?

 Домашнє завдання: повторити тему : "Процеси життєдіяльності". ; створити міні-проект "Розвиток жаби озерної".

Виконані завдання можна надсилати на електронну адресу :
11051987awd@gmail.com або на Viber.

 

 

 

 

 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар