Вітаю 5 та 10 Клас!
Сьогодні 31 березня 2022 р.
Природознавство 5 клас
Тема: Різноманітність середовищ життя і пристосування живих організмів до життя в кожному з них.
План роботи для самостійного вивчення.
1. Ознайомтесь з матеріалом презентації та відеоматеріали.
2. Занотуйте основні поняття та терміни з теми, створіть конспект.
3. Складіть фантастичну розповідь про різноманітність середовищ та організми в них.
4. Дайте відповідь на питання.
Презентація (перегляньте за посиланням):
Дайте
коротку письмову відповідь
на питання:
а)
які умови існування
у наземно-повітряному середовищі;
б)
наведи приклади пристосування
організмів до життя
у наземно-повітряному середовищі;
в)
які умови життя
у організмів у
водному середовищі;
г)
назви рослини і
тварини водного середовища;
ґ)
які умови існування
організмів у ґрунтовому
середовищі;
Біологія 10 клас
Тема: Узагальнення та систематизація знань з теми "Спадковість і мінливість."
Репродукція як механізм забезпечення безперервності існування видів.
Особливості процесів регенерації організму людини.
1.Форми розмноження організмів.
Способи нестатевого розмноження
Здатність до розмноження (утворення нового покоління
особин того ж виду) – одна з основних особливостей живих організмів. Під час
розмноження відбувається передача генетичного матеріалу від батьківського
покоління до наступного. Існують дві форми розмноження – нестатеве і статеве.
Нестатеве розмноження відбувається без утворення гамет, у ньому бере
участь лише один організм. За нестатевого розмноження зазвичай утворюються
ідентичні нащадки. Різнитися вони можуть лише внаслідок випадкової мутації.
Існує кілька типів нестатевого розмноження: поділ клітини навпіл, за
якого утворюється дві ідентичні материнські клітини(властиве, наприклад,
бактеріям та одноклітинним еукаріотам – сарковидним, джгутиковим, інфузоріям);
множинний поділ, за якого після низки повторних поділів батьківського ядра та
поділу самої клітини утворюються численні дочірні клітини (властиве малярійному
плазмодію); розмноження спорами (приклади – мукор та пеніцилін); брунькування
(приклади – дріжджі, прісноводна гідра); вегетативне розмноження - цибулинами , бульбоцибулинами, бульбами,
кореневищами, пагонами тощо ( властиве рослинам); фрагментація тіла ( плоскі та
кільчаті черви, голкошкірі).
Переваги
нестатевого розмноження:
- потрібна лише одна батьківська
особина;
- утворюються генетично ідентичні
нащадки; якщо вид добре пристосований до свого середовища, це є перевагою;
- сприяє розселенню та поширенню
виду;
- швидке розмноження;
Недоліки
нестатевого розмноження:
- відсутність генетичної
мінливості серед нащадків;
- марна втрата енергії та речовин
за розмноження спорами, велика частина з яких не потрапляють у сприятливе місце
для проростання;
- загроза перенесення та
виснаження поживних речовин в одному місці існування.
2. Статеве розмноження і статевий процес. Способи статевого розмноження
За статевого розмноження нащадки утворюються внаслідок злиття двох гаплоїдних гамет з
утворення диплоїдної зиготи,з якої розвивається новий організм. Процес злиття
гамет називають заплідненням. Під час запліднення зливаються ядра гамет, і це
призводить до об»єднання двох наборів хромосом – батька і матері.
Чоловічі та жіночі особини утворюють різні типи гамет. Існують види, у
яких і чоловічі і жіночі гамети утворюють один і той же організм, який має і
жіночі, і чоловічі репродуктивні органи ( гермафродитні, або двостатеві
організми), а також види, у якого окремо існують чоловічі та жіночі особини (
роздільностатеві).
Поліембріонія
– процес розвитку кількох зародків з однієї заплідненої яйцеклітини.
Поліембріонія досить поширена серед різних груп тварин (війчасті та кільчасті
черви, іноді у членистоногих, риб, птахів і ссавців). Вона притаманна деяким
комахам ( наприклад, їздцям) і ссавцям ( наприклад, броненосцям). У людини в
разі поліембріонії народжуються одно яйцеві близнята, які мають ідентичний
набір спадкової інформації.
Партеногенез ( дівоче розмноження)
– одна з форм статевого розмноження, за якого жіночі статеві клітини
розвиваються без запліднення.
Переваги
статевого розмноження
- нащадки отримують комбінацію
ознак батьків; за сприятливої комбінації підвищується життєздатність та
покращується пристосованість нащадків до умов середовища, що змінюється;
- внаслідок комбінативної
мінливості надає більше матеріалу для еволюції.
Недоліки
статевого розмноження:
- необхідність пошуку партнера;
- частина видів потребує
спеціальних механізмів запліднення ( запилення рослин комахами, птахами,
вітром);
- частина нащадків за невдалої
комбінації ознак виявляються менш життєздатними, ніж батьківські особини;
- менша кількість нащадків, ніж
за нестатевого розмноження;
- менша швидкість розмноження,
ніж за статевого.
3. Біологічні основи, типи і рівні регенерації
Регенерація ( відновлення)- здатність живих організмів з
часом відновлювати пошкоджені тканини, а іноді й цілі втрачені органи.
Регенерація відбувається на таких рівнях:
- репарація ДНК ( виправлення
хімічних пошкоджень та розривів у молекулах)
- регенерація на субклітинному
рівні;
- регенерація на клітинному
рівні;
- регенерація на тканинному
рівні;
- регенерація на організмовому
рівні.
Регенерація, що відбувається в процесі нормальної життєдіяльності
організму і не пов»язана з пошкодженням чи втратою частин організму, називають
фізіологічною. Наприклад, у людини постійно оновлюється зовнішній шар шкіри.
Інший вид регенерації – репаративна.
Вона відбувається після пошкодження або втрати
частини тіла або клітини. Буває типовою чи атиповою. За типової репаративної
регенерації втрачена частина змінюється такою ж самою ( наприклад: відновлення
хвоста у ящірки). За атипової втрачена частина замінюється структурою, що
відрізняється від утраченої кількісно або якісно ( наприклад: антена замість
ампутованого ока у рака).
4. Трансплантація тканин та організмів у людини, її перспективи.
Трансплантація ( пересаджування)-
метод, що полягає В пересадці реципієнту органа або тканини ( трансплантата),
взятих у донора, а також клонованих тканин, штучних імплантатів (електронних,
металічних та інших), найчастіше методом хірургічного втручання.
Розрізняють такі види трансплантації:
- аутотрансплантація – реципієнт трансплантації є донором для самого
себе;
- ізотрансплантація –донором трансплантата є 100% генетично й імунологічно
ідентичний реципієнту одно яйцевий близнюк реципієнта;
- аллотрансплантація –донором трансплантата є організм того ж виду, що
генетично й імунологічно відрізняється від реципієнта;
- ксенотрансплантація – трансплантація матеріалу від іншого біологічного
виду (наприклад: людині від тварини).
- клітинна інженерія та клонування – методом вирощування тканин, організмів
із клітин реципієнта з метою пересаджування.
Найчастіше трансплантують кістковий мозок, шкіру, печінку, нирки і
серце.
У перспективі клонуван6ня тканин і вирощування цілих органів людини із
заданими імунологічними характеристиками можуть призвести до того, що 100%
трансплантацій органів будуть гомологічними.
5. Правила біологічної етики
Біоетика - це міждисциплінарна галузь знання та
практики, мта якої – збереження та розвиток життя за допомогою етичних
принципів.
Основні правила і принципи біоетики є такими:
1) принцип автономії(людина має право розпоряджатися своїм здоров»ям та благополуччям)
2) принцип «не зашкодить» (мінімізація шкоди, що завдають пацієнтові під час
медичного втручання);
3)принцип блага ( моральний обов»язок робити добро, котрий акцентує обов»язок лікаря
виконувати дії, спрямовані на покращення стану пацієнта);
4) принцип справедливості (необхідність рівного ставлення до пацієнтів та
справедливого розподілу ресурсів під час надання медичної допомоги);
5)принцип людської гідності (гарантує гідне ставлення до пацієнта);
6) принцип інтегральності ( передбачає недоторканість психофізичної цілісності
людини);
1. Що таке регенерація? Які типи
та рівні регенерації існують?
2. У чому особливості регенерації
людини?
3. Які види трансплантації
тканини існують? Які перспективи цього напрямку?
4. Наведіть правила біологічної
етики і поясніть кожне з них.
Домашнє завдання:
1. Виконайте завдання в друкованому зошиті(бажано обовязково зробити).
2. Вивчити нові поняття та терміни з нової теми.
3. Дати відповідь на питання.
Немає коментарів:
Дописати коментар