перекладач

понеділок, 11 квітня 2022 р.

Доброго дня 5, 7 та 8 клас! 

Сьогодні 12 квітня 2022 р.

5 клас Природознавство

Тема: Грунтове середовище життя. Пристосування організмів до життя у грунті.

Земля — єдина з планет має ґрунт — особливу, верхню оболонку суші. Поступово перетворюючи верхній шар літосфери, живі організми створили третє середовище проживання.  

Одже , сьогодні наше завданнядізнатись, чим умови існування у ґрунті відрізняються від умов існування в інших середовищах та як пристосовуються його мешканці до цих умов. 

План за яким сьогодні працюємо:

1. Опрацюйте текст підручника за темою пр. 42 ст. 181. Також ви можете ознайомитись з додатковим матеріалом , що знаходиться нижче.

2. Занотуйте в робочі зошити основні поняття та терміни з теми.

3. Для закріплення виконайте завдання в друкованому зошиті ст. 75,76. або можере скласти письмову розповідь про грунтове середовище та його мешканців. (на вибір)

Отже трішки цікавої інформації та фактів:

Памятник гркнту в Пекіні

«Майже 500 років тому в імператорському саду в центрі Пекіна був споруджений чудовий пам’ятник. Він представляв собою квадратний майданчик з довжиною сторони 6 метрів, на якому були насипні ґрунти різного кольору і походження. У центрі жовтий ґрунт, характерний для великої території Китаю. Саме йому завдячує своїм кольором Жовта річка - Хуанхе, що розмиває товщі Лесового плато. Решта поверхня майданчика розділена на чотири сектори, які обернені до чотирьох сторін світу. Північний сектор засипаний чорноземом, який поширений в північно-східному Китаї; південний - червоноземом з південної частин країни; західний - світлими білими пустельними ґрунтами північно-західного Китаю; східний - блакитними заболоченими ґрунтами рисових полів Великої Китайської рівнини. Вибитий на камені напис свідчить: «Ця споруда збудована у 1421 році в епоху династії Мін. В середині знаходиться жовтий ґрунт, в східній стороні блакитний, на заході білий, на півдні червоний і на півночі чорний ґрунти. Всі ці землі різних кольорів належать імператору».

Ось так він виглядає:

Пам’ятник ґрунтам в Імператорському саду (Пекін, Китай)

Тепер про грунтове середовище:

Характерні особливості  ґрунтового середовища:

Ø властива висока щільність, бо усе заповнене ґрунтом і ускладнює переміщення;

Ø недостатня кількість світла;

Ø мало кисню, з глибиною він зменшується;

Ø достатньо води;

Ø достатньо неорганічних і органічних речовин;

Ø незначні коливання температури.

Ø наявність речовин у різних агрегатних станах (часточки ґрунту містять речовини  в твердому стані, є рідка вода і газоподібне повітря);

Ø загалом поживні речовини зосереджені в гумусі – верхньому шарі ґрунту.

 Мешканці ґрунту.

Ґрунтове середовище заселене нерівномірно: найбільше організмів мешкає у верхньому шарі ґрунту. З глибиною кількість мешканців ґрунту зменшується.

У ґрунті мешкають різноманітні організми. Найбільше в ньому мікроскопічних організмів - бактерій, одноклітинних водоростей, грибів і тварин. Бактерії та гриби ґрунту розкладають відмерлі рештки організмів до неорганічних речовин. Ці речовини розчиняються у ґрунтовій воді і поглинаються рослинами.

Ґрунт пронизують корені рослин, для яких він є опорою, джерелом води і неорганічних речовин. Грибниці грибів теж розташовані у ґрунті. Бактерії перетворюють відмерлі рештки організмів у гумус, або перегній. Цим вони підвищують родючість ґрунту.

У ґрунті живуть різноманітні комахи, черви, звірі та інші тварини.

Роль мешканців ґрунтового середовища в природі:

Ø прокладаючи ходи в ґрунті, розпушують його та забезпечують надходження повітря і води;

Ø завдяки бактеріям і дощовим черв'якам ґрунт поповнюється неорганічними речовинами;

Ø очищують планету від мертвих решток.

Мешканці ґрунтового середовища: 

Ø бактерії та гриби (розкладають відмерлі рештки організмів до неорганічних речовин);

Ø одноклітинні водорості;

Ø тварини (комахи, черв’яки, жуки, личинки, кроти, сліпаки);

Ø тварини наземно-повітряного і водного середовища, які будують різні укриття в ґрунті (борсуки, миші, комахи);

Ø середовище пронизують корені рослин (він є опорою, джерелом води і неорганічних речовин), грибниці грибів.

Тепер щоб дізнатись про мешканців грунту перегляньте презентацію за посиланням:

https://docs.google.com/presentation/d/1Gbe1ao_PmN2HROzWSb0R8TaaDraZqiZe/edit?usp=sharing&ouid=100301507652054648741&rtpof=true&sd=true


Це цікаво!

Для багатьох тварин ґрунт стає притулком на холодні зимові місяці. Ближче до поверхні ґрунту влаштовуються комахи та їхні личинки. У норах зимують гадюки, вужі, ящірки, жаби. На глибині 1,5-2 метри ґрунт майже не промерзає. Тут переживають зиму дощові черв’яки і кроти. Також у ґрунті зимують корені й насіння рослин.

Деякі організми, які зимують у ґрунті, можуть загинути, якщо ґрунт дуже промерзне. Запобігти промерзанню ґрунту і зберегти його тепло допомагає сніговий покрив, його порівнюють з теплою ковдрою. Чим товщий шар снігу, тим менше промерзає ґрунт Це пов’язано з тим, що сніг пухкий, в ньому багато повітря, яке, як відомо, погано проводить тепло. А ґрунт добре утримує тепло і повільно охолоджується. Так сніг допомагає ґрунту зберігати тепло.

Отже, ґрунтовому середовищу властива висока щільність, у ньому достатньо води, неорганічних і органічних речовин, коливання температури незначні, проте недостатня кількість світла і кисню. До таких умов пристосовані різноманітні мешканці ґрунтового середовища. Вони, прокладаючи ходи в ґрунті, розпушують його, а завдяки бактеріям і дощовим черв’якам ґрунт поповнюється органічними речовинами.

Ще раз про пристосування організмів у грунті:

Ø міцні покриви тіла в жуків та мурашок;

Ø видовжене тіло у дощового черв’яка, личинки хруща;

Ø тіло вкрите слизом у черв’яків або коротким тонким хутром у крота;

Ø повзають завдяки гнучкому тонкому тілу дощовий черв'як, багатоніжки, личинка травневого хруща;

Ø наявність риючих кінцівок у крота, вовчка;

Ø великі передні зуби для вигризання ґрунту, вивернуті назовні долоні для відкидання землі  в крота;

Ø через брак світла недорозвинений зір у крота або відсутній взагалі у дощового  черв'яка, сліпака, личинок комах;

Ø тварини ґрунту на зиму переміщуються у глибші шари (на глибині до 1,5 метра зимують дощовий черв'як, кріт);

Ø дощові черв'яки чутливі до висихання, у спеку переміщуються в глиб ґрунту;

Ø для орієнтування розвинені нюх та дотик у крота й дощового черв’яка.


Перезволоження та пересихання ґрунту є однаково згубним і для рослин, і для тварин. Однак людина може позитивно вплинути на ґрунтове середовище, якщо буде підживлювати і зрошувати посіви чи насадження, знищувати бур’яни і шкідників, осушувати надто зволожений ґрунт. Вивчаючи склад і властивості ґрунту, ми зазначали таку його важливу для рослин властивість, як родючість. Вона підтримується завдяки дощовим черв’якам і бактеріям, які розкладають відмерлі рештки організмів

Ґрунт є об’єднуючою частиною живої та неживої природи, природним багатством планети, домівкою для багатьох організмів, тому слід дбайливо ставитись до ґрунтів.

А тепер, щоб прошки підсумувати та закріпити переглянутий матеріал поміркуйте над такими питаннями:

v Чим відрізняються типи ґрунтів? 

v 3 яких шарів складається ґрунт?

v Які групи організмів населяють ґрунт?

v Назвіть пристосування мешканців ґрунтів до умов існування.

v Подумайте і скажіть: чим можна пояснити таке різноманіття організмів у ґрунті?

v Що спільного у дощового черв'яка та крота? Чим вони відрізняються?

Гра «Так-ні»

Дайте відповідь "так" чи "ні".

1.    З глибиною кількість мешканців ґрунту   зменшується.

2.    Великими передніми зубами кріт  вигризає ґрунт.

3.    Чим більше поживних речовин у ґрунті, тим менше там мешканців.

4.    Дощові черви , нематоди і личинки комах дихають у ґрунті через шкіру.

5.    Бактерії та гриби ґрунту розкладають відмерлі рештки організмів до неорганічних речовин.

6.    Різкі коливання температур дають змогу дощовому черву жити в ґрунті.

7.    Найбільшою небезпекою для мешканців ґрунту є відсутність води.


І наприкінець невеликий мультик:


Домашнє завдання:

1. Як завжди, потрібно вивчити нові терміни та поняття з теми, опрацювавши матеріал підручника(пр. 42) і додатковий;

2. Занотувати основні відомості з теми.

3. Виконати завдання в друкованому зошиті або скласти розповідь(на вибір)

Це все на сьогодні! Бажаю успіхів! 

До наступного уроку 14 квітня!

Спілкуємось та спів працюємо через Viber!


Біологія 7 клас


Тема : Форми поведінки тварин.


Перед вивченням теми:

Топ-5 дивовижних фактів в поведінці тварин

    1.     У домашніх кіз, в результаті паніки, м`язи

стають паралізованими приблизно

на десять секунд і коза падає на бік.. 

    2.     Корови коли їдять, шикуються в одному

напрямку. Насправді ж вони приймають одне

з двох напрямків: або північ, або південь.

Вчені поки не з`ясували причину.

 

    3. Можливо, кров не найкращий захисний механізм,

але ящірка фринозома пристосувалася

використовувати її, пускаючи криваві струмені

з очей.

 

      4. Слони дотримуються деяких людських ритуалів,

що стосуються смерті. Відомо, що вони регулярно

відвідують могили, ховають мертвих,

і навіть «тужать» проводячи час навколо тіла

мертвого родича.

         5. Кочові мурахи сліпі, і тому по запаху слідують за

своїми побратимами, щоб дістатися до гнізда.

Іноді хімічний слід великої групи мурах може

утворити кільце. В такому випадку кочові

мурахи будуть слідувати по колу нескінченно,

до тих пір, поки не впадуть намертво від виснаження. 

План для самонавчання 

1. Опрацювати текст підручника(шукайте кожен в своєму за назвою теми, так як у вас різні підручники) або додаткову інформацію , що знаходиться нижче.

2. Занотувати основні поняття та терміни з даної теми.

3. Складіть ребус, тест або кросворд про форми поведінки тварин.(на вибір)

Поведінка — це система взаємозв’язаних реакцій, що здійснюються живими організмами для пристосування до середовища і, зрештою, сприяють збереженню виду.


 Поведінка є: індивідуальна , репродуктивна та соціальна.

 

Індивідуальна поведінка

Форми поведінки

Характеристика

Приклади

Пересування

переміщення тварини в просторі

Рух за допомогою війок (інфузорія-туфелька),

амебоїдний рух (амеба),

хвилеподібний рух (вуж),

реактивний рух (восьминіг),

рух за допомогою кінцівок.

Харчова

складний комплекс рухів, спрямованих на знаходження, схоплювання, утримання здобичі

полювання (ссавці з родини Котячі, павуки, кальмари, вовки);

пасіння (корови, вівці, кози);

запасання кормів (комахи).

Захисна

пов’язана з пошуками укриття, уникненням небезпек, охороною дитинчат.

Набування агресивних поз (морський слон, скорпіон, кобра)

Гра

сукупність специфічних проявів усіх форм поведінки дорослої тварини, характерна здебільшого для молодих особин. Функція гри у тварин достеменно ще не відома.

Кошенята граються з м’ячем, вовченята і лисенята крутяться, намагаючися схопити одне одного за хвіст.

Гігієнічна

забезпечує підтримання чистоти тіла тварини.

Грумінг – поведінка, спрямована на очищення поверхні тіла.

У ссавців чищення шерсті, у птахів чищення пір’я дзьобом, купанні у водних і пилових ваннах

Дослідницька

комплекс поведінкових актів, які знайомлять тварину з навколишнім середовищем

Лисиця, собака, вовк обстежують свої «володіння»

Діяльність за допомогою знарядь

особлива категорія індивідуальної поведінки, коли тварина використовує предмети як «знаряддя праці».

Морські видри використовують каміння, щоб відкрити мушлі молюсків, шимпанзе очищеною від листків гілочкою дістає термітів і мурашок.

 Репродуктивна поведінка – пов’язана з утворенням шлюбних пар, народженням потомства й турботою про нього.

Соціальна поведінка – включає всі типи взаємодій тварин в угрупованнях.

Також можна багато дізнатись про поведінку тварин переглянувши презентацію за посиланням та відео:

https://docs.google.com/presentation/d/1-dRuJNLbaAb0lPYo1SXqFj1mIuaWP00O/edit?usp=sharing&ouid=100301507652054648741&rtpof=true&sd=true

Відео про гігієну тварин:



Відео про дикого кота:



На кінець вправа:
Установити відповідність між формами поведінки  та прикладами.

Форми поведінки

Приклади

             1.       харчова поведінка

            2.       дослідницька поведінка

           3.       захисна поведінка   

            4.       гігієнічна поведінка      

        А.   тварина обнюхує навколишні   предмети

        Б.    жаба завмирає, побачивши хижака

        В.   богомол очікує жертву в засідці

       Г.    птахи «купаються» в піску

       Д.   ведмеді дряпають і гризуть кору дерев


Домашнє завдання:
1. Опрацювати та вивчити теоретичний матеріал теми.
2. Складіть ребус, кросворд або тести про форми поведінки тварин.
За бажанням можете виконати вправу «Форми індивідуальної поведінки» на сайті LearningApps.org за посиланням: https://learningapps.org/display?v=pjubz4v9t20

До  наступного уроку 15 квітня! Всім успіхів!
І як завжди спілкуємось за допомогою Viber!

Біологія 8 клас

Тема: Умовні та безумовні рефлекси.
Лабораторне дослідження №9 : "Визначення реакції зіниць на світло."

План роботи

1. Опрацювати текст підручника - пр. 44 ст. 154-155.
2. Записати основні поняття з теми.
3.    Опрацювати таблицю 1. «Порівняльна характеристика ознак умовних і безумовних рефлексів».
4. Виконати лабораторне дослідження.

Основні поняття з теми:

Рефлекс – це реакція організму на будь-який подразник, що здійснюється за участю нервової системи.

Безумовні рефлекси – це вроджені сталі реакції організму на дію подразників, що забезпечують пристосовуваність до життєво важливих сталих умов існування.

Умовні рефлекси – набуті індивідуальні реакції на дію подразників, що дають змогу людині пристосовуватися до змінних умов середовища.

 Порівняльна характеристика ознак умовних і безумовних рефлексів*

 

Ознака для порівняння

Безумовні рефлекси

Умовні рефлекси

1

Природженість

Вроджені

Набуті

2

Виникнення

Виникають у відповідь на дію безумовних подразників

Виникають у відповідь на дію умовних подразників

3

Часова організація

Постійні

Тимчасові

4

Рефлекторні дуги

Сталі

Несталі

5

Поширення

Видові

Індивідуальні

6

Біологічне значення

1)             збереження цілісності організму, підтримання гомеостазу, розмноження;

2)             забезпечують існування організму одразу після народження;

3)             є основою для формування багатьох умовних рефлексів

1)            забезпечують індивідуальні пристосування організмів до умов середовища;

2)            сигнальне значення – забезпечують відповіді на подразники ще до початку їх дії;

3)            є основою для формування умовних рефлексів вищого порядку


1.    Виконати лабораторне дослідження №9: "Визначення реакції зіниць на світло."

 Суворо заборонено користуватися гострими предметами, розширення та звуження зіниць лише спостерігати! Для виконання роботи попросити допомоги в рідних.

Хід роботи 

 1)Піддослідний повинен повернутися обличчям до світла. Експериментатор досліджує ширину обох зіниць очей піддослідного (максимальне звуження зіниці – 1,5 мм).

2)Піддослідний закриває очі та прикриває їх долонею. Через 3-6 секунд піддослідний відкриває очі. Експериментатор досліджує стан зіниць (найбільше розширення – 8-9 мм).

Дати відповідь на запитання: яке значення має рефлекторне розширення та звуження зіниці ока для чіткого бачення за тьмяного та яскравого освітлення?

Домашнє завдання: 

1. Вивчити основні поняття та терміни.

2. Виконати лабораторне дослідження №9 та надіслати .

3.   Виконати вправу на платформі https://learningapps.org/ за QR-кодом:(не обовязково, за бажанням)











 


 


Немає коментарів:

Дописати коментар