перекладач

пʼятниця, 8 квітня 2022 р.

 Вітаю 7 та 8 клас!

Сьогодні 8 квітня 2022р.

Біологія 7 клас

Тема: Вроджена та набута поведінка тварин.

План для самонавчання:

1. Виконати завдання для повторення вивченої теми.

2. Опрацювати текст підручника(шукаємо кожен у своєму підручнику)  додаткову інформацію та відео.

3. Занотувати ключові поняття та терміни в робочий зошит.

4. Виконати завдання для закріплення вивченого.

Завдання для повторення:

Визначте вірні та не вірні поняття. (так або ні)

1.    Біологічна наука, що вивчає поведінку тварин – це етологія.

2.    Поведінка тварин не впливає на виживання виду.

3.    Справжні дії тварин у відповідь на зовнішні та внутрішні подразники – це поведінка тварин.

4.    Вперше термін «етологія» ввів у 1859 році вчений І. Жоффруа Сент-Ілер.

5.    Методом цілеспрямованого сприйняття та опису поведінки тварин є експеримент.

6.    Для дослідження міграції птахів над відкритим океаном використовують радари.

7.    Методом дослідження поведінки тварин у керованих умовах є спостереження.

8.    Мічення комах здійснюється мітками з радіоактивними речовинами.

9.    Мічення птахів здійснюється кільцями.

10.Експерименти проводять у природних та штучних умовах.

11.Поведінка тварин не впливає на відтворення виду.

12.Знакові стимули – це зовнішні подразники, що спричиняють специфічну поведінкову реакцію у тварин.

Перед вами картинки різної поведінки тварин. Розрізняють два типи поведінки тварин. Спробуйте здогадатися, які це типи поведінки?





Додаткова інформація

Перегляньте відео :


Вроджена поведінкаце сукупність поведінкових реакцій, які визначаються спадковістю і не вимагають для свого розвитку спеціального навчання чи тренування. Базується на безумовних рефлексах

Безумовні рефлекси – відносно постійні, стереотипні, вроджені реакції організму на внутрішні и зовнішні подразники.

Інстинкт – це сукупність складних спадково зумовлених стереотипних дій.

Набута поведінка – це сукупність поведінкових реакцій, які формуються упродовж життя поступово, з накопиченням індивідуального досвіду.

Научіння – це зміна індивідуальної поведінки в результаті попереднього досвіду.

Пам’ять – здатность зберігати та використовувати інформацію з попереднього досвіду

Типи научіння:

                1. Імпринтинг – фіксація в пам’яті ознак об’єктів під час формування або корегування вроджених поведінкових дій.

Перегляньте відео «Імпритинг в каченят»

                  2.  Метод проб і помилок – полягає в тому, що тварина в разі виникнення потреби робить безліч різних дій (проб); більшість з них виявляються марними (помилки). Але деякі допомагають досягти мети, і тоді вони закріплюються.

Перегляньте відео «Метод спроб і помилок» 

                      3.  Наслідування – форма научіння, при якій відбувається повторення певних дій за більш дорослою або досвідченою особиною.

Завдання для закріплення вивченого:

«Впізнай поведінку».

Розподіліть на дві групи поведінку тварин: І варіант – набуту, ІІ варіант – вроджену:

                                   1.       Коли настає холодна погода, жаби пірнають у водойму, закопують себе в мул і залишаються там до кінця зими.

                                   2.       Хамелеон швидко змінює своє забарвлення залежно від того, який колір мають предмети навколо нього.

                                   3.       Собака «задоволено» крутить хвостом, коли бачить, як хазяїн відкриває пачку з кормом.

                                   4.       Кобри, що плюються, вприскують отруту зі своїх іклів на відстань до 2,5 м, намагаючись вцілити в очі жертви (жертва після цього сліпне).

                                   5.       Самка метелика відкладає декілька тисяч яєць, намагаючись розмістити їх на тих рослинах, які будуть корисними для її нащадків.

                                   6.       Гусенята рухаються ланцюжком за «мамою»-качкою.

                                   7.       Слоненя кидає на себе порох, повторюючи цю дію за старшими в табуні.

                                   8.       Зозуленя, яке щойно вилупилось, викидає яйця з гнізда «пташки-мами».

Домашнє завдання:

1. Опрацювати теоретичний матеріал .

2. Створити конспект та вивчити основні поняття та терміни.

3. Виконати завдання для повторення та закріплення.

4. Скласти кросворд про вроджену та набуту поведінку тварин.


Спілкуємося та співпрацюємо через Viber!

До наступного уроку 12 квітня!


Біологія 8 клас

Тема: Поняття про вищу нервову діяльність і її основні типи.

План дій

1. Опрацювати теоретичний матеріал підручника(пр.43) та додатковий матеріал.

2. Занотувати ключові поняття та терміни.

3. Пройти психологічний тест .

4. Дати відповідь на запитання.


Перегляньте відео:


 Типи нервової системи (темпераменту)


 · Сангвінік має сильний, врівноважений, рухливий тип нервової системи. У людей риси цього типу виявляються в енергії та впертості відносно досягнення мети (достатня сила нервових процесів), у самовладанні (достатня врівноваженість нервових процесів) і водночас у значній рухливості нервових процесів, що виявляється в умінні швидко перебудовувати свої звички й уподобання, виходячи з конкретних обставин життя.

 

 · Флегматик має сильну, врівноважену, проте інертну нервову систему. Люди, які належать до цього типу, відрізняються, передусім, неквапливістю дій. Поряд з енергією та великою працездатністю (достатня сила нервових процесів), самовладанням і вмінням тримати себе в руках (добра врівноваженість нервових процесів) у них спостерігається певний консерватизм поведінки, що свідчить про інертність (малу рухливість) нервових процесів.

 

· Холерик має сильну, але неврівноважену нервову систему. Для людей нестримного типу характерна захопленість, з якою вони виконують роботу; вони працюють натхненно, але часто будь-яка дрібниця може звести все нанівець, що свідчить про нерівно- важеність нервових процесів із переважанням збудження.

 

· Меланхолік вирізняється загальною слабкістю нервової системи, для характеристики якої такі властивості, як урівноваженість і рухливість нервових процесів не засто- совуються. Особливістю цього типу є швидкий розвиток позамежного гальмування під дією навіть помірних за силою подразників. У людини риси цього типу виявляються насамперед у нерішучості й нездатності наполягати на своєму. Меланхолік легко під- коряється чужій волі, за незвичних обставин впадає в паніку, життя видається йому дуже тяжким, сповненим переборних труднощів (слабкість нервових процесів). Такі люди намагаються ізолювати себе від життя з його хвилюванням, уникають това- риства, бояться будь-якої відповідальності.

Перегляньте відео:



Доповніть таблицю:

Тип вищої нервової дiяльностi (за Павловим)

Тип темпераменту

Риси особистості

Сильний, врівноважений

рухливий

(живий)

Сильний, неврiвноважений

рухливий

нестримний

Сильний, врівноважений

інертний

спокійний

Слабкий, неврівноважений

інертний

хворобливий

 

Сангвінік

 

 

Холерик

 

 

Флегматик

 

 

Меланхолік

 


 

ПСИХОЛОГІЧНИЙ ТЕСТ 

Визначення типу темпераменту учня

1.    Любить галас і метушню навколо себе.

2.    Дуже потребує близьких людей, які могли б підтримати, заспокоїти.

3.    Часто роздратований чимось, збуджений, неспокійний.

4.    Швидкі відповіді на будь-які запитання від нього не чекай.

5.    Любить роботу, яку треба робити швидко.

6.    Діти вважають його веселим.

7.    У нього часто змінюється настрій.

8.    Частіше мовчить у товаристві однолітків.

9.    Не наважується заговорити першим із новими людьми.

10.Не любить галасливих ігор, передає перевагу усамітненню.

11.Уміє довго гратися або виконувати завдання, не відволікаючись.

12.Любить похвалитися, прикрасити події.

13.Часто не може всидіти на місці.

14.Його легко засмутити.

15.Довше за інших зберігає працездатність, не втомлюється.

16.Легко переключається з одного доручення на інше.

17.Нетерплячий і незібраний, особливо не любить чекати.

18.Віддає перевагу копіткій роботі, що не потребує швидких реакцій.

19.Швидко втомлюється, відключається, перестає слухатись.

20.Вірить у себе, легко переносить невдачі.

 Інтерпретація результатів

Відповіді «так» на запитання:

·       1, 6, 12, 16, 20 – сангвінік;

·       3, 5, 7, 13, 17 – холерик;

·       2, 9, 10, 14, 19 – меланхолік;

·       4, 8, 11, 15, 18 – флегматик.

  Сангвінік – жвава, впевнена, привітна дитина, яка легко йде на контакт, відкрита, життєрадісна, комунікабельна, швидко адаптується у новому колективі. Настрій стійкий, без будь-яких коливань. Активні в різних видах діяльності, але інтереси і нахили поверхові – можуть стрімко з’явитися і зникнути. Розмовляє переважно голосно, швидко, емоційно, активно жестикулює, міміка виразна. Намагається займатися тільки легкою, приємною і цікавою справою й уникати складного. неприємного, нецікавого. Уміє долати перешкоди, йому симпатизують ровесники. Засинає швидко, сон глибокий, спокійний. Просинається спокійно і може одразу переходити до активної діяльності.

   Холерик – зазвичай неспокійний, усі реакції яскраві. Мова швидка, емоційно забарвлена, міміка виразна, жести різкі. Діти цього типу нестримані, дратівливі, важко пристосовуються до обмежень, режиму, вимог старших. У спілкуванні прагнуть бути лідерами, віддають перевагу рухливим іграм. Енергійні, наполегливі, здатні виконувати багато завдань. Для дитини-холерика властива швидка і досить часта зміна настрою. Від захоплення певним видом діяльності холерик може відмовитися різко й остаточно. Любить рухливі ігри, динамічні заняття. У всіх видах діяльності необхідна активність, швидкість. Діти цього типу зазвичай упевнені в собі, легко справляються із завданнями, люблять бути лідерами. Часто намагаються керувати дорослими, конфліктують з однолітками, не хочуть виконувати певні правила гри чи завдання, можуть висловлювати протест. важко засинають, сон неспокійний, прокидаються швидко й одразу включаються в активну діяльність.

 Флегматик – спокійний, повільний. Розсудливий, досить терплячий, зокрема і до фізичного болю. Не витримує значних фізичних навантажень, якщо змушений виконувати певні дії швидко. Насправді почуття цих дітей відрізняються глибиною і постійністю. Болісно переживають несправедливість, зазіхання на їхні права, розлуку з близькими людьми, бояться і не люблять Зимін, нестабільності. мова спокійна, рівномірна, уповільнена, без вираження емоцій, жестикуляції та міміки. Спілкується з невеликим колом дітей, стабільний у прихильностях. Уміє певний час самостійно займатися якоюсь справою, не турбуючи дорослих, неконфліктний, поступливий. розсудливий. якщо дитинство флегматика складається сприятливо і йому вдається розвиватися, зберігаючи всі позитивні риси темпераменту, суспільство отримує сумлінних, серйозних, пунктуальних, захоплених улюбленою справою людей.

  Меланхолік – діти із цим типом нервової системи сильно реагують на найнезначніші подразники. Вони малоактивні, малорухливі, вразливі. замкнені, швидко втомлюються, лякливі, нерішучі, бачать події в темних барвах. Надають перевагу спокійним видам діяльності, переважно люблять гратися окремо від решти дітей. Достатньо пасивні у спілкуванні з дорослими і ровесниками. меланхоліки схожі на тепличні рослини: з чужими вони боязкі, замкнені, нерішучі, зате у звичайній, доброзичливій обстановці – кмітливі, уважні й чутливі. Тихо розмовляють, бути на перших ролях не прагнуть. Дуже вразливі й чутливі до схвалення своєї діяльності чи негативної оцінки результатів. Вимогливі до себе та інших.

 Домашнє завдання:

1. Опрацювати та вивчити теоретичний матеріал.

2. створити конспект та доповнити таблицю.

3. пройти психологічний тест.

4. Дати відповідь на запитання 6 та 7 зі ст. 153 підручника.

 Спілкуємося та співпрацюємо через Viber!

До наступного уроку 12 квітня!


 




















Немає коментарів:

Дописати коментар