перекладач

понеділок, 18 квітня 2022 р.

Доброго дня 5, 7 та 8 клас!

Сьогодні 19 квітня 2022р. 

Природознавство 5 клас

Тема: Угрупування організмів. Екосистеми.

План для самостійного вивчення теми:

1. Опрацювати матеріал підручника (пр. 43,44) та додатковий матеріал.

2. Занотувати терміни та основні поняття з теми.

3. Виконати завдання для закріплення вивченого.

Угруповання — це комплекс видів живих організмів, що входять до складу однієї екосистеми. Угруповання являє собою сукупність видів, об’єднаних між собою певними взаємообов’язками, певною територією проживання і впливом комплексу умов середовища життя. Можуть розглядатися окремо рослинні угруповання та угруповання тварин.

Природне угруповання становить сукупність рослин, тварин і мікроорганізмів, які пристосувалися до умов життя на певній території і впливають один на одного та на навколишнє середовище. У ньому здійснюється й підтримується кругообіг речовин. Можна виділити різномасштабні природні угрупо­вання: материк, океан, луки, тайгу, ліс, степ, пустелю, ста­вок, озеро тощо. Дрібніші природні угруповання входять до більших. Людина створює штучні угруповання, наприклад поля, сади, акваріуми.

Тобто угруповання — це жива природа, що входить до складу екосистеми.

Екосистеми.

Екосистема — це сукупність живих організмів, які пристосувалися до спільного існування в певному середовищі життя, утворюючи з ним єдине ціле.

Термін «екосистема» вперше був введений англійським біологом А. Тенслі в 1935 році.

·                           Угруповання організмів, які входять до складу екосистем, складаються з трьох груп:

— виробники — утворювачі органічної речовини (автотрофні організми);

— споживачі — споживають готову органічну речовину (гетеротрофні організми, переважно тварини);

— руйнівники — організми, що перетворюють органічні рештки на неорганічні (переважно мікроорганізми, бактерії та гриби).

·                           Усі вони пов’язані ланцюгами живлення (харчові ланцюги). Ланцюги живлення — це зв’язки між живими організмами, серед яких особини одного виду є об’єктом живлення організмів іншого виду, що складають певну послідовність у передаванні речовин і енергії. 

·                           Розглянемо екосистему на прикладі природної водойми (моря). У морі завжди є фітопланктон (мікроскопічні водорості та автотрофні бактерії, що плавають у товщі води, вони поїдаються зоопланктоном (дрібні тварини — ракоподібні, личинки різних тварин). Зоопланктон у свою чергу поїдається дрібною рибою, яка є здобиччю великих риб-хижаків. Хижі риби або вмирають, і тоді у розкладанні їхніх тіл беруть участь бактерії та деякі тварини (ракоподібні), або споживаються людиною (яка теж рано чи пізно врешті-решт помре).

·                           Джерелом енергії, за рахунок якої існують усі організми, у будь-якій екосистемі є Сонце. Тому що саме сонячну енергію рослини в процесі фотосинтезу перетворюють на хімічну з утворенням органічних сполук.

·                           Прикладом екосистем є ліси, пустелі, савани, озера тощо.

Також перегляньте відео:


 

 Спробуйте навести приклади організмів, які зустрічаються в таких екосистемах, розподіливши їх на групи:

Екосистеми

Екосистема

Виробники

Споживачі

Руйнівники

1. Ліс

2............

Трав’янисті рослини …

.........

Заєць …

........

Бліда поганка …

..........


Найбільшою екосистемою є біосфера. 

Щодо ланцюгів живлення, то розрізняють два їх основні типи:

·       Ланцюг живлення, який розпочинається з рослин (ланцюг виїдання, або пасовищний). Тварини поїдають рослини. Травоїдних тварин поїдають хижаки (на цьому і завершується ланцюг виїдання). Приклад такого типу ланцюга живлення у луках: рослини — комахи — комахоїдні птахи — хижі птахи.

·        Ланцюг живлення розпочинається від рослинних і тваринних решток, екскрементів тварин і йде до дрібних тварин і мікроорганізмів, які ними живляться. У результаті діяльності мікроорганізмів утворюється напіврозщеплена маса. Такий ланцюг живлення називають ланцюгом розщеплення.

У будь-якій екосистемі зазвичай відбувається низка паралельних ланцюгів живлення, між якими можуть існувати зв’язки, оскільки майже завжди різні компоненти живляться різними об’єктами і самі є поживою для різних членів екосистеми. 

Природні та штучні екосистеми.

Опрацювавши текст підручника пр. 44 ст. 189-191 у таблиці  наведіть приклади природних та штучних екосистем.

Природні та штучні екосистеми

Приклади природних екосистем

Приклади штучних екосистем

 

 

·       За ступенем перетворення екосистем людською діяльністю їх поділяють на природні та штучні.

·       Природні екосистеми зустрічаються дуже рідко, адже в промислово розвинених країнах екосистем, не захоплених людською діяльністю людини, майже не залишилося (хіба що в заповідниках). Проте до природних екосистем все ж таки можна віднести савани, ліси, луки, моря. Хоча і вони тією чи іншою мірою піддаються впливу людини. 

·       Штучні екосистемі — це системи, що створені людиною штучно, своїми зусиллями, використовуючи механізми. Штучні екосистеми створюються людиною для задоволення власних потреб. Це сади, парки, городи, поля, поселення різного типу, сільські та міські двори, штучні водойми, міста, промислові вузли, кораблі тощо.

Для людини велике значення мають штучні екосистеми, такі як сади, поля, городи, тому що вони є джерелом продуктів харчування. Найчастіше в Україні на полях вирощують зернові культурні рослини: пшеницю, жито, овес, кукурудзу, гречку та інші. Із зерна виготовляють борошно, крупи, макаронні вироби. Зерно згодовують як корм свійським тваринам.

Сад — це насадження дерев і кущів, які щедро і досить тривалий час забезпечують людину їстівними плодами. Найпоширенішими фруктовими деревами в Україні є яблуня, груша, черешня, вишня, слива, абрикос; кущами — смородина, малина, аґрус.

Такі екосистеми, як парки, сквери, є місцем відпочинку людей.

А тепер закріпимо розглянуте.

Завдання. Намалювати екосистему степу, лісу, річки, саду, поля чи будь-яку іншу(на вибір) та описати її склад та будову.

Домашнє завдання: 

1. Вивчити нові терміни та поняття.

2. Виконати завдання в друкованому зошиті ст. 80-82.

Тримаємо звязок через Viber!

Всім успіхів і до наступного уроку 21 квітня!


Біологія 7 клас

Тема: Типи угрупувань тварин за К. Лоренцом. Ієрархія у групі. Комунікація тварин.

План роботи

1. Опрацювати теоретичний матеріал підручника або поданий нижче.

2. Занотувати основні відомості та нові терміни.

3. Виконати завдання для закріплення вивченої теми.

Класифікація тваринних угруповань (за К. Лоренцом)

Угруповання тварин

                     Анонімні                                                          Особистісні

- відсутня постійна структура                                       - постійна структура;

- комунікація безадресна                                               - розподіл ролей;

                                                                                         - ієрархія домінування

Відкриті                         Закриті

не проявляють агресії      не відрізняють один одного «персонально»,

     один до одного                        але відчувають «чужинців»


Також ви можете переглянути відео:



Приклади особистісних угруповань

o   Колоніягрупа з кількох або великого кількості організмів, що живуть або проводять велику частину часу близько один до одного, найчастіше для взаємної вигоди, наприклад, для захисту від хижаків або полювання за жертвою (корали, вольвокс, діатомові водорості; на час розмноження формуються колонії чайок, граків, гагар; бабаки, лемінги).

 Зграя це тимчасове об’єднання тварин, які полегшують виконання будь-яких життєвих функцій виду, таких як: міграції, добування їжі, захист від ворогів (риби, ссавці родини Собачих (переглянути відео «Зграя вовків»   :


o   Стадо (табун) – це тривале об’єднання ссавців. Основу групової поведінки тварин в стадах становлять взаємовідносини домінування-підлеглості. Стадо підкоряється лідеру, як найдосвідченішому члену і діє як єдине ціле. Біологічне значення лідерства полягає в тому, що індивідуальний досвід окремих особин може бути використаний усією групою. Діяльність лідера не спрямована безпосередньо на підлеглість інших особин.

·       Ієрархія домінування – це система «підпорядкування-домінування» в угрупованні соціальних тварин:

­   α-особина – лідер угруповання;

­   ω-особина – особина, яка займає останнє місце в ієрархії.

Види ієрархій :

o   лінійна;

o   паралельна;

o   рольова.


А тепер завдання для закріплення.


Виконати онлайн-тестування на освітній платформі LearningApps за посиланнями:

«Поодинокі та соціальні тварини»: https://learningapps.org/display?v=p6kj1et1c20

 (отримаєте 6 б)

«Типи угруповань тварин»: https://learningapps.org/display?v=ppub0bg1t20 (6 б.)

Завдання фотографуємо і надсилаємо мені.

Домашнє завдання:

1. Вивчити нові терміни та поняття.

2. Створити міні-проект за темою:«Соціальні угруповання тварин»

Щоб створити міні-проект вам допоможе ось ця інформація:

Переваги групового способу життя по-лягають у тому, що скупчення значної кількості особин істотно підвищує вірогідність завчасного виявлення небезпеки. Життя в групі пов'язане також з іншими перевагами: підвищенням ефективності активної оборони, можливістю передавати досвід шляхом  навчання.

      Ефект групи виявляеться в тому, що швидкість росту й різні показники обміну речовин залежать від життя в групі. Ефект групи існує  у хребетних тварин. Так, розміри пуголовків земноводних залежать від величини акваріума, хоча корм в ньому є завжди в достатку. Аналогічні явища спостерігають-ся у багатьох риб. Наприклад, риби часто починають метати ікру тільки в тому випадку, коли бачать особину свого виду (самця чи самицю). Ефект групи спостерігається й у голубів, які починають відкладати яйця в присутності інших особин, причому самиця це робить навіть тоді, коли сама себе бачить у дзеркалі

             Звичайна білка  Яскравим прикладом строго одиночного виду може служити звичайна білка. І самці, і самки цього виду протягом усього року живуть окремо. Лише на початку сезону розмноження самець вторгається на територію самки, яка спочатку зустрічає його вороже. Після запліднення пара проводить разом кілька днів, а потім самець знову залишає самку. Самка вирощує молодих білок, які, досягнувши повної самостійності, відразу покидають ділянку своєї матері і розселяються в різних напрямках. Кожна молода білка тепер займає власну ділянку і залишається на ній.

       Леви. Леви є хижими ссавцями і живуть в сімейних групах, так званих прайдах. Прайд складається з одного-трьох самців, кількох статевозрілих самиць і левенят обох статей. Самиці займаються полюванням для прайду, а самці — охороною території. У прайді рідко буває більше трьох дорослих самців, тому що, підростаючи, молоді леви починають відвойовувати верховенство ватажка. Якщо їм це не вдається, їх зазвичай виганяють з прайду, і вони або створюють свій власний, або якийсь час ведуть самотнє життя. Ієрархія всередині прайду або виражена слабко, або зовсім відсутня, що вкрай нетипово для зграйних тварин. Ця особливість виражається в постійних конфліктах всередині прайду і в тому, що, як правило, жоден з левів, навіть дорослий самець, не володіє незаперечним авторитетом. Тому у левів не буває вожака. Незважаючи на те, що дорослий самець є найсильнішою особиною в прайді, він не ухвалює ніяких рішень. Коли йти на полювання, на яку тварину нападати, на яку територію перейти у пошуках здобичі — все це вирішують самиці, але навіть вони не діють згуртовано. На полюванні, як правило, кожен лев сам вибирає собі ціль; іноді вони розбиваються на пари, які діють спільно. Все це дуже незвично для соціальних тварин і говорить про те, що лев'ячий прайд не є зграєю, в загальному розумінні цього слова. Це швидше група сильних осіб, присутніх разом з потреби, але які так і не навчилися діяти як одна команда.Постарілих і хворих левів прайд захищає, так, наприклад, якщо лев не може полювати через травми, отримані на полюванні, його допускають до трапези.

Тримаємо звязок через Viber!

Всім успіхів і до наступного уроку 22 квітня!

 

Біологія 8 клас

Тема: Мова. Навчання та пам'ять. Лабораторне дослідження №10: "Дослідження різних видів пам'яті."

План дій:

1. Опрацюйте текст підручника пр. 46 та матеріал презентації.

2. Занотуйте основний зміст та терміни з даної теми.

3. Виконайте лабораторне дослідження за інструкцією, що також знаходиться в презентації.

Отже матеріал презентації (дивіться за посиланням):

https://docs.google.com/presentation/d/1Z86sQC92tOflXmQdQbQiBAbhCZeVUyta/edit?usp=sharing&ouid=100301507652054648741&rtpof=true&sd=true

Також лабораторне дослідження ви можете виконати в друкованому зошиті (в кого є вдома) ст. 94.

На останок пропоную переглянути відео про те, як розвивати память та причини її погіршення:


Тримаємо звязок через Viber!

Всім успіхів і до наступного уроку 22 квітня!

 







Немає коментарів:

Дописати коментар