перекладач

понеділок, 4 квітня 2022 р.

Вітаю 5,7 та клас!

Сьогодні 5 квітня 2022 р. 

Природознавство 5 клас

Тема : Наземно-повітряне середовище , пристосування живих організмів до життя у ньому.

План роботи для самостійного вивчення:

1. Опрацювати текст підручника та додаткову інформацію.

2. Занотувати в робочий зошит основні відомості та терміни з теми.

3. Попрацювати з джерелами інтернет ресурсів та знайти відповіді.

4. Робота в друкованому зошиті.

1,2 Опрацюйте текст підручника пр. 40.

Додаткова інформація.

1.    Умови існування організмів у наземно- повітряному середовищі.

У наземно- повітряному середовищі провідну роль серед чинників неживої природи відіграє освітленість, температура, вологість,газовий склад повітря). На відкритій місцевості, у дуплі чи печері кожного мешканця наземно- повітряного середовища оточує повітря. Кількість кисню і кисню у наземно- повітряному середовищі достатня, але буває відчутною нестача води. Особливо це відчувають мешканці посушливих районів планети. Характерною ознакою наземно- повітряного середовища є зміни температури. У нашій країні вони спостерігаються кожної пори року і впродовж доби.

Пристосування організмів до життя в пустелі.

Більшість тварин, що мешкають у пустелях,-  це членистоногі (комахи, павуки, скорпіони) та рептилії. Набагато рідше зустрічаються ссавці та птахи. У тварин, що живуть у пустелях, добре розвинений слух, зір та спритність у рухах (наприклад, тушканчики стрибають по піску, відштовхуючись довгими задніми кінцівками). Верблюди мають широкі ступні для того, щоб не загрузнути в піску. Більшість пустельних змій повзають боком: звиваються діагонально напряму руху, торкаючись піску тільки двома точками тіла і залишаючи за собою два паралельні ряди слідів, тому що вони бояться повзати по розжареному піску. У багатьох ящірок, які мешкають у пустелях, як і у змій, відсутні ноги. А деякі ящірки бігають по гарячому піску так швидко, що торкаються його тільки протягом лічених секунд.                                                                                      Яскравою ознакою як пустельних хижаків, так і їхніх жертв є маскування. У багатьох пустельних змій очі й ніздрі розташовані на голові зовсім поряд, тому на здобич вони можуть чекати, повністю зарившись у пісок. Переважна більшість мешканців пустелі мають пісочне забарвлення, щоб не виділятися на тлі піску.Вдень у пустелі стоїть нестерпна спека, під час якої більшість тварин, якби вони не мали пристосувань, змогли б прожити не більше ніж декілька годин. Деякі тварини ховаються у своїх підземних схованках і виходять зі своїх укриттів тільки вночі, коли температура спадає. Комахи, павуки, скорпіони і деякі плазуни відбивають пекучі сонячні промені поверхнею власного тіла. Шакали та койоти охолоджуються за допомогою швидкого дихання, коли з їхніх язиків під впливом гарячого повітря випаровується слина.                                                                              Як і багато тварин, що живуть у холодних регіонах і несприятливу пору року - зиму - проводять у сплячці, багато мешканців пустель у посушливу пору впадає в стан заціпеніння. Окремі тварини впадають у сплячку тільки під час найбільш спекотного літнього періоду, а пустельні черепахи в цьому стані проводять більшу частину свого довгого життя.                                                                    Деякі види пустельних рослин є ефемерами. Це означає, що вони здатні перечекати багаторічну засуху, а після випадання дощу прокинутися зі сплячки і розцвісти. Засуху здатні пережити також ікринки риб, що мешкають тут, яйця ракоподібних і комах. Деякі з них залишаються живими в місцях калюж та озер, і як тільки-но випаде дощ, із них одразу ж розвиваються личинки (інколи навіть через 50 років). У пустелях організми постійно відчувають брак води, у деяких із них опади трапляються лише раз на рік, проте іноді з довколишніх гір додолу спускаються цілі потоки води. Зазвичай мешканці пустель п’ють дуже рідко або не п’ють взагалі.Пережити різкий недолік вологи рослинам допомагають деякі пристосування, що перешкоджають випаровуванню: сильно зменшена площа листків та їх опушення, плівка на поверхні листя великої товщини (кутикула, яка є повністю водонепроникною).

 Пристосування організмів до життя у тропічних лісах.

До тропічних тварин належать як грізні хижаки, такі як пума, так і зовсім беззахисні гризуни та ящірки. У тропічних лісах багато яскравих папуг та гігантських метеликів, на листі рослин можна зустріти величезних павуків, на ліанах гойдаються мавпи, а на гілках дерев лежать великі представники родини Котячі.Усі вони пристосовані до життя в таких достатньо спекотних і дуже вологих умовах. Хижі ссавці мають гнучке тіло та кігті, щоб пересуватись по гілках дерев. Мавпи мають чіпкі хвости та кінцівки, які допомагають їм перелітати з одного дерева на інше. У тропічних лісах завжди тепло, тому комахи та інші безхребетні набувають величезних розмірів. Наземних травоїдних тварин у тропічних лісах майже не буває, тому що густі зарості дерев не дають можливості рости трав’янистим рослинам. Тут не буває тварин із великими рогами, бо вони заважали б їм пересуватись. Більшість тварин у тропічному лісі літають або повзають. Майже у всіх мешканців тропіків дуже добре розвинені органи зору або слуху.                                                                                                     У птахів, що літають у верхніх частинах лісу, крила зазвичай короткі та широкі, а в тих, що живляться нектаром,- вузькі. У тропічних лісах ростуть дерева з порожнистими гілками, у яких мешкають мурахи. Висока волога повітря дозволяє червам, жабам та іншим тваринам існувати навіть далеко від води. Для багатьох мешканців тропіків характерне маскування (зазвичай маскуються під листя). Деякі тварини, навпаки, дуже яскраво забарвлені, так вони попереджають про небезпеку (зазвичай вони дуже отруйні).                                                                     Серед рослин, окрім ліан, які розселяються навколо дерев, тримаючись за їх гілки та стовбури, є рослини-епіфіти. Це будь-які рослини, які поселяються на інших (головним чином на гілках або стовбурі) та при цьому отримують поживні речовини з навколишнього середовища, а не із субстрату, на якому живуть. Епіфіти мають пристосування для прикріплення та вловлювання води та поживних речовин із повітря.

Пристосування організмів до життя в північних лісах.

На Північному полюсі (як і на Південному) тварини, як і рослини, не зустрічаються. Проте в північних лісах їх достатньо. Як же їм вдалося пристосуватись до таких суворих умов -  постійного холоду?Тут зустрічаються білки, вовки, ведмеді, горностаї, зайці, кабани, куниці, лисиці, лосі, рисі. Влітку також можна побачити земноводних та рептилій (вужів, жаб, тритонів тощо), які виходять зі стану заціпеніння. Більшість птахів, які мешкають у таких умовах, харчуються рослинною їжею (зазвичай насінням і плодами рослин, горіхами).         Більшість тварин мають тепле хутро та достатній шар підшкірного жиру, який допомагає їм утримувати тепло. Деякі ссавці впадають у сплячку (наприклад, ведмідь). Готуються до зимівлі (облаштовують домівки, запасають їжу). Мають тварини і пристосування до пересування у снігах. Наприклад, вовк при ходьбі спирається лише на пальці, тому й не провалюється у сніг. Подушечки навколо пальців оточені жорсткою шкірою, яка дозволяє їм пересуватись навіть заледенілими поверхнями. Горностай під час пересування іноді просто занурюється у сніг.                                                                                                       Деякі з тварин змінюють забарвлення під час линьки на зимовий та літній періоди (такі як заєць та песець). Серед рослин переважають вічнозелені хвойні дерева, які мають видозмінене листя — хвою. Хвоя може мати вигляд лусочок або гілочок. Вона допомагає рослинам не випаровувати зайвої вологи, яку корінню дуже важко видобувати з ґрунту в умовах його промерзання. Квіткові ж рослини скидають листя на холодний період часу.

3. Виконайте завдання використовуючи Інтернет-ресурси

Знайдіть інформацію про:

1. Життя рослин і тварин у наземно- повітряному середовищі.

2. Про тих,хто бігає, стрибає і повзає.

3. Народжені літати.

Занесіть знайдену інформацію до таблиці:

Середовище 

Пристосування

Приклади організмів

Пустеля

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тропічний ліс

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Північний ліс

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Знайдіть правильні тведрження серед перечислених:

1. У наземно - повітряному середовищі достатня кількіть світла і повітря.

2.   Крила допомають  білці - летягі переміщуватися в повітрі.

3. Передні кінцівки зайця сильніші й довші за задні.

4. Запахи погано поширюються в повітрі.

 5 . Рослини з наземно-повітряного середовища отримують сонячне світло й воду,  мінеральні речовини.

6. Тварини з великою масою не здатні до польоту.

7. Серед звірів тільки кажани мають крила і здатні до активного польоту.

8. Наземні тварини спілкуються,   посилаючи звукові сигнали.

4. Виконайте завдання в друкованому зошиті ст. 71,72.

Домашнє завдання:

1. Опрацювати та вивчити теоретичний матеріал .

2. Створити констект з вивченої теми.

3. Виконати завдання в робочому та друкованому зошиті.

Спілкуємося та співпрацюємо через Viber.

До наступного уроку 7 квітня!


Біологія 7 клас

Тема: Способи орієнтування тварин. Хомінг. Міграції тварин. Міні-проект "Чому мігрують тварини?"

План дій:

1. Виконайте завдання для повторення. 

2.Опрацюйте текст підручника по даній темі (у кожного свій параграф) та додаткові відомості.

3. Занотуйте та вивчіть нові поняття та перміни.

4. Користуючись різними джерелами інформації, підготуйте міні-проект на тему :"Чому мігрують тварини?"

Завдання для повторення вивченого:

Біологічний диктант

Закінчіть речення, вставте пропущені слова

    1.         1. Учені, які зробили внесок у розвиток етології: Ніколас Тінберген, ________.

    2.          2.Етологія - це наука, що вивчає ________.

    3.          3.Інстинкти належать до ________ поведінки.

    4.          4.Цілеспрямоване сприйняття та опис поведінки тварини називають ________.

    5.         5. Етограма - це реєстрація ________. 

    6.         6. У гніздо пташки під час вивчення знакових стимулів поклали не  справжнє яйце, а його ________. 

    7.         7. Ссання молока малям теляти є поведінкою ________.

    8.          8.Научінням називають зміну індивідуальної  ________.

    9.         9. Кожен вид птахів має свою особливу форму гнізда; гніздування належить до ________.

10.         10 Левеня в складі прайду вперше прийшло до водойми; воно п'є воду, повторюючи дії родичів. Таке научіння належить до ________.

11.         11. Якщо першим об'єктом, який рухається, каченя бачить людину, то воно слідуватиме за нею. Це закарбування в пам'яті називають ________.

12.          12.У клітці птахів стоїть годівниця з отвором, через яку птах може дістати корм, але зробить він це після багаторазових повторів за допомогою методу ________.

Вправа «Знайди пару»

Установити відповідність між явищем та його прикладом.

 

Явище

Приклади:

А.   Навчання

 

Б.    Безумовний рефлекс

 

В.   Інстинкт

 

Г.    Умовний рефлекс

 

Приклади:

              1.  реакція собаки на кличку ;

              2.  їжаки в разі появи небезпеки згортаються в клубок ;

              3.  мисливці помітили, що вовки, почувши гуркіт гелікоптера, почали ховатись у хащі, а не вибігати на простір, як це робили раніше ;

              4.  діставання мавпою банана за допомогою палиці ;

              5. захист самцем кладки  яєць ;

              6. аби співати шлюбну пісню, самцю треба слухати інших самців своїх ;

              7.  рух кота до холодильника у відповідь на звук його дверей;

              8. слони змінили свою поведінку відтоді, як на них стали полювати з рушницями: почали пастися переважно серед дерев;

              9.  птах будує гніздо;

          10.  дитинчата мавпи тримаються за шерсть матері;

          11.  досвідчена білка, на відміну від молодої, гризе горіх із найуразливішого місця — борозенки на шкаралупі.

Додаткова інформація

Орієнтування тварин (біоорієнтація) – здатність тварин визначати своє положення в просторі, через особин  того ж виду тощо.

 

Способи орієнтування тварин:

    1.          Таксис - спрямований рух організму стосовно якогось чинника(подразнення) без участі нервової системи.

Таксис може бути позитивним (рух до чинника) і негативним (рух від нього).

    1.          Термолокація – сприйняття на відстані теплового випромінювання (інфрачервоні промені). Наприклад, самки комарів, які вночі знаходять теплокровних

    2.          Ехолокація – це випромінювання і сприйняття відбитих, як правило, високочастотних звукових сигналів. Розвинена у кажанів, дельфінів, землерийок, деяких птахів.

    3.          Електричні і магнітні поля. Це спосіб орієнтування за допомогою геомагнітного геомагнітного поля Землі

    4.          Хімічні речовини дозволяють орієнтуватися тим тваринам, у яких добре розвинений нюх і смак.

Хо́мінг – здатність тварини за певних умов повертатися зі значної відстані на свою ділянку проживання, до гнізда, лігва тощо.

Перегляньте відео «Как животные возвращаются домой»  :


Міграція тварин –  періодичне переміщення тварин «туди й назад» між суттєво відмінними середовищами життя, що просторово віддалені одне від одного.

Міграції можуть бути сезонними та добовими (протягом одного дня).

Перегляньте відео «Самые массовые миграции животных и насекомых» :


Дайте відповідь на питання:

1. Які ви знаєте способи орієнтування тварин?

2. Що таке міграція?

3. Які основні причини міграцій?

4. Що таке хомінг?

5. У яких тварин найяскравіше виражений «інстинкт дому»?

Користуючись різними джерелами інформації, підготуйте міні-проект на тему: "Чому мігрують тварини?"

Домашнє завдання: 

1. Опрацювати та вивчити основні поняття та терміни з тем

2. Занотувати терміни та створити конспект.

3. Створити міні-проект та надіслати для перевірки.

Спілкуємося та співпрацюємо через Viber.

До наступного уроку 8 квітня! 


Біологія 8 клас

Тема: Узагальнення та систематизація знань з теми "Звязок організму людини із зовнішнім середовищем . Нервова система . Звязок людини із зовнішнім середовищем . Сенсорні системи." Тематична контрольна робота.

Рівень І

 Оберіть одну правильну відповідь у кожному завданні. (1 бал)

1. Будь-яку зміну в діяльності організму людини, яка виникла за участю нервової системи у відповідь на подразнення, називають:

а) рефлексом;

б) синапсом;

в)гомеостазом;

г) нейроглією.

2. У дорослої людини спинний мозок має довжину:

а) 39-41 см;

б) 31-35 см;

в) 36-42 см;

в) 41-45 см.

3. Поверхня мозочка вкрита:

а) білою речовиною;

б) нейроглією;

в) сірою речовиною;

г) мезоглеєю.

4. Оберіть рецептори, що визначають колір предметів:

а) механорецептори;                                         

б) хеморецептори;                                            

 в) терморецептори;

г) фоторецептори.

5. Визначте частку мозку, де розташована зорова зона

а) скронева;    

б) потилична;  

в) тім’яна;
г) лобна.

6. Визначте місце на язику, де розташовані рецептори, що сприймають    гіркий смак.

а) на лівому боці язика;         

б) на кінчику язика;               

 в) на правому боці язика;

г) на корені язика.

Рівень ІІ    Дайте визначення поняттям та термінам (1 бал):

Вестибулярний апарат  –

Мотонейрон –

Біла речовина –

Рівень ІІІ   (3 бали)

1.Виберіть зайвий термін і поясніть чому : завитка, молоточок, отоліт, коваделко, стремінце, волоскова клітина

Термін………………………..зайвий,оскільки.......................

2. Роль гіпоталамуса в організмі людини.

Рівень ІV. (3 бали)

1.   Захворювання, профілактика та гігієна зорової сенсорної системи.

2.   Дайте порівняльну характеристику соматичній та вегетативній нервовій системі.

Домашнє завдання:

Повторити  тему:"Звязок організму людини із зовнішнім середовищем . Нервова система  . Сенсорні системи." 

Спілкуємося та співпрацюємо через Viber.

До наступного уроку 8 квітня! 


 









 


Немає коментарів:

Дописати коментар