перекладач

четвер, 19 травня 2022 р.

Вітаю 5 та 10 клас! 

Сьогодні 19 травня 2022 р.

Природознавство 5 клас

Тема: Охорона природи . Червона книга України. Практична робота "Складання Червоної книги своєї місцевості.



Хід роботи

Казка
«Охорона природи»

Одного літнього ранку ми всією сім'єю поїхали в ліс по гриби. Мама з татом пішли дальше в ліс, а ми з маленьким братиком залишилися біля машини.
Наче все було спокійно і тихо. Але враз зашуміли дерева, захвилювалися птахи, комашки і щось зашепотіло. На якийсь час мені стало страшно. Але братик заспокоїв мене і каже: «Не лякайся, то дерева розмовляють з квітами і травичкою, з звірами». Я прислухалась і справді почула таку розмову: «Не бережуть нас люди, не цінують. А скільки ми їм даємо всього потрібного для життя. А вони з нас так знущаються - ламають, рвуть, топчуть, вбивають...
На якусь мить мені стало соромно за тих людей, які так чинять.
Я розгубилася, бо рослини говорили правду, і цей список можна продовжити до безкінечності. І мені на мить здалося, що ми також приїхали руйнувати природу.
І тому я собі дала слово - завжди і скрізь охороняти природу.
-  отож, сьогодні на уроці ми з’ясуємо головну проблему сучасності. 
Завдання для повторення.
Складіть схему: «Що завдає шкоди природі?»
Дайте відповідь .
Питання:
1. Що таке екологічні проблеми?
2.Як  змiнюється середовище життя внаслiдок дiяльностi  людини?
3.Яка причина зникнення живих організмів на планеті Земля ?
4. Що забруднюють відходи заводів, фабрик, електростанцій?
5. Яка шкода від нафти, що вилилася у море?
6. Що накопичується в атмосфері від згоряння нафти, газу, вугілля?
7. До чого може призвести парниковий ефект?
8. Яких правил поведінки у природі необхiдно дотримуватись?

9. Що  сучасна людина отримує від природи ?
   Так, правильно, люди зрозуміли , вони тисячами ниток зв`язані з оточуючою природою і так само залежать від неї, як дерево від коренів, якщо вони доведуть природу до загибелі, той самі не зможуть жити.
 Користуючись багатствами нашої  Землі, як ми можемо зберегти її для майбутніх поколінь?
Вивчення нового матерiалу .
Предметом охорони природи є живі й неживі природні компоненти. Охорона природи — це широкий напрям діяльності.
Охорона природи — це система заходів, спрямованих на раціональне використання, відновлення і збереження природних ресурсів, захист довкілля від забруднення та руйнування.
Відкрийте підручники на сторінці 206. Уважно прочитайте протягом 2-3 хвилин.
Якими ж способами здійснюється охорона природи?
-Держава видає закони, якими забороняється чинити дії, що мають негативний вплив на природу.
-Вчені і лікарі розробляють норми допустимого вмісту шкідливих речовин у воді, продуктах харчування.
-Працівники санітарно – епідеміологічних станцій стежать за дотриманням встановлених норм, контролюють вміст у повітрі та воді  різних речовин
-Люди прибирають території, насаджують рослини, заготовляють корм для диких тварин і птахів, щоб узимку їх підгодовувати.
-Створюють природоохоронні території – заповідники, заказники, національні парки.
-Рідкісні та зникаючі види заносять в Червону книгу.
- Коли виникла необхідність охорони природи ?
- Необхiднiсть в охоронi природи виникла з появою людини розумної. Первiсна людина перебувала у найбiльшiй залежностi від природи, яка давала їй все потрібне для життя. Вплив людини на навколишню природу значно посилився , коли вона навчилася добувати i використовувати вогонь. Так, під час полювання на диких тварин спалювалися великi лiсовi масиви. Вогонь завжди ніс величезну загрозу iснуванню рослин i тварин. З часом людство зрозумiло це, але вiдмовилося від такого способу здобування їжi  лише з розвитком
скотарства.     
-Якi природоохороннi заходи застосовували в Київськiй Русi ?
-У Київськiй Русi природоохороннi закони видав Ярослав Мудрий, про що свідчить пам’ятка права «Руська правда». Там зазначено про заборону вирубувати ліси, полювати на бобрiв, рiдкiсних птахів тощо.
-Що входить до складу природоохоронного фонду України ?
-Природо-заповiдний фонд України включає бiосфернi та природні заповідники, нацiональнi парки, регiональнi ланшафтнi парки,заказники, пам’ятники природи, заповiднi урочища, ботанiчнi сади, зоологiчнi парки, парки-пам’ятники садово-паркового мистецтва.
-Що представляє собою Червона книга?
Книгою тривоги і надії називають Червону книгу. Вона містить відомості про рідкісні та зникаючі види тварин, рослин. Це природоохоронний документ державного значення, своєрідна програма збереження і збільшення чисельності видів, яким загрожує небезпека зникнення, поради щодо їхнього примноження.
Червона книга України — анотований та ілюстрований перелік рідкісних видів та видів, що перебувають під загрозою зникнення на території України і підлягають охороні; основний документ, у якому узагальнено матеріали про сучасний стан рідкісних і таких, що перебувають під загрозою зникнення, видів тварин і рослин, на підставі якого розробляють наукові і практичні заходи, спрямовані на їхню охорону та відтворення. Занесені до Червоної книги України види тварин і рослин підлягають особливій охороні на всій території України.
Багато рослин і тварини, які раніше зустрічалися часто, зараз стали рідкісними. Вони занесені до Червоної книги. Ця книга називається так тому, що червоний колір — сигнал небезпеки.
- Яка  історія заснування Червоної книги?
Червону книгу заснував Міжнародний союз охорони природи і природних ресурсів 1966 року. Зберігають її у швейцарському місті Морж. До неї заносять дані про всі рослини і тварин, які терміново потребують опіки і захисту людини.
В Україні перше видання Червоної Книги було у 1980 р., у яку включено 151 вид рослин і 85 видів тварин. Друге видання присвячено рідкісним і зникаючим видам тварин вийшло 1994 p., а рослинам і грибам — 1996 р. 2009 р. з'явилося нове видання, у яке занесені понад 540 тварин та 826 видів рослин.
-Розкажiть про Мiжнародну Червону книгу.
У Мiжнароднiй книзi вiдомостi про види, що належать до першої категорії, друкують на червоних аркушах паперу, до другої-на жовтих, до третьої-на білих i до четвертої-на сірих. Уже зафiксовано види, що раніше належали до зникаючих, але завдяки вжитим  заходам нинi вважаються врятованими від зникнення. Їх вiдносять до категорії поновлених, вiдомостi про них подають на зелених аркушах.
- Чим відрізняється Червона книга України від Мiжнародної ?
Понад 100 видiв рослин i тварин, що перебувають під загрозою зникнення, занесено до Червоною книги України, яка була заснована в 1980 роцi. В 1994 р. видано Червону книгу України «Тваринний свiт», а в 1996 роцi –Червону книгу України «Рослинний свiт». Червона книга-це книга тривоги, попередження, що певний вид перебуває в небезпецi, вимагає невiдкладних заходiв щодо його охорони.

Про що можна дізнатися більш детальніше за допомогою Червоної книги?
Щоб переглянути її можна скористатись посиланням:
У Червоній книзі України про кожний із занесених до неї видів тварин, рослин, грибів указується:
-Назва українською і латинською мовами
-Ступінь вразливості
-Заходи з охорони, розмноження та розведення
-Фотографії або малюнок
-Наукове значення
-Поширення в Україні 
-Опис виду
-За якими категорiями кожен вид включено до Червоної книги ?
Червона книга-офiцiйний документ про сучасний стан видiв тварин i рослин, що перебувають під загрозою зникнення, та заходи щодо їх збереження i наукового обгрунтованного вiдтворення. Кожен вид, який включено до Червоної книги, належить до однієї з  чотирьох категорій:
1. Недостатньо
відомі   
2.  Зниклі     
 3. Зникаючі 
4.  Вразливі
 5. Рідкісні
6.  Невизначені 
 7. Відновлені
Залежно від стану та ступеня загрози для тварин чи рослин, занесених до Червоної книги України, вони поділяються на такі категорії: 
зниклі: види, про які після неодноразових пошуків, проведених у типових місцевостях або в інших відомих та можливих місцях поширення, відсутня будь-яка інформація про їхнє існування у дикій природі;
 зникаючі: види, що є під загрозою зникнення, збереження яких є малоймовірним, якщо продовжиться згубна дія факторів, що впливають на їхній стан;
-  вразливі: види, які у найближчому майбутньому можуть потрапити до категорії «зникаючих», якщо продовжиться дія факторів, що впливають на їхній стан;
- рідкісні: види, популяції яких незначні, які у даний час не належать до категорії «зникаючих» чи «вразливих», хоча їм і загрожує небезпека;
 - невизначені: види, про які відомо, що вони належать до категорії «зникаючих», «вразливих» чи «рідкісних», однак достовірна інформація, яка б дозволяла визначити, до якої із зазначених категорій вони належать, — відсутня;
- недостатньо відомі: види, які можна було б віднести до однієї з вищеперерахованих категорій, однак у зв'язку з відсутністю повної достовірної інформації питання залишається невизначеним;
- відновлені: види, популяції яких завдяки вжитим заходам щодо їхньої охорони не викликають стурбованості, однак не підлягають використанню і вимагають постійного контролю.
Виконання Практичної роботи "Складання Червоної книги своєї місцевості."
Для того щоб виконати практичну роботу відкрийте презентацію за цим посиланням:
Якщо виконали практичну роботу тоді трохи пограємо.
Протягом століть українці складали легенди про рослини та тварини рідного краю. В нас також є такі легенди . 
Загадки
На стеблинці волохатій шість пелюсток лілуватих. Гарна квітка – навіть в сні усміхається весні. Хто я?
Росту я у піщанім раю. В похмуру днину, в дощ і на ніч свої пелюстки закриваю.
Прикмети
Квіти сон-трави вдень розкриваються і схиляють дзвоникоподібні голівки, ніби засинають – погода погіршиться.
Повір’я.      
Сон-трава – провісниця долі.
Особливо красиві наші скали навесні, коли цвіте сон-трава. Збереглася  легенда про богиню, яка нібито жила в печері на Панській скалі, берегла квіти сон-трави. Вона охороняла сон-траву від тих людей, які по-варварськи, оберемками рвали квіти навесні. В місячну ніч вона виходила з печери, сідала на високий камінь і чесала свою золотаву косу. Розплетена коса, осяяна місячним сяйвом, набирала чародійної сили і богиня вночі карала тих, хто вдень вирвав більше п’яти квіток. Найжорстокішою була до матерів, які мали плаксивих дітей і рвали оберемками сон, щоб зробити із засушених квітів подушку, на якій дитина спала безпробудно цілу ніч. Однак коли матері рвали сон-траву під час повного місяця, коли коса богині мала чародійну силу, вона міняла плаксиву дитину на спокійну, яка не прокидалась ні вдень, ні вночі. Це непокоїло необачних матерів, які забували, в який час можна рвати сон-траву, не більше п’яти рослин.
Одного разу в селі з’явився невідомий солдат. Він пообіцяв матерям, що звільнить їх від жорстокої богині, якщо вони не будуть рвати більше п’яти штук сону і справлять для солдата бенкет. Ті радо погодилися. Солдат посвятив собі шаблю і в місячну ніч заховався за високий камінь, на який виходила богиня чесати косу. Як тільки місяць почав виходити із-за хмар, богиня почала промовляти слова закляття: «Світи місяцю, бо я хочу косу чесати і шкідників покарати». А солдат схопив за косу і відрізав її. Знесилена богиня залишила печеру і зникли на Панській скалі такі чудові квіти, як сон. Минули роки. Багато людей забули легенду, по-варварськи нищили квіти. Тому залишилися вони тільки частково на Ситниковій і Крайній скалах. Їх занесено до Червоної книги України.
Підсніжник білосніжний
Одного разу мандрівники заблукали у хурделицю. Люди стомились, почали втрачати силу. Тоді сніжинки пожаліли людей. Вони, падаючи на землю, перетворювались на білі квіточки. Відразу ж потепліло навкруги. Люди милувались гарними квіточками, які вселяли мандрівникам надію на порятунок. Так і залишились цвісти підсніжники, провіщаючи надію на потепління і пробудження природи
Одна із старовинних легенд говорить, що у той час, коли перші люди були вигнані з раю, на Землі йшов сніг. Єва дуже змерзла. Щоб її зігріти і подати надію на кращі часи, декілька ажурних сніжинок перетворились на ніжні квітки підсніжника – провісника тепла, символ сподівань на краще майбутнє.

Перед карнавалом роздавали квітам костюми. Підсніжнику дістався білий. Сніг теж хотів взяти участь у святі, але у нього не було костюма. Тоді він звернувся за допомогою до квітів. Маленький білий підсніжник подивився та й каже:
- Моя одежа дуже простенька, але як тобі подобається, то бери собі. Будемо разом жити й зростати.
Взяв сніг забарвлення підсніжника, став білим-білим. Але з того часу не любить він ніяких квітів, всіх морозить, лише підсніжника пестить і голубить, як рідну дитину.
Первоцвіт весняний
Вона  свідчить, що квіти  первоцвіту є  ключами  богині весни Фреї. Вона мала прекрасне багатобарвне намисто – райдугу. Коли богиня нахилялася, то там, де намисто торкалося землі, з нього випадали золоті ключі, які відкривали землю, і вона розквітала весняними квітами. А з самих золотих ключів, що впали на родючу землю, проростали жовті квітки первоцвіту.

Одна з  середньовічних  легенд  твердила, що первоцвіт виріс на місці ключів від раю, які  впали із рук  апостола  Петра. А трапилося це так. Коли Петро почув, що чорти  нібито підробили ключі  від раю і хочуть заселити  райський  сад  нечистою силою,  то  він  так  розгубився, що ключі випали з його рук   і полетіли на землю.
У данців існує дуже красива поетично-лірична легенда. Часто красуня принцеса Ельфа з неба на землю спускалася. Там палко в юнака закохалася. Вона вже не хотіла назад на небо повертатися, щоб з коханим не розлучатися. І за непокірність злі сили її на квітку-первоцвіт перетворили.
Горицвіт весняний
Під крислатим дубом відпочивав юнак, поруч нього собаки, спис, сагайдак із стрілами і лук. Проходила в ту мить поруч дуба золотокоса Афродіта, богиня кохання. Глянула вона на юнака – і  закохалася. І світлокоса богиня,  що звикла приймати палкі погляди та зізнання від інших, тепер закохалася сама. Юнак був сином кіпрського царя. Звали його Адонісом.
Відтоді  Афродіта  майже ніколи не розлучалася з Адонісом.  Вони бродили по лісах , полювали на зайців і сарн. Афродіта завжди просила Адоніса берегти себе.
Та одного разу, коли Афродіти не було вдома, Адонісові собаки ви полохали величезного вепра. Запальний мисливець з списом у руках кинувся навперейми розлюченому  звірові.  Сталося непоправне. Вепр несподівано сам кинувся на Адоніса і величезними іклами смертельно поранив його. Пішла Афродіта з великим сумом шукати свого коханого. Довго і невтішно ридала вона над  загиблим. І печаль її була такою великою, що перетворила Адонісові кров на квіти. Так збереглася назавжди пам’ять про прекрасного юнака.
Повелитель богів всемогутній Зевс зжалився над богинею кохання. Він наказав Аідові – цареві підземного царства мертвих – щороку відпускати померлого Адоніса на землю. З тих пір півроку Адоніс живе в підземному царстві, Другу половину – разом з Афродітою на землі. І кожного разу, коли він повертається на землю, ласкаво гріє сонце, буйно розквітає природа у барвистому вирі. І найяскравіше пломеніє на цьому ранньому святі природи квітка Адоніс – сонцесяйний горицвіт.

За іншою легендою, жив в Греції правитель Адоніс з дружиною Горицвітом. І посадили вони разом квіти, які були схожі на сонце, бо чув він від мудреців, якщо своїми руками посадити ці квіти, то принесуть вони щастя. Та ось правитель почав старішати і замислюватися над тим, хто буде його спадкоємцем, бо дружина хоч і була красунею, та все ж дітей йому не подарувала. Скликав правитель всіх своїх радників, але ніхто йому нічого не зміг завадити. І розсердився Адоніс, і вигнав свою красуню дружину. Іде Горицвіта полем, слізьми вмивається. А сонечко весняне лагідно гріє, жовті квіти цвітуть. Лягла Горицвіта в ці квіти і міцно заснула. І наснився їй сон, що йде вона між цих квітів, а назустріч їй фея, а за феєю хлопчик біжить і жовті квіти зриває, а обличчям на Адоніса схожий. І сказала фея: “За те, що ти квіти ці посадила нагороджу я тебе. Буде у тебе дитя, схоже на те , що бігає. А ти квіти бережи і назви їх Адонісом, а ще іншою назвою Горицвітом весняним.” і зникла фея. Прокинулася Горицвіта і повернулася додому з букетом горицвіту. А через деякий час бігав їхній  хлопчик, схожий на того, якого Горицвіта уві сні бачила. І дотепер подекуди, коли виходить дівчина заміж, кладуть квіти горицвіту по кутках оселі, коло порога, щоб горе не закрадалося до домівки.

Домашнє завдання: опрацювати параграф 47; виконати та надіслати для перевірки практичну роботу.
Тримаємо звязок з допомогою Viber!
До наступного уроку 24 травня!

Біологія та екологія 10 клас
Тема: Узагальнюючий урок з теми "Репродукція та розвиток". Контрольна робота №2.
Узагальнення та повторення . Біорізноманіття.

Контрольна робота №2

 

І. Виберіть одну правильну відповідь .

 

1. Як називається процес розвитку кількох зародків з однієї зиготи?


а) партеногенез;       б) поліембріонія;        в) фрагментація;       г) брунькування


2. Яка з наведених істот здатна до регенерації найбільшою мірою?


а) губка-бодяга;         б) аскарида людська;       в) восьминіг;        г) жук-олень


3. Приклад двошарових багатоклітинних організмів:


а) комахи;      б) круглі черви;        в) плоскі черви;     г) кишковопорожнинні


4. Фаза розходження однохроматидних хромосом до полюсів клітини — це


а)  профаза;      б)  метафаза;         в)  анафаза;         г) телофаза


5. Генетично запрограмована загибель клітин — це


а)  некроз;      б)  мітоз;      в) апоптоз;        г)  цитоз


6. Процес утворення жіночих статевих клітин  називають:

а) сперматогенезом;     б) гаметогенезом;    в) овогенезом.

7. Стінки гаструли складаються з:


а) одного шару клітин;       б) двох шарів клітин;    в) трьох шарів клітин;

г) чотирьох шарів клітин.


8. Набір хромосом  сперматозоїда дорівнює:

а) п;         б) 2 п;         в) 3 п;          г) 4 п


9. Якого типу регенерація в оленів, які скидають роги:

а)  репаративна;    б) фізіологічна;         в) в даному випадку регенерації не відбувається

10. Життєвий цикл організму – це:

а) період між однаковими фазами розвитку двох чи більшої кількості поколінь;

б) період між послідовними поділами в мітозі;        в) процес утворення сперматозоїдів.

11. Партеногенез – це:

а) розвиток організму із  заплідненої яйцеклітини;  

б) розвиток організму із  незаплідненої яйцеклітини;

в)  розвиток організму із  заплідненого сперматозоїда.

12. Процес формування органів у ембріона:

а) гаструляція;    б) органогенез;     в) дроблення

 

II. Завдання на встановлення відповідності .

 

13. Зіставте спосіб нестатевого розмноження з організмами, для яких властивий:


А. поділ навпіл

Б. брунькування

В. спороутворення

Г. множинний поділ

 

1. дріжджі

2. малярійний плазмодій

3. хламідомонада

4. амеба протей

5. ящірка


14. Зіставте стадію сперматогенезу людини з клітинами, які утворюються.


А. стадія розмноження

Б. стадія росту

В. стадія дозрівання

Г. стадія формування

 

1. сперматоцити І-го порядку

2. сперматозоони

3. сперматогонії

4. неполярні тільця

5. сперматиди


 

15. Укажіть ознаки, що характеризують ембріональну стадію, позначену цифрою 5.

 


А) Назва        

   1. зигота       2. бластула      3. гаструла     4. нейрула

Б)  Кількість зародкових листків

   1. один       2.  два        3. три        4. чотири

В)  У яких організмів наявна?

    1. водорості      2. вищі рослини    3. хордові      4. членистоногі

  

16. Вкажіть правильну відповідь  - «так» чи «ні»:

А. Рухливість сперматозоїда має значення під час запліднення.

Б. Стать майбутньої дитини залежить від чоловіка.

В.  Онтогенез – це розвиток організму від народження і до смерті.

    

    ІІІ. Що утворюється з зародкових листів? 

 

Назва зародкового листа

Що утворюється

 

 

 

 

 

 

 

 І\/. Які можливі перспективи практичного використання ембріональної індукції?  


Біорізноманіття. Повторення теми. 

Ознайомтесь з презентаціями за посиланням:

Біорізноманіття. Рослини.

https://docs.google.com/presentation/d/1o7ZpxpC8ElpspXT7LyL2gnp3MN86n9Kg/edit?usp=sharing&ouid=100301507652054648741&rtpof=true&sd=true

Біорізноманіття. Тварини.

https://docs.google.com/presentation/d/1PPpXHG7ACsFIEX6UJhxfTiJuBjAXxcxK/edit?usp=sharing&ouid=100301507652054648741&rtpof=true&sd=true

Також ви можете переглянути відео:

Біорізноманіття тварин


Біорізноманяття. Проюлеми збереження.



10 кроків до збереження біорізноманіття.


А тепер виконайте тестування:

Узагальнення знань з теми «Біорізноманіття»


1. Мінливість живої природи всередині видів, між видами та між екосистемами – це:

А) біорізноманіття;          Б) класифікація;    

В) біосистематика.

2. Критерій виду, який пов'язаний з тим, що кожен вид займає певну територію або акваторію:

А) репродуктивний;        Б) екологічний;

В) географічний.

3. Неклітинні форми життя, що є білковими частинками без нуклеїнової кислоти – це:

А) пріони;        Б) віруси;        В) віроїди.

4. Тип взаємодії вірусу із клітиною, коли клітина-хазяїн залишається живою, а дозрілі вібріони не утворюються – це:

А) вірогенія;   Б) продуктивна інфекція;

В) абортивна інфекція.

5. Стадія життєвого циклу вірусу, коли відбувається впорскування віріону:

А) збирання віріонів;        Б) адсорбція;

В) проникнення в клітину.

6. З переліку вірусних хвороб оберіть хвороби тварин:

А) ящур;      Б) гепатит В;        В) жовтяниця;

Г) строкатолистість;        Д) чумка;

Є) папілома;       Ж) віспа;        З) грип.

7. Клітинна оболонка бактерій:

А) не містить муреїн;       

Б) містить муреїн;

В) біліпідний шар із фосфоліпідів.

8. Перелічить особливості клітин Водоростей.

9. Розповсюдження Грибів.

10. Перелічить особливості судинних спорових рослин.

11. Запишіть характеристику радіальних справжніх тварин.

Домашнє завдання: виконати контрольну роботу№2 та тестування з теми :"Біорізноманяття" та надіслати для перевірки. повторити тему "Біорізноманіття" та "Репродукція та розвиток."

Тримаємо звязок з допомогою Viber!

До наступного уроку 26 травня!

 


Немає коментарів:

Дописати коментар