перекладач

четвер, 12 травня 2022 р.

Доброго дня 7 та 8 клас!

Сьогодні 13 травня 2022 р. 

Біологія 7 клас

Тема: Вплив людини та її діяльності в екосистемах. Екологічна етика.

План дій

1. Опрацюйте теоретичний матеріал підручника або блогу та перегляньте відео.

2. Занотуйте основні відомості та терміни.

3. Виконайте завдання , що подані нижче.

Перед вивченням нової теми повторимо вивчене.

Завдання 1: «Закінчити речення»

1. Сукупність особин виду, які тривалий час мешкають у певній частині його ареалу частково чи повністю ізольовано від інших подібних сукупностей особин цього ж виду називається … 

2. Сукупність взаємопов’язаних популяцій організмів, які взаємодіють між собою та з умовами середовища життя називається … 

3. До абіотичних чинників належать: … 

4. До середовищ життя живих організмів належать: …

5. Перший трофічний рівень в ланцюзі живлення займають … 

6. До редуцентів належать: … 

7. Форма симбіозу, що спостерігається між термітами та джгутиковими, що живуть у їхньому кишечнику та здатні розщеплювати клітковину називається … 

8. Суперництво між особинами різних видів за життєво важливі ресурси –  це … 

9. Переплітаючись, різні ланцюги живлення формують … 

10. Під час переходу з нижнього трофічного рівня на вищий живі організми запасають приблизно … 

Завдання 2: «Установити відповідність»

          Установити відповідність між компонентами екосистеми та організмами, які до них належать:

              1  Продуценти

             2  Консументи

             3  Редуценти

 

А

Б

В

Г









Д

Е

Є

Ж








 

 Завдання 3:

             Які форми співіснування організмів зображено на малюнках? Схарактеризуйте їх.

І варіант

А) 

Б) 


ІІ варіант

А) 


 

Б) 

Переходимо до вивчення нової теми

Ознайомтесь з даною інформацією:

Вплив людини та її діяльності на організми

Органічні залишки й інші докази свідчать про те, що на Землі за минулі 500 млн років відбулося п’ять або шість катастрофічних вимирань переважно численних видів тварин. Можливо, ми ніколи не дізнаємося справжню причину цих масових вимирань. Одне нам відомо: що вони не були спричинені людиною.

          Паралельно з розвитком людської цивілізації, науково-технічного прогресу, без сумніву, відбувається і скорочення чисельності багатьох видів тварин сьогодні. Вплив людини на тварин здійснюється двома шляхами: прямим – безпосереднім переслідуванням і винищенням або розселенням, і непрямим – зміною умов життя.

          У всіх світових релігіях ви знайдете заклик до співчуття до тварин, осуд тих, хто проявляє по відношенню до них безглузду жорстокість. Серед тих, у кого боліла душа від думки про те, яких страждань інколи завдає людина живим істотам, що мешкають поряд з нею, ви знайдете філософів, письменників, учених.

          У 1984 р. професор А. Вебстер розробив концепцію так званих «П’яти свобод (прав)» одомашнених тварин, які ввійшли до Всесвітньої декларації добробуту тварин. З 1979 р. у низці країн концепція «П’яти свобод» повністю або частково використовується в національному законодавстві щодо захисту тварин. Наприклад, Закон України «Про захист тварин від жорстокого поводження» задіює ідеї цієї концепції.

Завдання.Прочитайте концепцію «П’яти свобод» одомашнених тварин, запишіть її положення в зошит.

 

Концепція «П’яти свобод» використовувана в багатьох країнах система оцінки благополуччя одомашнених тварин. Вона передбачає такі свободи:

1.    Свобода від голоду і спраги шляхом надання доступу до води та їжі, які підтримують гарне здоров’я й активність.

2.    Свобода від дискомфорту шляхом надання відповідного середовища для проживання, включаючи житло і місце для сну та відпочинку.

3.    Свобода від болю, травм або хвороби шляхом проведення превентивних заходів або ранньої діагностики та лікування.

4.    Свобода природної поведінки шляхом надання достатнього місця, відповідних сприятливих умов і пристосувань, а також компанії щодо подібних до себе.

5.    Свобода від страху і стресу шляхом забезпечення відповідних умов і відносин, які виключають моральні страждання.


Поміркуйте!

Оцініть умови утримання ваших (або ваших знайомих) домашніх вихованців. Чи відповідають вони «П’яти свободам» тварин?

Які почуття повинна проявляти людина по відношенню до тварин (природи)? 

­ Що означають ці почуття?

Пропоную переглянути відео:



        Екологічна етика

Екологічна етика – це насамперед стримуючі моральні принципи. Вони пробуджують совість людини, викликають співчуття, нагадують про те, чого робити не варто. Моральні принципи дитини чи дорослих не дозволяють страждати птахові, звірові, комахі. Отже, екологічна етика – оо це вчення про моральні відносини людини з природою, рівноправність і рівноцінність живого, обмеження прав і потреб людини.

             Ми звикли до того, що поряд з нами живуть коти, собаки, кури, качки тощо. Ставлення людини до тварини ніколи не зводилося лише до того, щоб одержати від них користь.

             Гуманне, етичне відношення до тварин і рослин ґрунтується на переконаннях, що тварини і рослини заслуговують на те, щоб ураховувалися їх основні права та інтереси незалежно від користі, яку вони приносять людям.

          А як ви ставитеся до тварин?

 Велику роботу з популяризації знань з галузі екологічної етики проводить організація ПЕТА (People for the Ethical Treatment of Animals — «Люди за етичне ставлення до тварин») – потужна міжнародна зоозахисна організація, яка має прихильників у 20 країнах. Вона фінансує видання підручників і посібників з екологічної етики, проводить просвітницьку роботу серед різних груп населення із захисту прав тварин.

ПЕТА – «Люди за етичне ставлення до тварин»

             Їх бояться всі, хто носить дороге хутро. Погодьтеся, стати жертвою банки з фарбою за те, що носиш шубу з горностая, не надто приємно. Проте активісти ПЕТА відомі не лише своїми радикальними настроями.

             Вони вважають, що їхня головна місія захистити всіх тварин на Землі. ПЕТА розшифровується як «люди за етичне ставлення до тварин». Організацію створили у 1980 р. У її складі близько 2 млн осіб. Вони виступають проти жорсткого ставлення до тварин, проти порушення прав братів наших менших та проти дослідів над тваринами. За час свого існування організація змогла заручитися підтримкою багатьох знаменитостей, серед яких і екс-дружина Пола Маккартні Хізер Міллс.

             «Коли тварин убивають задля того, аби використати їхню шкіру для одягу,це не гуманно, це варварство і це необхідно негайно припинити»,вважає активістка ПЕТА Хізер Міллс.

      Серед успіхів ПЕТА заборона боїв биків у Барселоні. Упродовж кількох років вони влаштовували так звані «Голі пробіги», участь у яких міг взяти кожний охочий.

      «Це не бої биків, а вбивство беззахисних тварин! Їх повільно вбивають на арені, на очах у тисяч людей. І це називають спортом», каже активіст ПЕТА Юрген Фаульман.

          ПЕТА звинувачують за надмірно контроверсійні акції. Вони неодноразово зривали покази мод та обливали фарбою дорогоцінні шуби. Проте захисники прав тварин свято вірять: для захисту братів наших менших годяться всі засоби, навіть радикальні .

Купуючи хутряні вироби, ми часто не замислюємося над тим, яких мук зазнають тварини, проливаючи свою кров заради моди, перш ніж з їхнього хутра пошиють одяг.

      Для отримання однієї шуби вбивають:

•     18 бобрів

•     18 лисиць

•     55 норок

•     27 єнотів

•     25 видр

•     100–250 білок

•     4 вовки

•     8 тюленів

•     60 куниць

•     14 рисей

•     170 шиншил

•     7 пум

•     11 борсуків

•     50 тхорів

•     18 собак

•     25 домашніх кішок

Поміркуйте!

­   Чи може краса бути настільки жорстокою?

­   Назвіть основні екоетичні принципи відносин «людина-природа».

 Основні екоетичні принципи відносин «людина-природа»:

1. Не зашкодь.

2. Не втручайся.

3. Принцип порядності.

4. Принцип дотримання прав природи.

5. Принцип справедливого відшкодування.



Завдання. Дайте відповідь на запитання:

1.  Чому в містах з’являються здичавілі коти і собаки? Як цьому запобігти?

­2 Як ви вважаєте, чи можна утримувати в домі ведмежатко, черепаху папугу?

 3.У житті кожної людини трапляються випадки, коли потрібно вбити комара, знищити аскариду, воші. Убиваючи, людина порушує право тварин на життя. Чи правильно поводиться людина з огляду на екологічну етику?

Домашнє завдання: 

1. Опрацювати теоретичний матеріал.

2. Вивчити нові терміни та поняття. 

3. Виконати завдання на повторення.

4. Скласти кросворд за сьогоднішньою темою.

Спілкуємось з допомогою Viber!

До наступного уроку 17 травня!

Біологія 8 клас

Тема : Будова та функції репродуктивної системи.

Хід роботи

Тестові завдання. 
Виберіть правильну відповідь:

1) Розмноження — це …
а) відтворення собі подібних;
б) забезпечування неперервності життя;
в) забезпечування передачі спадковості;
г) зміна каріотипу;
д)забезпечування мітозу.

2) Нестатеве розмноження відбувається:
а)статевими клітинами;     б)нестатевими клітинами;
в) поділом надвоє;  г) гаметами;   д)спорами;   є) зооспорами.

3) Вегетативне розмноження здійснюється:
а) спорами;                б)частинами тіла.

4) Статевий процес здійснюється за допомогою:
а) кон’югації; б) копуляції;   в) спор; г) зооспор.

У індусів є оповідання про слона та чотирьох сліпих. Кожен з них бажав дізнатися, який з себе слон. Але один мацав лише хобот, другий - ногу, третій - намагався охопити величезний живіт слона, а четвертий ухопив його за хвіст. Звичайно, у кожного з них склалася своєрідна уява про вигляд слона. Той, хто тримався за хобот, порівнював тварину з канатом. Другий твердив, що слон - колона будови. Третій знайшов, що слон схожий з бочкою. Четвертий був переконаний, що слон нагадує змію.
Щоб не опинитися в стані сліпих в питанні статевого розмноження людини, давайте детальніше розглянемо тему "Будова жіночої та чоловічої статевих систем"

Робота з підручником. (параграф 55)
Завдання. Заповнити таблицю "Будова та функції  жіночої статевої системи":


органи
характеристика
функції














Заповнити таблицю «Будова  та функції чоловічої статевої системи»
органи
характеристика
функції









Поміркуйте! Який взаємозв’язок між будовою і функцією органів репродуктивної системи (чоловічої і жіночої) ?
Ознаки статевого дозрівання

Стать
Дівчатка
Хлопці
Вік
9-16 років
11-18 років
Зміни в організмі
— Ріст внутрішніх статевих органів.
— Ріст молочних залоз.
— Вироблення гормону про­гестерону
— Дозрівання яйцеклітин
— Ріст статевих ор­ганів
— Вироблення сперма­тозоїдів
— Вироблення гормону тестостерону
Вторинні статеві ознаки
— Змінюється фігура
— Кістки тонкі
— З’являється волосся під пахвами, на лобку, шкіра об­личчя гладенька
— Голос не змінюється
— Можуть з’являтися вугрі
— Починається менструація
— Фігура змінюється
— Міцніють кістки
— З’являються вуса і борода, волосся на лоб­ку і під пахвами.
— Мутація голосу
— Виникають вугрі
— З’являються полюції

Підсумуємо!
2. Які органи належать до внутрішніх чоловічих статевих органів?
3. Де утворюються жіночі гамети?
4. Де утворюються чоловічі гамети?

Домашнє завдання: опрацювати параграф 55, вивчити нові терміни та поняття.Виконати завдання на блозі.

Спілкуємось з допомогою Viber!

До наступного уроку 17 травня!




 

 














Немає коментарів:

Дописати коментар