перекладач

понеділок, 9 травня 2022 р.

Вітаю 5, 7 та 8 клас! 

Сьогодні 10 травня 2022 р.

Природознавство 5 клас

Тема: Екологічні проблеми та їх розвязання .

Хід роботи

Пригадаємо!

Вправа "Так чи ні".

1. До складу природи входять живі організми і фактори неживої природи.
2. В природі тварини, рослини і людина між собою пов’язані.
3. Стрімкі потоки води не можуть заподіяти ґрунтам шкоди.
4. У місцях землетрусів змінюється земна поверхня.
5. Лісосмуги на відкритих місцевостях послаблюють руйнівну силу вітру.
6. Забруднення води, повітря, ґрунтів ніяк не впливає на життя людини.
7. Насаджені ліси, родючі поля, зарибнені ставки – це позитивний вплив людини на природу.
8. В останні роки людина дуже мало втручається в природу.
9. Вимивання гірських порід  підземними водами спричиняє утворення ставків на поверхні.
10. Землетруси і вулкани – цікаві і цілком  безпечні природні явища.
11. Сонце впливає на зміну земної поверхні.


12. В гірських породах утворюються печери внаслідок раптових зливових дощів.

Вивчення нового матеріалу.
1. Причини екологічних проблем.
Останніми десятиріччями у зв’язку із високими темпами науко­во-технічного прогресу вплив людини на довкілля став особливо значним і великомасштабним. Людина, втручаючись за допомогою різноманітних механічних засобів та продуктів промислового ви­робництва у природні процеси, за короткий час різко порушила всі взаємозв’язки — висихають болота, міліють і зникають річки, створено багато штучних водойм, зрошувальних систем, вирубано ліси, зорано степи, накопичено багато речовин, які природа не може переробляти.
Наслідки впливу людини на довкілля сумні і тривожні: пору­шуються природні угруповання й екосистеми, забруднюється ат­мосфера, морські акваторії і прісні водойми, руйнується ґрунтовий покрив, зменшуються лісові ресурси та чисельність видів рослин і тварин, хімічні сполуки, які циркулюють у довкіллі, шкодять здоров’ю людини та всьому живому. Тож у стосунках з природою людство зіткнулося із серйозними і складними проблемами, які на­зивають екологічними.
Завдання. Згадайте, що означають слова «екос», «логос». Сфор­мулюйте визначення поняття «екологічні проблеми».

Отже, екологічні проблеми -  це негативні зміни, що наступають у природі під впливом різних чинників.

Екологічні проблеми.

Останнім часом спостерігається надмірне використання рослин, тварин, ґрунтів, водних ресурсів, корисних копалин.
Всесвітня організація охорони здоров’я розцінює забруднення атмосфери як значну загрозу для життя людини і закликає вжива­ти найсерйозніших заходів щодо її охорони.
Зазначена проблема настільки важлива, що у 1985 р. було під­писано міжнародну угоду — Віденську конвенцію щодо охорони озонового шару.

Види забруднень.

Усі види забруднень можна об’єднати походженням. Відповідно до цього розробляють заходи щодо їх подолання.
1. Механічне.
2. Фізичне.
3.Біологічне.
4.Хімічне.
5. Радіаційне.
1) Екологічні проблеми, спричинені діяльністю людини:
•  шкідливі викиди з промислових підприємств і погіршення складу повітря і води;
•  вимирання певних видів живих організмів ;
•  руйнування ґрунтів і втрата ними родючості;
•  збільшення кількості автомобілів призводить до
 - забруднення повітря продуктами згоряння палива,
 - створює проблеми для міграцій живих організмів, яким заважають автошляхи;
•  випадкове або спеціальне завезення організмів у регіони, де вони раніше не мешкали (з Америки: колорадський жук  - шкодить пасльоновим, коренева попелиця філоксера – загибель виноградників; в Америку: непарний шовкопряд – знищив деревні насадження, гессенська муха – лани пшениці)
Пропоную переглянути відео :

2) Екологічні проблеми, спричинені природними процесами:
•   зміна клімату на планеті: аномально холодні зими і надпосушливі теплі періоди;
•  випадання надмірних опадів;
•  виверження вулканів (особливо великих);
•  катастрофічні землетруси.

Способи подолання екологічних проблем.
1. Створення природозахисного  законодавства.
2. Перехід на безвідходне виробництво.
3.Створення двигунів з дуже малими викидами шкідливих речовин.
4. Використання екологічно чистих джерел енергії.
5. Використання біопалива.

Мій внесок в подоланні екологічних проблем.

 «Я роблю», «Я можу»:
 - Екологічні проблеми мають відношення до нас, жителів села?
 - На вашу думку, які саме?
 - А ми можемо якось допомогти вирішити ці проблеми? 

Розгляньте  можливі напрямки природоохоронної діяльності та скажіть, що робить кожен з вас.

Я можу:
1. Брати участь у природоохоронних заходах.
2. Сприяти роботі природоохоронних організацій.
3. Берегти природу( не смітити, не завдавати шкоди диким тваринам та рослинам та ін.)
4. Раціонально використовувати воду, електоенергію, тепло.
5. Писати листи до законодавців , міністерств та відомсв, звертатись до суду.

Я роблю:
Поміркуйте та запишіть самостійно використовуючи текст підручника(ст. 205 "Будьте захисником природи")

Закріпимо!
Завдання в робочому, друкованому зошиті ст. 69.

Поміркуйте!
- Як ви розумієте вислів Цицерона «Немає нічого впорядкованішого , ніж природа»?
 - Як цей вислів стосується сьогоднішнього уроку?

Завдання. Сформулюйте висновки уроку, акцентуючи увагу на можливостях кожного зберегти природу.
Наприклад:
Наш дім — Земля. Іншого немає і не буде!
 Не забруднюй річки, джерела, ґрунти своєї землі.
 Візьми за правило — щороку посади одне дерево і доглядай за ним.
Пропоную переглянути відео:

Домашнє завдання: опрацювати параграф 46, вивчити нові поняття та терміни; написати міні-твірна тему «Що робить моя родина для покращення екологічної ситуації».
Спілкуємося з допомогою Viber!
Всім успіху!
До наступного уроку 12 травня!  

Біологія 7 клас
Тема: Ланцюги живлення. Кругообіг речовин і потік енергії в екосистемі.

План дій
1. Опрацювати текст підручника пр. 51 ст. 199. (але кожен шукає в своєму підручнику бо у вас вони різні)
2. Перегляньте відео за темою.
3. Виконайте завдання за інструктивною карткою, що розміщена нижче.

Перегляньте відео:

Інструктивна картка

Записати визначення основних понять з теми:

Колообіг речовин і потік енергії в екосистемі – перенесення речовин та енергії в екосистемі, що здійснюється за участі продуцентів, консументів та редуцентів.

 

1.    Допрацювати інформацію щодо ланцюгів харчування.

 

Ланцюг живлення (трофічний ланцюг) – це ___________________________


Трофічна сітка – це _________________________________________________

Правило екологічної піраміди (закон піраміди енергії Р. Ліндемана, правило «10%»): екологічна ефективність кожної наступної ланки ланцюга живлення приблизно в 10 разів менша попередньої внаслідок втрати енергії на кожному трофічному рівні.

Ланцюги живлення

Пасовищні ланцюги живлення (виїдання)

Завжди починається з зелених рослин , включають рослиноїдних тварин та хижаків і закінчується бактеріями гниття.

Детритні ланцюги живлення (розщеплення)

Починаються з мертвої органіки , включають сапротрофів ( організмів, які її розкладають) і закінчюються бактеріями гниття.

Наприклад, ланцюг виїдання: яблуня – попелиця – ластівка – сокіл – бактерії гниття.

Наприклад, ланцюг розщеплення: опале листя – дощовий черв’як – кріт – бактерії гниття.

 

1.    Опрацювати таблицю 1. «Типи взаємозв’язків між організмами в екосистемі»

 

Таблиця 1. Типи взаємозв’язків між організмами в екосистемі

 

Тип взаємодії

Вплив першого виду на другий

Вплив другого виду на перший

Приклад

1

Нейтралізм

0

0

Вовк і капуста; білка і щука

2

Аменсалізм

-

0

Дуб і трава під ним (дуб забирає вологу, не пропускає сонячне проміння, але впливу трави не відчуває)

3

Коменсалізм

+

0

Акула і риби-прилипали; лев і грифи-падальщики

4

Конкуренція

-

-

Міжвидова – лев і гієна; внутрішньовидова – між вовками у зграї за право бути вожаком, за самку, за здобич

5

Мутуалізм

+

+

Актинія і рак-самітник; мікориза гриба і корінь дерева

6

Паразитизм

+

-

Воші на тілі тварини; паразитичні черви

7

Хижацтво

+

-

Вовк і заєць; ластівка і яструб

Примітка: (0) – відсутність впливу організму; (-) – негативний вплив; (+) – позитивний вплив.

 

2.    Скласти 3 ланцюги живлення і 2 трофічні сітки (стрілочка має вказувати на того, кого їдять).

Ланцюги живлення:

1)_______

2)_________________________

3)_________________________

Трофічні сітки (Приклад):


Домашнє завдання:

1. Опрацювати теоретичний матеріал.

2. Занотувати та вивчити нові поняття та терміни.

3. Виконати завдання з інструктивної картки.

Спілкуємося з допомогою Viber!
Всім успіху!

До наступного уроку 13 травня!

Біологія 8 клас
Тема : Взаємодія регуляторних систем.

Хід роботи

Пригадаємо!
Які чинники впливають на біологічний вік людини?
 В яких галузях діяльності особливо треба враховувати біологічний вік людини?
Які системи органів людини можуть бути індикаторами в періодизації дорослого віку? 
У чому полягає позитивне значення спілкування дитини з дорослими, насамперед з батьками?

Тестові завдання на встановлення однієї правильної відповіді.
1. Укажіть орган, який не належить до видільної системи:
А  стравохід                
Б  нирка                       
В  сечовий міхур
Г  сечовидільний канал
2. Укажіть орган, який не належить до кровоносної системи:
А  артерія                     
Б  вени                         
В  серце
Г  трахея
3. Укажіть орган, який не належить до дихальної системи:
А  легені                       
Б  носова порожнина 
В  бронхи
Г  капіляри
4. Укажіть орган, який не належить до травної системи:
А  печінка                    
Б  гортань                   
В  шлунок
Г  підшлункова залоза
5. Укажіть орган, який не належить до нервової системи:
А  головний мозок      
Б  спинний мозок       
В  жовтий кістковий мозок
Г  нерви
6. Основним структурним і функціональним елементом нервової системи є:
А  мозок                       
Б  нейрон                      
В  нерви
Г  нейроглія

Не можна не дивуватися тому, в яких різних умовах довкілля може жити людина: при температурі повітря від +50 до -70 °С (120° різниці!), витримувати тривале голодування або брати участь у конкурсі ненажер, жити в горах чи нижче від рівня моря. За допомогою певних засобів захисту людина може перебувати в космосі, під водою. Все це було б неможливим, якби в організмі не існували механізми, що забезпечують сталість його внутрішнього середовища.
Сталість внутрішнього середовища організму на будь-якому рівні називається гомеостазом. Системні механізми гомеостазу забезпечуються взаємодією найважливіших регуляторних систем: нервової, гуморальної та імунної. Принципи злагодженої роботи цих систем ми розглянемо сьогодні на уроці.
Засвоєння нового матеріалу.
•    Як ви вважаєте, чому фізіологічні процеси в організмі протікають узгоджено? Які механізми регуляції фізіологічних функцій ви знаєте?
 Фізіологічні процеси в організмі людини протікають узгоджено внаслідок існування певних механізмів їхньої регуляції.
Регуляція різних процесів в організмі здійснюється за допомогою нервового та гуморального механізмів.
Гуморальна регуляція (від латин. волога) здійснюється за допомогою гуморальних чинників (гормонів), які розносяться кров’ю та лімфою по всьому організмові.
Нервова регуляція здійснюється за допомогою нервової системи.
Нервовий і гуморальний способи регуляції функцій тісно пов’язані між собою. На діяльність нервової системи постійно впливають принесені кров’ю хімічні речовини, а утворення більшості хімічних речовин і виділення їх у кров перебуває під постійним контролем нервової системи.
Регуляція фізіологічних функцій в організмі не може здійснюватися за допомогою лише нервової або тільки гуморальної регуляції, це єдиний комплекс нейрогуморальної регуляції функцій.
Останнім часом висловлюють припущення, що існують не дві системи регуляції (нервова та гуморальна), а три (нервова, гуморальна й імунна).
Завдання.
Знайти в тексті підручника відповіді на запитання й на основі вивченого скласти опорний конспект про таке.
1. Нервова регуляторна система.
Що таке нервова регуляція?
•    За допомогою чого вона здійснюється?
•    Які принципи нервової регуляції ви знаєте?
•    Яке значення для організму має дана регуляторна система?
•    Чи існує взаємозв’язок даної системи з іншими регуляторними системами?
2. Гуморальна регуляторна система.
Що таке гуморальна регуляція?
•    За допомогою чого вона здійснюється?
•    Які принципи гуморальної регуляції ви знаєте?
•    Яке значення для організму має дана регуляторна система?
•    Чи існує взаємозв’язок даної системи з іншими регуляторними системами?
3. Імунна регуляторна система.
•    Що таке імунна регуляція?
•    За допомогою чого вона здійснюється?
•    Які принципи імунної регуляції ви знаєте?
•    Яке значення для організму має дана регуляторна система?
•    Чи існує взаємозв’язок даної системи з іншими регуляторними системами?
Додатковий матеріал для виконання завдання.

Нервова регуляція
Здійснюється нервовою системою, яка має надзвичайно важливе значення для багатоклітинних організмів:
•    Через нервову систему замикаються всі рефлекси
•    Регулює роботу органів і систем органів
•    Узгоджує між собою діяльність різних органів і систем органів
•    Забезпечує зв’язок організму із зовнішнім середовищем і здійснює пристосування організму до змінених умов середовища
Здійснює свій вплив швидко, за частки секунди
Короткочасний вплив (доки діє подразник)
Здійснює вплив на окремі органи або групи м’язів
Фізична природа. Нервовий імпульс електричний сигнал

Гуморальна регуляція
Давня форма взаємодії клітин і органів.Це координація фізіологічних і біохімічних процесів, здійснювана через рідкі середовища організму (кров, лімфу, тканинну рідину) за допомогою біологічно активних речовин, гормонів, що їх виділяють клітини, органи й тканини в процесі їхньої життєдіяльності
Значно повільніший вплив — доки речовини накопичаться в крові
Тривалий вплив — протягом хвилин і навіть годин (доки речовини не зруйнуються)
Викликають реакції, які можуть охоплювати весь організм
Хімічна природа. Дія хімічних речовин (у першу чергу гормонів)

 Імунна регуляція
Здійснюється імунною системою: червоний кістковий мозок, тимус, селезінка, лімфатичні вузли, а також скупчення лімфоїдної тканини по ходу травних і дихальних шляхів. Ця система розпізнає, переробляє й усуває сторонні частини (антигени). Центральне місце серед клітин імунної системи посідають лімфоцити
Різні форми імунної відповіді
Утворення циркулюючих із кров’ю специфічних антитіл («гуморальний імунітет»)
Поява підвищеної кількості Т-лімфоцитів («клітинний імунітет»)
Поява Т- і В-лімфоцитів, які живуть тривалий час і мають «імунну пам’ять»
Виникнення алергії

Завдання!
•     Скласти порівняльну характеристику нервової та гуморальної регуляції.

Закріпимо!

Поміркуйте!
  — Чому для правильного уявлення про організм як цілісну систему необхідні знання про процеси, які відбуваються в клітинах і тканинах?
  • Прочитайте  вислів Дугласа Меллоха  та поясніть його виходячи з теми сьогоднішнього уроку:  «Всі ми не можемо бути капітанами, Хтось повинен бути і матросом. Для всіх знайдеться робота на кораблі життя»
Домашнє завдання: повторити тему:" Ендокринна система"; складіть 10 тестових запитань по даній темі.
Спілкуємося з допомогою Viber!
Всім успіху!

До наступного уроку 13 травня!



 

 

 

 

 

 

 

 

 








Немає коментарів:

Дописати коментар