перекладач

пʼятниця, 6 травня 2022 р.

Доброго дня 7 та 8 клас ! 

Сьогодні 6 травня 2022 р.

Біологія 7 клас

Тема : Поняття про екосистему та чинники середовища.

План дій

1. Опрацюйте матеріал підручника за темою , додаткову інформацію та відео.

2. Занотуйте в зошит основні поняття та терміни.

3. Дайде відповідь на запитання.

4. Створіть Міні-проект "Як тварини пристосовуються до життя в різних умовах?"

Додаткова інформація

  Екологічні чинники

«Екологічні чинники»

Екологічні чинники

Характеристика

Абіотичні

чинники неживої природи – фізичні та хімічні умови середовища (температура, вологість, світло, рух повітряних мас (вітер), течія і солоність води, опади, сніжний покрив, магнітне поле Землі тощо)

Біотичні

усі форми взаємодії між організмами (внутрішньовидові й міжвидові взаємозв’язки)

Антропогенні

чинники, зумовлені діяльністю людини (забруднення середовища, необмежене полювання, руйнування середовища існування тощо)


       Пристосування у тварин до абіотичних чинників середовища

Пристосування тварин до впливу вологи

             Джерелами води у тварин є її надходження через травний тракт у видів, що п’ють воду; використання води, що міститься у продуктах їжі (гризуни, антилопи, американський кенгуровий пацюк); проникнення води через шкірні покриви (жаби); використання метаболічної води, яка утворюється під час окиснення жирів (верблюди, гризуни, комахи). Втрата води відбувається з випаровуванням через шкірні покриви, з диханням, із сечею та екскрементами.

             Вологість впливає на тривалість життя і швидкість розвитку багатьох тварин (у жаб тривалість життя зростає зі збільшенням відносної вологості); на спарювання (у самок нічних метеликів при вологості повітря 80 % не відбувається копуляція); на поведінку (при відносній вологості повітря 40 % і менше комарі перестають нападати на теплокровних тварин).

             Більшість тварин мешканців пустель може жити без води, отримуючи її з їжею або на безводний період відкладаючи багато жиру, під час окиснення якого в організмі утворюються молекули води; деякі впадають у літню сплячку (гризуни, черепахи). Багато мешканців пустель рятуються від спеки і втрати вологи, ховаючись на день у норах. Великі ссавці пустель (сайгак, кулан) можуть здійснювати міграції на значні відстані в пошуках води.

             Велике значення для життя водяних організмів має солоність води. Значні коливання цього фактора для багатьох організмів є згубними.

Пристосування тварин до впливу температури

Для тваринних організмів температурний фактор визначає швидкість перебігу біохімічних реакцій та активності ферментів, а відповідно й активності всього організму, особливо в холоднокровних видів. Температура тіла останніх залежить від температури середовища і чим вища температура середовища, тим активнішими будуть холоднокровні організми. Проте зростання температури середовища може призвести до перегріву організму й загибелі тварини. Теплокровні тварини ссавці і птахи регулюють і теплопродукцію, і тепловіддачу, підтримуючи постійну температуру тіла. В Антарктиді температура повітря може опускатися до -50 °С, а температура тіла пінгвіна дорівнює 41 °С. Теплокровні тварини підсилюють тепловіддачу, випаровуючи воду з поверхні тіла або верхніх дихальних шляхів. Окрім того, температура може виступати як імпульсний або стимулюючий фактор у розвитку багатьох видів комах помірної або полярної кліматичних зон, змінна температура спричинює прискорення розвитку ембріона, личинки або німфи, тоді як постійна спричинює вповільнення цих процесів.

Пристосування тварин до впливу освітленості

Світло це важливий фактор середовища, який визначає біологічні ритми (добові, місячні, річні) у житті більшості тварин та здатність їх до орієнтації у просторі.

Характер освітленості має добову й сезонну періодичність. У зв’язку із цим у різних видів тварин виникла пристосованість до активного життя в різний час доби. Майже всі фізіологічні процеси в організмі рослин і тварин мають добовий ритм. Люди це відчувають під час швидкого переміщення (наприклад, на літаку) з одного часового поясу в інші.

Усі знають, що більшість сов стають активними в сутінках їх полювання триває від заходу до сходу сонця. Як пристосування до нічного способу життя вони мають великі очі, у більшості бінокулярний зір. У них також добре розвинений слух.

Перегляньте відео:



Поміркуйте та дайте відповідь на запитання:

1.Відомо, що в багатьох ссавців, які мешкають у спекотних пустелях, великі вуха. Поясніть це явище .

2. Зробіть припущення, чому африканські слони мають більші за розміром вуха, ніж азіатські.

3. У птахів немає потових залоз. Як під час спеки вони збільшують тепловіддачу?

4. Які біотичні чинники впливають на домашніх тварин?

5. На яких тварин антропогення чинники вплинули негативну, а на яких позитивно? Наведіть приклади.

6. Яке значення мають рослини в екосистемі?

Домашнє завдання:

1. Вивчити нові поняття та терміни .

2. Скласти кросворд "Екосистема" або "Чинники середовища".

3. Створити міні-проект "Як тварини пристосовуються до життя в різних умовах?"

Всім успіхів!

Спілкуємося з допомогою Viber!

До наступного уроку 10 травня!


Біологія 8 клас

Тема: Профілактика захворювань ендокринної системи.

Проект: "Йододефіцит в організмі людини, його наслідки та профілактика."

Хід роботи

Пригадуємо!
1.     Як здійснюється гуморальна регуляція діяльності організму людини?
2.     Як називаються речовини, які виробляють ендокринні залози?

3.     Які функції виконують гормони?

Завдання!

1              Згрупувати залози:
А Залози зовнішньої секреції 
Б Залози внутрішньої секреції
В Залози змішаної секреції
1)    гіпофіз;  2) підшлункова;  3) надниркові;  4) статеві;  5) слинні; 
6) потові;  7) щитоподібна;  8) вилочкова;  9) слізні; 10) епіфіз.

1        Привести у відповідність регуляторну систему і характерні їй властивості:
Анервова система              1. швидка передача сигналу на значні відстані              Б ендокринна система        2. дія системи тривала
                                            3  має малу швидкість поширення
                                            4  дія на орган чи систему органів короткочасна

  Побудуйте схему  «Регуляція діяльності ендокринної системи»

 Памятаєте, в казці «Про Білосніжку…» , зла мачуха на очах падчерці перетворюється у відьму – ніс загострився, очі вилізли з орбіт, лице і шия набрякли, мачуха стала трястися.
    Чи можуть бути схожі перетворення в реальному житті?
     Порушення діяльності якої із систем може призвести до вище описаних відхилень?

Вивчення нового матеріалу.

Захворювання ендокринної системи.
 Порушення діяльності ендокринної системи може бути спричинене:
-         Збільшенням продукування гормонів і називається – гіперфункція
-         Зменшенням вироблення гормонів – гіпофункція.
Які ж хвороби розвиваються при порушенні роботи ендокринної системи?

Залоза внутрішньої секреції
             
             Гіперфункція

        Гіпофункція
Гіпофіз
Надмірне виділення ростових гормонів призводить до розвитку гігантизму або акромегалії ( надмірного розростання окремих частин тіла)
Недостатнє виділення ростових гормонів призводить до розвитку карликовості й затримки статевого розвитку
Щитовидна залоза
Приводить до розвитку базедової хвороби. Виражається в загальному підвищені інтенсивності обміну речовин, при цьому дуже часто залоза розростається (утворюється зоб). Спостерігаються тремтіння пальців, прискорення серцебиття і схуднення.
Призводить до розвитку хвороби  мікседеми (у дорослих), яка супроводжується набряком шкіри, випаданням волосся, кволістю, сонливістю.
У дітей – кретинізм, який проявляється значним відставанням у фізичному та розумовому розвитку.


Паращитовидна залоза
У кістках скелета утворюються порожнини, збільшується ламкість кісток, часто утворюються камені в нирках
Знижується вміст кальцію в крові, спостерігаються судомні скорочення мязів
Підшлункова залоза

Нестача інсуліну призводить до розвитку цукрового діабету, який характеризується підвищенням рівня глюкози в крові, настає тяжке схуднення, отруєння продуктами неповного розпаду вуглеводів.
Кора надниркових залоз
Спостерігаються надмірне відкладання жиру на тулубі, зміну форми обличчя, підвищення артеріального тиску, ламкість кісток
Розвивається Аддисонова хвороба. Спостерігається схуднення, розвиток бронзового забарвлення шкіри, зниження артеріального тиску, порушення водно-сольового обміну

Причини розвитку захворювання ендокринної системи.
·        Першим і найважливішим фактором є екологічний стан навколишнього середовища. Будь-які забруднення повітря, води і землі різними видами отрут, солей важких металів залишають свій негативний слід на здоровя людини і зокрема на його ендокринну систему.
·        Шкідливі звички людини – куріння і алкоголь. Це відбувається із-за смол, які знаходяться в сигаретах, і етилового спирту, які потрапляючи в організм, завдають шкідливого впливу на стінки клітин всіх органів, у тому числі й ендокринним залозам.
·        Незбалансоване харчування також є чинником захворювання. Нестача мікроелементів і вітамінів призводить до збою в системі гормонів, і отже, негативно позначається на якості роботи всієї ендокринної системи організму.
Психологічні травми, стрес, різні неврози несприятливо позначаються на нервовій та імунній системах. Внаслідок перенесених інфекційних або вірусних захворювань настає дебют хвороб ендокринної системи.

Узагальнимо вивчене!
На основі здобутих знань, давайте  створимо Памятку «Профілактика захворювань ендокринної системи».
Наприклад:
·        Своєчасне лікування наявних інфекційних та інших захворювань, які можуть послужити поштовхом для розвитку патологічного процесу в будь – якій залозі ендокринної системи.
·        Знизити вплив на організм різних токсичних речовин.
·        Дотримуватися збалансованого і раціонального харчування.
·        Дотримуватися здорового способу життя без шкідливих звичок.
 Все це може допомогти збалансувати показники вироблення гормонів, необхідних для нормального функціонування організму.
  При появі перших симптомів захворювання необхідно відразу ж звернутися за консультацією до ендокринолога. Адже тільки своєчасне звернення до фахівця допоможе попередити розвиток хвороб.

Розвязання біологічних задач. 
А) Молодий організм росте занадто швидко і досяг висоти двох метрів. Визначте захворювання, при гіпо – чи гіперфункції якого гормону та якої залози проявляється хвороба?

Б) Людина відчуває постійну спрагу, різко худне. Рівень глюкози в крові підвищений. З’являється цукор в сечі. Визначте захворювання, при гіпо – чи гіперфункції якого гормону та якої залози проявляється хвороба? 


В) У людини підвищений артеріальний тиск, посилюється збудливість нервової системи, виникає дратівливість і швидка стомлюваність, щитовидна залоза збільшена. Визначте захворювання, при гіпо – чи гіперфункції якого гормону та якої залози проявляється хвороба?

Г) У людини глибоке дихання, підвищена температура тіла, збільшується сила і частота серцевих скорочень. Організм готується до швидкої відповіді на можливу небезпеку. Визначте захворювання, при гіпо – чи гіперфункції якого гормону та якої залози проявляється хвороба?           

Д) У людини непропорційно збільшені розміри нижньої щелепи, кистей і стоп. Кістки продовжують рости. Визначте захворювання, при гіпо – чи гіперфункції якого гормону та якої залози проявляється хвороба?

Домашнє завдання: 

опрацювати параграф 52, вивчити нові терміни та поняття; створіть проект: "Йододефіцит в організмі людини, його наслідки та профілактика."

Всім успіхів!

Спілкуємося з допомогою Viber!

До наступного уроку 10 травня! 

 
















Немає коментарів:

Дописати коментар