перекладач

понеділок, 16 травня 2022 р.

Вітаю 5, 7 та 8 клас! 

Сьогодні 17 травня 2022 р.

Природознавство 5 клас

Тема: Навчальний проект "Смітити не можна переробляти".(про друге життя побутових речей)


Хід роботи
Багато вже використаних  в побуті речей можуть отримати «друге життя» (наприклад, з використаних пластикових пляшок можна робити сувеніри, корисні речі для саду чи городу; можна розмалювати скляні чи пластикові банки. Використані пластикові пакети, папір (коробки) також можуть бути ще раз використані як корисні речі). Таким чином, ми не будемо купувати нові речі, а сприятимемо не тільки заощадженню наших коштів, а й збереженню природних ресурсів на виготовлення нових речей. Давайте використаєм нашу фантазію і створимо нові корисні речі зі старих!
Практично кожного дня  людина щось купує і щось намагається утилізувати. Величезні купи комунального сміття, серед якого є багато відходів, які мають штучне неорганічне походження, потрапляють у природу і відбирають у неї навіть у вигляді сміттєзвалищ величезні території. Якщо кожна людина хоча б частково почне використовувати повторно старі речі, тару,інші побутові відходи, ми зможемо частково зупинити забруднення середовища. Звичайно, це треба робити паралельно зі здачею в пункти збирання вторинної сировини: металобрухту, скляного посуду, пластмаси, паперу тощо. Багато людей в супермаркетах часто вже принципово відмовляються купувати на касі пластикові пакети, і це говорить про те, що вони усвідомлюють проблеми і готові брати особисту участь у її вирішенні. Але деякі погані домохазяйки навіть яйця, які б’ються,  примудряються купувати в поліетиленових пакетах замість того, щоб  ще з дому взяти посуду для них, яка зберігає форму або взяти коробку для покупки оселедця чи ще якогось продукту. На даний час вже є свідомі громадяни, які шиють екологічні сумки для того, щоб можна було піти у магазин за покупками. Вже є магазини, які відказалися від одноразових кульків, а замість них використовують паперові кульки.
Пропоную вам ознайомитися з таблицею  для повторного використання речей.

Розглянемо приклади повторного використання речей і матеріалів з них.

Використані речі
Повторне використання
Пляшки поліетиленові з-під мінеральної води та напоїв
Герметичне зберігання прального порошку, інших хімічних, сипучих, будівельних матеріалів  і предметів (цементу, гіпсу, алебастру, піску, дрібних цвяхів). Використання для тимчасового зберігання або транспортування води, молока, олії, інших напоїв і продуктів. Виготовлення годівничок для птахів взимку, декоративних поробок, горщиків для квітів. При заповненні піском – виготовлення не несучих навантаження стін легких споруд
Ємності пластмасові з-під фарби, будівельних сумішей
Використання в якості відер для води при прибиранні, ємностей для зберігання господарчих предметів
Банки, пляшки скляні
Для зберігання води, напоїв, фруктового варення, олії, меду в побуті, домашнього консервування
Картонні коробки
Для збору макулатури різного розміру, при  цьому макулатура здається разом з коробкою. Для зберігання речей, для транспортування речей
Паперові відходи
Для розпалювання дров, вогнищ
Коробки пресервів
Підставки для горщиків, коробки для зберігання дрібних предметів
Пакети, мішки
Повторне використання у побуті для збирання сміття або зберігання речей
Одяг, вироби з тканин
Виготовлення робочих рукавиць,  торбинок. Використання в якості ганчірок і протирального матеріалу
Сталеві стержні, товста  проволока
Виготовлення, ремонт залізобетонних споруд , дорожнього покриття у приватному будинку

Завдання проету :

1. Виготовити нові речі. (з старих, використаних)

2. Сфотографувати нові речі.
3. Зробити висновки  щодо результатів виконання проєкту.
4.. При наявності цікавих результатів підготувати електронну презентацію.
 Розгляньте малюнки, що ілюструють повторне використання вживаних речей. Запропонуйте свої ідеї подібного «другого життя» використаних речей.
Підготуйте необхідні матеріали для здійснення  ідеї повторного використання вживаних речей і виготовте нові речі із відходів.


Мета проєкту: навчитися перетворювати вже використані речі, заощаджувати власні кошти, для виготовлення «нових речей», зберігати природні багатства та запобігати забрудненню навколишнього  довкілля.

Що можна використовувати: лінійка,клей, олівці, ножиці, робочі зошити, використані  побутові  вироби.

Домашнє завдання : виконати проект та надіслати для перевірки результати роботи.
Спілкуємось з допомогою Viber!
Всім успіху!
До наступного уроку 19 травня !


Біологія 7 клас
Тема: Співіснування організмів в угрупуваннях.

План дій
1. Опрацюйте теоретичний матеріал поданий нижче.
2. Занотуйте нові відомості та терміни. Створіть конспект.
3. Виконайте завдання на закріплення вивченого.

Спочатку повторимо вивчене!
Завдання. Вставте пропущене, закінчіть речення:

1. Екосистемою називають ___________. 2. Сукупність особин одного виду, яка займає певну територію та мешкає відносно відмежовано від інших особин свого виду, називається ___________. 3. Абіотичними факторами є ___________. 4. Фотоперіодизмом називають ___________. 5. Білий ведмідь за відношенням до тепла належить до ___________ тварин. 6. До нічних тварин належать ___________. 7. Заєць, гусениця, козуля займають трофічний рівень ___________. 8. Редуцентами в екосистемах є ___________. 9. Ланцюги живлення починаються з ___________. 10. Якщо тварини займають близькі екологічні ніші, то боротьба між ними ___________. 11. Зв'язки організмів в екосистемі за живленням називають ___________. 12. Під час переходу з нижчого трофічного рівня на вищий організми запасають лише ___________ енергії.

Поміркуйте!

1.  На вашій вулиці сусіди палять сміття. Відчувається неприємний запах, валить темний дим. Якими будуть ваші дії?

2.    Під час прогулянки ви знайшли гніздо птаха з яйцями на землі. Як ви вчините?

3.      Сім'я - батько мати та син - вирішують питання купівлі побутової техніки для родини. Яку техніку ви порекомендуєте вибрати? На що звернути увагу?

4.     Ваш дім знаходиться близько до лісу. Під вечір ви відчуваєте неприємний запах від згарища. Через 10 хвилин у ваше поле зору потрапляє велика чорна хмара диму над лісом та людина, ймовірніше недобросовісний відпочивальник, який закликає вас покинути домівки та тікати, бо вогонь розповсюджується доволі швидко. Ваші дії.

Вивчення нового матеріалу

Як ми вже знаємо, основна форма взаємодії організмів в екосистемі - утворення ланцюгів живлення. Тварини в екосистемі є ланкою кругообігу речовин та енергії в природі.

Співіснування організмів екосистемах. Живі організми в екосистемі утворюють складні зв'язки.

Взаємодія і співіснування різних біологічних видів називається симбіозом.

Розрізняють такі різновиди симбіозу: паразитизм, мутуалізм, коменсалізм (квартиранство).

Паразитизм - це такий тип взаємодії між організмами різних видів, коли один організм (паразит) більш-менш тривалий час
використовує інший організм (господар) як джерело їжі та місце існування.
При цьому паразит повністю або частково перекладає регуляцію своїх взаємовідносин з навколишнім середовищем на організм господаря. Прикладами системи паразит - господар можуть бути: малярійний плазмодій - людина; печінковий сисун - велика рогата худоба; коростяний свербун - людина тощо.

Мутуалізм - такий тип взаємодії організмів різних видів, коли кожний з організмів, що взаємодіють, отримує від цієї взаємодії певну користь.
Приклади: бульбочкові бактерії та коренева система бобових рослин; коренева система дерев та шапкові гриби; актинія та риби - клоуни. Ці риби живуть серед жалких щупалець актинії, отримуючи від неї захист. Риби - клоуни в свою чергу турбуються про актинію - вентилюють воду і тим самим видаляють неперетравлені залишки їжі.

Коменсалізм - такий тип взаємодії організмів різних видів, коли один з них (коменсал) використовує іншого (господаря) або його житло, як середовище існування, і може живитись залишками його їжі або продуктами життєдіяльності, не завдаючи хазяїну помітної шкоди.
Прикладами коменсалізму є леви й гієни, які підбирають залишки здобичі, що залишилась; великі акули й риби-прилипали, що супроводжують їх. Інші види взаємозв'язків між компонентами екосистем: конкуренція та хижацтво.
Конкуренція - використання певного ресурсу (їжі, води, світла тощо) будь-яким організмом, який тим самим зменшує його доступність для інших організмів.

Розрізняють конкуренцію внутрішньовидову (наприклад, конкуренція за самку між представниками одного виду тварин) та міжвидову конкуренцію (харчова конкуренція у різних видів синиць, що водяться в одній місцевості).

Хижацтво - тип відносин між біологічними популяціями, при яких хижак живиться іншим організмом - жертвою.

Хижацтво приводить до взаємного пристосування хижака та його здобичі, що виявляється в фізіологічних, анатомічних пристосуваннях та особливостях поведінки тих та інших організмів, які допомагають хижаку ловити здобич, а здобичі уникати зустрічі з хижаком.

Також пропоную переглянути відео:


Завдання на закріплення.
Прочитайте текст. Знайдіть біологічні помилки та недоречності в тексті та неправильну екологічну поведінку.

На озері

Після уроків ми домовилися поїхати на озеро. Сіли із Сашком на скутер і гайда. Взяли рогатку, вудку, харчі. З голосним співом ми проїхали через ліс до озера. Там побачили табличку: «Тихо, гніздяться білі чаплі, птахи Червоної книги». «Тут колонія білих чапель, - крикнув Ігор. - Пішли дивитися гнізда». Між очеретом знайшли великі гнізда з іще теплими яйцями. Взяли в руки, потрясли. Підійшли до води. «Дивись скільки жаб, ну кидати камінці, хто влучить», - запропонував Сашко. Пограли у веселу гру «влуч у жабу». Потім розмотали вудку, хотіли порибалити. Риба чомусь не ловилась. Поїли, викинули пляшку у воду, а поліетиленовий пакет від їжі та залишки хліба залишили на березі, бо навіщо ж забирати сміття, якщо мурашки все з'їдять. Веселі й радісні поїхали додому.

Домашнє завдання: 

1. Опрацювати та вивчити теоретичний матеріал, терміни та поняття.

2. Виконати завдання на повторення та на закріплення.

3. Навести приклади різних форм співжиття тваринних організмів (паразитизму, коменсалізму, мутуалізму).

Спілкуємось з допомогою Viber!
Всім успіху!
До наступного уроку 20 травня !

Біологія 8 клас
Тема: Статеві клітини. Запліднення. Менструальний цикл.

Хід роботи

    "Таємниця девяти місяців... У  чому вона полягає? Вам відомо, що в кожній клітині людини по 46 хромосом. В яйці (заплідненій жіночій клітині) хромосом також 46. Чому в яйці міститься 46 хромосом, а не 92, адже яйце утворюється в результаті злиття жіночої та чоловічої статевих клітин?"

Вивчення нового матеріалу.

1. Будова статевих клітин людини.

Завдання 1. Розгляньте малюнок у підручнику «Будова жіночої статевої клітини», зробіть малюнок і підпишіть його.(ст.193)
Завдання 2. Розгляньте будову чоловічої статевої клітини у підручнику, зробіть малюнок і підпишіть його.

Статеві клітини невеликі на розміри. Вивчення їх було утруднене.
Гіппократ (370 р. до н. е.) писав, що зародок утворюється внаслідок перемішування батьківського сімені і крові матері. Вже згодом Аристотель (384-322 р. до н. е.) вивчав курячий зародок і його розвиток. Він написав трактат «Про виникнення тварин». Тут він вказав, що клітини чоловічі і жіночі дають початок зародку.
У 1677 р. Антоні ван Левенгук вперше побачив рухливі сперматозоїди морської свинки і зафіксував їхню будову під мікроскопом.
Вчені довели, що при народженні дівчинки у неї уже міститься 400 тис. яйцеклітин у яєчниках.  Яйцеклітину людини було описано в 1827 р. засновником ембріології академіком К.Бером.

2. Запліднення.

    Вчитель дав завдання учням написати твір на тему: «Як з`являються на світ діти?».Дівчинка прийшла додому і спитала матір: «Мамо, як ти з`явилася на світ?» Матір відповіла «Мене знайшли в капусті.» З цим запитанням дівчинка звернулвся до бабусі:  «Мене принесла лелека» - відповіла бабуся. Дівчинка сіла і написала: «Маму знайшли в капусті, бабусю принесла лелека. Тільки я народилася нормально.
Життя кожної людини починається із злиття двох статевих клітин яйцеклітини і сперматозоона. Внаслідок злиття утворюється зигота (за­пліднена яйцеклітина). Статеві клітини, або гамети, мають гаплоїдний набір хромосом — 23. Коли зливаються яйцеклітина і сперматозоони, то відновлюється диплоїдний набір хромосом.
    Запліднення  яйцеклітина (23 хромосоми) +  сперматозоон (23 хромосоми) = зигота (46 хромосом).                                                                                                               
3. Жіночий статевий цикл.
  У жінки спостерігається менструальний цикл — фізіологічний процес в жіночому організмі, під час якого відбуваються закономірні циклічні зміни функції статевих систем, що контролюються статевими гормонами.
Зовні це проявляється регулярними маточними кровотечами — мен­струаціями.
   Менструація — це щомісячний процес відторгнення внутрішньої слизової оболонки матки, який супроводжується кров’янистими виді­леннями з піхви протягом 3-6 днів. Перші менструації з’являються у віці 12-14 років. Тривалість циклу 21-36 днів.

Фази менструального циклу та їх характеристики

Фази
Характеристика
Менструальна
3 першого дня кров’янистих виділень; починає дозрівати нова яйцеклі­тина. Виділен­ня — це зруйнована незапліднена яйцеклітина, жовте тіло і внутріш­ня слизова обо­лонка матки
Післяменструальна
В яєчнику утворюється пухирець-фолікул, у якому дозріває яй­цеклітина
Овуляція
Розрив фо­лікула, вихід яйцеклітини з яєчника у маткову трубу для зустрічі зі сперматозо­їдами
Передменструальна

На місці фолікула в яєчнику утворюється жовте тіло — тим­часова залоза вну­трішньої секреції, яке готує слизову оболонку матки до прийняття зародка, виробляє гормони.
Якщо запліднення не відбулося — жов­те тіло руйнується.

















Закріплення знань 

 Скласти сенкани до таких термінів:
Яйцеклітина               Сперматозоїд                     Зигота

Домашнє завдання: опрацювати параграф 56, вивчити нові терміни та поняття, скласти тестові питання до теми.
Спілкуємось з допомогою Viber!
Всім успіху!
До наступного уроку 20 травня !






Немає коментарів:

Дописати коментар