Вітаю 5, 7 та 8 клас!
Сьогодні 17 травня 2022 р.
Природознавство 5 клас
Тема: Навчальний проект "Смітити не можна переробляти".(про друге життя побутових речей)
Хід роботи
Багато вже використаних в побуті речей можуть отримати «друге життя» (наприклад, з використаних пластикових пляшок можна робити сувеніри, корисні речі для саду чи городу; можна розмалювати скляні чи пластикові банки. Використані пластикові пакети, папір (коробки) також можуть бути ще раз використані як корисні речі). Таким чином, ми не будемо купувати нові речі, а сприятимемо не тільки заощадженню наших коштів, а й збереженню природних ресурсів на виготовлення нових речей. Давайте використаєм нашу фантазію і створимо нові корисні речі зі старих!
Використані речі | Повторне використання |
Пляшки поліетиленові з-під мінеральної води та напоїв | Герметичне зберігання прального порошку, інших хімічних, сипучих, будівельних матеріалів і предметів (цементу, гіпсу, алебастру, піску, дрібних цвяхів). Використання для тимчасового зберігання або транспортування води, молока, олії, інших напоїв і продуктів. Виготовлення годівничок для птахів взимку, декоративних поробок, горщиків для квітів. При заповненні піском – виготовлення не несучих навантаження стін легких споруд |
Ємності пластмасові з-під фарби, будівельних сумішей | Використання в якості відер для води при прибиранні, ємностей для зберігання господарчих предметів |
Банки, пляшки скляні | Для зберігання води, напоїв, фруктового варення, олії, меду в побуті, домашнього консервування |
Картонні коробки | Для збору макулатури різного розміру, при цьому макулатура здається разом з коробкою. Для зберігання речей, для транспортування речей |
Паперові відходи | Для розпалювання дров, вогнищ |
Коробки пресервів | Підставки для горщиків, коробки для зберігання дрібних предметів |
Пакети, мішки | Повторне використання у побуті для збирання сміття або зберігання речей |
Одяг, вироби з тканин | Виготовлення робочих рукавиць, торбинок. Використання в якості ганчірок і протирального матеріалу |
Сталеві стержні, товста проволока | Виготовлення, ремонт залізобетонних споруд , дорожнього покриття у приватному будинку |
Завдання проету :
1. Екосистемою називають
___________. 2. Сукупність особин одного виду, яка займає певну територію та
мешкає відносно відмежовано від інших особин свого виду, називається
___________. 3. Абіотичними факторами є ___________. 4. Фотоперіодизмом
називають ___________. 5. Білий ведмідь за відношенням до тепла належить до
___________ тварин. 6. До нічних тварин належать ___________. 7. Заєць,
гусениця, козуля займають трофічний рівень ___________. 8. Редуцентами в
екосистемах є ___________. 9. Ланцюги живлення починаються з ___________. 10.
Якщо тварини займають близькі екологічні ніші, то боротьба між ними
___________. 11. Зв'язки організмів в екосистемі за живленням називають
___________. 12. Під час переходу з нижчого трофічного рівня на вищий організми
запасають лише ___________ енергії.
Поміркуйте!
1. На вашій вулиці сусіди палять сміття.
Відчувається неприємний запах, валить темний дим. Якими будуть ваші дії?
2. Під час прогулянки ви знайшли гніздо птаха з
яйцями на землі. Як ви вчините?
3. Сім'я - батько мати та
син - вирішують питання купівлі побутової техніки для родини. Яку техніку ви
порекомендуєте вибрати? На що звернути увагу?
4. Ваш
дім знаходиться близько до лісу. Під вечір ви відчуваєте неприємний запах від
згарища. Через 10 хвилин у ваше поле зору потрапляє велика чорна хмара диму над
лісом та людина, ймовірніше недобросовісний відпочивальник, який закликає вас
покинути домівки та тікати, бо вогонь розповсюджується доволі швидко. Ваші дії.
Вивчення нового матеріалу
Як ми вже знаємо, основна форма взаємодії організмів в
екосистемі - утворення ланцюгів живлення. Тварини в екосистемі є ланкою
кругообігу речовин та енергії в природі.
Співіснування організмів екосистемах. Живі організми в
екосистемі утворюють складні зв'язки.
Взаємодія і співіснування різних
біологічних видів називається симбіозом.
Розрізняють такі різновиди симбіозу: паразитизм, мутуалізм, коменсалізм (квартиранство).
Паразитизм - це такий тип взаємодії між
організмами різних видів, коли один організм (паразит) більш-менш тривалий час
використовує інший організм (господар) як
джерело їжі та місце існування.
При цьому паразит повністю або частково перекладає регуляцію
своїх взаємовідносин з навколишнім середовищем на організм господаря. Прикладами системи паразит - господар
можуть бути: малярійний плазмодій - людина; печінковий сисун - велика рогата
худоба; коростяний свербун - людина тощо.
Мутуалізм - такий тип взаємодії організмів різних
видів, коли кожний з організмів, що взаємодіють, отримує від цієї взаємодії
певну користь.
Приклади: бульбочкові бактерії та коренева система бобових рослин;
коренева система дерев та шапкові гриби; актинія та риби - клоуни. Ці риби
живуть серед жалких щупалець актинії, отримуючи від неї захист. Риби - клоуни в
свою чергу турбуються про актинію - вентилюють воду і тим самим видаляють
неперетравлені залишки їжі.
Коменсалізм - такий тип взаємодії організмів різних
видів, коли один з них (коменсал) використовує іншого (господаря) або його
житло, як середовище існування, і може живитись залишками його їжі або
продуктами життєдіяльності, не завдаючи хазяїну помітної шкоди.
Прикладами
коменсалізму є леви й гієни, які
підбирають залишки здобичі, що залишилась; великі акули й риби-прилипали, що
супроводжують їх. Інші види взаємозв'язків між компонентами екосистем:
конкуренція та хижацтво.
Конкуренція - використання певного ресурсу (їжі,
води, світла тощо) будь-яким організмом, який тим самим зменшує його
доступність для інших організмів.
Розрізняють конкуренцію внутрішньовидову (наприклад,
конкуренція за самку між представниками одного виду тварин) та міжвидову
конкуренцію (харчова конкуренція у різних видів синиць, що водяться в
одній місцевості).
Хижацтво - тип відносин між біологічними
популяціями, при яких хижак живиться іншим організмом - жертвою.
Хижацтво приводить до взаємного пристосування хижака та
його здобичі, що виявляється в фізіологічних, анатомічних пристосуваннях та
особливостях поведінки тих та інших організмів, які допомагають хижаку ловити
здобич, а здобичі уникати зустрічі з хижаком.
Також пропоную переглянути відео:
На озері
Після уроків ми
домовилися поїхати на озеро. Сіли із Сашком на скутер і гайда. Взяли рогатку,
вудку, харчі. З голосним співом ми проїхали через ліс до озера. Там побачили
табличку: «Тихо, гніздяться білі чаплі, птахи Червоної книги». «Тут колонія
білих чапель, - крикнув Ігор. - Пішли дивитися гнізда». Між очеретом знайшли
великі гнізда з іще теплими яйцями. Взяли в руки, потрясли. Підійшли до води.
«Дивись скільки жаб, ну кидати камінці, хто влучить», - запропонував Сашко.
Пограли у веселу гру «влуч у жабу». Потім розмотали вудку, хотіли порибалити.
Риба чомусь не ловилась. Поїли, викинули пляшку у воду, а поліетиленовий пакет
від їжі та залишки хліба залишили на березі, бо навіщо ж забирати сміття, якщо
мурашки все з'їдять. Веселі й радісні поїхали додому.
Домашнє завдання:
1. Опрацювати та вивчити теоретичний матеріал, терміни та поняття.
2. Виконати завдання на повторення та на закріплення.
3. Навести приклади різних форм співжиття тваринних організмів (паразитизму, коменсалізму, мутуалізму).
Фази | Характеристика |
Менструальна | 3 першого дня кров’янистих виділень; починає дозрівати нова яйцеклітина. Виділення — це зруйнована незапліднена яйцеклітина, жовте тіло і внутрішня слизова оболонка матки |
Післяменструальна | В яєчнику утворюється пухирець-фолікул, у якому дозріває яйцеклітина |
Овуляція | Розрив фолікула, вихід яйцеклітини з яєчника у маткову трубу для зустрічі зі сперматозоїдами |
Передменструальна | На місці фолікула в яєчнику утворюється жовте тіло — тимчасова залоза внутрішньої секреції, яке готує слизову оболонку матки до прийняття зародка, виробляє гормони. Якщо запліднення не відбулося — жовте тіло руйнується. |
Немає коментарів:
Дописати коментар