Вирувало життя. Перед обличчям природи постала людина розумна, яка сказала:
Природа – наш дім,
Ми господарі в нім
Вивчення нового матеріалу.
Нам необхідно визначити: в чому полягає зв'язок людини з природою; які зміни виникають в природі внаслідок природних чинників і діяльності людини.
Отже: Які чинники викликають зміни в природі?
Вчені розвиток природи Землі поділяють на два етапи: перший – до появи в природі людини; другий - після появи людини, яка є одним із біологічних видів тваринного світу і складовою суспільства.
На першому етапі зміни в природу вносили лише природні чинники: Сонце, вітер, вода,повітря – постійно діючі чинники. Їх дія на природу була м'якою. Тому рослини і тварини мали змогу пристосовуватися до таких поступових змін. Зрідка природне середовище струшували виверження вулканів, землетруси, падіння небесних тіл. Ці явища були раптовими, але багато живих організмів пристосувалися їх передбачати. Вони рятувалися, покидаючи небезпечне місце.
Природа живе і сьогодні з належними їй змінами . Близько 3,5 млрд років тривають зміни природних систем, їхнє ускладнення і вдосконалення. Одним із головних чинників природних змін є глобальні кліматичні зміни, що спричиняли чергування періодів материкового зледеніння з міжльодовиковими епохами. Накопичення льоду зумовило зниження рівня Світового океану. Збільшило площу суходолу і як наслідок – глобальне похолодання і сухість.
Що змінилося із появою людини?
З появою на планеті Земля істоти найвищої організації – людини та її розвитком в природі почали розвиватися процеси особливого характеру. Спочатку ознаки впливу не були помітними.
Гармонійне співіснування людини з природою пояснюється значною залежністю первісної людини від природних благ. Не дивлячись на те, що людина впливала на чисельність окремих видів рослин і тварин, забруднювала місця свого мешкання продуктами своєї життєдіяльності, загалом її відносини з природою були гармонійними. Первісна людина сприймала світ навколо себе як єдине ціле, відчуваючи себе його частиною. Добре знала рослини і тварин, розуміла їх особливості і призначення. Люди жили, прирівнюючи своє життя до життя рослин і тварин.
Зміни розпочалися із зростанням кількості людей і вимушеним їх розселенням по планеті.
Першого удару по природі людина завдала, почавши інтенсивно розорювати землі і приручивши тварин. Особливо, в період , коли площі для сільськогосподарських угідь люди почали готувати, випалюючи сотні гектарів лісів. За допомогою вогню люди також полювали на диких звірів, завдаючи величезної шкоди природі.
А розвиток тваринництва супроводжувався виїданням і витоптуванням трав'яних масивів на великих плащах, аж до повного їх знищення. Замість родючих земель з'являлися пустелі.
Далі – більше. Зміни природного середовища стали ще масштабнішими і глибшими. На місці природних ландшафтів стали формуватися ландшафти антропогенні, рушійною силою розвитку яких є людська діяльність.
Так, все тут говорить про роль технічних досягнень у покращенні життя людини: рівні дороги, комфортні автомашини, газифікація, водогін, лінії електропередачі, вишка для якісного мобільного зв'язку.
Але... Поверхневе пізнання сучасними людьми законів розвитку природи і недооцінка її ролі в житті суспільства привели до загострення стосунків людини з природою. Людство сповідувало підхід господаря до природи, яка дана йому задля задоволення власних потреб.
Навіть, пропагувався девіз:«Ми не можемо чекати милостей від природи. Взяти їх у неї – наше завдання» Звідси – багато непродуманих втручань в природу, недосконалі виробництва, нехтування правилами безпеки, засмічування місця проживання.
На такі дії людини, яка є частиною всього живого, природа відповідає забрудненим повітрям, змілілими річками, пиловими бурями, зсувами грунту, зміною океанічних течій, зникненням видів тварин і рослин.
10. Встановіть відповідність між формами поведінки тварин
і їх зображеними прикладами: (2 б.)
а) діяльність за допомогою знарядь праці; б) захисна
поведінка; в) репродуктивна поведінка; г) гігієнічна поведінка.
1
2
3
4
11. Встановіть відповідність між термінами та їх
визначенням: (2 б.)
а) Стимул1.
Обмін спеціальними сигналами – демонстраціями.
б) Залицяння2. Періодичне переміщення тварин «туди і
назад» між суттєво
відмінними
середовищами життя.
в) Інстинкт3. Будь-який тип поведінкового «впливу» з боку однієї
особини, що спричиняє або здатний
спричинити зміни
в
поведінці іншої особини.
г) Міграція4.
Сукупність складних спадково зумовлених стереотипних дій.
ІVрівень
Дайте розгорнуту відповідь (2 б.)
12. Що таке комунікація між тваринами та в яких формах
вона можлива?
Домашнє завдання : повторити тему "Поведінка тварин".
Спілкуємося через Viber!
До наступного уроку 6 травня!
Біологія 8 клас
Тема: Ендокринна система. Залози внутрішньої та змішаної секреції.
Хід роботи
Складна будова людського тіла ще в стародавні часи викликала захоплення вчених. Протягом багатьох століть вони безуспішно намагалися знайти «верховного головнокомандувача», який керував організмом. Того, хто керує всіма життєво важливими функціями і координує роботу окремих клітин, органів і систем органів. Нарешті титул правителя в суверенному королівстві організму відійшов до мозку — головного і спинного. Але при кожному королі зазвичай існує таємний радник, влада якого є дуже великою. Цим сірим кардиналом, який тримається в тіні, є ендокринна система. Ендокринна система так ретельно зберігала свої секрети, що була відкрита вченими тільки на початку ХХ ст. І сьогодні ми дізнаємося, яку ж роль ця система відіграє в організмі кожного із нас.
Але, перш ніж ми приступимо до вивчення нової теми, я пропоную вам з’ясувати, з яким поняттям ви можете ототожнювати поняття «Ендокринна система». Ендокринну систему схематично відображено у вигляді планети. До даного поняття необхідно підібрати терміни, визначення, значення, що асоціюються з ним.
-залози зовнішньої секреції- це залози, які виділяють через протоки свої секрети на поверхню тіла або в порожнини тіла та органів (наприклад, слинні, потові, сальні, шлункові, молочні, слізні, кишкові);
-залози внутрішньої секреції- це залози, які виділяють гормони у
внутрішнє середовище й не мають вивідних шляхів. До цієї групи належать гіпофіз, епіфіз, щитоподібна, при- щитоподібні , вилочкова, надниркові залози;
-залози змішаної секреції- залози, які виділяють як секрети, так і гормони. Це підшлункова й статеві залози: яєчники та яєчка.
Питання: 1. Дати назви типів залоз.
2. Охарактеризувати залози зовнішньої секреції.
3. Охарактеризувати залози внутрішньої секреції.
4. Охарактеризувати залози змішаної секреції.
5. З яких залоз складається ендокринна система?
ЕНДОКРИННА СИСТЕМА- сукупність залоз, що утворюють гормони та забезпечують ендокринну регуляцію. Ендокринна система людини бере участь у гуморальній регуляції, забезпечує збереження гомеостазу в змінних умовах середовища, регулює ріст, розвиток, розмноження організму. Разом з імунною системою формує та підтримує імунітет, з нервовою - здійснює регуляцію діяльності органів, психічну діяльність, емоційну реакцію.
Гіпофіз- ендокринна залоза, розташована при основі головного мозку. Це невелика залоза, маса якої досягає 0,5 г. У гіпофізі розрізняють три частки: передню, проміжну та задню. Кожна з них продукує гормони з різними функціями. Передня частка гіпофіза виробляє гормони, які регулюють ріст людини (гормон росту) та впливають на діяльність інших ендокринних залоз (тропні гормони). Середня частка виробляє меланотропін, який сприяє синтезу меланіну й зумовлює колір шкіри. Задня частка гіпофіза синтезує гормони, - вазопресину й окситоцину. Вазопресин зменшує виведення сечі, підвищує кров'яний тиск, а окситоцин стимулює діяльність молочних залоз у період вигодовування немовлят.
Епіфіз- це ендокринна залоза, що розвивається як виріст проміжного мозку. Маса його в дорослої людини - 100-200 мг. В епіфізі синтезується гормон мелатонін, який запобігає передчасному статевому розвитку, бере участь у біологічних ритмах організму та ін.
Щитоподібна залоза- ендокринна залоза, розташована на передній поверхні щитоподібного хряща гортані. Вона прикріплюється до трахеї й гортані щільною волокнистою тканиною й складається з правої й лівої часток, з'єднаних перешийком. Це непарна й найбільша з ендокринних залоз, маса якої близько 30-60 г. Щитоподібна залоза виділяє йодо- вмісні гормон тироксин. Тироксин стимулюють ріст і розвиток органів і тканин, особливо кісткової та нервової тканин. Крім того, він прискорює обмін речовин і виділення енергії.
Прищитоподібні залози- це ендокринні залози у вигляді маленьких тілець, занурених у тканину щитоподібної залози. Прищитоподібні та щитоподібна залоза вкриті спільною волокнистою капсулою. Загальна маса цих найдрібніших залоз - близько 0,3 г. Клітини прищитоподібних залоз синтезують паратгормон, який регулює обмін Кальцію.
Тимус- ендокринна залоза, розташована за грудиною. Ця непарна залоза складається із залозистих клітин, які утворюють дві частки, що нагадують вилочку. Маса й розміри залози змінюються з віком. Тимус відіграє основну роль у розвитку клітинного імунітету. Основним гормоном залози є тимозин, який впливає на диференціацію Т-лімфоцитів.
Надниркові залози- парні ендокринні залози, розташовані над нирками. Надниркові залози складаються з двох шарів: зовнішнього коркового і внутрішнього мозкового, які функціонують незалежно один від одного. У дорослої людини маса наднир- ників досягає 10-14 г. Корковий шар виробляє гормони кортикостероїди, які регулюють водно-сольовий обмін та обмін білків, жирів і вуглеводів. Мозковий шар виділяє гормони адреналін та норадреналін, що забезпечують негайну мобілізацію ресурсів організму, активізацію функцій органів, спрямовану на виживання організму в стресових ситуаціях.
ЗАЛОЗИ ЗМІШАНОЇ СЕКРЕЦІЇ-це залози, що утворюють секрети та гормони. До них належать підшлункова залоза та статеві залози.
Підшлункова залоза- залоза змішаної секреції, яка виробляє травний сік (зовнішня секреція) та гормони (внутрішня секреція). Ця травна залоза розташована позаду шлунка, складається з головки, тіла і хвоста. Підшлункова залоза має вигляд видовженої пірамідки завдовжки 20 см. Гормони підшлункової залози - інсулін і глюкагон - регулюють обмін вуглеводів.
Статеві залози- це залози змішаної секреції, які виробляють статеві клітини (зовнішня секреція) й статеві гормони (внутрішня секреція). Чоловічими статевими залозами людини є яєчка, а жіночими - яєчники. Статеві залози разом з продукцією сперматозоонів і яйцеклітин виділяють у кров статеві гормони - андрогени й естрогени. Обидві групи гормонів утворюються як у чоловічих, так і в жіночих статевих залозах. Однак у чоловіків переважають андрогени, а в жінок - естрогени. Найактивнішими серед андрогенів є тестостерон, а серед естрогенів - естрадіол та прогестерон. Статеві гормони починають вироблятися ще в зародковому періоді, вони контролюють утворення й ріст усіх органів чоловічої та жіночої статевих систем, визначають тип статури й особливості будови кістково-м'язового апарату. У період статевого дозрівання вони відповідають за формування вторинних статевих ознак, впливають на ріст, обмін речовин, фізичний і психічний розвиток.
Представлення результатів роботи та перегляд презентації з характеристики залоз ендокринної системи.
Ми з вами ознайомилися з залозами ендокринної системи, визначили їх значення для організму людини. Давай те ще раз дамо їм назви та визначимо, які гормони вони виробляють.
Вправа «Третій зайвий»
Визначте «зайвий» термін з переліку та вкажіть, за якими ознаками був зроблений вибір.
С початку уроку ми постійно з вами пригадували термін «гормони», але чомусь не записували його визначення. Чому ми це робили?
Запишимо.
ГОРМОНИ- це біологічно активні речовини залоз внутрішньої секреції, що здійснюють ендокринну регуляцію.
Гормони регулюють обмін речовин та енергії (тироксин, інсулін), процеси росту й розвитку органів (гормон росту), статеве дозрівання й розмноження (статеві гормони), психічні явища (ендорфіни), реакцію організму на стресові ситуації (адреналін).
Питання: 1. Дати визначення гормонів.
2. Розкрити основні функції гормонів.
На останок перегляньте ось таку казку про ендокринну систему:
А тепер давайте підсумуємо. Я пропоную вам продовжити речення:
•Сьогодні я дізнався…
•Було цікаво…
•Було складно…
•Я зрозумів, що…
•Тепер я зможу…
•Я навчився…
•У мене вийшло …
•Я зміг
Домашнє завдання: опрацювати параграф 51; визначити та законспектувати основні властивості гормонів. Створити та надіслати презентацію на тему: «До яких наслідків призводить порушення діяльності ендокринних залоз».
(можна на аркушах А4 або на листках в клітинку, а можна і в електронному вихляді)
Немає коментарів:
Дописати коментар