перекладач

понеділок, 2 травня 2022 р.

Доброго дня 5,7 та 8 клас! 

Сьогодні 3 травня 2022 р.

Природознавство 5 клас

Тема: Людина - частина природи.

Зв'язок людини з природою.  

Хід роботи

Пригадаємо!

Дайте відповіді на запитання:
1) що таке  - природа?
2) які науки вивчають природу?
3) яка наука вивчає зв'язки організмів між собою та з навколишнім середовищем?
4) яке місце людини в природі сьогодні?


5) які чинники викликають зміни в природі
6) Які оболонки землі ви знаєте?
7)Які ви знаєте царства живої природи?
8) Що таке екосистема?
9)Які є екосистеми?
10)Що таке екологія?
11) Які ви знаєте  екологічні фактори?

Вирувало життя. Перед обличчям природи постала людина розумна, яка сказала:
Природа – наш дім,
Ми господарі в нім

Вивчення нового матеріалу.
Нам необхідно визначити: в чому полягає зв'язок людини з природою; які зміни виникають в природі внаслідок природних чинників і діяльності людини.
Отже:  Які чинники викликають зміни в природі?
Вчені розвиток природи Землі поділяють на два етапи: перший – до появи в природі людини; другий -  після появи людини, яка є одним із біологічних видів тваринного світу і складовою суспільства.
На першому етапі зміни в природу вносили лише природні чинники: Сонце, вітер, вода,повітря – постійно діючі чинники. Їх дія на природу була м'якою. Тому рослини і тварини мали змогу пристосовуватися до таких поступових змін. Зрідка природне середовище струшували виверження вулканів, землетруси, падіння небесних тіл. Ці  явища були раптовими, але  багато живих організмів пристосувалися їх передбачати. Вони рятувалися, покидаючи небезпечне місце.
Природа  живе і сьогодні з належними їй змінами . Близько  3,5 млрд років тривають зміни природних систем, їхнє ускладнення і вдосконалення. Одним із головних чинників  природних змін є глобальні кліматичні зміни, що спричиняли чергування періодів материкового зледеніння з міжльодовиковими епохами. Накопичення льоду зумовило зниження рівня Світового океану. Збільшило площу суходолу і як наслідок – глобальне похолодання і сухість.
Що змінилося із появою  людини?
З появою на планеті Земля істоти найвищої організації – людини та її розвитком в природі почали розвиватися процеси особливого характеру. Спочатку ознаки впливу не були помітними.
Гармонійне співіснування людини з природою пояснюється значною залежністю первісної людини від природних благ. Не дивлячись на те, що людина впливала на чисельність окремих видів рослин і тварин, забруднювала місця  свого мешкання продуктами своєї життєдіяльності, загалом її відносини з природою були гармонійними. Первісна людина сприймала світ навколо себе як єдине ціле, відчуваючи себе  його частиною. Добре  знала рослини і тварин, розуміла їх  особливості і призначення. Люди жили, прирівнюючи своє життя до життя рослин і тварин.
Зміни розпочалися із зростанням кількості людей і вимушеним їх розселенням по планеті.
Першого удару по природі людина завдала, почавши інтенсивно розорювати землі і приручивши тварин. Особливо, в період , коли площі для сільськогосподарських угідь  люди почали готувати, випалюючи сотні гектарів лісів. За допомогою вогню люди також полювали на диких звірів, завдаючи величезної шкоди природі.
А розвиток тваринництва супроводжувався виїданням і витоптуванням трав'яних масивів на великих плащах, аж до повного їх знищення. Замість родючих земель з'являлися пустелі.
Далі – більше. Зміни природного середовища стали ще масштабнішими і глибшими. На місці природних ландшафтів стали формуватися ландшафти антропогенні, рушійною силою розвитку яких є людська діяльність.
Так, все тут говорить про роль технічних досягнень  у покращенні життя людини: рівні дороги, комфортні автомашини, газифікація, водогін, лінії електропередачі, вишка для якісного мобільного зв'язку.
Але... Поверхневе пізнання  сучасними людьми законів розвитку природи і недооцінка її ролі в житті суспільства привели до загострення стосунків людини з природою. Людство сповідувало підхід господаря до природи, яка дана йому задля задоволення власних потреб.
 Навіть, пропагувався девіз:«Ми не можемо чекати милостей від природи. Взяти їх у неї – наше завдання» Звідси – багато непродуманих втручань в природу, недосконалі виробництва, нехтування правилами безпеки, засмічування місця проживання.
На такі дії людини, яка є частиною всього живого, природа відповідає забрудненим повітрям, змілілими річками, пиловими бурями, зсувами грунту, зміною океанічних течій, зникненням видів тварин і рослин.

Ознайомтесь з мультимедійною презентацією:https://drive.google.com/file/d/18oeyapwtsgtudXP6I4FK2aof7jtTOUqK/view?usp=sharing
Завдання!
Ознайомившись із текстом підручника (параграф 45 ст. 198):
1) наведи приклади: а) впливу людини на природу;
                                   б) впливу природи на людину.
2) поясни на підставі яких природних явищ виникло прислів'я :  « Вода камінь точить»

Отже, підсумуємо!
*Людина є частиною природи і тісно з нею пов'язана.
*Своєю господарською і природоохоронною діяльністю людина значно впливає на природу.
*Природа змінюється під впливом природних чинників (сонця, вітру, води тощо ), а, також, під впливом господарської діяльності людини.

Людина не повинна поводити себе в природі подібно до кози у вірші Платона Воронька  «НЕ БУДЬ КОЗОЮ»:

Іде коза,

Стоїть лоза,

Густа, рясна, зелена.

«Яка краса! —

Кричить коза. —

Це вся лоза для мене!»

І у кози

Аж дві сльози

На радощах повисли.

Тріщить лоза,

Гризе коза

І всю красу погризла.

І ти, мала,

Що в сад пішла

Ранковою порою,

Не рви квіток,

Не псуй гілок,

Не будь, мала, козою

На останок мультик:

Домашнє завдання: Опрацювати §45 ;Підготувати міні-проект за темою:
«Чи не перетвориться Земля на пустелю?» або «Будь природі другом!»
Всім успіху!
Спілкуємося через Viber!
До наступного уроку 5 травня!

Біологія 7 клас
Тема: Узагальнення та систематизація знань з теми "Поведінка тварин".
Контрольна робота

І Рівень 

Виберіть одну правильну відповідь (0,5 б.)

1.    Спрямовані дії організму у відповідь на внутрішні чи зовнішні подразники – це …

а) інстинкт; б) поведінка; в) імпритинг; г) етологія.

2. Форми поведінки, які формуються як результат індивідуального досвіду тварини під час научіння називаються…

а) вродженою поведінкою; б) набутою поведінкою; в) інстинктом; г) імпритингом.

3. Найбільш відомими мігруючими тваринами є …

а) птахи і риби; б) черви і комахи; в) кишковопорожнинні і ссавці; г) земноводні і птахи.

4. Визначте поведінку, що включає різноманітні поведінкові акти, спрямовані на знаходження, схоплювання, утримання здобичі:

а) дослідницька; б) харчова; в) індивідуальна; г) гігієнічна.

5. Поведінку пов`язану з очищенням поверхні тіла називають…

а) харчовою; б) захисною; в) грумінгом; г) дослідницькою.

6. Укажіть, яка поведінка включає всі типи взаємодій тварин в угрупованнях:

а) дослідницька; б) харчова; в) територіальна; г) соціальна.

ІІ рівень

Дайте визначення термінам (1 б.)

7. Вроджена поведінка – це …

8. Хомінг- це …

9. Поодинокі тварини- це …

 ІІІ рівень

10. Встановіть відповідність між формами поведінки тварин і їх зображеними прикладами: (2 б.)

а) діяльність за допомогою знарядь праці; б) захисна поведінка; в) репродуктивна поведінка; г) гігієнічна поведінка.

 

1

2

3

4









11. Встановіть відповідність між термінами та їх визначенням: (2 б.)

а) Стимул          1. Обмін спеціальними сигналами – демонстраціями.

 б) Залицяння     2. Періодичне переміщення тварин «туди і назад» між суттєво

                               відмінними середовищами життя.

в) Інстинкт         3. Будь-який тип поведінкового «впливу» з боку однієї                                                  

                             особини, що спричиняє або здатний спричинити зміни

                              в поведінці іншої особини.

г) Міграція        4. Сукупність складних спадково зумовлених стереотипних дій.

ІV рівень

Дайте розгорнуту відповідь (2 б.)

12. Що таке комунікація між тваринами та в яких формах вона можлива?

Домашнє завдання : повторити тему "Поведінка тварин". 

Спілкуємося через Viber!
До наступного уроку 6 травня!

Біологія 8 клас
Тема: Ендокринна система. Залози внутрішньої та змішаної секреції.
Хід роботи
Складна будова людського тіла ще в стародавні часи викликала захоплення вчених. Протягом багатьох століть вони безуспішно намагалися знайти «верховного головнокомандувача», який керував організмом. Того, хто керує всіма життєво важливими функціями і координує роботу окремих клітин, органів і систем органів. Нарешті титул правителя в суверенному королівстві організму відійшов до мозку — головного і спинного. Але при кожному королі зазвичай існує таємний радник, влада якого є дуже великою. Цим сірим кардиналом, який тримається в тіні, є ендокринна система. Ендокринна система так ретельно зберігала свої секрети, що була відкрита вченими тільки на початку ХХ ст. І сьогодні ми дізнаємося, яку ж роль ця система відіграє в організмі кожного із нас.
Але, перш ніж ми приступимо до вивчення нової теми, я пропоную вам з’ясувати, з яким поняттям ви можете ототожнювати поняття «Ендокринна система». Ендокринну систему схематично відображено у вигляді планети. До даного поняття необхідно підібрати терміни, визначення, значення, що асоціюються з ним.
1.    Залози
2.    Гормони.
3.    Щитоподібна залоза.
4.    Гормони.
5.    Яєчник.
6.    Яєчко.
7.    Інсулін.
8.    Цукровий діабет.
9.    Гормональний збій.
10.  Гіпофіз.

Вивчення нового матеріалу.
-   залози зовнішньої секреції - це залози, які ви­діляють через протоки свої секрети на поверхню тіла або в порож­нини тіла та органів (наприклад, слинні, потові, сальні, шлункові, молочні, слізні, кишкові);
-   залози внутрішньої секреції це залози, які виділяють гормони у
внутрішнє середовище й не ма­ють вивідних шляхів. До цієї групи належать гіпофізепіфіз, щитоподібна, при- щитоподібні , вилочкованадниркові залози;
-   залози змішаної секреції - залози, які виділяють як секрети, так і гор­мони. Це підшлункова й ста­теві залози: яєчники та яєчка.
Питання:
         1. Дати назви типів залоз.
         2. Охарактеризувати залози зовнішньої секреції.
3. Охарактеризувати залози внутрішньої секреції.
4. Охарактеризувати залози змішаної секреції.
5. З яких залоз складається ендокринна система?
ЕНДОКРИННА СИСТЕМА - сукупність залоз, що утворюють гормони та забезпечують ендокринну регуляцію. Ендокринна систе­ма людини бере участь у гуморальній регуляції, забезпечує збережен­ня гомеостазу в змінних умовах середовища, регулює ріст, розвиток, розмноження організму. Разом з імунною системою формує та під­тримує імунітет, з нервовою - здійснює регуляцію діяльності органів, психічну діяльність, емоційну реакцію.
Завдання  1: охарактеризувати ендокринні залози: гіпофіз, епіфіз, щитоподібна залоза; підшлункова залоза.
Завдання  2: охарактеризувати ендокринні залози: паро щитоподібні залози, надниркові залози, тимус; статеві залози.(параграф 51)
Дані занесіть до таблиці:
Характеристика залоз ендокринної системи
№ з/п
Назва залози
Місце розташування
Гормони
Роль у функціонуванні організму





ЗАЛОЗИ ВНУТРІШНЬОЇ СЕКРЕЦІЇ
Гіпофіз - ендокринна залоза, розта­шована при основі головного мозку. Це невелика залоза, маса якої до­сягає 0,5 г. У гіпофізі розрізняють три частки: передню, проміжну та задню. Кожна з них продукує гормони з різними функціями. Передня частка гіпофіза виробляє гормо­ни, які регулюють ріст людини (гормон росту) та впливають на діяльність інших ендокринних залоз (тропні гормони). Середня частка виробляє меланотропін, який сприяє синтезу меланіну й зумовлює колір шкіри. Задня частка гіпофіза синтезує гормони, - вазопресину й окситоцину. Вазопресин змен­шує виведення сечі, підвищує кров'яний тиск, а окситоцин сти­мулює діяльність молочних залоз у період вигодовування немовлят.
Епіфіз - це ендокринна залоза, що розви­вається як виріст проміжного мозку. Маса його в дорослої людини - 100-200 мг. В епіфізі синтезується гормон мелатонін, який запобігає перед­часному статевому розвитку, бере участь у біологічних ритмах організ­му та ін.
Щитоподібна залоза - ендокринна залоза, розташована на передній поверхні щитоподібного хряща гортані. Вона прикріплюється до трахеї й гортані щільною волокнистою тканиною й складається з правої й лівої часток, з'єд­наних перешийком. Це непарна й найбіль­ша з ендокринних залоз, маса якої близько 30-60 г. Щитоподібна залоза виділяє йодо- вмісні гормон тироксин. Тироксин стимулюють ріст і розвиток органів і тканин, особливо кісткової та нервової тканин. Крім того, він прискорює обмін речовин і виділення енергії.
Прищитоподібні залози - це ендокринні залози у вигляді малень­ких тілець, занурених у тканину щитоподібної залози. Прищитоподібні та щитоподібна залоза вкриті спільною волокнистою капсу­лою. Загальна маса цих найдрібніших залоз - близько 0,3 г. Клітини прищитоподібних залоз синтезують паратгормон, який регулює обмін Кальцію.
Тимус - ендокринна залоза, розташована за грудиною. Ця непарна залоза складається із залози­стих клітин, які утворюють дві частки, що нагадують вилочку. Маса й розміри залози змінюються з віком. Тимус відіграє основну роль у розвитку клітинного імунітету. Основним гормоном залози є тимозин, який впливає на диферен­ціацію Т-лімфоцитів.
Надниркові залози - парні ендокринні залози, розташовані над нирками. Надниркові залози складаються з двох шарів: зовнішньо­го коркового і внутрішнього мозкового, які функціонують незалежно один від одного. У дорослої людини маса наднир- ників досягає 10-14 г. Корковий шар виробляє гормони кортикосте­роїди, які регулюють водно-сольовий обмін та обмін білків, жирів і ву­глеводів. Мозковий шар виділяє гормони адреналін та норадреналін, що забезпечують негайну мобілізацію ресурсів організму, активізацію функцій органів, спрямовану на виживання організму в стресових си­туаціях.
ЗАЛОЗИ ЗМІШАНОЇ СЕКРЕЦІЇ - це залози, що утворюють се­крети та гормони. До них належать підшлункова залоза та статеві залози.
Підшлункова залоза - залоза змішаної секреції, яка виробляє травний сік (зовнішня секреція) та гормони (внутрішня секреція). Ця травна залоза розташована позаду шлунка, складається з головки, тіла і хвоста. Підшлункова залоза має вигляд видовженої пірамідки завдовжки 20 см. Гормони підшлункової залози - інсулін і глюка­гон - регулюють обмін вуглеводів.
Статеві залози - це залози змішаної секреції, які виробляють ста­теві клітини (зовнішня секреція) й статеві гормони (внутрішня се­креція). Чоловічими статевими залозами людини є яєчка, а жіночими - яєчники. Статеві залози разом з продукцією сперматозоонів і яй­цеклітин виділяють у кров статеві гормони - андрогени й естрогени. Обидві групи гормонів утворюються як у чоловічих, так і в жіночих статевих залозах. Однак у чоловіків переважають андрогени, а в жі­нок - естрогени. Найактивнішими серед андрогенів є тестостерон, а се­ред естрогенів - естрадіол та прогестерон. Статеві гормони починають вироблятися ще в зародковому періоді, вони контролюють утворення й ріст усіх органів чоловічої та жіночої статевих систем, визначають тип статури й особливості будови кістково-м'язового апарату. У період статевого дозрівання вони відповідають за формування вторинних ста­тевих ознак, впливають на ріст, обмін речовин, фізичний і психічний розвиток.
Представлення результатів роботи та перегляд презентації з характеристики залоз ендокринної системи.

Ми з вами ознайомилися з залозами ендокринної системи, визначили їх значення для організму людини. Давай те ще раз дамо їм назви та визначимо, які гормони вони виробляють. 

          Вправа «Третій зайвий»
Визначте «зайвий» термін з переліку та вкажіть, за якими ознаками був зроблений вибір.
1. Епіфіз, статеві залози, щитоподібна залоза. 
2. Статеві залози, підшлункова залоза, надниркові залози. 
3. Слинні залози, потові залози, гіпофіз. 
(поясніть, чому ви зробили такий вибір)
С початку уроку ми постійно з вами  пригадували термін «гормони», але чомусь не записували його визначення. Чому ми це робили?
Запишимо.
ГОРМОНИ - це біологічно активні речовини залоз внутрішньої се­креції, що здійснюють ендокринну регуляцію.
Гормони регулюють обмін речовин та енергії (тироксин, інсулін), процеси росту й розвитку органів (гормон росту), статеве дозрівання й розмноження (статеві гормони), психічні явища (ендорфіни), реакцію організму на стресові ситуації (адреналін).
Питання:
         1. Дати визначення гормонів.
2. Розкрити основні функції гормонів.
На останок перегляньте ось таку казку про ендокринну систему:

А тепер давайте підсумуємо. Я пропоную  вам продовжити речення:
Сьогодні я дізнався…
Було цікаво…
Було складно…
Я зрозумів, що…
Тепер я зможу…
Я навчився…
У мене вийшло …
Я зміг
Домашнє завдання: опрацювати параграф 51; визначити та законспектувати основні властивості гормонів. Створити  та надіслати презентацію на тему: «До яких наслідків призводить порушення діяльності ендокринних залоз».
(можна на аркушах А4 або на листках в клітинку, а можна і в електронному вихляді)
Спілкуємося через Viber!
До наступного уроку 6 травня!




 

Немає коментарів:

Дописати коментар