перекладач

середа, 14 грудня 2022 р.

Вітаю 6, 8 та 9 клас!
Сьогодні 15 грудня 2022 р.

6 Клас 

Тема. Видозміни пагона. Лабораторне дослідження: "Будова цибулини." Дослідницький практикум "Спостереження за розвитком пагона з бруньки."

Повторимо вивчене.
Завдання 1
"Так чи ні?"

1. Кора стебла утворена сукупністю різких тканин.

2. Кора складається тільки з мертвих клітин.

3. Ситоподібні трубки розташовані в лубі.

4. По ситоподібних трубках здійснюється потік мінеральних речовин, розчинених у воді.

5. Стебло потовщується за рахунок поділу клітин камбію.

6. Стебло потовщується тільки за рахунок збільшення шару деревини.

7. До складу деревини входить механічна тканина.

8. Сочевички кори забезпечують газообмін і випаровування води.

9. До складу серцевини входить провідна тканина.

10. У клітинах серцевини відкладаються запасні поживні речовини.
11. Серцевинні промені забезпечують вертикальний рух поживних речовин. 12. За спилом дерева можна визначити умови життя рослини.

13. Усі рослини мають прямостояче стебло.

14. Крона рослин формується унаслідок галуження стебла.

Завдання 2

Встановіть, якими тканинами утворено шари стебла.


Шари стебла: А кора; Б камбій; В деревина; Г серцевина;

Тканини:  1 основна;  2 покривна;  3 провідна; 4 механічна;  5 твірна.

Завдання 3.

«Біологічні задачі»

  1. Одним з найстаріших дерев, які живуть у наш час, є сосна остиста, що росте в горах Каліфорнії. Вік цього дерева 4900 років. Вивчаючи спили мертвих дерев, учені встановили відносну кількість опадів у різні роки.

Як їм вдалося це визначити? Відповідь обґрунтуйте.

 
2. Усі дерева нашої географічної зони утворюють річні кільця. Дерева вологих тропіків, на відміну від наших рослин, їх не мають, хоча також, як і в наших рослин, в їх стовбурах є камбій, клітини якого діляться і забезпечують потовщення стовбура. Поясніть, чому у тропічних рослин не утворюються річні                               кільця.  

3. Органічні речовини, що утворилися в листках у літній період, використовуються рослиною не тільки на процеси життєдіяльності, частина їх відкладається про запас у основній тканині серцевини. Як органічні речовини потрапляють до серцевини, якщо відомо, що вони рухаються по ситоподібних трубках кори?

Поміркуйте!

 - Ми з вами, останні декілька уроків, вивчаємо вегетативні органи рослини та їх особливості будови, функцій, значення для людини. Коли ми з вами говорили про корінь, то з'ясували що крім основних загальних функцій корінь може виконувати багато інших, звичайно йому для цього довелося змінити свою звичайну будову та форму.

- Які причини виникнення метаморфозів коріння?

- Які основні функції  пагону  в цілому, та стебла зокрема?

- Як ви вважаєте, чи завжди рослині для нормальної життєдіяльності, буде достатньо, щоб така чимала частина її організму обмежувалася лише цими функціями? 

Вивчення нового матеріалу.

Перегляньте відео до теми:


Завдання 4
Після перегляду накресліть в робочому зошиті таблицю та  доповніть її:

Видозміни пагона та їх функції

 

Назва видозміни

Виконувана функція

Приклади рослин

Надземні метаморфози

1. Вусики

Прикріплення до предметів


2. Вуса


Суниця, костяниця.

3. Колючки

Захист від поїдання


4. Філокладії

Фотосинтез, утворення квітів

Рускус, аспарагус.

5. Надземні бульби


Кольрабі, тропічні орхідеї.

Підземні метаморфози

1. Кореневище


Пирій, ірис, осока, конвалія.

2. Підземні бульби

Вегетативне розмноження й запас поживних речовин


3. Цибулина


Цибуля, тюльпан, часник, лілії, підсніжники.

4. Бульбоцибулина

Вегетативне розмноження й запас поживних речовин


      Виконайте лабораторне дослідження.

                                                                  Лабораторне дослідження 

 Тема. Будова цибулини. 

 Мета: довести, що цибулина цибулі городньої - видозмінений пагін. 

Обладнання: цибуля городня, лупа, таблиця «Будова цибулини»

 QR-код інтерактивних вправ «Видозміни пагонів»

Хід роботи

Зараз відкрийте зошит для лабораторних досліджень, запишіть тему та мету дослідження. І виконайте ряд завдань:

1.     Розгляньте зовнішню будову цибулини. Зверніть увагу на зовнішні покривні луски, вкорочене стебло – денце, та додаткові корені.




2.     У розрізаній цибулині навпіл роздивіться сухі та соковиті луски, знайдіть верхівкові та бічні бруньки.

3.     Замалюйте цибулину та вкажіть її   основні частини.

4.     Вставте пропущені слова в речення.

 5.  Виконайте вправу заQR-кодом 

 або за посиланням :https://learningapps.org/4455477

  Цибулина має ознаки пагона: у неї є вкорочене стебло - ________, покривні _________, соковиті___________, додаткові ______ та пазушні____________. На верхівці денця ми побачили ____________ бруньку.

Отже, цибулина – це видозміна _____________________.

Висновок:  Чому цибулина цибулі городньої - видозмінений пагін?

Перевіримо, що ми дізнались!

Завдання 5

Дайте відповідь на запитання:

1. Які видозміни пагонів ви знаєте?

2. Які причини виникнення видозмін пагона у рослини?

3. Які надземні видозміни пагонів ви знаєте?

4. Назвіть підземні видозміни пагонів.

5. Яке значення видозмінених пагонів у житті рослин.

6. Які є докази, що кореневище, цибулина та бульба картоплі с видозмінами пагона?

7. Яке значення у житті людини мають видозмінені пагони?

8. Порівняйте будову коренеплодів моркви й буряка з підземними видозмінами погона, наприклад бульбою або кореневищем. Чим вони відрізняються?

Підсумуємо!

 «Закінчити речення»

-        На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям було…

-        Урок важливий, тому що…

-        Мені сподобалося…

-        Мені не сподобалося…

-        Від наступного уроку я чекаю…

Домашнє завдання: опрацювати матеріал розміщений на блозі або пр. 30 ст. 133, вивчити та записати нові терміни та поняття; виконати лабораторне дослідження та надіслати для перевірки; виконати дослідницький практикум за інструкцією ( це довгострокове дослідження, тож резултати надішліть тоді, коли вони у вас з'являться):

Дослідницький практикум

  «Спостереження

  за розвитком

   пагона з бруньки»

 

1. Живці тополі, верби, бузку (на вибір) завдовжки 15-20 см поставте в посудину з відстояною водою в тепле освітлене місце.
 
2. Через кожні 2-3 дні міняйте воду в посудині. Спостерігайте за станом бруньок на живцях.
3.  Позначте в зошиті дату початку досліду,   розкриття лусок бруньки, появи молодого пагона.

 


Дата  початку досліду

 

Розкриття лусок бруньки

 

Поява молодого пагона

 


Виконані завдання надсилайте на Viber!


8 Клас

Тема. Профілактика захворювань дихальної ситеми.

Повторимо вивчене.

Завдання 1

Тест-експрес

1. Спірометром вимірюють:

а) тиск крові;    б) температуру тіла; в) пульс;  г) життєву ємність легень.

2. У дихальних рухах беруть участь м’язи:

а) діафрагма; б) міжреберні; в) спинні; г) черевні.

3. Середня життєва ємність легенів людини становить переважно:

а) 1500 см3; б) 2000 см3;  в) 3000 см3;   г) 3500 см3.

4. Транспорт газів через легеневий пухирець у капіляр відбувається завдяки:

а) дифузії;  б) осмосу;  в) активному транспорту речовин.

5. У великому колі кровообігу газообмін відбувається у капілярах:

а) легенів;    б) епідермісу;   в) тіла.

Завдання 2

 «Вірю, не вірю»

1. В носовій порожнині повітря зволожується.

2. Коли людина говорить, голосова щілина має вигляд рівнобедреного трикутника.

3. Тиск СО2 у венозній крові вищий, ніж в альвеолярному повітрі.

4. Молекули кисню, що взаємодіють з гемоглобіном еритроцитів, утворюють оксигемоглобін.

5. По легеневих венах артеріальна кров надходить у праве предсердя.

6. У тканинах органів артеріальна кров перетворюється на венозну.

7. Дихальні рухи (вдих – видих) регулюються дихальним центром.

8. Коли міжреберні м’язи скорочуються, грудна порожнина розширюється.

9. Якщо концентрація СО2 у крові збільшується, частота і глибина дихальних рухів – теж збільшується.

10. Чхання – сильний і дуже швидкий рефлекторний видих через рот.


Вивчення нового матеріалу.

Ви вже знаєте, що багато мікроорганізмів і пил затримуються слизовою оболонкою верхніх дихальних шляхів і видаляються з них разом із слизом. Більшість з них при цьому гине. Але деяка частина потрапивши в органи дихання може спричинити різні захворювання: грип, туберкульоз, ангіну, тощо.

Виходячи з життєвого досліду і наявних знань, спробуйте віднести ці хвороби до певних груп – інфекційні, алергічні, запальні. Назви хвороб: трахеїт, бронхіальна астма, грип, дифтерія, бронхіт, туберкульоз, пневмонія.

Інфекційні: грип, туберкульоз, пневмонія.

Алергійні: бронхіальна астма.

Запальні: трахеїт, бронхіт.

      Усі ці хвороби органів дихання є дуже шкідливими, адже кожна з них негативно впливає на організм людини й порушує найсвятіше – здоров’я.

Історична довідка.

     Туберкульозу  стільки ж років, скільки й людству. Про це свідчать розкопки й найдавніші документи. Так, серед десяти єгипетських мумій, яким понад 4 тис. років, у чотирьох учені виявили ознаки туберкульозу. Цю хворобу ще називали білою чумою, сухотами. Відомо багато видатних людей, які померли від цієї хвороби. Жертвами туберкульозу були Антон Павлович Чехов, російський письменник; Людмила Федорівна Мечникова, дружина видатного вченого-мікробіолога Іллі Ілліча Мечникова; Лариса Петрівна Косач, у народі Леся Українка, яка народилася 1871 року, а у 12 років захворіла на сухоти. Через цю хворобу її не віддали до школи. Діти цуралися її, називали сухотною. Свою самотність вона заповнювала навчанням. У часи надлюдських страждань та самотності Лесю Українку рятувала лише поезія.

Які захворювання органів дихання вам відомі?

Щоб більше про це дізнатись перегляньте відео:

Ознайомтесь та занотуйте.

Захворювання

Причини виникнення

Грип

Потрапляння до дихальної системи вірусів грипу

Туберкульоз

Потрапляння до організму людини туберкульозної палички

Дифтерія

Потрапляння до організму людини дифтерійних паличок

Трахеїт

Ураження слизової оболонки трахеї під час розвитку інфекційних

захворювань

Бронхіт

Виникнення запалення бронхів унаслідок розвитку інфекційних

захворювань або впливу деяких речовин (отруйних, алергенів тощо)

Бронхіальна

астма

Порушення прохідності бронхів

унаслідок спазму мускулатури

дрібних бронхів, набряку слизової оболонки й закупорення їх в’язкими виділеннями під час розвитку алергічних процесів у бронхах

Пневмонія

Розвиток у легенях запальних процесів, викликаних різними бактеріями або вірусами під впливом сильного переохолодження, значних фізичних і нервово-психічних перевантажень, інтоксикацій та інших чинників, що знижують імунітет

Плеврит

Запальні процеси в плеврі, що

розвиваються як ускладнення під час запалення легень, туберкульозу, ревматизму та інших інфекцій, а також у разі алергічних захворювань і пошкоджень грудної клітки

 Завдання 4

Доповніть таблицю:

Захворювання

Симптоми

Грип


Туберкульоз


Дифтерія


Трахеїт


Бронхіт


Бронхіальна

астма


Пневмонія


Плеврит









Закріпимо вивчене.

Завдання 5

1.     «Збери кошик»

Поясніть, як можна використовувати зображені продукти для лікування та профілактики хвороб органів дихальної системи.






Завдання 6.

     Розв’язати задачу.  

 Скільки коштуватиме паління протягом життя, місяця, року, якщо людина буде випалювати за день одну пачку цигарок за найменшу ціну — 30 грн? Як ці гроші краще використати?

  І на остано перегляньте ще  відео:


Домашнє завдання: опрацювати матеріал розміщений на блозі або пр. 14 ст.52 підручника, записати та вивчити нові відомості та терміни; виконати завдання розміщені на блозі , виконати тести на ст.56-57 або скласти пам'ятку профілактики від захворювань дихальної системи.

Виконані завдання надсилайте на Viber!

9 Клас

Тема. Поділ клітин: клітинний цикл, мітоз.

Повторимо вивчене, що стосується сьогоднішньї теми!

Завдання 1
   «Вірю – не вірю»

Чи вірите ви, що …..

1.    Пластиди органи цитоплазми, які мають двомембранні структури.

            2. Що рибосоми не мембранні.

3. Грани внутрішні структури мітохондрій.

4. Мітохондрії є спільними для рослин і тварин.

5. У хромосомі знаходиться молекула ДНК.

6. Для лізосом характерним є: можуть брати участь  в синтетичних процесах.

7. Для зернистої ендоплазматичної сітки характерним є: містить рибосоми, що синтезують білки.

       8. Ядерця у клітині формуються у цитоплазмі.

       9. На мембранах незернистої ендоплазматичної сітки синтезуються:  білки.

      10. Фагоцитоз, що відбувається за участю клітинних мембран притаманний: амебі, фораменіферам, гідрі.

     11. Жири в клітині синтезуються в рибосомах.   

12. Клітини рослин відрізняються від клітин тварин наявністю в більшості видів  автотрофного живлення.

Вивчення нового матеріалу

Мітоз — це непрямий поділ, основний спосіб поділу еукаріотичних клітин.
Здатність до поділу – найважливіша властивість клітин. У 1858 р. німецький вчений Р. Віхров стверджував, що клітина може виникнути тільки з попередньої клітини в результаті її поділу.
 У 1874 р. І. Д. Чистяков описав фази мітозу в спорах 
плаунів. Докладніше мітоз досліджували Е. Страсбургер на рослинах 
(1876–1879) і В. Флеммінг на тваринах (1882). 
Тривалість мітозу становить 1–2 години. 
У процесі мітозу умовно виокремлюють кілька
плаунів. Докладніше мітоз досліджували Е. Страсбургер на рослинах 
(1876–1879) і В. Флеммінг на тваринах (1882). 
Тривалість мітозу становить 1–2 години. 
У процесі мітозу умовно виокремлюють кілька фаз, які повільно переходять одна в одну. Тривалість фаз залежить від типу тканини, фізіологічного стану організму, зовнішніх факторів. 

Мітоз (непрямий поділ) – основний   спосіб   поділу  еукаріотичних клітин.

        Клітинний цикл – це період життя клітини від її появи до закінчення поділу,     або загибелі.

        Інтерфаза – період між двома поділами клітин, стан її спокою.

        Поділ клітин – сукупність процесів, унаслідок яких спадкова інформація клітини передається наступному поколінню клітини.

  Перегляньте відео "Мітоз":


            Переглядаючи  фільм, ви повинні побачити, як ведуть себе хромосоми під час  мітозу та яке значення він має.

Висновки „Значення мітозу”:

·       завдяки мітозу відбувається ріст, розвиток і відновлення організму;

·       забезпечується стабільність каріотипу певного виду або  підтримується постійний склад хромосом;

·       шляхом мітозу розмножуються еукаріотичні одноклітинні організми;

·       завдяки поділу відбувається заростання пошкоджених  ран;

·       з мітозом пов’язані механізми старіння;

·       відбувається рівномірне розподілення спадкового матеріалу;

·       забезпечується схожість потомства з батьками при вегетативному розмноженні.

Опрацюйте інформацію :

Фази  мітозу 
1. Профаза. Конденсація хромосом, розпад ядерець і початок 
формування веретена поділу, зниження транскрипції; припинення 
синтезу РНК. Веретено поділу утворюється за участю клітинного центру (у клітинах тварин і деяких нижчих рослин) або без центріолей 
(у клітинах вищих рослин і деяких найпростіших). 
2. Метафаза. Завершується формування веретена поділу, ядерна 
оболонка розкрита, хромосоми вишиковуються вздовж екватора кліти ни, утворюють метафазну пластинку, ніби готуються до «танцю». На 
цій стадії мітозу клітини найбільш чутливі до холоду, впливу хімічних, 
радіаційних факторів, які можуть порушити веретено поділу й при звести до припинення поділу клітини. При низьких дозах факторів, що 
ушкоджують веретено поділу, мітоз може відновитися за кілька годин. 
Високі дози призводять до загибелі клітини або до її поліплоїдизації. 
3. Анафаза. Найкоротша фаза поділу. Завдяки скороченню мікротрубочок веретена поділу, прикріплених до центромер, хромосоми 
направляються до полюсів клітини. В анафазі хромосоми розходяться 
від екватора клітини до полюсів. Хромосоми повернені до полюсів, кінці 
спрямовані до центру. Швидкість їхнього руху — 0,2–0,5 мкм/хв. 
4. Телофаза. Деспіралізація й активація хромосом, утворення 
ядерної оболонки, формування ядерець, порушення веретена поділу. 
Клітина ділиться на дві клітини, що мають набір хромосом, ідентичний 
материнській клітині. 
5. Інтерфаза. Накопичення речовин у результаті синтезу, ріст, 
розвиток клітини, синтез ДНК, РНК, синтез білка. 

      Інтерфаза – це період життя клітин, упродовж якого не відбувається їх поділу. Періоди інтерфази:

-        пресинтетичний;

-        синтетичний;

-        постсинтетичний.

Після закінчення росту дочірніх клітин, наступає момент, коли визначається, будуть вони ділитися чи ні. Клітина, в якій ДНК пошкоджена, не допускається до слідуючого мітозу і переходить до апоптозу. 

Апоптоз – це запрограмована загибель клітин, коли вони розпадаються на окремі фрагменти і знищуються клітинами імунної системи. Апоптоз може бути навіть необхідним етапом нормального розвитку організму. Вчені вивчають механізми даного процесу, надіючись на те, що стимулювання загибелі „неправильних клітин” дасть можливість попередити виникнення злоякісних пухлин.

Перегляньте ще одне відео до теми:

Завдання 2

Заповніть таблицю:

Клітинний цикл

Процеси,   що  відбуваються

у  клітині

1.Інтерфаза

 

2. Профаза

 

3.  Метафаза

 

4.  Анафаза

 

5.  Телофаза

 

Закріпимо розглянуте.

Завдання 3.

„Знайди помилку”.

У вірші про мітоз знайти помилку. Прочитати вірш у виправленому варіанті.

У мітозі все в порядку:

Фази вистроїлись в ряд.

Телофаза попереду,

Метафаза йде за нею,

А профаза й анафаза – перед нею.

Завдання 4.

Відповісти на  запитання:  „Як ви гадаєте, чи можна застосувати поняття „клітинний цикл” для клітин прокаріот?

Завдання 5

Виконайте вправу за посиланням:https://learningapps.org/3210063

Або за QR-кодом:


Домашнє завдання: опрацювати матеріал розміщений на блозі або пр. 28 ст.153, записати та вивчити нові поняття та терміни; виконати завдання розміщені на блозі або знайти відповідь на запитання 13-15 ст. 157 підручника.

Виконані завдання надсилайте на Viber!






























Немає коментарів:

Дописати коментар