перекладач

середа, 7 грудня 2022 р.

Вітаю 6, 8 та 9 клас!
Сьогодні восьме грудня 2022 р. 
6 Клас
Тема.Пагін: будова та основні функції. Лабораторне дослідження : "Будова пагона."

Поміркуйте!

Для виконання завдання розшифруйте QR-код.


Вивчення нового матеріалу.

Пагін – це надземний вегетативний орган, який складається із стебла, бруньок і листків.

Розглядаємо основні частини пагона
Для цього перегляньте відео:

 А тепер виконаємо лабораторне дослідження.

Лабораторне дослідження
Тема. Будова пагона.
Мета: дослідити будову пагона.
Для дослідження необхідно: пагони дерев та кущів, гербарні матеріали.
Завдання дослідження:
1. Розгляньте пагони.
2. Знайдіть вісь пагона - стебло, вузли, міжвузля, листок - бічний орган пагона, пазуху листка, бруньки.
3. Замалюйте пагін, позначивши на малюнку: стебло, листок, вузол, міжвузля, верхівкову бруньку, пазушну бруньку. пазуху листка, рубець.

Висновок: 1. Що таке пагін? 2. Яку функцію виконує пагін?

Закріпимо вивчене.
Зайди за посиланням https://learningapps.org/display?v=pvjw7wxpa19  та виконай вправу у додатку LearningApps.(зробіть скрін результату та надішліть мені)

Домашнє завдання: опрацювати матеріал розміщений на блозі та пр. 26 ст. 113 підруч., виконати лабораторне дослідження та надіслати для перевірки, записати та вивчити нові терміни та поняття; виконайте завдання 1 та 2 на нижньому боці ст. 116 підруч.
Виконані завдання надсилайте на Viber!

8 Клас
Тема. Газообмін у легенях і тканинах.

Повторимо вивчене.
Завдання 1
Знайдіть правильні та не правильні твердження:

«Так», «Ні»                             


                     

1.     Дихальна система складається з повітроносних шляхів і легень

2.        

Гортань - не тільки повітроносний орган.

3.        
У  жінок голосові зв’язки довші ніж у чоловіків

4.        
Центр мови людини розташований у корі  великих півкуль.

5.         Під час мовчання голосова щілина розширена

6.        
У трарин є голосові зв’язки, у мавп вони подібні до людських. Чи здатні тварини до свідомої членороздільної мови.

7.        
Середня маса легені – 1200 г, одна легеня складається з 350 млн. альвеол.

8.        
Легені - це не парний орган.

9.         Людині притаманна членороздільна мова, оскільки в неї розвинена нервова діяльність.

10.   

Дихання це процес поглинання вуглекислого вазу

11.   
Під щитоподібним хрящем розташовується надгортанник.

12.    Кашель — це різкий рефлекторний видих через рот.

13.   
Гортань — орган голосоутворення.

14.   
Передня стінка трахеї прилягає до стравоходу.

15.   
У людини налічується 4 голосові зв’язки.

16.   

Між голосовими зв’язками є голосова щілина.

17.   
Трахея утворена з хрящових півкілець.

18.   
Задня стінка трахеї утворена щільною сполучною тканиною.

19.    Висота голосу залежить від довжини голосових зв’язок.

20.   
Найменші складові бронхів називаються бронхіолами.

З історії!

У 1783 році за домовленістю з Академією наук Франції власник паперової фабрики Жозеф-Мішель Монгольф’єр і його брат Жан-Етьєн споруджують повітряну кулю, на якій потрібно було піднятися і здійснити політ людини. Напередодні цієї події у вчених колах розгорнулася дискусія про можливість життя на висоті. Багато хто побоювався, що вже на низьких висотах люди задихнуться від нестачі повітря. Стурбований Людовік XVI наказав посадити в кулю двох в’язнів. «Невже велика честь першими піднестися до небес буде належати злочинцям? Ні, цього не буде! — обурився відомий паризький хімік Пілатр де Розьє. — Полечу я!» Супроводжувати де Розьє зголосився маркіз д’Арланд. Піднявшись з майданчика в саду палацу Ла-Мюет, Пілатр де Розьє і д’Арланд здійснили 21 листопада 1783 року тріумфальний політ, який закінчився успішно. Майже через 90 років, на світанку 15 квітня 1875 року, три французькі аеронавти здійснили політ на повітряній кулі «Зеніт». Вони піднялись на висоту понад 8000 м. Тільки один з аеронавтів залишився живим, але й він опустився на землю в дуже тяжкому стані. Умови існування людини на великих висотах тоді ще не були відомі, і загибель повітроплавців стала поштовхом до вивчення цих питань. Російський учений І. Сєченов тоді вперше встановив причину того, що сталося з аеронавтами.

Сьогодні ми також спробуємо пояснити цей випадок з точки зору БІОЛОГІЇ.

Вивчення нового матеріалу.

Перегляньте відео до теми:

Закріпимо розглянуте.
Завдання2.
Дайте відповідь на запитання:

-Як відрізняється склад повітря, що вдихається та видихається?

-Яку роль відіграє дифузія в процесах газообміну?

-Які процеси відбуваються під час газообміну в легенях?

-Які процеси відбуваються під час газообміну в тканинах?

Завдання 3

Розвяжіть задачі

Приклад 

Задача 1. Родина яка проживає в с.Мала Смілянка і складається з чотирьох  осіб — батьки та  двоє дітей 5 та 10 років - планує поїздку тривалістю 24 год на автомобілі марки Toyota Prius до  міста Київа і назад до с.Мала Смілянка. Проїхавши маршрут з с.Мала Смілянка до м.Київа і з м.Київа  до с.Мала Смілянка двигун внутрішнього згоран­ня  автомобіля витратив 1825 кг кисню (О2) на кожні 100 км шляху. За добу одна людина здатна вдихнути 25 кг повітря. Як ви думаєте, скільки потрібно часу одному членові родини, щоб спожити1825 кг кисню.

Розв 'язування

1). У повітрі міститься 21% О2, отже за добу людина вдихає 5,25 кг О2.

Складаємо пропорцію

5,25 кг — 24 год,

1825 кг — х;

 х = 8 343 год.

 Відповідь: один член родини міг би дихати 1825 кг кисню за 8343 год.

Ще приклад

Задача2
Для того щоб жити й бути здоровим потрібно…приймати їжу, рідину, дихати свіжим повітрям.  Всім відомо, що без їжі людина може прожити 3 доби, а без повітря життя на планеті Земля не можливе. Людина має здатність видихати 18%, а вдихати на 3% менше повітря. Як ви думаєте скільки кисню для дихання необхідно учневі на 1 урок, якщо за 1хв він робить 18 дихальних рухів, поглинаючи при цьому щоразу по 500 см3  повітря.
(тривалість уроку 45 хв)

Розв 'язування

1)     Потрібно знайти кількість кисню в одній порції повітря, яку вдихає учень.
500 * 0,21 = 105 см3;

2)     Знаходимо кількість кисню, яка поглинається за один дихальний рух, складаємо пропорцію.

18 : 105 = 3 : Х
Звідси:
Х = 3 * 105/18 = 17,5 см3;

3)     Знаходимо  скільки кисню для дихання необхідно учневі на 1 урок.
17,5 * 18 * 4
5 = 14175 см3 або 14,2 л
Відповідь: За один урок учень споживає приблизно 14,2 л кисню.

Розвяжіть самостійно:

 Задача 3. Група учнів приїхала на екскурсію до Канівського біосферного заповідника. Чудові краєвиди, річка, ліс,чисте повітря.Під час спокійного вдиху до легенів кожного учня надходило близько 500мл повітря. У вдихуваному повітрі містився 21% кисню, а у видихуваному – 16%. Як ви думаєте, скільки кисню може спожити людина під час вдиху.

Задача 4.

Прийшовши на урок фізичної культури учень 9 класу дізнався,що буде здавати норматив з бігу. Подолавши відстань в 100 м учень витратив 125л  повітря, але за 10-15с бігу легені учня не можуть пропустити через себе таку кількість повітря. Як ви думаєте, за рахунок  чого поповниться дефіцит повітря в учня-бігуна.

Задача 5. Відомо, що гемоглобін еритроцитів бере участь у перенесенні кисню. Чи можна довести, що між цими речовинами відбувається хімічна взаємодія? Якщо так, то яким чином?

Завдання 4

Напишіть висновок , що ви знали і про що дізналися. Опишіть, що саме дізнались.

Домашнє завдання: опрацювати матеріал розміщений на блозі або пр. 12 ст. 46 підруч., вивчити та записати до зошита нові терміни та поняття, виконати завдання розміщені на блозі; скласти  твір-мініатюру або правила ,що допоможуть визначити: «Яке значення складу повітря для здоров’я людини і тваринного світу".

Виконані завдання надсилайте на Viber!


9 Клас

Тема. Розвязування елементарних вправ з реплікації, транскрипції та трансляції.

Приклади задач


Також перегляньте відео з більш детальним поясненням:

Тепер розвяжіть задачі самостійно:




Домашнє завдання:
опрацювати матеріал розміщений на блозі та повторити матеріал про  реплікацію, транскрипцію та трансляцію; розв'язати задачі .


















 

 

 

 





 




Немає коментарів:

Дописати коментар