Доброго дня 6 та 9 клас!
Сьогодні 9 грудня 2022 р.
6 КласТема. Будова стебла.
Повторимо вивчене.- Щоб
з’ясувати про що сьогодні піде мова на уроці, виконаємо вправу «Доповни речення
та розшифруй слово».
- А чи
всі рослини мають стебло? Які стебла у різних рослин?
- Як
пов’язана будова стебла із його функціями?
Розгляньте зображення:
Цікаво знати!Стебла бувають різноманітними, завдяки їм рослини
набувають характерних форм та розмірів. Вони можуть мати як карликове,
вкорочене, так і гігантської довжини стебло. Наприклад, у подорожника, кульбаби
листки густим пучком виростають ніби просто з кореня. Ці та інші рослини мають
вкорочені стебла. А ось у лісах Австралії дерева-велетні евкаліпти мають стебла
довжиною до 140-150 метрів. Могутні 140-метрові стовбури каліфорнійської секвої
нагадують велетенські колони. Товщина таких дерев понад 20 м, а вага стовбура
перевищує 1 тис. т. Найтовстішим деревом у світі є баобаб – мешканець
африканських саван. Він дуже швидко росте в товщину, досягаючи іноді до 9 м у
діаметрі. У Танзанії росте баобаб, вік якого 5000 р., висота стовбура – 22 м, а
окружність – 47 м.
Вивчення нового матеріалу.
1. Функції стебла.
2. Різноманітність стебел.
Уявимо, що ми знаходимось у тропічному лісі. Найбільше
нашу увагу привертає сила-силенна дерев’янистих ліан та чіпких рослин. Вони
обвивають тонкі стовбури, звисають з гілок, перекидаються з дерева на дерево,
висять на гілках і, неначе змії, повзуть по землі або лежать на ній сплутаними
клубками. Які ж розрізняють стебла?
3. Внутрішня будова стебла.
– Розглянемо особливості внутрішньої будови стебла, які
забезпечують можливість виконувати
стеблу певні функції.
Складаємо схему у зошиті:
Рогзляньте процес транспорту речовин по стеблі:
4. Річні кільця.
Дати відповідь на запитання
(опрацювати
текст с. 119-120підручника)
- Що таке річні кільця?
- Чому їх називають річними, як вони утворюються?
- Як їх визначають?
Скільки років цьому дереву?
Закріпимо вивчене. Завдання 1.
Завдання 2
Дайте відповідь на запитання:1.Чим вкриті молоді
та здеревілі стебла дерев і кущів? У чому полягає їх відмінність?
2. Яке значення мають
зовнішні покриви стебла в житті рослини?
3. Де в стеблі
розташовується луб? Якою є його будова і значення?
4. Де розташований
камбій? Якою є його будова і значення?
5. Як називається
найширший шар стебла? Якою є його будова і значення?
6. Чому дерева вологих тропічних лісів не мають річних
кілець?
Завдання 3
"Так чи ні"
1. Рослина – це цілісний організм.
2. Корінь виконує функцію фотосинтезу.
3. Листок – це вегетативний орган.
4. Пагін – надземна частина рослини.
5. Фотосинтез відбувається в листках рослини.
6. Стебло – генеративний орган рослини.
7. Плід та насіння генеративні органи рослини.
8. Бруньки розташовані на корені.
Одже підсумуємо:
Домашнє завдання: опрацювати матеріал розміщений на блозі або пр. 27 ст. 117 підручника, записати та вивчити нові поняття та терміни з теми, виконати завдання розміщені на блозі; скласти кросворд на тему "Стебло."Виконані завдання надсилайте на Viber!
9 клас
Тема. Практична робота №1
"Розвязування елементарних вправ з реплікації, транскрипції та трансляції."
Одже, практична робота:
Тема :
Розв’язування елементарних вправ з
реплікації , транскрипції та трансляції.
Мета:
навчитися застосовувати теоретичні знання про структуру нуклеїнових кислот і
білків для розв’язування елементарних прав з реплікації , транскрипції та трансляції ; моделювати процес передачі спадкової інформації ; формувати
вміння порівнювати та аналізувати .
Пригадаємо
!!!
1.Важлива ознака ДНК – реплікація (
здатність до самоподвоєння , в основі
якого лежить комплементарність ) .
2. Генетичний код - система запису спадкової інформації , відповідно до якої послідовності нукдеотидів у ДНК відповідає послідовність амінокислот в
молекулі білка .
3.Структура будь – якої білкової білкової молекули закодована в ДНК , але безпосередньої участі
в її синтезі не бере . Вона є лише матрицею для синтезу і РНК .
4.Триплет - це послідовність трьох нуклеотидів , що кодує
амінокислоту в поліпептидному ланцюгу .
5.Кодон – одиниця генетичного
коду , три послідовно розташовані нуклеотидні залишки в ДНК або і РНК , що кодують одну
амінокислоту .
6.Антикодон - це триплет нуклеотидів у т РНК , який взаємодіє з кодоном і РНК.
7. Транскрипція – це процес
синтезу і РНК на одному з ланцюгів ДНК
за принципом комплементарності .
8. Трансляція
– це процес безпосереднього синтезу первинної структури білка , що відбувається
на рибосомах , в ході якого послідовність нуклеотидів у молекулі і РНК переноситься
у послідовність амінокислот у
молекулі білка .
9. Тривалість синтезу однієї білкової молекули залежить
від кількості амінокислот . На приєднання однієї амінокислоти ( один крок рибосоми ) йде 0.2
с.
ХІД Роботи
(Варіант на вибір, але вказуйте варіант при оформленні роботи)
Варіант І
Задача 1.
Фрагмент першого ланцюга ДНК має таку
нуклеотидну послідовність ТТТ –
ТАЦ – ТГГ – ААА – АТЦ – ЦЦЦ - ЦГЦ .
Визначте послідовність нуклеотидів у другому ланцюгу .
Задача 2.
Фрагмент першого ланцюга ДНК має таку
нуклеотидну послідовність ТЦЦ –
ТАТ – ААА - ТТТ – ГАЦ- ГЦТ-ЦЦЦ . Визначте
послідовність нуклеотидів у і РНК , яка синтезована на другому ланцюгу ДНК .
Задача 3.
Молекула і РНК складається з такої
послідовності нуклеотидів УУУ – ГАА- УУЦ – ЦГА – УУГ – ЦЦГ- ГАУ. Якою буде
будова молекули ДНК , на одному з ланцюгів якої
була синтезована дана молекула і
РНК .
Задача 4.
Якою послідовністю нуклеотидів молекули іРНК кодується ділянка молекули білка , якщо вона має таку будову : сер – глі – асп
–цис – сер – ліз – вал .
Задача 5.
В біосинтезі поліпептиду брали участь т РНК з антикодонами ГГЦ – УУА
- АУУ – ЦГУ – ЦГЦ . Визначте нуклеотидну послідовність ділянки ДНК , з
якої синтезувався поліпептид .
Задача 6.
Скільки нуклеотидів містить ген , у якому закодована первинна структура
білка , що складається із 165
амінокислот . Скільки часу тривав синтез
даної молекули .
Варіант ІІ
Задача 1.
Фрагмент першого ланцюга ДНК має таку
нуклеотидну послідовність АТЦ –
ЦГЦ – ЦЦЦ – АТЦ – ААТ – ГГГ - ГЦГ. Визначте послідовність нуклеотидів у другому
ланцюгу .
Задача 2.
Фрагмент першого ланцюга ДНК має таку
нуклеотидну послідовність ЦЦЦ –
АТТ – ТГЦ – ТТТ – ГТА – ТАЦ - ГЦЦ .
Визначте послідовність нуклеотидів у і
РНК , яка синтезована на другому ланцюгу
ДНК .
Задача 3.
Молекула і РНК складається з такої
послідовності нуклеотидів УУГ – ЦЦГ- ГАУ – ААА – УУУ – ЦГЦ - ГГГ. Якою буде
будова молекули ДНК , на одному з ланцюгів якої
була синтезована дана молекула і
РНК.
Задача 4.
Якою послідовністю нуклеотидів молекули іРНК кодується ділянка молекули білка , якщо вона має таку будову : тир – сер – фен
– лей – асн – ала – цис .
Задача 5.
В біосинтезі поліпептиду брали участь т РНК з антикодонами УУА -
ААА – ЦГУ – ЦГЦ - ЦУЦ . Визначте
нуклеотидну послідовність ділянки ДНК , з якої синтезувався поліпептид .
Задача 6.
Скільки нуклеотидів містить ген , у якому закодована первинна структура
білка , що складається із 345
амінокислот . Скільки часу тривав синтез
даної молекули .
Домашнє завдання: виконати практичну роботу та надіслати для перевірки.
Виконані роботи надсилайте на Viber!
- А чи всі рослини мають стебло? Які стебла у різних рослин?
- Як пов’язана будова стебла із його функціями?
Розгляньте зображення:
Цікаво знати!
Стебла бувають різноманітними, завдяки їм рослини набувають характерних форм та розмірів. Вони можуть мати як карликове, вкорочене, так і гігантської довжини стебло. Наприклад, у подорожника, кульбаби листки густим пучком виростають ніби просто з кореня. Ці та інші рослини мають вкорочені стебла. А ось у лісах Австралії дерева-велетні евкаліпти мають стебла довжиною до 140-150 метрів. Могутні 140-метрові стовбури каліфорнійської секвої нагадують велетенські колони. Товщина таких дерев понад 20 м, а вага стовбура перевищує 1 тис. т. Найтовстішим деревом у світі є баобаб – мешканець африканських саван. Він дуже швидко росте в товщину, досягаючи іноді до 9 м у діаметрі. У Танзанії росте баобаб, вік якого 5000 р., висота стовбура – 22 м, а окружність – 47 м.
Вивчення нового матеріалу.
1. Функції стебла.
2. Різноманітність стебел.
Уявимо, що ми знаходимось у тропічному лісі. Найбільше
нашу увагу привертає сила-силенна дерев’янистих ліан та чіпких рослин. Вони
обвивають тонкі стовбури, звисають з гілок, перекидаються з дерева на дерево,
висять на гілках і, неначе змії, повзуть по землі або лежать на ній сплутаними
клубками. Які ж розрізняють стебла?
3. Внутрішня будова стебла.
– Розглянемо особливості внутрішньої будови стебла, які
забезпечують можливість виконувати
стеблу певні функції.
Складаємо схему у зошиті:
Рогзляньте процес транспорту речовин по стеблі:
4. Річні кільця.
Дати відповідь на запитання
(опрацювати
текст с. 119-120підручника)
- Що таке річні кільця?
- Чому їх називають річними, як вони утворюються?
- Як їх визначають?
Скільки років цьому дереву?
Закріпимо вивчене.
Завдання 1.
Завдання 2Дайте відповідь на запитання:
1.Чим вкриті молоді
та здеревілі стебла дерев і кущів? У чому полягає їх відмінність?
2. Яке значення мають
зовнішні покриви стебла в житті рослини?
3. Де в стеблі
розташовується луб? Якою є його будова і значення?
4. Де розташований
камбій? Якою є його будова і значення?
5. Як називається
найширший шар стебла? Якою є його будова і значення?
6. Чому дерева вологих тропічних лісів не мають річних кілець?
Завдання 3
"Так чи ні"
1. Рослина – це цілісний організм.
2. Корінь виконує функцію фотосинтезу.
3. Листок – це вегетативний орган.
4. Пагін – надземна частина рослини.
5. Фотосинтез відбувається в листках рослини.
6. Стебло – генеративний орган рослини.
7. Плід та насіння генеративні органи рослини.
8. Бруньки розташовані на корені.
Одже підсумуємо:
Домашнє завдання: опрацювати матеріал розміщений на блозі або пр. 27 ст. 117 підручника, записати та вивчити нові поняття та терміни з теми, виконати завдання розміщені на блозі; скласти кросворд на тему "Стебло."
Виконані завдання надсилайте на Viber!
9 клас
Тема. Практична робота №1
"Розвязування елементарних вправ з реплікації, транскрипції та трансляції."
Одже, практична робота:
Тема :
Розв’язування елементарних вправ з
реплікації , транскрипції та трансляції.
Мета:
навчитися застосовувати теоретичні знання про структуру нуклеїнових кислот і
білків для розв’язування елементарних прав з реплікації , транскрипції та трансляції ; моделювати процес передачі спадкової інформації ; формувати
вміння порівнювати та аналізувати .
Пригадаємо
!!!
1.Важлива ознака ДНК – реплікація (
здатність до самоподвоєння , в основі
якого лежить комплементарність ) .
2. Генетичний код - система запису спадкової інформації , відповідно до якої послідовності нукдеотидів у ДНК відповідає послідовність амінокислот в
молекулі білка .
3.Структура будь – якої білкової білкової молекули закодована в ДНК , але безпосередньої участі
в її синтезі не бере . Вона є лише матрицею для синтезу і РНК .
4.Триплет - це послідовність трьох нуклеотидів , що кодує
амінокислоту в поліпептидному ланцюгу .
5.Кодон – одиниця генетичного
коду , три послідовно розташовані нуклеотидні залишки в ДНК або і РНК , що кодують одну
амінокислоту .
6.Антикодон - це триплет нуклеотидів у т РНК , який взаємодіє з кодоном і РНК.
7. Транскрипція – це процес
синтезу і РНК на одному з ланцюгів ДНК
за принципом комплементарності .
8. Трансляція
– це процес безпосереднього синтезу первинної структури білка , що відбувається
на рибосомах , в ході якого послідовність нуклеотидів у молекулі і РНК переноситься
у послідовність амінокислот у
молекулі білка .
9. Тривалість синтезу однієї білкової молекули залежить
від кількості амінокислот . На приєднання однієї амінокислоти ( один крок рибосоми ) йде 0.2
с.
ХІД Роботи
(Варіант на вибір, але вказуйте варіант при оформленні роботи)
Варіант І
Задача 1.
Фрагмент першого ланцюга ДНК має таку
нуклеотидну послідовність ТТТ –
ТАЦ – ТГГ – ААА – АТЦ – ЦЦЦ - ЦГЦ .
Визначте послідовність нуклеотидів у другому ланцюгу .
Задача 2.
Фрагмент першого ланцюга ДНК має таку
нуклеотидну послідовність ТЦЦ –
ТАТ – ААА - ТТТ – ГАЦ- ГЦТ-ЦЦЦ . Визначте
послідовність нуклеотидів у і РНК , яка синтезована на другому ланцюгу ДНК .
Задача 3.
Молекула і РНК складається з такої
послідовності нуклеотидів УУУ – ГАА- УУЦ – ЦГА – УУГ – ЦЦГ- ГАУ. Якою буде
будова молекули ДНК , на одному з ланцюгів якої
була синтезована дана молекула і
РНК .
Задача 4.
Якою послідовністю нуклеотидів молекули іРНК кодується ділянка молекули білка , якщо вона має таку будову : сер – глі – асп
–цис – сер – ліз – вал .
Задача 5.
В біосинтезі поліпептиду брали участь т РНК з антикодонами ГГЦ – УУА
- АУУ – ЦГУ – ЦГЦ . Визначте нуклеотидну послідовність ділянки ДНК , з
якої синтезувався поліпептид .
Задача 6.
Скільки нуклеотидів містить ген , у якому закодована первинна структура
білка , що складається із 165
амінокислот . Скільки часу тривав синтез
даної молекули .
Варіант ІІ
Задача 1.
Фрагмент першого ланцюга ДНК має таку
нуклеотидну послідовність АТЦ –
ЦГЦ – ЦЦЦ – АТЦ – ААТ – ГГГ - ГЦГ. Визначте послідовність нуклеотидів у другому
ланцюгу .
Задача 2.
Фрагмент першого ланцюга ДНК має таку
нуклеотидну послідовність ЦЦЦ –
АТТ – ТГЦ – ТТТ – ГТА – ТАЦ - ГЦЦ .
Визначте послідовність нуклеотидів у і
РНК , яка синтезована на другому ланцюгу
ДНК .
Задача 3.
Молекула і РНК складається з такої
послідовності нуклеотидів УУГ – ЦЦГ- ГАУ – ААА – УУУ – ЦГЦ - ГГГ. Якою буде
будова молекули ДНК , на одному з ланцюгів якої
була синтезована дана молекула і
РНК.
Задача 4.
Якою послідовністю нуклеотидів молекули іРНК кодується ділянка молекули білка , якщо вона має таку будову : тир – сер – фен
– лей – асн – ала – цис .
Задача 5.
В біосинтезі поліпептиду брали участь т РНК з антикодонами УУА -
ААА – ЦГУ – ЦГЦ - ЦУЦ . Визначте
нуклеотидну послідовність ділянки ДНК , з якої синтезувався поліпептид .
Задача 6.
Скільки нуклеотидів містить ген , у якому закодована первинна структура
білка , що складається із 345
амінокислот . Скільки часу тривав синтез
даної молекули .
Домашнє завдання: виконати практичну роботу та надіслати для перевірки.
Виконані роботи надсилайте на Viber!
Немає коментарів:
Дописати коментар