перекладач

пʼятниця, 9 грудня 2022 р.

Доброго дня 6 та 9 клас!
Сьогодні 9 грудня 2022 р. 

6 Клас
Тема. Будова стебла.

Повторимо вивчене.
- Щоб з’ясувати про що сьогодні піде мова на уроці, виконаємо вправу «Доповни речення та розшифруй слово».
 


  - А чи всі рослини мають стебло? Які стебла у різних рослин?

            - Як пов’язана будова стебла із його функціями?

Розгляньте зображення: 


Цікаво знати!

Стебла бувають різноманітними, завдяки їм рослини набувають характерних форм та розмірів. Вони можуть мати як карликове, вкорочене, так і гігантської довжини стебло. Наприклад, у подорожника, кульбаби листки густим пучком виростають ніби просто з кореня. Ці та інші рослини мають вкорочені стебла. А ось у лісах Австралії дерева-велетні евкаліпти мають стебла довжиною до 140-150 метрів. Могутні 140-метрові стовбури каліфорнійської секвої нагадують велетенські колони. Товщина таких дерев понад 20 м, а вага стовбура перевищує 1 тис. т. Найтовстішим деревом у світі є баобаб – мешканець африканських саван. Він дуже швидко росте в товщину, досягаючи іноді до 9 м у діаметрі. У Танзанії росте баобаб, вік якого 5000 р., висота стовбура – 22 м, а окружність – 47 м.

Вивчення нового матеріалу.

     1. Функції стебла.


2. Різноманітність стебел.

Уявимо, що ми знаходимось у тропічному лісі. Найбільше нашу увагу привертає сила-силенна дерев’янистих ліан та чіпких рослин. Вони обвивають тонкі стовбури, звисають з гілок, перекидаються з дерева на дерево, висять на гілках і, неначе змії, повзуть по землі або лежать на ній сплутаними клубками. Які ж розрізняють стебла?









3. Внутрішня будова стебла.

– Розглянемо особливості внутрішньої будови стебла, які забезпечують можливість  виконувати стеблу певні функції.







Складаємо схему у зошиті:



Рогзляньте процес транспорту речовин по стеблі:


4. Річні кільця.

Дати відповідь на запитання (опрацювати текст с. 119-120підручника)

- Що таке річні кільця?

- Чому їх називають річними, як вони утворюються?

- Як їх визначають? 

Скільки років цьому дереву?

                   


                       Закріпимо вивчене.

                     Завдання 1.

Завдання 2
                    Дайте відповідь на запитання:

1.Чим вкриті молоді та здеревілі стебла дерев і кущів? У чому полягає їх відмінність?

2. Яке значення мають зовнішні покриви стебла в житті рослини?

3. Де в стеблі розташовується луб? Якою є його будова і значення?

4. Де розташований камбій? Якою є його будова і значення?

5. Як називається найширший шар стебла? Якою є його будова і значення?

 6. Чому дерева вологих тропічних лісів не мають річних кілець?

Завдання 3

"Так чи ні"

1. Рослина – це цілісний організм. 
2. Корінь виконує функцію фотосинтезу. 
3. Листок – це вегетативний орган. 
4. Пагін – надземна частина рослини. 
5. Фотосинтез відбувається в листках рослини. 
6. Стебло – генеративний орган рослини. 
7. Плід та насіння генеративні органи рослини. 
8. Бруньки розташовані на корені. 

 Одже підсумуємо:


Домашнє завдання: опрацювати матеріал розміщений на блозі або пр. 27 ст. 117 підручника, записати та вивчити нові поняття та терміни з теми, виконати завдання розміщені на блозі; скласти кросворд на тему "Стебло."

Виконані завдання надсилайте на Viber!

9 клас

Тема. Практична робота №1

"Розвязування елементарних вправ з реплікації, транскрипції та трансляції."

Одже, практична робота:

Тема : Розв’язування елементарних вправ  з реплікації  , транскрипції та трансляції.

Мета: навчитися застосовувати теоретичні знання про структуру нуклеїнових кислот і білків для розв’язування елементарних прав з реплікації , транскрипції  та трансляції ; моделювати процес  передачі спадкової інформації ; формувати вміння порівнювати та аналізувати .

Пригадаємо !!!

1.Важлива ознака ДНК – реплікація ( здатність до самоподвоєння  , в основі якого лежить комплементарність )  .

2. Генетичний код  - система запису спадкової інформації  , відповідно до якої  послідовності нукдеотидів  у ДНК відповідає послідовність амінокислот в молекулі білка .

3.Структура будь – якої білкової білкової молекули  закодована в ДНК , але безпосередньої участі в її синтезі не бере . Вона є лише матрицею для синтезу і РНК .

4.Триплет -  це послідовність трьох нуклеотидів , що кодує амінокислоту в поліпептидному ланцюгу .

5.Кодон – одиниця генетичного коду , три послідовно розташовані нуклеотидні залишки  в ДНК або і РНК , що кодують одну амінокислоту .

6.Антикодон  -  це триплет нуклеотидів  у т РНК , який взаємодіє з кодоном  і РНК.

7. Транскрипція – це процес синтезу  і РНК на одному з ланцюгів ДНК за принципом комплементарності .

8.  Трансляція – це процес безпосереднього синтезу первинної структури білка , що відбувається на рибосомах , в ході якого послідовність нуклеотидів у молекулі і РНК  переноситься  у послідовність амінокислот  у молекулі білка .

9. Тривалість синтезу однієї білкової молекули залежить від кількості амінокислот . На приєднання однієї амінокислоти  ( один крок рибосоми ) йде 0.2 с.

                                                      ХІД Роботи

(Варіант на вибір, але вказуйте варіант при оформленні роботи)

 Варіант І

Задача 1.

Фрагмент першого ланцюга ДНК має таку  нуклеотидну послідовність  ТТТ – ТАЦ – ТГГ – ААА – АТЦ – ЦЦЦ  - ЦГЦ . Визначте послідовність нуклеотидів у другому ланцюгу .

 Задача 2.

Фрагмент першого ланцюга ДНК має таку  нуклеотидну послідовність   ТЦЦ – ТАТ – ААА  - ТТТ – ГАЦ- ГЦТ-ЦЦЦ . Визначте послідовність нуклеотидів   у і РНК  , яка синтезована на другому ланцюгу ДНК  .

  Задача 3.

Молекула  і РНК складається з такої послідовності нуклеотидів УУУ – ГАА- УУЦ – ЦГА – УУГ – ЦЦГ- ГАУ. Якою буде будова молекули ДНК , на одному з ланцюгів якої  була синтезована  дана молекула і РНК .

Задача 4.

Якою послідовністю  нуклеотидів  молекули іРНК кодується ділянка  молекули білка  , якщо вона має таку будову : сер – глі – асп –цис – сер – ліз – вал .

Задача 5.

В біосинтезі поліпептиду брали участь т РНК з антикодонами  ГГЦ – УУА  - АУУ – ЦГУ – ЦГЦ . Визначте нуклеотидну послідовність ділянки ДНК , з якої синтезувався  поліпептид .

 Задача 6.

Скільки нуклеотидів містить ген , у якому закодована первинна структура білка  , що складається із 165 амінокислот . Скільки часу тривав синтез  даної молекули .

Варіант ІІ

Задача 1.

Фрагмент першого ланцюга ДНК має таку  нуклеотидну послідовність  АТЦ – ЦГЦ – ЦЦЦ – АТЦ – ААТ – ГГГ - ГЦГ. Визначте послідовність нуклеотидів у другому ланцюгу .

 Задача 2.

Фрагмент першого ланцюга ДНК має таку  нуклеотидну послідовність   ЦЦЦ – АТТ – ТГЦ – ТТТ – ГТА – ТАЦ  - ГЦЦ . Визначте послідовність нуклеотидів   у і РНК  , яка синтезована на другому ланцюгу ДНК  .

   Задача 3.

Молекула  і РНК складається з такої послідовності нуклеотидів УУГ – ЦЦГ- ГАУ – ААА – УУУ – ЦГЦ - ГГГ. Якою буде будова молекули ДНК , на одному з ланцюгів якої  була синтезована  дана молекула і РНК.

 Задача 4.

Якою послідовністю  нуклеотидів  молекули іРНК кодується ділянка  молекули білка  , якщо вона має таку будову : тир – сер – фен – лей – асн – ала – цис .

 Задача 5.

В біосинтезі поліпептиду брали участь т РНК з антикодонами   УУА  - ААА – ЦГУ – ЦГЦ  - ЦУЦ . Визначте нуклеотидну послідовність ділянки ДНК , з якої синтезувався  поліпептид .

 Задача 6.

Скільки нуклеотидів містить ген , у якому закодована первинна структура білка  , що складається із 345 амінокислот . Скільки часу тривав синтез  даної молекули .

         Домашнє завдання: виконати практичну роботу та надіслати для перевірки.    

Виконані роботи надсилайте на Viber!                    

                                

 










Немає коментарів:

Дописати коментар