перекладач

понеділок, 19 грудня 2022 р.

Вітаю 8 та 11 клас!

Сьогодні 20 грудня 2022 р. 

8 клас

Тема. Узагальнення знань з теми : "Травлення. Дихання."

Контрольна робота з тем  «Травлення», «Дихання».

ВАРІАНТ І

І рівень  (завдання 1-6 з однією вірною відповіддю  по 0,5б;  всього 3б)

 1. Визначте найбільшу залозу травної системи людини:

   А) слинні залози;     Б) шлунок;     В) печінка;     Г) підшлункова залоза.

2. Укажіть відсотковий вміст  кисню в повітрі,  що видихаємо:

  А) 0,3%;      Б) 4%;     В) 21%;       Г) 16,3%.

3. Укажіть процес,  що відбувається в товстому кишечнику:  
  А) розщеплення білків;   Б) розщеплення жирів;    В) всмоктування води;

  Г) розщеплення вуглеводів

4. Позначте орган дихальної системи, що містить зв’язки і виконує звукоутворювальну функцію:

  А) глотка;   Б) носова порожнина;   В) бронхи;    Г) гортань.

5. Визначте речовину,  під впливом  якої  відбувається  емульгація  жирів:

 А) жовч;    Б) хлоридна кислота;    В) пепсин;   Г) лізоцим.

6. Легені людини складаються з 350 мільйонів пухирців, які називаються:

  А) нефрони;   Б) альвеоли;   В) нейрони;   Г) гепатоцити.

ІІ рівень (завдання 7- 8 з  трьома вірними відповідями по 1б, всього 2б)

7.Вкажіть  відділи тонкого кишечника:

  А) дванадцятипала кишка;  Б) ободова кишка;  В) порожниста кишка; 

  Г) клубова кишка;   Д) сліпа кишка.

8. Інфекційні захворювання органів дихання – це:

  А) туберкульоз;   Б) пневмонія;    В) гастрит;   Г) жовчнокам’яна хвороба;

  Д) дифтерія.

ІІІ рівень   (завдання на встановлення відповідності, по 2б, всього 4б)

9. Установіть відповідність між відділами  травної системи та процесами, які в них відбуваються:

 

Відділ травної системи

Процеси

А) Ротова  порожнина

1) Остаточне розщеплення поживних речовин та їх всмоктування в кров.

Б) Шлунок

2) Накопичення та ущільнення неперетравлених решток, синтез вітамінів К і В.

В) Тонкий кишечник

3) Подрібнення їжі, її склеювання в харчові грудочки, розщеплення вуглеводів.

Г) Товстий кишечник

4) Набрякання білків під дією хлоридної кислоти, всмоктування води, гормонів,спиртів.

 

10. Установіть відповідність між назвою захворювання  та органом травної системи, який воно вражає:
А) гастрит                                         1) жовчний міхур;
Б)  цироз
                                            2) відросток сліпої кишки;
В) апендицит
                                     3) печінка;
Г) жовчнокам’яна хвороба
             4) шлунок
                               

ІV рівень  (дати розгорнуту відповідь на питання, 1б)

11. Назвіть органи дихання людини та опишіть їх будову.

12.  Напишіть, які органи зображені на малюнку та до яких систем вони належать (1б):



                                                                       ВАРІАНТ ІІ

І рівень  (завдання 1-6 з однією вірною відповіддю  по 0,5б;  всього 3б)

1. Назвіть фермент, що розщеплює  складні  вуглеводи до глюкози:
  А) трипсин;    Б) пепсин;   В) ліпаза;    Г) амілаза.   

2. Укажіть сполуку, що транспортує кисень в організмі людини:

  А) пепсин;   Б) гемоглобін;    В) нефрон;   Г) гемоціанін.

3. Печінка НЕ  виконує функцію:

  А) виділення інсуліну;    Б) виділення жовчі;    В) накопичення глікогену;

  Г) знешкодження шкідливих речовин.

4. Укажіть частину дихальної системи, що має вигляд трубки і складається з 16-20 півкілець:

 А) глотка;   Б) трахея;   В) бронхи;   Г) гортань.

5. До травних залоз належить:
  А) надниркові;    Б) підшлункова;    В) щитоподібна;    Г) сальна.

6. Виберіть з переліку частину дихальної системи людини, що належить до верхніх дихальних шляхів:

 А) глотка;  Б) гортань;  В) трахея;  Г) бронхи.

ІІ рівень (завдання 7-8 з  трьома вірними відповідями по 1б, всього 2б)

7.Вкажіть  відділи товстого кишечника:

  А) дванадцятипала кишка;  Б) ободова кишка;  В) порожниста кишка; 

  Г) сигмоподібна кишка;   Д) сліпа кишка.

8. Інфекційні захворювання органів дихання – це:

  А) ангіна;   Б) виразка шлунка;    В) бронхіт;   Г) апендицит;  Д) дифтерія.

ІІІ рівень   (завдання на встановлення відповідності по 2б, всього 4б)

9. Установіть відповідність між відділами  дихальної системи та їх будовою:

Відділ дихальної системи

Будова

А) Носова порожнина

1) Дві повітроносні трубки, які розгалужуються в легенях.

Б) Гортань

2) Мають альвеолярну будову, вкриті плеврою.

В) Трахея

3) Має ходи, нюхові рецептори, слизові залози.

Г) Бронхи

4) Трубка, що складається з 16 – 20 напівкілець.

Д) Легені

5) Утворена хрящами, містить голосові зв’язки.

 

10. Установіть відповідність між органами травної системи  та речовинами, які вони виробляють:

  А) Слинні залози                       1) жовч

  Б) Шлунок                                  2) слиз муцин,  ферменти амілази      

  В) Підшлункова залоза             3) хлоридна кислота,  пепсин

  Г) Печінка                                  4)  трипсин,  ліпази,  амілази

                                                          

ІV рівень  (дати розгорнуту відповідь на питання, 1б)

11. Вкажіть найбільшу травну залозу людини та опишіть її функції.

12.  Напишіть, які органи зображені на малюнку та до яких систем вони належать (1б):







Домашнє завдання: виконати контрольну роботу та надіслати для перевірки, повторити тему "Дихання"та "Травлення".

Виконані завдання надсилайте на Viber!


11 Клас

Тема. Біогеохімічні цикли, як необхідна умова існування біосфери.
Тема. Вчення В.І. Вернадського про біосферу та ноосферу та його значення для уникнення глобальної екологічної кризи.

Повтор вивченого.

Вправа «Вірю – не вірю»

1. Біосфера – це сукупність усіх рослин і тварин на планеті Земля.

2. Біосфера – це оболонка Землі, склад, структура і енергетика якої визначається минулою і сучасною діяльністю живих організмів.

3. Біосфера включає всю літосферу, верхні шари гідросфери і нижні шари атмосфери.

4. Цілісну концепцію про біосферу розробив Жан Батист Ламарк

5. Б
іокосна речовина - це біосферна речовина, яка є синтезом   роботи живої речовини і неживої природи.

6. Опале листя і павутиння – це
біогенна речовина

7. Біомаса рослин у багато разів перевищує біомасу тварин

8. Людина – частина біомаси біосфери.

9. Вапняк – це
косна (нежива)  речовина

10. Жива речовина в біосфері виконує виключно концентраційну функцію.

11. Живі організми самостійно формують для себе середовища життя

12. Фактором, що обмежує життя у верхніх шарах атмосфери, є ультрафіолетове випромінювання.

Вивчення нового матеріалу.

Біогеохімічні цикли, як необхідна умова існування біосфери.

Як відомо, продуценти засвоюють енергію Сонця й залучають її в біогеохімічні цикли через процес фотосинтезу, який здійснюється переважно організмами, що мають хлорофіл. Процеси фотосинтезу тривають уже понад 1,5 млрд років і, здавалось, хімічні елементи, що беруть участь у цих процесах, повинні були б уже давно вичерпатись. Однак цього, як ви знаєте, не відбувається. Насправді всі потрібні для підтримання життя речовини не вичерпуються завдяки здійсненню постійного колообігу.

У природі існує два типи колообігу елементів: великий (геологічний) і малий (біологічний). Великий колообіг полягає в тому, що гірські породи руйнуються й вивітрюються в результаті ерозії, а утворені продукти за допомогою води й вітру зносяться у Світовий океан. Унаслідок цього утворюються морські нашарування, що згодом повертаються на суходіл, і процес починається знову. Малий колообіг, який є частиною великого, відбувається на рівні екосистем.

БІОГЕОХІМІЧНИЙ ЦИКЛ (біогеоцикли) - це перетворення і переміщення хімічного елемента, що відбуваються за сумісної дії біотичних та абіотичних компонентів біосфери. Поняття «біогеохімічних циклів» увів у науку В. І. Вернадський у 1910 р. Рушійними силами цих циклів є потік енергії Сонця і частково енергія геологічних процесів, що відбуваються на планеті.

Колообіг речовин - це обмін речовинами між абіотичною та біотичною частинами екосистеми. У біосфері постійно триває колообіг води , Карбону, Оксигену, Нітрогену й інших хімічних елементів, що входять до складу організмів.

Завдання1

Складіть оповідання «Подорож води в біосфері», використовуючи цю схему"Біогеохімічний цикл води"



Перегляньте відео:


Завдання 2

За допомогою таблиці схарактеризуйте ключові біогеохімічні цикли біосфери. Визначте подібність й відмінності між ними.

Назва

Цикл Карбону

Цикл Нітрогену

Цикл Фосфору

Цикл Сульфуру

Основне депо

Основна доступна форма

Резервний фонд

Процеси біотичного перетворення

Процеси абіотичного перетворення

Ступінь саморегуляції



Одже, підсумуємо , що ми дізнались

Дайте відповідь на запитання:

1. Що таке біогеохімічні цикли?

2. Назвіть два типи біогеохімічних циклів.

3. Наведіть приклади ключових біогеоциклів.

4. Назвіть причини порушень біогеоциклів.

 5. Яка основна особливість біогеоциклів Карбону й Нітрогену?

6. Яка особливість біогеоциклів Фосфору й Сульфуру?

Вчення В.І. Вернадського про біосферу та ноосферу та його значення для уникнення глобальної екологічної кризи.

ВЧЕННЯ ПРО БІОСФЕРУ - це наукове узагальнення принципів організації, властивостей й розвитку біосфери як глобальної екосистеми і пояснення найважливішої ролі, яку виконала і виконує жива речовина на планеті.      Основні ідеї про біосферу В. І. Вернадський сформулював у своїй найвідомішій праці «Біосфера» (1926).

          Основні положення вчення В. І. Вернадського про біосферу

          1. Цілісність біосфери визначається самовпорядкованістю усіх її процесів. Земні закони руху атомів, перетворення енергії забезпечують самоорганізацію біосфери.

          2. Жива речовина біосфери з найдавніших геологічних часів активно трансформує сонячну енергію в енергію хімічних зв'язків складних органічних речовин. При цьому сутність живого не змінюється, змінюються лише форми існування живої речовини.

          3. Що дрібніші організми, то з більшою швидкістю вони розмножуються. Швидкість розмноження залежить від щільності живої речовини.

          4. Автотрофні організми отримують всі необхідні для життя речовини з навколишнього середовища. Для життя гетеротрофів необхідні готові органічні сполуки. Поширення фотосинтезуючих організмів обмежується можливістю проникнення сонячної енергії.

          5. Активна трансформація живою речовиною космічної енергії супроводжується прагненням до максимальної експансії, прагненням до заповнення всього можливого простору. Цей процес називається «тиском життя».

          6. У земній корі відбуваються постійні перетворення речовин, рух атомів і молекул. Закономірності такого переміщення В. І. Вернадський сформулював у вигляді двох біогеохімічних принципів, які називають біосферними постулатами.

  • Біогенна міграція атомів хімічних елементів у біосфері завжди прагне до максимального свого прояву.
  • Еволюція видів у ході геологічного часу, що призводить до створення форм життя, стійких у біосфері, відбувається в напрямку, що збільшує біогенну міграцію атомів біосфери.

          7. Поширення життя на нашій планеті визначається полем стійкості зелених рослин. Максимальне поле життя обмежується крайніми межами виживання організмів, яке залежить від стійкості біохімічних речовин живого до умов середовища.

          8. На сучасному рівні розвитку людської цивілізації вона неминуче перетворюється в ноосферу, тобто в сферу, де найважливішу роль у розвитку природи відіграє розум людини (закон ноосфери Вернадського,1944).

          2. Ознаки виникнення ноосфери

          Основні ідеї Вернадського про ноосферу викладено в його визначній монографії «Наукова думка як планетне явище» та у статті «Декілька слів про ноосферу».

          НООСФЕРА - стан біосфери, за якого визначальним чинником стає розумова діяльність і праця людини, а характерною рисою - екологізація всіх сфер життя. Поняття ноосфери як оточуючої земну кулю «розумної» оболонки ввели на початку ХХ ст. французькі вчені П. Тейяр де Шарден і Е. Леруа. Заслуга В. І. Вернадського полягає в тому, що він надав цьому терміну наукового змісту.

          Основні передумови формування ноосфери за В. І. Вернадським

      1. Людство стало єдиним цілим.     

      2. Перетворення засобів зв'язку та обміну. Ноосфера - це єдине організоване ціле, всі частини якого на різноманітних рівнях гармонічно пов'язані, діють погоджено один з одним.

      3. Відкриття нових джерел енергії.

      4. Поліпшення добробуту людей. Ноосфера створюється розумом і працею людей.

      5. Рівність всіх людей. Ноосфера не може бути привілеєм якої-небудь однієї нації або раси.

          Очевидно, що ноосфера в просторі значною мірою перекривається біосферою, але не тотожна їй. Темпи розвитку ноосфери незрівнянно вищі від темпів змін біосфери.

          Отже, ноосфера - це біосфера на сучасному етапі її розвитку.

          3. Значення вчення Вернадського для уникнення глобальної екологічної кризи

          Наприкінці XX ст. людство почало відчувати наближення глобальної екологічної кризи, що на відміну від попередніх криз, охопила всю планету. До розвитку глобальної сучасної екологічної кризи призвели: ріст кількості населення Землі, промислово-енергетичний чинник, занепад духовності, низька екологічна культура.

          Ознаками екологічної кризи є:

  • 1) прискорене виснаження відновлюваних і вичерпання невідновлюваних природних ресурсів;
  • 2) локальне забруднення компонентів біосфери випереджає їх можливості природного самоочищення, внаслідок чого перетворені й змінені місця існування стають непридатними для життя;
  • 3) порушення біогеохімічних циклів й функцій живої речовини внаслідок втрати біорізноманіття й появи стійких ксенобіотиків.

          Віра В. І. Вернадського в здатність людини, людської цивілізації екологічно безпечно користуватись природними ресурсами, науково обґрунтовано ставитись до природи і поступово вдосконалювати її у потрібному для людини напрямі привела до висновку про вищий етап розвитку біосфери, її переходу в ноосферу. Він вважав, що негативні аспекти людської техногенної діяльності є тимчасовими і мають бути переборені. А поки що доводиться констатувати, що загроза виживанню людини є реальною. В. І. Вернадський уперше звернув увагу на стійкість біосфери і зробив оптимістичний на той час висновок: стабільність та самоорганізованість біосфери є надійною запорукою неможливості глобальних екологічних криз.

          Організація сталого розвитку людської цивілізації може стати стратегією виживання людства.

Перегляньте відео:

 Отже, вчення про ноосферу стало основою нової картини світу, що спрямована передусім на знання як істину в пізнанні, на перегляд усієї сукупності традиційних світоглядних уявлень про місце і роль людини у природі.

Завдання 3

Заповнити таблицю «Біосфера як найвищий рівень організації життя»

Ознака

Характеристика

Структурні компоненти

Основні структурні елементи (типи речовини)

Межі біосфери

Необхідна умова існування

Основні властивості біосфери

Основні функція біосфери

Закономірності функціонування


Домашнє завдання: опрацювати матеріал розміщений на блозі  або пр. 22-21 ст. 126-137 підручника, записати в зошит та вивчити нові поняття та терміни, виконати завдання розміщені на блозі або виконайте тести на ст.138 та завдання 8 ст. 132 підручника.

Виконані завдання надсилайте на Viber!

Немає коментарів:

Дописати коментар