перекладач

четвер, 1 грудня 2022 р.

Вітаю 6 та 9 Клас! 

Сьогодні друге грудня 2022 р.

6 Клас

Тема. Внутрішня будова кореня. 
Дослідницький практикум :"Транспорт речовие по рослині."

Повторимо вивчене.
Завдання 1

 « Закінчіть речення».

1. Через корінь рослина отримує з грунту ... і ....

2. Якщо головний корінь не розвивається або не відрізняється від численних інших коренів, то коренева система називається ....

3. Всі корні рослини становлять його ....

4. На головному корені і придаткових коренях розвиваються ... коріння.

5. Головний корінь розвивається з …

Завдання 2

"Хто зайвий ?"

·       Квасоля, горох, соя, цибуля.

·       Пшениця, морква, рис, кукурудза.

·       Кульбаба, щавель, овес, картопля.

Завдання 3.

1. Розставте позначення.

Мал 2
Мал.1


2. Який тип кореневої системи зображений на малюнку 1 та 2?3. Напишіть приклади рослин з вказаним типом кореневої системи.

Вивчення нового матеріалу.

Внутрішня будова кореня.



На поздовжньому розрізі зростаючого кореня можна бачити кілька зон: зону ділення клітин, зону росту, зону всмоктування і зону проведення.

1.    1. Зона поділу.

ü  Складається з твірної тканини

ü  Клітини інтенсивно діляться, забезпечуючи зростання кореня в довжину

2.    Зона росту.

ü Новостворені клітини ростуть і збільшуються в розмірах

ü Відбувається поступове формування провідної тканини

3.  Зона всмоктування.

ü Покрита великою кількістю волосків, що забезпечують всмоктування речовин

ü Волоски з'являються за рахунок витягування тонкостінних клітин покривної тканини

4.    Зона проведення.

ü Забезпечує проведення речовин до всіх частин рослини

ü Є багато бічних коренів, утворюються висхідні (деревина) і низхідні (луб) шляхи проведення речовин.



 Одна зона переходить в іншу поступово, різких кордонів між ними немає.

Завдання 4.

Заповніть таблицю (використовуючи матеріал підручника)

Зони кореня

Тканини зони

Функції зони















 Основні тканини кореня.

Назва тканини

Місце розташування й особливості будови

Функції

Механічна

У кореневому чохлику, в корені, жилках листка. Клітини щільно прилягають одна до одної, утворюють «скелет» рослини, витягнуті вздовж частин рослини, заповнені повітрям

Прокладає шлях кореню у ґрунті. У рослині виконує роль скелета

Твірна

У корені, стеблі (у пазухах листка). В листках її немає

Утворює плоди, насіння, бруньки (органи рослин). Забезпечує ріст рослин

Всисна

Тільки в корені. Має повздовжні клітини, здатні всмоктувати воду

Всмоктує воду, забезпечує живлення рослин

Провідна

У корені (провідна зона), стеблі (деревина, луб), листках (жилки). Складається з відмерлих клітин, які не мають ядер і стінних перегородок, та живих, що з'єднані перегородками (нагадують сито)

Транспортує органічні та неорганічні речовини

Покривна

Покриває рослину

Захищає рослину від механічних ушкоджень, висихання, забезпечує її киснем

Запасаюча

У корені, стеблі; зрідка — в листках

Запасає вуглеводи. У стеблі — це серцевина, у корені — всі клітини

Фотосинтезуюча

У листках, зрідка — у стеблі. Клітини мають хлоропласти з хлорофілом

Забезпечує перебіг процесу фотосинтезу. Утворює органічні речовини з неорганічних. Забезпечує живлення рослин органічними речовинами


Дослідницький практикум "Транспорт речовин по рослині."

Для того щоб дізнатись як його провести, перегляньте зміст презентації(там цікавий дослід показаний і описаний):


Переглянули? Добре!

Тепер перевіримо, що ми сьогодні дізнались.

Дайте відповідь на запитання:

— Які функції виконує корінь?

— Назвіть ділянки кореня.

— Яка функція кореневого чохлика?

—  Де містяться кореневі волоски та яку функцію вони вико­нують?

— Що таке судини? Де вони розміщені? Яке значення мають?

— Як пов'язана будова кореня з його функціями?

Зробіть вичновок про внутрішню будову кореня.

Домашнє завдання: опрацювати матеріал, що розміщений на блозі, виконати завдання, пр. 24 підруч.; вивчити нові поняття та терміни, записати їх до робочих зошитів; творче завдання :  створити модель кореневої системи.

Виконані завдання надсилайте на Viber!

Бажаю всім успіхів!!!


9 Клас

Тема. Біосинтез білка. Подвоєння ДНК.

Давайте згадаємо попередній матеріал. 

Завдання 1
Ваша задача вибрати з поданих нижче слів правильні та записати їх у порожні місця в тексті.

_________________ – це ділянки ДНК, що містить інформацію про первинну структуру молекули білка або РНК. Геном – сукупність спадкової інформації у клітинах організму певного виду. _______________та _______________ формують геном прокаріот. Геном еукаріот складається з двох частин: ядерної та цитоплазматичної. ___________________ та ____________________,а саме їх кільцева ДНК формує цитоплазматичну частину. _____________________ ядра, які містять гени складають ядерну частину геному.
Оперон __________________ не має екзонів та інтронів. А оперон _____________ їх має, тому його будову називають мозаїчною.

_________________ РНК має такий вигляд: фосфатний залишок + цукор (рибоза) + нітратні основи. РНК має 3 основні типи. Серед них, ________________ має найменші розміри. ____________________ разом з білками формує органелу, де відбувається трансляція (синтез білків). А __________________несе в собі інформацію про послідовність амінокислот у молекулі білка і являє собою матрицю трансляції.

        Слова для довідки: рРНК, гени, хлоропласти, нуклеотид, нуклеоїд, хромосоми, плазміди, тРНК, мітохондрії, прокаріот, іРНК, еукаріот.

Вивчення нового матеріалу.

Реплікація або подвоєння ДНК

Реплікація – (від лат. replicatio – повторення) процес самоподвоєння ДНК, що забезпечує копіювання спадкової інформації і передачу її з покоління в покоління.
 З однієї материнської ДНК утворюється дві дочірні молекули ДНК.  Реплікація ДНК - складний, багатоступеневий процес, що вимагає залучення великої кількості спеціальних білків і ферментів. Процес відбувається аналогічно як у прокаріотів, так і в еукаріотів, хоча дещо відрізняється за швидкістю, спрямованістю, кількістю точок реплікації тощо. Швидкість реплікації в еукаріотів дуже велика і складає 50 нуклеотидів за секунду, а в прокаріотів ще вища - до 2000 нуклеотидів за секунду.

Точність реплікації забезпечується комплементарністю.

Розглянемо основні стадії реплікації.

А. Ініціація.

Ініціація (від лат. іnitialis - первинний, початковий)

2. Ферменти розплітають спіраль ДНК і стабілізують розкручені ланцюги. До ДНК приєднуються фермент (ДНК-полімераза), що каталізує нарощування нових ланцюгів.

1. В результаті формується реплікаційна вилка. Нові нитки ДНК утворюються на кожному із звільнених ланцюгів, їх ріст відбувається в протилежних напрямках.

Б. Елонгація.

3. Відбувається асиметричне нарощування ланцюгів ДНК-полімеразою у напрямку від 3` до 5` кінця за принципом комплементарності. Тобто формується дзеркальна копія. Проте синтез ДНК відбувається не однаково на 2 ланцюгах.

3. Один з ланцюгів називають ланцюг-лідер, інший – запізнюючим ланцюгом. На останньому утворюються короткі сегменти ДНК – фрагменти Оказакі, на честь японського вченого, що їх відкрив. Між цими фрагментами містяться РНК-затравки.

В. Термінація

1. Потім відбувається видалення РНК-затравок і синтез комплементарних нуклеотидів ДНК, з’єднання окремих фрагментів Оказакі.

2. Після завершення процесу реплікації молекули, що утворилися, розділяються, і кожна дочірня нитка ДНК скручується разом з материнською в подвійну спіраль. Таким чином, утворюються 2 спіральні ДНК, кожна з яких містить по ланцюгу від батьківської ДНК.

Виділяють 3 основні принципи реплікації:

·       комплементарність – до нуклеотидів кожного материнського ланцюга приєднуються вільні нуклеотиди на основі А = Т, а Г = Ц;

·       напівконсервативність – кожна з двох дочірніх молекул ДНК одержує один ланцюг від материнської молекули, а другий – синтезується з нуклеотидів;

·       антипаралельність – на одному ланцюзі синтез здійснюється в одному напрямку, а на іншому – в протилежному.

Також пропоную переглянути відео про реплікацію ДНК:



 Біосинтез білка

Перегляньте будь ласка відео , як утворюється білок:


Завдання2.

Використовуючи матеріал підручника пр.25 ст. 135), опишіть будь ласка етапи синтезу білка.

Завдання 3.

Порівняйте процес реплікації та біосинтез білка.

Відмінні ознаки

Реплікація

Біосинтез білка












Домашнє завдання: опрацювати матеріал розміщений на блозі, виконати завдання 1-3, опрац. пр.21 ст.114 та 25 ст. 135 підруч.; занотувати та вивчити нові поняття та терміни; творче завдання : ст. 139, завд . 17 - "Проект для дружньої компанії".

Виконані завдання надсилайте на Viber!

Бажаю всім успіхів!!!






Немає коментарів:

Дописати коментар