перекладач

середа, 19 квітня 2023 р.

Вітаю 6,8 та 9 клас!

Сьогодні 20 квітня 2023 р.

6 Клас 

Тема : "Розмноження та поширення грибів."
 
На попередніх уроках ми ознайомилися з тим, що гриби - це унікальні створіння природи, яких вчені до цих пір не можуть віднести ні до рослин, ні до тварин. Крім того, що вони дуже смачні, вони також корисні в різних сферах життя людини. Наприклад, це медицина або переробка промислових відходів. У той же час вживання деяких видів грибів може бути небезпечним для організму людини. Але ж давайте розглянемо як саме розмножуються ці «загадкові» організми і де вони існують.
 

На сьогодні вчені описали приблизно 70 тис. видів грибів, проте їх очікуване різноманіття, за оцінками різних авторів, становить від 300 тис. до 1,5 млн видів. Хоча гриби переважно ростуть в ґрунтах, вони також поширені в більшості типів біотопів — морях, континентальних водоймах. Вони розвиваються на різноманітних природних субстратах рослинного та тваринного походження, на штучних матеріалах, створених людиною. Серед грибів відомі сапротрофисимбіонти та паразити рослин та тварин, зокрема людини. Плодові тіла деяких грибів вживають у їжу: білий грибпечерицялисичкисироїжкагрифолатрюфель тощо.

Вивчення нового матеріалу.

Розмноження грибів

У грибів розрізняють статеве, безстатеве і вегетативне розмноження. Вегетативне розмноження, в основі якого лежить здатність організму до регенерації, може здійснюватися за допомогою частин міцелію. Здатність грибів до вегетативного розмноження широко використовується при штучному розмноженні культивованих грибів, а також при пересевах чистих культур в лабораторіях, які виробляють посівний міцелій.

Фільм "Як ростуть гриби."


 

1) Вегетативне розмноження здійснюється частинами міцелію, які, відділяючись від загальної маси, здатні рости і розвиватися самостійно. У дріжджових грибів вегетативне розмноження відбувається брунькуванням: на клітинах міцелію утворюються вирости, поступово збільшуються в розмірах, а потім відшнуровуются.

2) Безстатеве розмноження здійснюється спорами. Якими тільки не бувають спори –з джгутиками і без, одиночними і покритими загальною оболонкою. Місце для спори називається спорангієм, а гіф, на якій він розташований -  спорангієносцем. Зооспори (спори з джгутиками) знаходяться в зооспорангії. Якщо ж спори не мають джгутиків, то вони називаються конідіями і відкрито сидять на гіфі-кондієносці. Спори можуть розвиватися або всередині спорангіїв (ендогенно), або відокремлюються від кінців особливих виростів міцелію (екзогенно).

Найбільш просто влаштовані нижчі гриби найчастіше живуть у воді. Спори цих грибів мають джгутики і чудово плавають. Це - перший спосіб поширення спори.

Спори пліснявих грибів дуже дрібні і легкі, тому вони легко можуть поширюватися по повітрю, по воді, на лапках комах. Краплі дощу можуть переносити і великі грибні спори. У поширенні спор беруть участь і тварини. Особливо часто ними користуються гриби, плодові тіла яких розташовані під землею, наприклад, трюфеля. Поширюють спори грибів і комахи. Тоді гриби часто мають специфічний запах і слизові виділення.

Ще один спосіб-розкидання спори за допомогою пружних гіф (пероноспори) або відстрілюють спорангії (пілоболюс).

Способи розселення грибів ділять на пасивні та активні. При пасивному гриб користується чиєюсь допомогою, а при активно «справляється» сам. Зауважимо, що чим більший вибір переносників, тим простіше поширення гриба. Крім того, чим менше спор утворює гриб, тим краще вони захищені і пристосовані.

Проростають спори в ростові трубку, з якої розвивається міцелій.

Репродуктивні можливості великі – одне плодове тіло може принести 1000000000 спор на рік.

3) Але спора дає лише початок первинному міцелію. Поруч проросли дві спори і первинні міцелії злилися, давши початок вторинному міцелію (Статевий процес полягає у злитті чоловічих і жіночих гамет, в результаті чого утворюється зигота. У нижчих грибів гамети рухливі, вони можуть бути однаковими за розміром (ізогамія) або різними (гетерогамія). Якщо гамети розрізняються не тільки за розмірами, але і за будовою, вони формуються в жіночих (оогонії) і чоловічих (антеридії) статевих органах. Нерухома яйцеклітина запліднюється або рухливими сперматозоїдами, або виростами антеридії, переливаючи в оогонії свій вміст.

 



 

Фільм "Як швидко ростуть гриби."


1.                Поширення грибів

У природі сформувалися різноманітні пристосування до поширення грибів, завдяки чому гриби заселяють практично всі екологічні ніші на земній кулі.

Спори грибів можна виявити всюди - у воді, грунті, повітрі, тощо. Вони можуть переноситися по повітрю на значні відстані. Наприклад, спори збудника стеблової іржі злакових рослин піднімаються струмами повітря на висоту більше 2,5 км і переносяться на відстань до декількох тисяч кілометрів. Так, вони легко долають відстань між Канадою і Мексикою. Іржа кавового дерева, вперше виявлена вченими на острові Цейлон в кінці ХІХ століття, з 70-х років ХХ сторіччя поширилася в Бразилії та стала загрозою виробництва кави у головному регіоні його культивування - в Центральній і ПівденнійАмериці. Як з'ясувалося, спори паразита були завезені на американський материк повітряними течіями через Атлантичний океан із Західної Африки. На величезні відстані переносяться спори деяких іржа винних грибів, і це створює небезпеку епіфітотій іржі.

В атмосферному повітрі у великих кількостях також присутні конідії грибів з групи мікроміцетів (альтернацій, пеніциллів, тощо) і спори макроміцетів. У лісах базидіоспори поширюються конвекційними струмами повітря, які підхоплюють їх, а на великій висоті вітер переносить їх на далекі відстані.

Спори водних грибів переносяться на значні відстані струмами води. Наприклад, ріжки утворюють пухкі склероції, в тканинах яких міститься багато повітря, тому вони дуже легкі, плавають на поверхні вод і добре переносяться течією.

Вода бере участь у поширенні спор і багатьох наземних грибів. Дощові краплі, потрапляючи на гілочки з конідіями, розбризкуються на тисячі дрібних крапель, кожна з яких містить безліч конідій гриба.

Поширення тваринами

Багато тварин поширюють спори різних видів грибів. Спори грибів, що мають великі підземні плодові тіла, переносяться хребетними тваринами, які вишукують гриби за запахом і з'їдають їх. Так, кабани та олені в деяких європейських країнах поїдають плодові тіла оленячих трюфелів. Спори істинних трюфелів також часто поширюють тварини. На цьому заснований стародавній спосіб массового збору трюфелів за допомогою дресированих собак і свиней. Спори багатьох шапинкових грибів поширюють білки, бурундуки та деякі інші гризуни. Активно поширюють спори грибів і багато птахів.

Поширення людиною

Людина в процесі своєї господарської діяльності також часто поширює гриби. Так з одного континенту на інший були завезені з посадковим матеріалом, насінням, знаряддями обробки грунту спори паразитів багатьох рослин (фітофтори, збудника голландської хвороби в'язів, ін.) Таким же шляхом спори паразитів можуть поширюватися в межах однієї країни або регіону. Для боротьби з паразитами застосовують спеціальні заходи – термічну обробку та протруювання насіння фунгіцидами.

  Закріпимо вивчене!
Дайте відповідь:

1. Якими способами розмножуються гриби?

2.  Статеве розмноженнявідбувається за допомогою спеціалізованих статевих клітин - ….

3.  Які гриби паразитують у рослин?

4.  Що таке цвілеві гриби?

5.  Що таке дріжджі?

6.  Якої шкоди гриби завдають здоров’ю людини і тваринам? 

 7.  На яких середовищах зростають гриби? 

8. Які гриби називають сапрофіта

9.  Чи можна вважати гриби лише корисними для людини? Чому? 

10. Як розмножуються 

11. Охарактеризуйте  вегетативне розмноження грибі.

12. Опишіть статеве розмноження грибів.

 

Отже, на сьогоднішньому уроці ми з вами вивчили, що гриби можуть проживати на різних субстратах і відповідно до цього можуть бути корисними, або шкідливими, якщо вони існують в організмах людини, тварини або на рослинах. Також ви  вже знаєте, що гриби розмножуються статевим і нестатевим способами.

  Домашнє завдання: опрацювати параграф 48, вивчити нові терміни та поняття; скласти кросворд про будову та розмноження грибів.
Виконані завдання надсилайте на Viber!


8 Клас

Тема: Мислення і свідомість.
Хід роботи

Пригадаємо!
Тестові завдання на встановлення однієї вірної відповіді:
1.Запам’ятовування матеріалу за допомогою повторення без його осмислення:
а)механічне  б) довільне    в) мимовільне   г)осмислене
2.Свідоме запам’ятовування матеріалу, що потребує певних вольових зусиль людини:
а)механічне  б) довільне    в) мимовільне   г)осмислене
3. Пам'ять, що триває 0,2 - 0,5 секунди, дозволяє людині орієнтуватися в оточенні:
а)довготривала   б)короткочасна    в)механічна     г)сенсорна
4.Пам'ять, що забезпечує запам'ятовування одноразової інформації на короткий проміжок часу - від кількох секунд до хвилини:
а)довготривала   б)короткочасна    в)мимовільна     г)сенсорна
5.Пам'ять, що забезпечує збереження інформації протягом тривалого часу:
а)довготривала   б)короткочасна    в)мимовільна     г)сенсорна

Вивчення нової теми.

1. Поняття про мислення. Індивідуальні особливості мислення.


Мислення - необхідна умова щастя, воно дає нам велику насолоду, пробуджує смак до прекрасного та великого, позбавляє людину лінощів і нудьги. Г. Сковорода зазначав: «Пізнаєш істину - ввійде тоді у кров твою сонце».
       Отже, мислення – це процес пізнавальної діяльності, від час якої головний мозок людини виконує складні розумові операції, використовуючи поняття, судження, умовиводи, результатом яких є припущення, прогнози, прийняття рішень.
       Мислення - це психічний процес пошуків та відкриттів нового, істинного, глибинного внаслідок аналізу та синтезу навколишньої дійсності. У процесі мислення ми пізнаємо світ узагальнено та опосередковано (через слово). При цьому для нас важливе значення мають зв'язки між предметами та явищами.
Мислення як процес, складається з певних розумових операцій. Це:
·        аналіз;
·        синтез;
·        порівняння;
·        абстракція;
·        конкретизація;
·        узагальнення. 
Опрацюйте матеріал підручника(параграф 47 ст. 162) та малюнки в ньому , виконайте наступне:
Завдання.
·        Користуючись малюнками, охарактеризуйте розумові операції, які людина виконує щодня.

Виконання розумових операцій залежить від індивідуальних особливостей мислення конкретної людини.

Індивідуальні особливості мислення:
1. Самостійність мислення
2. Критичність мислення
3. Швидкість мислення
4. Гнучкість мислення
5. Глибина мислення
6. Широта мислення
7. Послідовність мислення

Завдання.
Охарактеризуйте індивідуальні особливості мислення:
– самостійність мислення;
 – критичність мислення;
 – гнучкість мислення;
 – глибина мислення;
 – широта мислення;
 – послідовність мислення;
 - швидкість мислення.

Отже:

Самостійність мислення характеризується вмінням людини ставити нові завдання й розв'язувати їх, не вдаючись до допомоги інших людей. Самостійність мислення ґрунтується на врахуванні знань і досвіду інших людей, але людина, якій властива ця якість, творчо підходить до пізнання дійсності, знаходить нові власні шляхи і способи вирішення пізнавальних та інших проблем.
Критичність мислення виявляється в здатності суб'єкта пізнавальної діяльності не потрапляти під вплив чужих думок, об'єктивно оцінювати позитивні та негативні аспекти явища чи факту. Людина з критичним мисленням вимогливо оцінює власні думки, ретельно перевіряє рішення.
Гнучкість мислення виявляється в готовності швидко переключатися з одного способу розв’язування завдань на інший, змінювати тактику і стратегію їх розв’язування, знаходити нові нестандартні способи дій за умов, що змінились, у здатності долати існуючі стереотипи.
Глибина мислення виявляється в умінні проникати в сутність складних питань, розкривати причини явищ, бачити проблему там, де її не помічають інші.
Широта мислення виявляється в здатності охопити широке коло питань. Широта мислення є показником ерудованості особистості, її інтелектуальної різнобічності.
Послідовність мислення виявляється в умінні дотримуватися логічної наступності під час висловлювання суджень, їх обґрунтування.
 Швидкість мислення - це здатність швидко розібратись у складній ситуації, оперативно обміркувати правильне рішення й прийняти його. Швидкість мислення залежить від знань, міри сформованості розумових навичок, досвіду у відповідній діяльності. Швидкість мислення слід відрізняти від квапливості, що її демонструють деякі люди.

Усі зазначені якості індивідуальні, змінюються з віком, піддаються корекції. Ці індивідуальні особливості мислення необхідно спеціально враховувати, щоб правильно оцінити розумові здібності і знання.

2. Основні функції мислення. Значення мислення.

·        Як ви вважаєте, які функції виконує мислення?

Основні функції мислення:
·        Пізнавальна (відображення світу і самовідображення)
·        Проектувальна (побудова планів, проектів)
·        Прогнозуюча  (прогнозування або передбачення наслідків своїх дій, своєї діяльності, прогнозування майбутнього)
·        Інформаційна (засвоєння інформації про знання та її смислове перероблення)
·        Технологічна (розроблення правил, норм, стандартів )
·        Рефлексивна (самопізнання розуму, самоаналіз)
·        Інтерпретаторська (тлумачення, осмислення продуктів людської культури)
·        Аналітична і синтетична
·        Постановка та розв'язання різноманітних задач і проблем
·        У чому полягає значення мислення у житті людини?

Значення мислення в житті людини полягає в тому, що воно дає змогу:
·        наукового пізнання світу;
·        передбачення й прогнозування розвитку подій;
·        практичного опанування закономірностями дійсності, постановки їх на службу своїм потребам та інтересам.

3. Поняття про свідомість. Критерії свідомості.

Людина як істота, що володіє найскладнішими проявами психіки, є носієм свідомості. Свідомість - це особливе утворення, що сформувалось під час суспільно-історичного розвитку на основі праці як специфічного виду людської діяльності, є формою цілеспрямованого психічного відображення.
    Через свідомість людина здатна пізнати сутність навколишнього світу, розуміти його та одночасно знати про те, що вона знає або не знає.
     Насамперед людська свідомість існує у формі думок, цілей, норм тощо, в яких знаходять своє відображення різноманітні предмети та їх властивості, а також відношення між ними. Крім того, свідомість нерозривно пов’язана з мовою. Наші думки втілюються у словах і мовних конструкціях, завдяки йому вони можуть зберігатися і передаватися іншим людям. Сприймаючи слова або речення, сказані чи написані кимсь іншим, людина знов-таки перетворює їх у форми своєї свідомості.
Нарешті, свідомість може існувати у формі не лише індивідуальної свідомості, тобто у формі понять або ідей якоїсь окремої людини, але й у формі групової (наприклад, національної чи класової) та суспільної свідомості.

Форми свідомості
Індивідуальна
(особиста)
Групова
Суспільна

Органом, за допомогою якого людиною здійснюється свідоме відображення дійсності, є мозок. Але наявності тільки мозку ще не досить для виникнення свідомості.

А тепер подумайте. 
·        Як ви вважаєте, що необхідно для  розвитку свідомості?
Для розвитку свідомості людина повинна жити серед людей, постійно спілкуватися з ними, займатися різними видами діяльності.

Висновок.

Свідомість може розвиватися лише в суспільстві.
 Запам'ятайте це.

Свідомість може існувати у повних межах. Для визначення цих меж розроблені критерії. Людина перебуває у свідомому стані, якщо вона здатна:
·        усвідомити своє «Я» і визначити інших індивідуумів;
·        породжувати абстрактні думки, оперувати ними, а також висловлювати їх;
·        побачити себе у визначеній системі відносин з іншими людьми.
·         встановлювати адекватні причинно-наслідкові відносини між явищами зовнішнього світу і між ними і своїми власними діями.
·        планувати свої дії, передбачати їхні результати й оцінювати їхній наслідок, тобто здатна до здійснення навмисних довільних дій.
4. Підсвідомість.

Активну роль у формуванні свідомості відіграє підсвідомість.
·        Що таке підсвідомість? Яку роль вона відіграє?
Виявляється, щоб швидше знайти відповідь на питання, яке вас цікавить або вирішити нагальну проблему, найкраще забути про неї на якийсь час. Після того, як мозок відволікся, правильне рішення приходить само собою з підсвідомості.
      Про це відомо протягом багатьох століть. Недарма кажуть, що краще відволіктися, поспати, і все відразу стане ясно. Для того, хто хоче отримати відповідь на складне питання відразу, вірогідність прийняття помилкового рішення більше.
      Недавнє дослідження науковців з Університету Радбоуд (Нідерланди), проведене на студентах, підтвердило це. Досвід був досить простий. На початку експерименту учасникам запропонували вибрати кращий автомобіль з кількох, що мають 12 різних технічних характеристик. У першій частині студентів запитали миттєво, а у другій - після короткочасного «відволікаючого маневру», під час якого вони відповідали на інший тест.
     У підсумку студенти з другої групи краще впоралися з завданням, і рідше помилялися з вибором кращого автомобілю. Вчені вважають, що це відбулося тому, що підсвідомість людей у цей час вже вирішила завдання, після аналізу всіх переваг і недоліків.
    Відомо, що коли наша увага не зосереджена, частина психічних процесів і мислення протікає поза нашою свідомістю. Тому таке явище було названо підсвідомістю (subconsciousness). Але що таке підсвідомість і яку мудрість вона приховує, в наукових колах досі остаточно не ясно.

Отже, підсвідомість - це своєрідний резервуар свідомості людини, де зберігається не запитувана інформація із власного досвіду, а також закладені можливості різних комбінацій цієї інформації. Підсвідомість є також основою репродуктивної діяльності.
У підсвідомість з часом відкладаються:
- дії доведені до автоматизму, для того щоб розвантажити свідомість;
- будь-які подавлені емоції, що не мали виходу;
- потужні нереалізовані бажання.

 Ось є така цікава придча:

     «Один чоловік ішов по дорозі. Він ішов так довго, що втомився йти і вирішив повернути назад. Але, обернувшись, він зрозумів, що пройшов півдорозі, і тому йому йти стільки ж, скільки вперед. У сумнівах про краще виборі він залишився посередині дороги.
     Інший чоловік ішов по дорозі. Дорога його була чудова, світило сонце, цвіли квіти, співали птахи - і людина уповільнив крок, щоб насолодитися цим, потім забарився ще, і ще - і зупинився зовсім.
      Третій чоловік ішов по дорозі. На перехресті він зустрів подорожнього, заговорив з ним. Путник виявився настільки цікавий, що коли він запропонував піти разом, людина, не замислюючись, пішов за ним.
      Четвертий чоловік ішов по дорозі. Він ішов, уважно дивлячись під ноги і долаючи всі перешкоди. Але коли він дійшов до кінця, виявилося, що мети в кінці немає, а він навіть не помітив, як вона зникла».

 Вибір правильного шляху - це і є контроль підсвідомості. Свідомо ми ставимо перед собою цілі, а підсвідомо - визначаємо напрям, який дозволить нам досягти цих цілей, подолавши мінімум перешкод. Пам'ятайте про те, що людина у будь-якій ситуації шукає найкращий варіант її рішення.

Завдання.
Знайдіть пояснення такому поняттю як несвідомість(несвідоме).
Що таке самосвідомість? Яке її значення в житті людини?
Проаналізувавши свою поведінку, зробіть висновок, чого у вашій поведінці більше.

Свідоме
Несвідоме
Підсвідоме




Висновок:

·        Чи необхідно вам коректувати свою поведінку?
Також, як джерело додаткової інформації, можна використати ось це відео:

Домашнє завдання: 
1. Опрацювати параграф 47, знати ключові поняття.Створити конспект.
2.  Написати есе про значення функції свідомості у житті людини.
Що таке есе? Пояснення про всяк випадок:
Есе́ або ессе́й — невеликий за обсягом прозовий твір, що має довільну композицію і висловлює індивідуальні думки та враження з конкретного приводу чи питання і не претендує на вичерпне і визначальне трактування теми; це жанр, який лежить на перетині художньої та публіцистичної творчості. Есе виражає індивідуальні враження й міркування автора з конкретного приводу або предмета й не претендує на вичерпне трактування.
Як написати есе:
Тримаємо зв'язок через Viber!
Всім успіхів!!!


9 Клас

Тема : Стабільність екосистем  та причини її порушення.

"Пригадаємо"
Продовжіть речення:

1.     Наука про взаємозв’язки організмів з навколишнім середовищем – 

2.     Фактори навколишнього середовища, що впливають на організм –

3.     Фактори неживої природи – 

4.     Фактори живої природи –

5.     Фактори людської діяльності – 

6.     Сукупність організмів різних видів, які взаємодіють між собою та навколишнім середовищем – 

7.     Види організмів, пов’язаних між собою харчовими відносинами у певній послідовності – 

8.     Трофічна сітка забезпечує – 

9.     Глобальна екологічна система, межі якої зумовлені життєдіяльність організмів – 

 Межі біосфери формують

- Охарактеризуйте газову функцію живої речовини.

- Охарактеризуйте концентраційну функцію живої речовини.

- Охарактеризуйте окисно-відновну функцію живої речовини.

- Охарактеризуйте біохімічну функцію живої речовини.

- Охарактеризуйте колообіг Карбону.

- Охарактеризуйте колообіг Оксигену.


Почнемо з казки: коли Життя народжувалося, воно поставило собі відоме гамлетовське запитання: «Бродити чи не бродити?» Реакція бродіння проста, не потребує багато енергії. Але те, що просто, не завжди геніально, бо, в такому випадку, Життя на Землі дуже швидко б зникло. І коли Життя побачило цю безодню, воно злякалося… Життя зрозуміло, що жити довго можна лише за умови творчого існування, і це так добре у нього вийшло, що згодом утворився той єдиний склад повітря, який потрібний для розвитку життя. Атмосфера – це той дім, який побудувало для себе на Землі Життя. Але зараз домівці загрожує біда:

… За рік в атмосферу Землі викидається 200 млн. т. СО, понад 20 млрд. т. СО2, 150 млн. т. SО2, 53 млн. т. оксиду азоту, 250 млн. т. пилу, 120 млн. т. золи і понад 50 млн. т. вуглеводнів…

… Кожна машина з бензиновим двигуном, яка пройшла 15 тис. км, викидає в атмосферу 250 кг СО2, 530 кг СО, 93 кг вуглеводнів, 28 кг оксиду азоту…

… «Мені шкода дітей всього світу, які з незахищеною головою бігають під літнім дощем,» - казав академік О. Берг.

З усіх цих фактів виникають такі запитання:

-         Що сталося з нашою планетою і нами?

-         Що робити?

Сьогодні з'ясуємо.
Вивчення нового матеріалу.
Причини змін екосистеми

Екосистема може нормально функціонувати за відносно стабільних умов зовнішнього середовища. Екосистеми здатні підтримувати гомеостаз, проте в них може відбуватися зміни.

Сукцесія – послідовні зміни угруповань організмів, які з часом призводять до перетворення екосистем.


Вплив діяльності людини на стан біосфери

Внаслідок антропогенного впливу виникають такі екологічні проблеми:

- урбанізація;

- зміна клімату та стану атмосфери;

- нераціональне використання енергетичних ресурсів;

- забруднення вод Світового океану;

- ерозія та забруднення ґрунтів;

- знищення лісів;

- знищення біологічного різноманіття.

Спробуємо розібратися до яких наслідків можуть призвести дані проблеми, розв’язавши ситуаційні задачі.

Задача 1. За добу людина вдихає приблизно 25 кг повітря. Під час роботи двигуна внутрішнього згорання автомобіля витрачається 1825 кг кисню на 100 км шляху. Скільки часу може дихати людина цим киснем?

Задача 2. Концентрація СО2 в атмосфері в порівнянні з XIX ст підвищилася на 11%, а температура приземних шарів атмосфери – на 1%. У недалекому майбутньому вміст СОв атмосфері може зрости в 10 раз. Розрахуйте на скільки градусів підвищиться температура повітря?


Головні проблеми забруднення атмосфери

-         Парниковий ефект;

-         Озонові дири;

-         Кислі дощі;

-         Смог.

Задача 3. Після розпаду ізотопу йоду -131, 6 в результаті аварії на Чорнобильській АЕС певна ділянка біосфери була забруднена радіоактивним цезієм масою 2 кг. Визначте масу цезію, що не розпався через 52 роки, якщо його період розпаду складає 26 років.

Задача 4. Визначте, скільки грамів кобальту розпадеться за 216 діб, якщо його період розпаду 72 доби. А загальна кількість його складає 10 грам.


В серпні 1945 р. на японській землі піднялися до неба два «гриба» атомних вибухів. Свідок цієї події, американський журналіст залишив такий запис: «Над землею піднявся вогневий стовп висотою в 3000 метрів. Від його верхівки відокремилася вируюча хмара, яка досягла висоти 15 км. Люди миттєво перетворилися в пузирці газу. Від тих, які стояли трохи далі, залишилася невелика жирна пляма». Але це був тільки початок… Зараз загальна потужність ядерних арсеналів світу складає біля 12 тис. мегатонн. Це в мільйон разів більше потужності бомби в Хіросимі.


Завдання!
Знайдіть самостійно:

-         Шляхи потрапляння радіонуклідів до організму людини і їх виведення;

-         Наслідки Чорнобильської катастрофи.

Задача 5. За добу кожна людина вживає близько 4 л води. Який обєм води потрібен на добу місту з населенням 80 тис. чоловік?

Загальносвітове споживання води сягає 3500 км3. На планеті через відсутність чистої води помирає 25 тис. чоловік на рік. Близько мільярда людей страждають від нестачі води, 60% всієї поверхні Землі – зони, що страждають від нестачі прісної води.

В Греції вода дорожча за вино; в Голландію та Норвегію ввозять чисту воду десятками тисяч тонн, а що казати про країни Азії та Африки…

Завдання!
Зясуйте з допомогою інтернет ресурсів:

-         Очищення стічних вод;

-         Охорона вод Світового океану.

 

Закріпимо та підсумуємо
 
 

Заповнити графу «Заходи по усуненню забруднення»

Середовище

Забрудники

Заходи по усуненню забруднення

Повітря

Пил, зола, сажа, оксиди азоту, озон, свинець, ртуть, ванадій, оксиди вуглецю, сірководень, аміак

 

Вода

Фізичні, хімічні, біологічні та радіаційні забруднення, нафтопродукти

 

Грунт

Оксиди фосфору, пил добрив, нітрати, добрива, пестициди

 



Домашнє завдання: опрацювати параграф 54, вивчити нові терміни та поняття; дати відповідь на запитання 6-10 зі сторінки 296 підручника.
Виконані завдання надсилайте на Viber!

 

Немає коментарів:

Дописати коментар