перекладач

понеділок, 10 квітня 2023 р.

 Доброго дня 8 та 11 клас!
Сьогодні 11 квітня 2023 р.

8 Клас

Тема: Умовні та безумовні рефлекси.
Лабораторне дослідження №9 : "Визначення реакції зіниць на світло."

План роботи

1. Опрацювати текст підручника - пр. 44 ст. 154-155.
2. Записати основні поняття з теми.
3.    Опрацювати таблицю 1. «Порівняльна характеристика ознак умовних і безумовних рефлексів».
4. Виконати лабораторне дослідження.

Основні поняття з теми:

Рефлекс – це реакція організму на будь-який подразник, що здійснюється за участю нервової системи.

Безумовні рефлекси – це вроджені сталі реакції організму на дію подразників, що забезпечують пристосовуваність до життєво важливих сталих умов існування.

Умовні рефлекси – набуті індивідуальні реакції на дію подразників, що дають змогу людині пристосовуватися до змінних умов середовища.

 Порівняльна характеристика ознак умовних і безумовних рефлексів*

 

Ознака для порівняння

Безумовні рефлекси

Умовні рефлекси

1

Природженість

Вроджені

Набуті

2

Виникнення

Виникають у відповідь на дію безумовних подразників

Виникають у відповідь на дію умовних подразників

3

Часова організація

Постійні

Тимчасові

4

Рефлекторні дуги

Сталі

Несталі

5

Поширення

Видові

Індивідуальні

6

Біологічне значення

1)             збереження цілісності організму, підтримання гомеостазу, розмноження;

2)             забезпечують існування організму одразу після народження;

3)             є основою для формування багатьох умовних рефлексів

1)            забезпечують індивідуальні пристосування організмів до умов середовища;

2)            сигнальне значення – забезпечують відповіді на подразники ще до початку їх дії;

3)            є основою для формування умовних рефлексів вищого порядку

Також пропоную переглянути відео:

 1.    Виконати лабораторне дослідження №9: "Визначення реакції зіниць на світло."

 Суворо заборонено користуватися гострими предметами, розширення та звуження зіниць лише спостерігати! Для виконання роботи попросити допомоги в рідних.

Хід роботи 

 1)Піддослідний повинен повернутися обличчям до світла. Експериментатор досліджує ширину обох зіниць очей піддослідного (максимальне звуження зіниці – 1,5 мм).

2)Піддослідний закриває очі та прикриває їх долонею. Через 3-6 секунд піддослідний відкриває очі. Експериментатор досліджує стан зіниць (найбільше розширення – 8-9 мм).

Дати відповідь на запитання: яке значення має рефлекторне розширення та звуження зіниці ока для чіткого бачення за тьмяного та яскравого освітлення?

Домашнє завдання: 

1. Вивчити основні поняття та терміни.

2. Виконати лабораторне дослідження №9 та надіслати .

3.   Виконати вправу на платформі https://learningapps.org/ за QR-кодом:

Виконані завдання надсилайте на Viber!
Всім успіху!!!


11 Клас

Тема. Контрольна робота№2

Тема.2 Завдання та досягнення сучасної селекції . Внесок вітчизняних учених-селекціонерів.

                                                    Контрольна робота№2 

Завдання групи А 

(правильне розв’язання кожного завдання оцінюється в 0,5 бала)   Максимальна кількість за завдання групи  А- 4бали

Виберіть із запропонованих відповідей одну правильну

1.Короткозорість це порушення здоров'я:

а)  фізичного

б) соціального

в) емоційного

г) психічного

2.Більша частина нікотину (близько 90 %), що потрапила в організм, зазанає біотрансформації

а) шкірі

б) легенях

в) нирках

г) печінці

3.Який компонент не стосується поняття "здоров'я":

а) психічне благополуччя

б) матеріальне благополуччя

в) соціальне благополуччя

г) фізичне благополуччя

4.Вчасна вакцинація дозволяє знизити ризик захворіти на:

а) СНІД

б) гемофілію

в) туберкульоз

г) фенілкетонурію

5.Складники здоров'я:

а) психічне здоров'я, фізичне здоров'я

б) соціальне здоров'я, емоційне здоров'я

в) психічне здоров'я, соціальне здоров'я, фізичне здоров'я

6.Основними клітинами імунної системи є: 

а)  еритроцити    

б)  лейкоцити

в)  лейкоцити тромбоцити    

г)  міоцити

7. За причинами виникнення  хвороби класифікують на:

а) спадкові, набуті, паразитичні, неінфекційні

б) жіночі, чоловічі, хвороби старості

в) ендемічні, тропічні

г)хвороби органів, травлення, дихання, виділення...

8.  Хвороби, збудниками яких є тварини і паразитичні організми - це:

а)  інфекційні захворювання

б)  інвазійні захворювання

в)  імунні захворювання

Завдання групи В 

(за кожний вибраний правильний варіант 0,5бала) Максимальна кількість за завдання групи В - 3бали

Виберіть із запропонованих відповідей декілька правильних

9. Виберіть шляхи передачі  ВІЛ:

 а) через кров

 б) від матері до дитини

 в) через слину

 г) статевий

 д) повітряно-крапельний

10.Головною причиною цукрового  діабету є:

а)  недотримання режиму дня

б) малорухливий спосіб життя

в) поганий сон

г) незбалансоване харчування

д) часті респіраторні хвороби

е)  ожиріння

Завдання групи С

Максимальна кількість за завдання групи С- 2 бали

Встановіть відповідність

11. Увідповідніть орган  імунної системи та йогохарактеристику:

 1 кістковий мозок

 2 тимус

 3 селезінка

 4 мигдалики

А розпізнає і знищує мікроорганізми, які потрапляють до організму через           рот і ніс

Б належить до центральних органів імунної системи і водночас є залозою внутрішньої секреції

В непарний, видовженої форми периферійний орган лімфоїдного кровотворення та імунного захисту, розміщений у задній частині лівого підребер'я

Г заповнює порожнини трубчастих кісток, є центральним органом імунної системи

Д виконує метаболічну функцію і бере участь в обміні білків, вуглеводів, жирів, гормонів,   вітамінів, знешкодженні та детоксикації багатьох ендогенних і екзогенних речовин

а) 1- б, 2-в, 3-д, 4-г

б) 1- г, 2-б, 3-в, 4-а

в) 1-а,  2-в, 3-д, 4-б

г) 1-б, 2-г, 3-а, 4-в

Завдання групи D творчого характеру

Максимальна кількість за завдання групи D 3бали

12.Доведіть або спростуйте твердження: «Стан здоров′я людини зумовлений переважно її генами»

Тема.2

 Пригадай: Що таке селекція?

Яке практичне значення мають знання з біології у розведенні рослин і тварин?

За поданим теоретичним матеріалом  скласти опорний конспект.

 


Основними напрямами сучасних селекційних досліджень є маркерна, геномна та адаптивна селекція.

Маркерна селекція (англ. marker assisted selection) – це використання маркерів для визначення наявності й розташування генів, що відповідають за селекційно-цінні ознаки. Нині найширше використовують молекулярні маркери з ДНК-чіпами. Поширена в селекції рослин і тварин для добору за генотипом та дослідження моногенних ознак й основних генів локусів полігенних (кількісних) ознак.

Геномна селекція (англ. genomic selection) – це тестування геному одразу за великою кількістю маркерів. Сканування геному відбувається за участі ДНК-чіпів з десятками тисяч маркерів. Геномну селекцію застосовують у селекції рослин і тварин для добору організмів за генотипом та дослідження полігенних ознак.

Адаптивна селекція (англ. adaptive selection) – виведення сортів і порід з високим адаптивним потенціалом, тобто стійкістю до несприятливих кліматичних змін і захворювань, до різних стресів. Створення адаптивних сортів і порід з високою й стійкою продуктивністю в різних умовах довкілля, стійких до екстремальних умов вирощування, основних захворювань – актуальна проблема сучасної селекції.

Досягнення селекції застосовують у рослинництві, тваринництві, медицині, харчовій, мікробіологічній та інших галузях промисловості, в побуті. Застосування результатів досліджень молекулярної біології (метод полімеразної ланцюгової реакції, ДНК-гібридизації), біохімії (отримання ферментів), застосування методів генної (генетичне рекомбінування) й клітинної (метод культури клітин, метод клонування) інженерії відкрили нові перспективи розвитку. 

Приорітетні цілі сталого розвитку для селекції


Селекційну діяльність в Україні на державному рівні організовує Національна академія аграрних наук України.

Дуже вагомим є внесок видатних українських науковців у становлення селекції. Всесвітньо відомими селекціонерами є:

 • Л. П. Симиренко (1855 – 1920), В. Л. Симиренко (1891 – 1938) – видатні помологи і вчені-садівники;

 • В. М. Ремесло (1907 – 1983) – закріпив за Україною статус «житниці Європи», селекціонував 40 сортів зернових колосових культур, які й досі є донорами для сортів пшениць вітчизняної й зарубіжної селекції;

• П. Х. Гаркавий (1908 – 1984) – селекціонер-рослинник, вивів 14 сортів озимого і 23 сорти ярого ячменю;

 • М.  Ф.  Іванов (1871 – 1935) – селекціонер тварин, вивів асканійську породу тонкорунних овець і українську степову білу породу свиней;

 • В.  С.  Пустовойт (1886 – 1972) – селекціонер-рослинник, створив 34 високоолійні сорти соняшнику.

Перегляньте презентацію за посиланням: https://docs.google.com/presentation/d/1IxPQOvKh1R22rIhpmaenMJHkLkGMdHud/edit?usp=sharing&ouid=100301507652054648741&rtpof=true&sd=true

Виконайте самостійну роботу.

1. Назвіть цілі сталого розвитку, для реалізації яких селекція може стати основою реалізації. Заповніть таблицю і сформулюйте висновок про роль селекції у розв’язуванні глобальних проблем людства.

Цілі сталого розвитку

 

Значення селекції

 

 

 

 

 

2. Ренет Симиренка – зимовий сорт яблуні домашньої, один із найвідоміших сортів яблук. Сорт названий Левком Симиренком на честь свого батька Платона, а внук Володимир присвятив своє життя розвитку садівництва.


Що таке помологія?

Яке значення мала діяльність родини Симиренків у розвитку селекції рослин? 

3.Перегляньте відео, висловіть своє судження про внесок вітчизняних учених у розвиток селекції:

 


Домашнє завдання: виконати контрольну роботу та надіслати для перевірки; опрацювати інформацію та завдання на блозі , опрацювати пр. 39 ст. 257.

Виконані завдання надсилайте на Viber!
Всім успіху!!!
















































 




Немає коментарів:

Дописати коментар