перекладач

середа, 5 квітня 2023 р.

 Доброго дня 6,8 та 9 клас!
Сьогодні 6 квітня 2023 р.
Продовжуємо навчання!

6 клас

Тема : "Значення рослин  для існування життя на планеті Земля. Значення рослин для людини."

Поміркуйте над такими словами:

“Колись на Землю упав промінь Сонця, але упав він не на родючий грунт, а упав на зелену билинку пшеничного ростка, на його хлорофілове зерно. Вдарившись об нього він погас, але не зник. Він лише витратився на внутрішню роботу: розірвав зв’язок між частинками вуглецю і кисню, з’єднаними у вуглекислоті. Звільнений вуглець, сполучаючись з водою, утворив крохмаль. Цей крохмаль перетворився на розчинний цукор і після довгих блукань рослиною нарешті знову відклався у зерні у вигляді крохмалю або клейковини. У тій чи іншій формі він увійшов до складу хліба, який став нашою їжею. Він перетворився у наші м’язи, наші нерви…

… Отже, цей промінь сонця зігріває нас, він приводить у рух наш організм. Джерелом сили у нас є законсервований сонячний промінь.”

-            Яке значення рослин у цьому таємничому процесі «консервації» сонячної енергії?

-            Яке ще значення відіграють  рослини у природі?

-            Яке значення рослин у житті людини?

Вивчення нового матеріалу. 

Значення рослин у природі  

Перегляньте відео та дайте відповідь на питання , що там зазначені.


 

-       завдяки здатності до фотосинтезу рослини постійно поповню­ють втрати органічних сполук на планеті;

-       нагромаджу­ють у продуктах фотосинтезу значну кількість хімічної енергії;

-       підтримують необхідний для існування більшості організмів рівень кисню в атмосфері;

-       запобігають нагромадженню в атмосфері над­лишку вуглекислого газу;

-       відіграють провідну роль у кру­гообігу мінеральних речовин, що забезпечує безперервне існування життя на Землі;

-       зв’язують родючі часточки поверх­невих шарів ґрунту, запобігають їхньому змиву та ерозії ґрунтів;

-       збагачують ґрунт перегноєм;

-       слугують домівкою для тварин;

-       утворили кам’яне ву­гілля, нафту і торф;

-       затримують сніг взимку;

-       очищення повітря;

-       регулюють мікроклімат, пом’якшують більшу час­тину добових коливань, наприклад, температури, вологості та вітру.

Розміщуючись паралельно або перпендикулярно до сонячного проміння, організми (або окремі їхні частини, наприклад, листки) можуть зменшувати ту загальну кількість сонячної енергії, яка на них потрапляє. У по­лудень листя яскраво освітлених крон дерев часто опускається, тоді як листя затіненого підліску звичайно підставляє сонячному про­мінню всю свою поверхню.

 

Значення рослин в житті людини 

 


-            продукти харчування,

-            будівельний матеріал,

-            сиро­вина для промисловості (смола, олія, каучук, дубильні речовини, спирт та ін.)

-            ліки;

-            виготовлення меблів;

-            отрути, алергени;

-            естетична насолода.

Сільськогосподарські рослини

 


Сільськогосподарські рослини (культури) — культурні рослини, які вирощують з метою забезпечення продуктами харчування, ви­робництва сировини для окремих галузей промисловості і кормів для сільськогосподарських тварин.

За призначенням сільськогосподарські рослини умовно поділяються на:

1) Технічні — рослини, які використовують переважно як сиро­вину для різних галузей промисловості (харчової, текстильної, миловарної, лакофарбової, фармацевтичної та ін.):

- крохмаленосні (картопля, кукурудза);

цукристі  (цукровий буряк, цукрова тростина);

олійні (соняшник, рижій, рицина, ріпак, льон, коноплі, соя);

ефіроолійні (троянда, м’ята, шавлія, коріандр, кмин, аніс, лаванда);

прядильні (льон-довгунець, коноплі, бавовна);

дубильні рослини - містять у підземних та надземних органах дубильні речовини (дуб, верба, ялина);

- лікарські;

- каучукові рослини - у тканинах яких утворю­ється каучук (гевея, гваюла, ваточник);

рослини, у яких утворюється деревина, яку використо­вують не тільки як будівельний матеріал, але і в целюлозно-папе­ровій, лісохімічній промисловості, як паливо (дуб, бук, граб, ялина, береза);

фарбувльні (дуб, барбарис, береза, бузина, плаун, спориш).

2) Продовольчі— рослини, які використовують для отримання продовольства, що є продуктом харчування людини:

зернові культури:

         хлібні злаки — пшениця, рис, жито, ячмінь, овес, кукурудза, просо;

зернобобові (боби) — горох, квасоля, чечевиця, соєві боби та інші.

овочеві культури — картопля, капуста, морква, буряк, огірки, баклажани;

плодово-ягідні культури:

зерняткові - яблуні, груші,

кісточкові - сливи, абрикоси,

ягідні - смородина, аґрус, малина,

горіхоплідні – ліщина, волоський горіх, фундук,

цитрусові - лимони, мандарини, апельсини,

субтропічні – манго, ананас, банан, папая.

3) Кормові — рослини (одно- і багаторічні), які вирощують на корм сільськогосподарським тваринам.

- кормові коренеплоди - бруква, морква кор­мова, буряк кормовий, напівцукровий і цукровий, турнепс;

- кормо­ві бульбоплоди - картопля, земляна груша;

- кормові баштанні культури - кавун кормовий, кабачки, гарбуз;

- силосні культури - кукурудза, соняшник, кормова ка­пуста, земляна груша, гірчиця біла, рапс,

- зернобобові культури - горох, соя, сочевиця;

- зернові - жито, овес, ячмінь, просо, кукурудза.

4) Декоративні - троянди, жоржини, хризантеми, чорно­бривці, петунія, матіола, левкой (“Мова квітів”).

Вплив діяльності людини на навколишнє середовище

Завдання!

Самостійно з допомогою інтернет джерел занйдіть :

 

приклади негативного позитивно­го впливу людини на природу;

 

приклади позитивно­го впливу людини на природу.

Запишіть отриману інформацію у зошит (у визляді таблиці).

 

Завдання на закріплення:

складіть відповідні пари між група­ми культурних рослин і їхніми представниками:

І варіант                                                                       II варіант

Групи рослин  Представники               Групи рослин           Представники

А зернові                     1 черешня                  А зернові                   1 малина

Б бобові                       2 суниці                     Б бобові                     2 перець

В овочеві                     3 жито                        В овочеві                   3 соя

Г плодові                     4 конюшина          Г плодові                             4 ячмінь

Д ягідні            5 баклажан                        Д ягідні                              5 слива

  Виберіть 6 запитань з переліку та дайте на них відповідь:


Як рослини пов’язані з іншими організмами на нашій планеті?

- Чи впливають рослини на клімат?

- Чи беруть рослини участь у формуванні корисних копалин?

- Чи можуть рослини впливати на геологічні процеси?

- Які культурні рослини назива­ють зерновими?

- Які зернові культури вирощують в Украйні і в світі на найбільших площах? Чому?

- Які рослини належать до зернобобових культур?

- Назвіть основні овочеві культури, що вирощують в Україні.

- Яке значення мають овочі в харчуванні людей?

- Які сільськогосподарські рослини є технічними культурами?

- Для виготовлення яких продуктів використовують сільськогос­подарські рослини?

- Які плодо­во-ягідні культури вирощують на наших землях?

- У чому цінність плодово-ягідних культур для людини?

- Чи відома вам рослина, що належить до групи олійних культур?

- Які вам відомі лікарські рослини?

- Наведіть приклади медоносних, вітаміноносних рослин.

Як люди використовують рослини в будівництві?

- Як люди використовують рослини у виробництві продуктів хар­чування?

- Як люди використовують рослини у виробництві одягу?

- Як люди використовують рослини в естетичних цілях?

- Як люди використовують рослини в медицині?

 

Домашнє завдання: законспектувати та вивчити даний матеріал; скласти тестові запитання по темі .

 

Виконані завдання надсилайте  на Viber.

 
8 Клас

Тема: Поняття про вищу нервову діяльність і її основні типи.

План дій

1. Опрацювати теоретичний матеріал підручника(пр.43) та додатковий матеріал.

2. Занотувати ключові поняття та терміни.

3. Пройти психологічний тест .

4. Дати відповідь на запитання.


Перегляньте відео:


 Типи нервової системи (темпераменту)


 · Сангвінік має сильний, врівноважений, рухливий тип нервової системи. У людей риси цього типу виявляються в енергії та впертості відносно досягнення мети (достатня сила нервових процесів), у самовладанні (достатня врівноваженість нервових процесів) і водночас у значній рухливості нервових процесів, що виявляється в умінні швидко перебудовувати свої звички й уподобання, виходячи з конкретних обставин життя.

 

 · Флегматик має сильну, врівноважену, проте інертну нервову систему. Люди, які належать до цього типу, відрізняються, передусім, неквапливістю дій. Поряд з енергією та великою працездатністю (достатня сила нервових процесів), самовладанням і вмінням тримати себе в руках (добра врівноваженість нервових процесів) у них спостерігається певний консерватизм поведінки, що свідчить про інертність (малу рухливість) нервових процесів.

 

· Холерик має сильну, але неврівноважену нервову систему. Для людей нестримного типу характерна захопленість, з якою вони виконують роботу; вони працюють натхненно, але часто будь-яка дрібниця може звести все нанівець, що свідчить про нерівно- важеність нервових процесів із переважанням збудження.

 

· Меланхолік вирізняється загальною слабкістю нервової системи, для характеристики якої такі властивості, як урівноваженість і рухливість нервових процесів не засто- совуються. Особливістю цього типу є швидкий розвиток позамежного гальмування під дією навіть помірних за силою подразників. У людини риси цього типу виявляються насамперед у нерішучості й нездатності наполягати на своєму. Меланхолік легко під- коряється чужій волі, за незвичних обставин впадає в паніку, життя видається йому дуже тяжким, сповненим переборних труднощів (слабкість нервових процесів). Такі люди намагаються ізолювати себе від життя з його хвилюванням, уникають това- риства, бояться будь-якої відповідальності.

Перегляньте відео:



Доповніть таблицю:

Тип вищої нервової дiяльностi (за Павловим)

Тип темпераменту

Риси особистості

Сильний, врівноважений

рухливий

(живий)

Сильний, неврiвноважений

рухливий

нестримний

Сильний, врівноважений

інертний

спокійний

Слабкий, неврівноважений

інертний

хворобливий

 

Сангвінік

 

 

Холерик

 

 

Флегматик

 

 

Меланхолік

 


 

ПСИХОЛОГІЧНИЙ ТЕСТ 

Визначення типу темпераменту учня

1.    Любить галас і метушню навколо себе.

2.    Дуже потребує близьких людей, які могли б підтримати, заспокоїти.

3.    Часто роздратований чимось, збуджений, неспокійний.

4.    Швидкі відповіді на будь-які запитання від нього не чекай.

5.    Любить роботу, яку треба робити швидко.

6.    Діти вважають його веселим.

7.    У нього часто змінюється настрій.

8.    Частіше мовчить у товаристві однолітків.

9.    Не наважується заговорити першим із новими людьми.

10.Не любить галасливих ігор, передає перевагу усамітненню.

11.Уміє довго гратися або виконувати завдання, не відволікаючись.

12.Любить похвалитися, прикрасити події.

13.Часто не може всидіти на місці.

14.Його легко засмутити.

15.Довше за інших зберігає працездатність, не втомлюється.

16.Легко переключається з одного доручення на інше.

17.Нетерплячий і незібраний, особливо не любить чекати.

18.Віддає перевагу копіткій роботі, що не потребує швидких реакцій.

19.Швидко втомлюється, відключається, перестає слухатись.

20.Вірить у себе, легко переносить невдачі.

 Інтерпретація результатів

Відповіді «так» на запитання:

·       1, 6, 12, 16, 20 – сангвінік;

·       3, 5, 7, 13, 17 – холерик;

·       2, 9, 10, 14, 19 – меланхолік;

·       4, 8, 11, 15, 18 – флегматик.

  Сангвінік – жвава, впевнена, привітна дитина, яка легко йде на контакт, відкрита, життєрадісна, комунікабельна, швидко адаптується у новому колективі. Настрій стійкий, без будь-яких коливань. Активні в різних видах діяльності, але інтереси і нахили поверхові – можуть стрімко з’явитися і зникнути. Розмовляє переважно голосно, швидко, емоційно, активно жестикулює, міміка виразна. Намагається займатися тільки легкою, приємною і цікавою справою й уникати складного. неприємного, нецікавого. Уміє долати перешкоди, йому симпатизують ровесники. Засинає швидко, сон глибокий, спокійний. Просинається спокійно і може одразу переходити до активної діяльності.

   Холерик – зазвичай неспокійний, усі реакції яскраві. Мова швидка, емоційно забарвлена, міміка виразна, жести різкі. Діти цього типу нестримані, дратівливі, важко пристосовуються до обмежень, режиму, вимог старших. У спілкуванні прагнуть бути лідерами, віддають перевагу рухливим іграм. Енергійні, наполегливі, здатні виконувати багато завдань. Для дитини-холерика властива швидка і досить часта зміна настрою. Від захоплення певним видом діяльності холерик може відмовитися різко й остаточно. Любить рухливі ігри, динамічні заняття. У всіх видах діяльності необхідна активність, швидкість. Діти цього типу зазвичай упевнені в собі, легко справляються із завданнями, люблять бути лідерами. Часто намагаються керувати дорослими, конфліктують з однолітками, не хочуть виконувати певні правила гри чи завдання, можуть висловлювати протест. важко засинають, сон неспокійний, прокидаються швидко й одразу включаються в активну діяльність.

 Флегматик – спокійний, повільний. Розсудливий, досить терплячий, зокрема і до фізичного болю. Не витримує значних фізичних навантажень, якщо змушений виконувати певні дії швидко. Насправді почуття цих дітей відрізняються глибиною і постійністю. Болісно переживають несправедливість, зазіхання на їхні права, розлуку з близькими людьми, бояться і не люблять Зимін, нестабільності. мова спокійна, рівномірна, уповільнена, без вираження емоцій, жестикуляції та міміки. Спілкується з невеликим колом дітей, стабільний у прихильностях. Уміє певний час самостійно займатися якоюсь справою, не турбуючи дорослих, неконфліктний, поступливий. розсудливий. якщо дитинство флегматика складається сприятливо і йому вдається розвиватися, зберігаючи всі позитивні риси темпераменту, суспільство отримує сумлінних, серйозних, пунктуальних, захоплених улюбленою справою людей.

  Меланхолік – діти із цим типом нервової системи сильно реагують на найнезначніші подразники. Вони малоактивні, малорухливі, вразливі. замкнені, швидко втомлюються, лякливі, нерішучі, бачать події в темних барвах. Надають перевагу спокійним видам діяльності, переважно люблять гратися окремо від решти дітей. Достатньо пасивні у спілкуванні з дорослими і ровесниками. меланхоліки схожі на тепличні рослини: з чужими вони боязкі, замкнені, нерішучі, зате у звичайній, доброзичливій обстановці – кмітливі, уважні й чутливі. Тихо розмовляють, бути на перших ролях не прагнуть. Дуже вразливі й чутливі до схвалення своєї діяльності чи негативної оцінки результатів. Вимогливі до себе та інших.

 Домашнє завдання:

1. Опрацювати та вивчити теоретичний матеріал.

2. створити конспект та доповнити таблицю.

3. пройти психологічний тест.

4. Дати відповідь на запитання 6 та 7 зі ст. 153 підручника.

 Спілкуємося та співпрацюємо через Viber!


9 клас

Тема. Основні загальні властивості живих систем.

Виконайте вправу за посиланням:
Опрацюйте текст презентації та занотуйте основні поняття та терміни з теми.


Також пропоную переглянути відео:
Завдання!

Домашннє завдання: опрацювати інформацію на блозі та пр. 64 ст. 343, записати та вивчити нові поняття та терміни з теми; створити проект.











Немає коментарів:

Дописати коментар