перекладач

четвер, 27 квітня 2023 р.

Доброго дня 6 та 9 клас!

Сьогодні 28 квітня 2023 р.

6 Клас
Тема. Лишайники. 

Хід роботи

Пригадаємо!
1. Дайте відповідь на питання.
- Назвіть екологічні групи гри­бів.
- За якою ознакою гриби поділяють на ці групи?
- На­ведіть приклади і розкрийте особливості живлення грибів:
               а)сапротрофів;
               б) симбіонтів;
               в) паразитів.
- Яке значення представників цих груп у природі і житті людини?
- Чим можна пояснити те, що деякі гриби-сапротрофи здатні пере­ходити до паразитичного способу життя?
2. Вправа «Впіймай слово»
1) Серед грибів є одноклітинні … і орга­нізми.
2) За способом живлення гриби є …
3) Гриби, щоживляться мертвими органічними рештками, називають …
4) Велика група грибів, що оселяються на живих орга­нізмах, - це гриби-…
5) Серед грибів є такі, що вступаютьу взаємовигідне співжиття з кореневою системоюрізнихрослин,утворюючи …
6) Явищеспівіснування двох організмівназивається …
         3. Розв’язання біологічних задач.
1) Гриби - «дивні діти» нашої планети: і не рослини, і не твари­ни, хоча мають деякі риси подібності з ними. Які характерні тільки для них ознаки мають гриби?

1)    Цвілеві гриби, як і всі живі організми планети, жив­ляться, дихають, ростуть розмножуються. Чим і як жив­ляться цвілеві гриби? Як їхні тоненькі нитки-гіфи отримують поживні речовини? До якої групи їх відносять за способом живлення? Поясніть чому.

А тепер казка «Історія гриба і водорості»:
Якось Гриб побіг до берега річки, де в товщі води плавала Водо­рість.
-       Добридень, як справи? - привітно гукнув Гриб до знайомої Водорості.
-       Нівроку, - обізвалася вона. - Тільки частенько буваю голод­ною. Живу я у воді, а чи багато тут їжі? Її чимало в землі! Тобі, Грибе, пощастило, що ти живеш на суходолі.
-       Помиляєшся, дорогенька. У воді багато будь-якої їжі, але ти ще не навчилася її розпізнавати, - відповів Гриб. - Безталаннішого ж за мене немає на білому світі. Їжі в землі, дійсно, достатньо, але на моє нещастя Сонце позбавило мене сили, і їжа не йде мені на користь. І все тому, що я не погодився очищати повітря.
-       Що ж нам робити? - спитала Водорість.
-       Що робити? - загадково усміхнувся Гриб. - А ти подумай.
Водорість замислилася.
-       Треба звернутися до Сонця? - сказала вона. - Ти попроси в нього пробачення, і воно подарує тобі силу, а я спробую випросити для себе коріння.
-        Безнадійна річ! - відповів Гриб. - У мене є краща ідея!
-       Яка? - поцікавилась Водорість.
-       Давай дружити, - швидко відповів Гриб. - Ти розумієшся із Сонцем, а я із землею, і будемо мінятися, я тобі їжу, а ти мені - силу Сонця. Розумієш?
-       Як же ми будемо жити разом? - задумливо спитала Водорість. - Ти звик до землі, а я живу у воді. Якщо підемо до води - ти пото­неш, якщо вийдемо на суходіл - я засохну і помру.
-       Не занепадай духом, - усміхнувся гриб. - Жити будемо в будь- якому місці, де є волога.
-       У такому разі я згодна! - радісно відповіла Водорість.
       З того часу гриб і водорість живуть разом. Вони так здружилися, що не можуть існувати один без одного. Допомагаючи водорості, гриб витягає з-під землі воду і мінеральні солі. Водорість, у свою чергу, віддає йому частину сили, яку отримує від Сонця. Гриб і во­дорість, уклавши союз, так потоваришували, що їх навіть стали на­зивати на одне ім’я - Лишайник. Саме із цим незвичайним організмом ми сьогодні і ознайомимося.
Вивчення нового матеріалу.
Загальна характеристика лишайників.
- поширені скрізь, крім місць із забрудненим повітрям;
- здатні витримувати тривалі періоди несприятливих умов;
- повільно ростуть;
- виділяють лишайникові кислоти;
- коренів не мають;
- усі поживні речовини отримують з повітря.
- гіфи гриба – вбирають воду і мінеральні солі, прикріплення до субстрату;
- водорості чи ціанобактерії – синтез органічних речовин.
Групи лишайників:
-  накипні(лецидея заглиблена, ризокарпон географічний),
-  листуваті(пармелія борозенчаста, ксанторія);
-  кущисті(бородач, цетрарія ісландська, оленячий мох).
  Способи розмноження лишайників:
вегетативне - ділянками тіла за допо­могою спеціальних утворів на поверхні корового шару та мікроскопічних кульок, що формуються в серцевинній части­ні тіла;
статеве - розмноження за допомогою особливих спор. 

Роль лишайників у природі і житті людини
Завдання . З допомогою підручника чи інших джерел інформації зясувати значення лишайників у природі та житті людини.(параграф 54)

Закріпимо!

- Як ви думаєте, чому лишайники називають «піонерами» рослиннос­ті?
- Яку роль відіграють лишайники в утворенні ґрунтів?
- Яке значення мають лишайники в житті тварин?
- Як людина використовує лишайники у своєму житті?
- Що собою становить лишай­ник як живий організм?
- Де поширені лишайники?
- На яких поверхнях вони оселяються?
- Яку внутрішню будову має вегетативне тіло лишайнику?
- На які групи поділяють лишайники за їх зовнішньою будовою?
- Якими способами розмножуються лишайники?
- Яку роль вони відіграють у природі і житті людини?
Чому лишайники вважають особ­ливою групою грибів, а не водоростей чи ціанобактерій?

Домашнє завдання: опрацювати параграф 54 ст. 242, вивчити нові терміни та поняття; підготувати доповідь про значення грибів у природі та житті людини.
Виконані завдання надсилайте на Viber!


9 Клас

Тема. Проект (дослідницький)"Виявлення рівня антропогенного та техногенного впливу в екосистемах своєї місцевості."

Повтор вивеного.
Виконайте вправи за посиланням:

Завдання 
Створити проект.
План дій

Тема. "Виявлення рівня антропогенного та техногенного впливу в екосистемах своєї місцевості."
Мета: виявити рівень антропогенного впливу в екосистемах вашої місцевості
Джерела інформації: література, інтернет-ресурси.


Орієнтовні теми досліджень у межах проекту

1. Екосистеми вашої місцевості.

2. Забруднення водойм у межах населеного пункту.

3. Негативний вплив промислових підприємств на атмосферу.

4. Вплив сільськогосподарських підприємств на екосистему вашої місцевості.

5. Вплив на біорізноманіття в екосистемах вашої місцевості.

Хід виконання

  • 1. Ознайомлення з літературою з наведеної теми.
  • 2. Опис екосистем вашої місцевості.
  • 3. Визначення причин впливу на екосистеми вашої місцевості.
  • 4. Виявлення рівня антропогенного впливу в різних екосистемах.
  • 5. Прогнозування можливих шляхів послаблення негативного антропогенного впливу на екосистеми.

Захист проекту.

Також з планом та інструкцією щодо створення проекту ви можете ознайомитись в підручнику на ст.305.

Приклад виконаного проекту:


Домашнє завдання: створити проект та надіслати для перевірки, підготуватись до контрольної роботи.

Виконані завдання надсилайте на Viber!


Немає коментарів:

Дописати коментар