Доброго дня 6 та 9 клас!
Сьогодні 28 квітня 2023 р.
6 Клас
Тема. Лишайники.
Хід роботи
Пригадаємо!
1. Дайте відповідь на питання.
Пригадаємо!
1. Дайте відповідь на питання.
- Назвіть екологічні групи грибів.
- За якою ознакою гриби поділяють на ці групи?
- Наведіть приклади і розкрийте особливості живлення грибів:
а)сапротрофів;
б) симбіонтів;
в) паразитів.
- Яке значення представників цих груп у природі і житті людини?
- Чим можна пояснити те, що деякі гриби-сапротрофи здатні переходити до паразитичного способу життя?
2. Вправа «Впіймай слово»
1) Серед грибів є одноклітинні … і організми.
2) За способом живлення гриби є …
3) Гриби, щоживляться мертвими органічними рештками, називають …
4) Велика група грибів, що оселяються на живих організмах, - це гриби-…
5) Серед грибів є такі, що вступаютьу взаємовигідне співжиття з кореневою системоюрізнихрослин,утворюючи …
6) Явищеспівіснування двох організмівназивається …
3. Розв’язання біологічних задач.
1) Гриби - «дивні діти» нашої планети: і не рослини, і не тварини, хоча мають деякі риси подібності з ними. Які характерні тільки для них ознаки мають гриби?
1) Цвілеві гриби, як і всі живі організми планети, живляться, дихають, ростуть розмножуються. Чим і як живляться цвілеві гриби? Як їхні тоненькі нитки-гіфи отримують поживні речовини? До якої групи їх відносять за способом живлення? Поясніть чому.
А тепер казка «Історія гриба і водорості»:
Якось Гриб побіг до берега річки, де в товщі води плавала Водорість.
- Добридень, як справи? - привітно гукнув Гриб до знайомої Водорості.
- Нівроку, - обізвалася вона. - Тільки частенько буваю голодною. Живу я у воді, а чи багато тут їжі? Її чимало в землі! Тобі, Грибе, пощастило, що ти живеш на суходолі.
- Помиляєшся, дорогенька. У воді багато будь-якої їжі, але ти ще не навчилася її розпізнавати, - відповів Гриб. - Безталаннішого ж за мене немає на білому світі. Їжі в землі, дійсно, достатньо, але на моє нещастя Сонце позбавило мене сили, і їжа не йде мені на користь. І все тому, що я не погодився очищати повітря.
- Що ж нам робити? - спитала Водорість.
- Що робити? - загадково усміхнувся Гриб. - А ти подумай.
Водорість замислилася.
- Треба звернутися до Сонця? - сказала вона. - Ти попроси в нього пробачення, і воно подарує тобі силу, а я спробую випросити для себе коріння.
- Безнадійна річ! - відповів Гриб. - У мене є краща ідея!
- Яка? - поцікавилась Водорість.
- Давай дружити, - швидко відповів Гриб. - Ти розумієшся із Сонцем, а я із землею, і будемо мінятися, я тобі їжу, а ти мені - силу Сонця. Розумієш?
- Як же ми будемо жити разом? - задумливо спитала Водорість. - Ти звик до землі, а я живу у воді. Якщо підемо до води - ти потонеш, якщо вийдемо на суходіл - я засохну і помру.
- Не занепадай духом, - усміхнувся гриб. - Жити будемо в будь- якому місці, де є волога.
- У такому разі я згодна! - радісно відповіла Водорість.
З того часу гриб і водорість живуть разом. Вони так здружилися, що не можуть існувати один без одного. Допомагаючи водорості, гриб витягає з-під землі воду і мінеральні солі. Водорість, у свою чергу, віддає йому частину сили, яку отримує від Сонця. Гриб і водорість, уклавши союз, так потоваришували, що їх навіть стали називати на одне ім’я - Лишайник. Саме із цим незвичайним організмом ми сьогодні і ознайомимося.
Вивчення нового матеріалу.
Загальна характеристика лишайників.
- поширені скрізь, крім місць із забрудненим повітрям;
- здатні витримувати тривалі періоди несприятливих умов;
- повільно ростуть;
- виділяють лишайникові кислоти;
- коренів не мають;
- усі поживні речовини отримують з повітря.
- гіфи гриба – вбирають воду і мінеральні солі, прикріплення до субстрату;
- водорості чи ціанобактерії – синтез органічних речовин.
Групи лишайників:
- накипні(лецидея заглиблена, ризокарпон географічний),
- листуваті(пармелія борозенчаста, ксанторія);
- кущисті(бородач, цетрарія ісландська, оленячий мох).
Способи розмноження лишайників:
- вегетативне - ділянками тіла за допомогою спеціальних утворів на поверхні корового шару та мікроскопічних кульок, що формуються в серцевинній частині тіла;
- статеве - розмноження за допомогою особливих спор.
Роль лишайників у природі і житті людини
Завдання . З допомогою підручника чи інших джерел інформації зясувати значення лишайників у природі та житті людини.(параграф 54)
Закріпимо!
- Як ви думаєте, чому лишайники називають «піонерами» рослинності?
- Яку роль відіграють лишайники в утворенні ґрунтів?
- Яке значення мають лишайники в житті тварин?
- Як людина використовує лишайники у своєму житті?
- Що собою становить лишайник як живий організм?
- Де поширені лишайники?
- На яких поверхнях вони оселяються?
- Яку внутрішню будову має вегетативне тіло лишайнику?
- На які групи поділяють лишайники за їх зовнішньою будовою?
- Якими способами розмножуються лишайники?
- Яку роль вони відіграють у природі і житті людини?
Чому лишайники вважають особливою групою грибів, а не водоростей чи ціанобактерій?
Домашнє завдання: опрацювати параграф 54 ст. 242, вивчити нові терміни та поняття; підготувати доповідь про значення грибів у природі та житті людини.
Виконані завдання надсилайте на Viber!
9 Клас
Тема. Проект (дослідницький)"Виявлення рівня антропогенного та техногенного впливу в екосистемах своєї місцевості."
Повтор вивеного.
Виконайте вправи за посиланням:
Вправа 1: https://learningapps.org/8071280
Вправа 2: https://learningapps.org/6376966
Вправа 3: https://learningapps.org/4974809
Вправа 4: https://learningapps.org/18753550
Завдання
Створити проект.
План дій
Тема. "Виявлення рівня антропогенного та техногенного впливу в екосистемах своєї місцевості."
Мета: виявити рівень антропогенного впливу в екосистемах вашої місцевості
Джерела інформації: література, інтернет-ресурси.
Орієнтовні теми досліджень у межах проекту
1. Екосистеми вашої місцевості.
2. Забруднення водойм у межах населеного пункту.
3. Негативний вплив промислових підприємств на атмосферу.
4. Вплив сільськогосподарських підприємств на екосистему вашої місцевості.
5. Вплив на біорізноманіття в екосистемах вашої місцевості.
Хід виконання
- 1. Ознайомлення з літературою з наведеної теми.
- 2. Опис екосистем вашої місцевості.
- 3. Визначення причин впливу на екосистеми вашої місцевості.
- 4. Виявлення рівня антропогенного впливу в різних екосистемах.
- 5. Прогнозування можливих шляхів послаблення негативного антропогенного впливу на екосистеми.
Захист проекту.
Також з планом та інструкцією щодо створення проекту ви можете ознайомитись в підручнику на ст.305.
Приклад виконаного проекту:
Домашнє завдання: створити проект та надіслати для перевірки, підготуватись до контрольної роботи.
Виконані завдання надсилайте на Viber!
Немає коментарів:
Дописати коментар