перекладач

четвер, 11 травня 2023 р.

Вітаю 6 та 9 клас!

Сьогодні 12 травня 2023 р. 

6 Клас

Тема. Узагальнення та систематизація з теми "Гриби".

Виконайте контрольну роботу. Варіант на вибір.

Контрольна робота

І варіант

І рівень (правильне розв’язання кожного завдання оцінюється в 0,5 бала, всього 3 бали)

Вкажіть правильну відповідь («так» чи «ні»)

1.      Серед грибів є одноклітинні та багатоклітинні організми.

2.      Гриби - це окреме царство організмів.

3.      Лишайники ростуть набагато повільніше, ніж рослини.

Тестові завдання з однією правильною відповіддю

4.      Назвіть гриб, який належить до пластинчастих:

а)  білий гриб;       б)  опеньок;           в)  маслюк;                 г) підберезник.

5.      Плодові тіла шапкових грибів - це органи, в яких:

а) утворюються спори;        б) дозріває насіння;      в) відбувається фотосинтез;                           г) утворюються плоди.

6.      Дріжджі належать до:    а) бактерій;      б) рослин;      в) грибів;       г) тварин.  

 

  ІІ рівень (правильне розв’язання кожного завдання оцінюється в 1 бал, всього 3 бали)

Виберіть із запропонованих відповідей кілька правильних.

7. До грибів-паразитів відносяться:

а)  мукор;       б) трутовик;              в) мухомор;        г)  сироїжка;       д) фітофтора.

8. Завдяки життєдіяльності грибів:     а) утворюється гумус у ґрунті;    б) стаються      отруєння людей;           в) формується мікориза;      г) повітря насичується киснем.

9. Як розмножуються гриби?

а) насінням;      б) спорами;         в) брунькуванням;      г) частинами міцелію;   в) гіфами.   

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          ІІІ рівень (правильне розв’язання кожного завдання оцінюється в 1 бал, всього 3 бали)

10. Установіть відповідність між екологічними групами та видами грибів:

А сапротрофи                1 трутовик;

Б паразити                    2 гнойовик чубатий;

В симбіонти                  3 мукор;

4 мухомор;

5 сироїжка.

11. Установіть відповідність між видами грибів та групами, до яких вони належать:

         А їстівні гриби              1 жовчний гриб;

Б отруйні гриби               2 підосичник;

В умовно їстівні              3 сироїжка блювотна;

                                                    4 польський гриб;

                                                    5 свинушка.

12. Дайте визначення.

Що таке мікориза?

 

ІV рівень ( 3 бали)

13. Чим гриби  подібні до рослин і чим від них відрізняються?

 

ІІ варіант

І рівень (правильне розв’язання кожного завдання оцінюється в 0,5 бала, всього 3 бали)

Вкажіть правильну відповідь («так» чи «ні»)

1.     Гриби можуть стати причиною хвороби людини.

2.     Гриби -  багатоклітинні організми.

3.     Лишайники ростуть набагато швидше, ніж рослини.

 Тестові завдання з однією правильною відповіддю

4.     Оболонки клітин грибів містять:    а) хітин;    б) целюлозу;     в) муреїн;     г) глікоген.

5.      Укажіть структури, які клітини грибів не мають:

а) клітинна оболонка;        б) ядро;          в) хлоропласти;            г) мітохондрії.

6.   Причиною почорніння плодів помідорів є:    а) паразитичний гриб;     б) лишайник;             в) рослина;                 г) інфузорія;         д) бактерії.

 

ІІ рівень (правильне розв’язання кожного завдання оцінюється в 1 бал, всього 3 бали)

Виберіть із запропонованих відповідей кілька правильних.

7. До грибів-паразитів відносяться:

а)  мукор;       б) трутовик;              в) мухомор;        г)  сироїжка;       д) фітофтора.

8. Лишайники людина використовує:

а) в оленярстві та парфумерному виробництві;           б)  в будівельній справі;     в) як показники стану довкілля.

9. Роль грибів-сапротрофів у природі:

а) погіршують родючість ґрунтів;      б) здійснюють санітарну функцію;     в) поліпшують родючість ґрунтів;       г) руйнують гумусовий шар ґрунту;       д) беруть участь у колообігу речовин.

 

ІІІ рівень (правильне розв’язання кожного завдання оцінюється в 1 бал, всього 3 бали)

10. Установіть відповідність між екологічними групами та видами грибів:

А сапротрофи                1 сажка;

Б паразити                    2 печериця;

В симбіонти                  3 пеніцил;

4 бліда поганка;

5 свинушка.

11. Установіть відповідність між видами грибів та групами, до яких вони належать:

         А їстівні гриби              1 мухомор;

Б отруйні гриби               2 підберезовик;

В умовно їстівні              3 дощовик несправжній;

                                                    4 білий гриб;

                                                    5 вовнянка.

12. Дайте визначення.

         Що таке міцелій?

 

ІV рівень ( 3 бали)

13. Чому лишайники можуть першими серед інших організмів оселитися й жити на вільних територіях?

Домашнє завдання: виконати контрольну роботу та надіслати для перевірки. Повторити тему "Гриби."

Виконані завдання надсилайте на Viber!


9 Клас

Тема. Огляд традиційних біотезнологій.


Повторимо вивчене!

      1.   Біологічний диктант(доповніть пропущені слова)

1.  _________ – наука про створення нових та поліпшення вже існуючих сортів рослин, порід тварин і штамів мікроорганізмів.

2.          Наукові основи селекції заклав __________ у праці "Походження видів" (1859).

3.          Основними завданнями сучасної селекції є____________________

4.          Основні методи селекції___________________________

5.          _______________– це вибір людиною найцінніших у господарському відношенні особин рослин і тварин даного виду, сорту або породи для отримання потомства з бажаними ознаками.

6. Розрізняють дві основні форми штучного відбору____________________________________________________________________

7.          Схрещування (поєднання генетичного матеріалу) різнорідних організмів із метою одержання якісно нових, кращих нащадків (гібридів) це ____________________________________________________________________

 
               2.Дайте відповідь на запитання:

1. Особливості селекції росли?

2. Особливості селекції тварин?


3.Виконайте вправу за посиланням: https://learningapps.org/10890662


Вивчення нового матеріалу.


З історії!

За визнанням багатьох авторитетних учених всього світу, ХХІ ст. буде століттям біотехнології та генетики. Однак не слід думати, що біотехнологія – дітище лише сучасної науки.

Історія взаємин людини і природи – це споконвічна історія спроб людини змінити геноми рослин і тварин у потрібний їй бік. Навіть тоді, коли людина не мала щонайменшого поняття про існування спадкових факторів, інтуїтивно шляхом гібридизації та селекції організмів з потрібними властивостями вона змінювала спадковість свійських тварин і культурних рослин.

До середини ХХ ст. селекціонерам доводилося чекати, коли випадкові комбінації генів дадуть корисні властивості, потім відбирати такі організми і закріплювати потрібні комбінації генів у потомстві. З’явилися методи, завдяки яким стало можливо штучно одержувати велику кількість випадкових мутацій (опромінення радіацією, дія хімічних мутагенів), щоб потім відбирати з мутантів організми з найбільш цінними властивостями.

Перегляньте відео:

Створіть конспект в зошиті.

Біотехнологія — це сукупність промислових методів, які застосовують для виробництва різних речовин із використанням живих організмів, біологічних процесів чи явищ.

Сам термін «біотехнологія» з’явився в 70-х роках XX ст. (біос — життя; технос — мистецтво, майстерність; логос — слово, вчення), хоча біотехнологічні принципи людина розробила вже давно (використання життєдіяльності мікроорганізмів для випікання хліба, виготовлення сиру та інших молочних продуктів, виноробства, пивоваріння).

Біотехнологію умовно поділяють на два підрозділи: традиційна (куди входить технологічна мікробіологія, а також технічна, біохімічна та інженерна ензимологія) і нова (куди входять генетична та клітинна інженерія).

Біотехнологія вирішує глобальні проблеми людства — ліквідацію нестачі продовольства, енергії, мінеральних ресурсів, поліпшення стану охорони здоров'я і якості навколишнього середовища.

Традиційна біотехнологія

Традиційна біотехнологія заснована на ферментації. За останні 30 років виник ряд нових виробництв, що базуються на, використанні різних міцелярних грибів, дріжджів, бактерій, рідше водоростей. З допомогою мікроорганізмів отримують такі лікарські препарати, як кортизон, гідрокортизон і деякі інші, які належать до групи стероїдів.

Одним з найбільш перспективних напрямків традиційної біотехнології є використання мікроорганізмів як один із засобів захисту рослин від шкідників. Розвиток цього напрямку зумовлюється багатьма вадами пестицидів та інших засобів захисту рослин.

У ситуації, що склалась у сільському господарстві, одним з виходів є заміна пестицидів на мікроорганізми (бактерії, актиноміцети, гриби), живі організми (хижаки й паразити шкідників і збудників хвороб) або продукти їхньої життєдіяльності.

Для цієї заміни зроблено чимало. Вже зараз отримані препарати мікроорганізмів, відібрані комахи-хижаки, кліщі та нематоди, паразитичні організми різних рівнів організації. Опрацьовані методи вирощування таких тварин і мікроорганізмів і їх застосування в полі й закритому ґрунті. Препарати для боротьби з фітофагами надходять у продаж з інструкцією щодо використання.

Набагато важчими є справи з біозахистом рослин від хвороб. Незважаючи на численні розробки біопрепаратів для захисту рослин від хвороб, поки що тільки деякі з них рекомендовані для використання. Це, перш за все, антибіотики, які мають деякі переваги порівняно з фунгіцидами: вони, в основному, добре розчиняються у воді, досить стійкі до навколишнього середовища, досить легко проникають у тканини рослини. Ці ознаки дозволяють використовувати їх для пригнічення збудників хвороби. Майже всі антибіотики спроможні пригнічувати широке коло патогенів: гриби, бактерії та мікоплазми. Ведуться пошуки й антивірусних антибіотиків. У деяких країнах дозволено використовувати антибіотики медичного призначення або синтезовані для захисту рослин у чистому вигляді або в суміші з фунгицидами.

Біотехнології використовуються ще в деяких галузях людського буття. Так, наприклад, у кондитерській промисловості широко застосовують лимонну кислоту, яку одержують у результаті життєдіяльності спеціально виведених мікроорганізмів. Зараз у світі виробляється близько 400 тис. тонн цього продукту. Такої кількості лимонної кислоти не забезпечили б жодні цитрусові плантації.

Усе ширше стає асортимент ферментів — протеази, нуклеази, амілази, глюкоамілази, каталази, які продукують мікроорганізми; деякі з них, наприклад нуклеази, використовують у генній інженерії. Крім того, мікроорганізми використовують для отримання вак­цин. Перспективним є використання мікроорганізмів у гідрометалургії для видужування металів із бідних руд з метою підвищення їхнього виробництва.

Підсумуємо!
Дайте відповідь на запитання:
У яких сферах життя використовують біотехнології?
            Що таке біотехнологія?
           На які підрозділи поділяють біотехнологію?
         Чим займається традиційна біотехнологія?
 
Складіть сенкан на тему "Біотехнологія"
Сенкан – це вірш, який складається з пяти рядків.
Під час складання сенканів необхідно дотримуватися таких правил:
   1. Перший рядок має містити слово, яке позначає тему (зазвичай це іменник).
   2. Другий рядок – це опис теми, який складається з двох слів (два прикметника).
   3. Третій рядок називає дію, пов’язану з темою, і складається з трьох слів (зазвичай це дієслова).
   4. Четвертий рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.
   5. Останній рядок складається з одного слова – синоніма до першого слова, в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.
Домашнє завдання: опрацювати матеріал розміщений на блозі та виконати завдання, занотувати ключові поняття та вивчити їх; опрацювати пр. 60 ст. 323 підр.; знайти відповідь з допомогою інтернет ресурсів на запитання 14 ст.326 підруч.

Виконані завдання надсилайте на Viber!



 
 
 
 
 
 

Немає коментарів:

Дописати коментар