Вітаю 6 та 9 клас!
Сьогодні 12 травня 2023 р.
6 Клас
Тема. Узагальнення та систематизація з теми "Гриби".
І
варіант
І рівень (правильне розв’язання кожного завдання оцінюється
в 0,5 бала, всього 3 бали)
Вкажіть правильну відповідь
(«так» чи «ні»)
1.
Серед грибів
є одноклітинні та багатоклітинні організми.
2. Гриби - це окреме царство організмів.
3. Лишайники ростуть набагато повільніше, ніж рослини.
Тестові завдання з однією правильною відповіддю
4. Назвіть гриб, який належить до пластинчастих:
а) білий гриб; б)
опеньок; в) маслюк; г) підберезник.
5. Плодові тіла шапкових грибів - це органи, в яких:
а)
утворюються спори; б) дозріває
насіння; в) відбувається
фотосинтез; г) утворюються плоди.
6.
Дріжджі належать до: а) бактерій; б) рослин; в)
грибів; г) тварин.
ІІ рівень (правильне розв’язання кожного завдання оцінюється
в 1 бал, всього 3 бали)
Виберіть із запропонованих відповідей кілька правильних.
7. До
грибів-паразитів відносяться:
а) мукор;
б) трутовик; в) мухомор; г)
сироїжка; д) фітофтора.
8. Завдяки життєдіяльності грибів:
а) утворюється гумус у ґрунті;
б) стаються отруєння людей; в) формується мікориза; г)
повітря насичується киснем.
9. Як розмножуються гриби?
а) насінням;
б) спорами; в)
брунькуванням; г) частинами
міцелію; в) гіфами.
ІІІ рівень (правильне розв’язання кожного завдання оцінюється в 1 бал, всього 3 бали)
10. Установіть відповідність між
екологічними групами та видами грибів:
А сапротрофи 1 трутовик;
Б паразити 2 гнойовик чубатий;
В симбіонти 3 мукор;
4 мухомор;
5 сироїжка.
11. Установіть відповідність між видами грибів та групами, до яких вони
належать:
А
їстівні гриби 1 жовчний гриб;
Б отруйні
гриби 2 підосичник;
В умовно їстівні 3 сироїжка блювотна;
4 польський гриб;
5 свинушка.
12. Дайте
визначення.
Що таке мікориза?
ІV рівень ( 3 бали)
13. Чим гриби подібні до рослин і чим
від них відрізняються?
ІІ варіант
І рівень (правильне розв’язання кожного завдання оцінюється
в 0,5 бала, всього 3 бали)
Вкажіть правильну відповідь
(«так» чи «ні»)
1.
Гриби можуть
стати причиною хвороби людини.
2. Гриби - багатоклітинні організми.
3. Лишайники ростуть набагато швидше, ніж рослини.
Тестові завдання з однією правильною відповіддю
4. Оболонки клітин грибів містять: а)
хітин; б) целюлозу; в) муреїн; г) глікоген.
5. Укажіть структури, які клітини грибів не мають:
а) клітинна оболонка; б) ядро; в) хлоропласти; г) мітохондрії.
6. Причиною почорніння плодів помідорів є: а) паразитичний гриб; б) лишайник; в) рослина; г) інфузорія;
д) бактерії.
ІІ рівень (правильне розв’язання кожного завдання оцінюється
в 1 бал, всього 3 бали)
Виберіть із запропонованих відповідей кілька правильних.
7. До
грибів-паразитів відносяться:
а) мукор;
б) трутовик; в) мухомор; г) сироїжка; д) фітофтора.
8. Лишайники людина
використовує:
а) в оленярстві та
парфумерному виробництві; б) в
будівельній справі; в) як показники стану довкілля.
9. Роль грибів-сапротрофів у природі:
а) погіршують родючість ґрунтів; б) здійснюють санітарну функцію; в) поліпшують родючість ґрунтів; г) руйнують гумусовий шар ґрунту; д) беруть участь у колообігу речовин.
ІІІ рівень (правильне розв’язання кожного завдання оцінюється
в 1 бал, всього 3 бали)
10. Установіть відповідність між екологічними групами та видами грибів:
А сапротрофи 1 сажка;
Б паразити 2 печериця;
В симбіонти 3 пеніцил;
4 бліда поганка;
5 свинушка.
11. Установіть відповідність між видами грибів та групами, до яких вони
належать:
А їстівні
гриби 1 мухомор;
Б отруйні
гриби 2 підберезовик;
В умовно їстівні 3 дощовик несправжній;
4 білий гриб;
5 вовнянка.
12. Дайте
визначення.
Що таке міцелій?
ІV рівень ( 3 бали)
13. Чому лишайники можуть першими серед інших організмів оселитися й жити на вільних територіях?
Домашнє завдання: виконати контрольну роботу та надіслати для перевірки. Повторити тему "Гриби."
Виконані завдання надсилайте на Viber!
9 Клас
Тема. Огляд традиційних біотезнологій.
Повторимо вивчене!
1.
Біологічний диктант(доповніть пропущені слова)
1. _________ – наука
про створення нових та поліпшення вже існуючих сортів рослин, порід тварин і
штамів мікроорганізмів.
2.
Наукові основи
селекції заклав __________ у праці "Походження видів" (1859).
3.
Основними
завданнями сучасної селекції є____________________
4.
Основні методи
селекції___________________________
5.
_______________– це
вибір людиною найцінніших у господарському відношенні особин рослин і тварин
даного виду, сорту або породи для отримання потомства з бажаними ознаками.
6. Розрізняють дві
основні форми штучного відбору____________________________________________________________________
7.
Схрещування
(поєднання генетичного матеріалу) різнорідних організмів із метою одержання
якісно нових, кращих нащадків (гібридів) це ____________________________________________________________________
2.Дайте відповідь на запитання:
1.
Біологічний диктант(доповніть пропущені слова)
1. _________ – наука
про створення нових та поліпшення вже існуючих сортів рослин, порід тварин і
штамів мікроорганізмів.
2.
Наукові основи
селекції заклав __________ у праці "Походження видів" (1859).
3.
Основними
завданнями сучасної селекції є____________________
4.
Основні методи
селекції___________________________
5.
_______________– це
вибір людиною найцінніших у господарському відношенні особин рослин і тварин
даного виду, сорту або породи для отримання потомства з бажаними ознаками.
6. Розрізняють дві
основні форми штучного відбору____________________________________________________________________
7.
Схрещування
(поєднання генетичного матеріалу) різнорідних організмів із метою одержання
якісно нових, кращих нащадків (гібридів) це ____________________________________________________________________
1. Особливості
селекції росли?
2. Особливості селекції
тварин?
3.Виконайте вправу за посиланням: https://learningapps.org/10890662
Вивчення нового матеріалу.
З історії!
За визнанням багатьох авторитетних учених всього світу,
ХХІ ст. буде століттям біотехнології та генетики. Однак не слід думати, що
біотехнологія – дітище лише сучасної науки.
Історія взаємин людини і природи – це споконвічна історія
спроб людини змінити геноми рослин і тварин у потрібний їй бік. Навіть тоді,
коли людина не мала щонайменшого поняття про існування спадкових факторів,
інтуїтивно шляхом гібридизації та селекції організмів з потрібними
властивостями вона змінювала спадковість свійських тварин і культурних рослин.
До середини ХХ ст. селекціонерам доводилося чекати, коли
випадкові комбінації генів дадуть корисні властивості, потім відбирати такі
організми і закріплювати потрібні комбінації генів у потомстві. З’явилися
методи, завдяки яким стало можливо штучно одержувати велику кількість
випадкових мутацій (опромінення радіацією, дія хімічних мутагенів), щоб потім
відбирати з мутантів організми з найбільш цінними властивостями.
Перегляньте відео:
Створіть конспект в зошиті.
Біотехнологія — це сукупність промислових методів, які
застосовують для виробництва різних речовин із використанням живих організмів,
біологічних процесів чи явищ.
Сам термін «біотехнологія» з’явився в 70-х роках XX ст.
(біос — життя; технос — мистецтво, майстерність; логос — слово, вчення), хоча
біотехнологічні принципи людина розробила вже давно (використання
життєдіяльності мікроорганізмів для випікання хліба, виготовлення сиру та інших
молочних продуктів, виноробства, пивоваріння).
Біотехнологію умовно поділяють на два підрозділи:
традиційна (куди входить технологічна мікробіологія, а також технічна,
біохімічна та інженерна ензимологія) і нова (куди входять генетична та клітинна
інженерія).
Біотехнологія вирішує глобальні проблеми людства —
ліквідацію нестачі продовольства, енергії, мінеральних ресурсів, поліпшення
стану охорони здоров'я і якості навколишнього середовища.
Традиційна біотехнологія
Традиційна біотехнологія заснована на ферментації. За
останні 30 років виник ряд нових виробництв, що базуються на, використанні
різних міцелярних грибів, дріжджів, бактерій, рідше водоростей. З допомогою
мікроорганізмів отримують такі лікарські препарати, як кортизон, гідрокортизон
і деякі інші, які належать до групи стероїдів.
Одним з найбільш перспективних напрямків традиційної
біотехнології є використання мікроорганізмів як один із засобів захисту рослин
від шкідників. Розвиток цього напрямку зумовлюється багатьма вадами пестицидів
та інших засобів захисту рослин.
У ситуації, що склалась у сільському господарстві, одним
з виходів є заміна пестицидів на мікроорганізми (бактерії, актиноміцети,
гриби), живі організми (хижаки й паразити шкідників і збудників хвороб) або
продукти їхньої життєдіяльності.
Для цієї заміни зроблено чимало. Вже зараз отримані
препарати мікроорганізмів, відібрані комахи-хижаки, кліщі та нематоди,
паразитичні організми різних рівнів організації. Опрацьовані методи вирощування
таких тварин і мікроорганізмів і їх застосування в полі й закритому ґрунті.
Препарати для боротьби з фітофагами надходять у продаж з інструкцією щодо
використання.
Набагато важчими є справи з біозахистом рослин від
хвороб. Незважаючи на численні розробки біопрепаратів для захисту рослин від
хвороб, поки що тільки деякі з них рекомендовані для використання. Це, перш за
все, антибіотики, які мають деякі переваги порівняно з фунгіцидами: вони, в
основному, добре розчиняються у воді, досить стійкі до навколишнього
середовища, досить легко проникають у тканини рослини. Ці ознаки дозволяють
використовувати їх для пригнічення збудників хвороби. Майже всі антибіотики
спроможні пригнічувати широке коло патогенів: гриби, бактерії та мікоплазми.
Ведуться пошуки й антивірусних антибіотиків. У деяких країнах дозволено
використовувати антибіотики медичного призначення або синтезовані для захисту
рослин у чистому вигляді або в суміші з фунгицидами.
Біотехнології використовуються ще в деяких галузях
людського буття. Так, наприклад, у кондитерській промисловості широко
застосовують лимонну кислоту, яку одержують у результаті життєдіяльності
спеціально виведених мікроорганізмів. Зараз у світі виробляється близько 400
тис. тонн цього продукту. Такої кількості лимонної кислоти не забезпечили б
жодні цитрусові плантації.
Усе ширше стає асортимент ферментів — протеази, нуклеази,
амілази, глюкоамілази, каталази, які продукують мікроорганізми; деякі з них,
наприклад нуклеази, використовують у генній інженерії. Крім того,
мікроорганізми використовують для отримання вакцин. Перспективним є
використання мікроорганізмів у гідрометалургії для видужування металів із
бідних руд з метою підвищення їхнього виробництва.
Дайте відповідь на запитання:
1. Перший рядок має містити слово, яке позначає тему (зазвичай це іменник).
2. Другий рядок – це опис теми, який складається з двох слів (два прикметника).
3. Третій рядок називає дію, пов’язану з темою, і складається з трьох слів (зазвичай це дієслова).
4. Четвертий рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.
5. Останній рядок складається з одного слова – синоніма до першого слова, в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.
Домашнє завдання: опрацювати матеріал розміщений на блозі та виконати завдання, занотувати ключові поняття та вивчити їх; опрацювати пр. 60 ст. 323 підр.; знайти відповідь з допомогою інтернет ресурсів на запитання 14 ст.326 підруч. | |
Виконані завдання надсилайте на Viber! |
Немає коментарів:
Дописати коментар