перекладач

середа, 17 травня 2023 р.

Вітаю 6,8 та 9 клас!

Сьогодні 18 травня 2023 р.

6 Клас
Тема. Будова та життєдіяльність організмів. 

Протягом року ви подорожували цікавим та загадковим світом живої природи. Ви вже знаєте, що живу природу досліджує біологія. На сьогодні це цілий комплекс наук, які населяють нашу планету. У шостому класі ви дізналися про науки, які вивчають рослини, гриби, рослини і тварини. Ви дізналися, що нашу планету населяє приголомшлива різноманітність живих істот – майже 2 млн видів бактерій, грибів, рослин, тварин. На перший погляд може здатися, що вони існували завжди. Але це не так. Життя на нашій планеті виникло приблизно 3,5 млрд років тому і за цей тривалий час постійно розвивалась.

Пригадаємо про що ми дізнальсь в цьому році!

Перегляньте відео:
Виконайте завдання.
Завдання1
Біологічна розминка

1. Де мешкає хламідомонада? Які особливості її будови?

2. Які риси притаманні діатомовим водоростям?

3. Яка роль водоростей у природі?

4. Яке значення водоростей у житті людини?

5. Які рослини називають вищими споровими рослинами?

Завдання2

Зобразити будову бактеріальної клітини і підписати основні її частини.

Завдання3

Скласти схему-аплікацію «Будова рослинної клітини» і розкрити особливості її будови.

Завдання4

Зобразити клітинну будову грибів та з’ясувати характерні особливості будови грибної клітини.

Завдання5

Тест

1. Бактерії — це

A) фототрофи;

Б) сапротрофи;

B) автотрофи;

Г) гетеротрофи;

Д) симбіотрофи;

Е) паразити.

2. Яким з наведених способів ділення розмножуються бактерії:

A) мітоз;

Б) поздовжнє ділення;

B) амітоз.

3. Клітини прокаріотів відрізняються від клітин еукаріотів відсутністю:

A) клітинної стінки;

Б) ядра;

B) цитоплазми;

Г) мітохондрій.

4. Серед бактерій трапляються форми:

A) одноклітинні й багатоклітинні;

Б) одноклітинні та колоніальні;

B) колоніальні та багатоклітинні;

Г) тільки одноклітинні.

5. Спори бактерій виконують функцію:

A) розмноження;

Б) поширення;

B) переживання несприятливих умов;

Г) живлення.

Завдання6
Скласти і заповнити таблицю «Узагальнення знань про гриби».
Завдання7
Виконати вправу за посиланням: https://learningapps.org/17083691

Домашнє завдання: виконати завдання на блозі та надіслати на перевірку.

Виконані завдання надсилайте на Viber!


8 Клас

Тема: Вагітність. Ембріональний період розвитку людини. плацента, її функції.

Хід роботи

Пригадаємо!

1.     Яка будова чоловічих статевих клітин?
2.     Яка будова жіночих статевих клітин?
3.     Що таке менструальний цикл?
4.     Що таке оволяція?
Вивчення нового матеріалу
Онтогенез – це індивідуальний розвиток організму з моменту його зародження до природної смерті.
Періоди:
-         Ембріональний (зародковий);
-         Постембріональний (післязародковий)
Вагітність – фізіологічний стан організму жінки, пов'язаний із заплідненням яйцеклітини і розвитком зародка і плоду.
    Ембріональний розвиток людини починається з утворення зиготи й закінчується народженням дитини. Він триває 40 тижнів, і за цей час з однієї клітини виростає організм, який складається з мільярдів спеціалізованих клітин. Вони утворюють тканини й органи. І порядок їх формування, і швидкість росту визначає програма, закодована в хромосомному наборі зиготи.
Формування зародка із зиготи починається ще в матковій трубі. У ній відбувається поділ зиготи, діляться й клітини, які утворилися внаслідок цього. Так формується багатоклітинний зародок, що складається з диплоїдних клітин. Через деякий час клітини ембріона спеціалізуються: одні з них утворюють його оболонки, які беруть участь у забезпеченні умов існування зародка, інші формують тканини й органи нового організму.
Протягом 6-9 днів зародок рухається до матки. У цей час він росте і розвивається, використовуючи запас поживних речовин яйцеклітини. У матці відбувається імплантація - проникнення ембріона у внутрішній шар її тканин, до якого зародок прикріплюється виростами своєї зовнішньої оболонки. Прикріпившись, ембріон починає отримувати поживні речовини з організму матері.
Закладання систем органів ембріона відбувається швидко: на четвертому тижні розвитку в ембріона, довжина якого становить близько 2 мм, вже є серце, кровоносні судини, зачатки органів чуття, нервової системи тощо. Функціонують й оболонки зародка. Клітини внутрішньої оболонки продукують навколоплідну рідину. Вона створює середовище, у якому ембріон може рухатися, оберігає його від трясіння, стискання. Оболонки ембріона і навколоплідна рідина утворюють навколоплідний міхур. Зародок росте, збільшується й навколоплідний міхур, що поступово заповнює матку. Росте й розтягується і сама матка.
Розглянути таблицю
Етапи формування та розвитку ембріона людини
Час після запліднення
Розмір ембріона
Особливості розвитку ембріона
1 тиждень
0,2 мм
Понад 100 клітин, що формують стінки порожнистої кулі
2 тижні
0,5 мм
Клітини спеціалізуються, формуются 3 шари зародкових клітин
3 тижні
1,8-2 мм
Закладаються хребет, нервова трубка
4 тижні
5-6 мм
Формуються кровоносні судини, серце у вигляді трубки, кров, пуповина
5 тижнів
8-9 мм
Закладається головний мозок, зачатки кінцівок. Серце починає скорочуватись
6 тижнів
12-13 мм
Формуються очі й вуха
7 тижнів
16-17 мм
Розвиваються всі внутрішні органи й частини тіла
12 тижнів
50-60 мм
Закінчується формування органів і частин тіла
20 тижнів
150-160 мм
Ростуть нігті й волосся, плід починає ворушитися
24 тижні
170-180 мм
Розплющуються очі
28 тижнів
190-230 мм
Плід активно рухається, реагує на гучні звуки
30 тижнів
238-242 мм
Плід перевертається, укладається голівкою вниз
40 тижнів
490-530 мм
Закінчується ембріональний розвиток





Плацента. Функції плаценти  
    До кінця другого місяця ворсинки епітелію зберігаються тільки на тій стороні оболонки, яка контактує з маткою. Вони розростаються, розгалужуються, занурюючись у слизову оболонку матки і разом із судинами алантоїса утворюють поза зародковий орган – плаценту (дитяче місце), що зв’язує зародок з організмом матері (мал.220 ст.275). Плацента має форму диска діаметром близько 20 см і товщиною 5 см. Зв'язок плаценти з організмом здійснюється пупковим канатиком, в якому проходять пупкові артерії і вени. Кров матері й плоду тече по різних судинах і не змішується. Плацента виконує такі функції:
•   дихання;
•   живлення;
•   виділення;
•   захист (антитіла, плацентарний бар’єр);
•   вироблення гормону, який зберігає плід в матці).

А тепер закріпимо вивчене:
Експрес – тест:
1.  Як називають ненароджену дитину у перші вісім тижнів життя:
      а) зародок;                 б) плід.
2.  Процес імплантації зародка в ендометрій відбувається на:
      а) 5 – 6 добу;              б) 7 – 8 добу.
3.  Плаценту ще називають:
      а) хоріон;                    б) дитяче місце.
4.  До зародкових листків належить:
      а) ентодерма;               б) епітелій.
5.  До зародкових оболонок належить:
      а) плацента;                б) амніон.
6.  Плід стає життєздатним на:
      а) сьомому місяці;       б) п’ятому місяці.
7.  Плід з’єднується з плацентою за допомогою:
      а) пуповини;                б) артерії.
8.  Функція навколоплідних вод:
      а) плацентарний бар’єр;   
      б) механічний захист плода.

Життя до народження – це диво, його необхідно берегти.

Домашнє завдання: опрацювати параграф 56,57 підручника, вивчитинові терміни та поняття; скласти пам’ятку «Майбутній мамі».
Виконані завдання надсилайте на Viber!


9 Клас

Тема. Основи генетичної та клітинної інженерії.

Повторимо вивчене!

1.          «Закінчи речення»

1.          Біотехнологія — це …

2.          Сам термін «біотехнологія» з’явився в … 

3.          В перекладі  грецької термін «біотехнологія» означає: біос – … ; технос – … ; логос – … .

4.          Біотехнологію умовно поділяють на два підрозділи: … .

5.          До традиційної біотехнології входить: … 

6.           До нової біотехнології входять: … .


2. Дайте відповідь на запитання:

1.  Які біотехнологічні принципи людина розробила вже давно?

2.   Які  глобальні проблеми людства вирішує біотехнологія?

3.   На чому заснована традиційна біотехнологія?

4.  Що є одним з найбільш перспективних напрямків традиційної біотехнології?

5.   Які біопрепарати для захисту рослин від хвороб рекомендовані для використання?

6.   У яких галузях людського буття використовують біотехнології?


Вивчення нового матеріалу.


Генна інженерія

Споконвіку людина бажала змінити ознаки рослин, тварин у бажаний їй бік. Це почалося ще з тих часів, коли людина гадки не мала про гени, генетику. Інтуїтивно шляхом гібридизації і добору було створено сучасні породи тварин і сорти рослин. Їх геноми вже не схожі на геноми диких предків, від яких вони взяли початок. Та й більшість цих предків вимерла ( тарпани – предки коней,тур – предки наших корів і биків)

Якщо раніше доводилося багато років чекати, коли  з’явиться бажаний фенотип, то зараз вдається самим їх створювати. Це вдається завдяки генно- і клітинно-інженерним технологіям.

Одним з розділів молекулярної генетики та молекулярної біології, який знайшов найбільше практичне застосування, є генетична (генна) інженерія.

Генна інженерія – це сума методів, що дозволяють переносити гени з одного організму в інший, або – це технологія спрямованого конструювання нових біологічних об'єктів.

Виникши на початку 70-х років, вона домоглася сьогодні великих успіхів. Методи генної інженерії перетворять клітини бактерій, дріжджів і ссавців у «фабрики» для масштабного виробництва будь-якого білка.

Це дає можливість детально аналізувати структуру і функції білків і використовувати їх в якості лікарських засобів.

В даний час кишкова паличка стала постачальником таких важливих гормонів як інсулін і соматотропін.

Раніше інсулін отримували з клітин підшлункової залози тварин, тому вартість його була дуже висока. Для отримання 100г кристалічного інсуліну потрібно 800-1000кг підшлункової залози.  Це робило інсулін дорогим і важкодоступним для широкого кола діабетиків.

Інсулін складається з двох поліпептидних ланцюгів А і В довжиною 20 і 30 амінокислот. При з'єднанні їх дисульфідними зв'язками утворюється нативний дволанцюжкової інсулін.

Було показано, що він не містить білків, ендотоксинів та інших домішок, не дає побічних ефектів, як інсулін тварин, а з біологічної активності від нього не відрізняється.

Соматотропін - гормон росту людини, секретується гіпофізом. Недолік цього гормону призводить до гіпофізарної карликовості. Якщо вводити соматотропін в дозах 10 мг на 1 кг ваги три рази на тиждень, то за рік дитина, яка страждає від його нестачі, може зрости на 6 см .

Раніше його отримували з трупного матеріалу, з одного трупа: 4 - 6 мг соматотропіну в перерахунку на кінцевий фармацевтичний препарат. Таким чином, доступні кількості гормону були обмежені, крім того, гормон, що отримується цим способом, був неоднорідний і міг містити повільно розвиваються віруси.

Компанія "Genentec" в 1980 році розробила технологію виробництва соматотропіну за допомогою бактерій, який був позбавлений перерахованих недоліків. У 1982 році гормон росту людини був отриманий в культурі E. coli і тварин клітин в інституті Пастера у Франції, а з 1984 року розпочато промислове виробництво інсуліну і в СРСР.

Суть генної інженерії полягає в штучному створенні (хімічний синтез, перекомбінації відомих структур) генів з конкретними необхідними для людини властивостями й уведенні його у відповідну клітину (на сьогодні це частіше за все бактеріальні клітини, наприклад кишкова паличка) — створення «штучної» бактерії — лабораторії з виготовлення необхідного для людини продукту.

Клітинна інженерія

Клітинна (тканинна) інженерія - галузь біотехнології, в якій застосовують методи виділення клітин з організму і перенесення їх на поживні середовища, де вони продовжують жити і розмножуватися. В результаті створюються рекомбінатні клітини.

Якщо генна інженерія конструює нові рекомбінатні ДНК, то клітинна – створює рекомбінатні клітини.

Завдяки вирощуванню нестатевих клітин певних видів організмів на поживному середовищі створюють культуру клітин (тканин) для отримання цінних речовин. Клітини переносять на поживні середовища, де вони ростуть, розмножуються і синтезують вітаміни, гормони, цілющі препарати (наприклад, женьшеню).

Крім того, клітинна інженерія здійснює гібридизацію соматичних клітин організмів різних видів, родів, родин тощо. Тобто здійснює схрещування організмів, яке неможливо зробити іншим способом (людини і миші, людини і моркви, курки й дріжджів тощо). Гібридизація нестатевих клітин дає змогу створювати препарати, які підвищують стійкість організмів проти різних інфекцій, а також лікують ракові захворювання.

Клон – сукупність клітин або особин, які виникли від спільного предка нестатевим способом. Отже, клон складається з однорідних у генетичному відношенні клітин або організмів.

При клонуванні з незаплідненої яйцеклітини видаляють ядро і пересаджують у неї ядро нестатевої клітини іншої особини. Таку штучну зиготу пересаджують у матку самки, де зародок і розвивається. Ця методика дає можливість одержувати від цінних за своїми якостями плідників необмежену кількість нащадків, які є їхньою точною генетичною копією. Методом клонування вирощують різні організми 

Химерні організми – організм, що складається з генетично різнорідних клітин. Це штучно створені істоти, які мають клітини, що належать різним біологічним видам.

Клітинна інженерія — це самостійна галузь біологічних та медичних наук, в завдання якої входить створення нових, не існуючих раніше в природі клітин із заданими властивостями.

Також пропоную переглянути відео:


Домашнє завдання: опрацювати пр. 61( або матеріал на блозі) ст. 328, вивчити нові терміни та поняття; виконати тести ст. 331-332, підготувати повідомлення на тему «Історія виникнення генетично модифікованих організмів».

Виконані завдання надсилайте на Viber!

Немає коментарів:

Дописати коментар