перекладач

понеділок, 8 травня 2023 р.

Вітаю 8 та 11 клас!

Сьогодні 9 травня 2023 р.

 Біологія 8 клас

Тема : Взаємодія регуляторних систем.

Хід роботи

Пригадаємо!
Які чинники впливають на біологічний вік людини?
 В яких галузях діяльності особливо треба враховувати біологічний вік людини?
Які системи органів людини можуть бути індикаторами в періодизації дорослого віку? 
У чому полягає позитивне значення спілкування дитини з дорослими, насамперед з батьками?

Тестові завдання на встановлення однієї правильної відповіді.
1. Укажіть орган, який не належить до видільної системи:
А  стравохід                
Б  нирка                       
В  сечовий міхур
Г  сечовидільний канал
2. Укажіть орган, який не належить до кровоносної системи:
А  артерія                     
Б  вени                         
В  серце
Г  трахея
3. Укажіть орган, який не належить до дихальної системи:
А  легені                       
Б  носова порожнина 
В  бронхи
Г  капіляри
4. Укажіть орган, який не належить до травної системи:
А  печінка                    
Б  гортань                   
В  шлунок
Г  підшлункова залоза
5. Укажіть орган, який не належить до нервової системи:
А  головний мозок      
Б  спинний мозок       
В  жовтий кістковий мозок
Г  нерви
6. Основним структурним і функціональним елементом нервової системи є:
А  мозок                       
Б  нейрон                      
В  нерви
Г  нейроглія

Не можна не дивуватися тому, в яких різних умовах довкілля може жити людина: при температурі повітря від +50 до -70 °С (120° різниці!), витримувати тривале голодування або брати участь у конкурсі ненажер, жити в горах чи нижче від рівня моря. За допомогою певних засобів захисту людина може перебувати в космосі, під водою. Все це було б неможливим, якби в організмі не існували механізми, що забезпечують сталість його внутрішнього середовища.
Сталість внутрішнього середовища організму на будь-якому рівні називається гомеостазом. Системні механізми гомеостазу забезпечуються взаємодією найважливіших регуляторних систем: нервової, гуморальної та імунної. Принципи злагодженої роботи цих систем ми розглянемо сьогодні на уроці.
Засвоєння нового матеріалу.
•    Як ви вважаєте, чому фізіологічні процеси в організмі протікають узгоджено? Які механізми регуляції фізіологічних функцій ви знаєте?
 Фізіологічні процеси в організмі людини протікають узгоджено внаслідок існування певних механізмів їхньої регуляції.
Регуляція різних процесів в організмі здійснюється за допомогою нервового та гуморального механізмів.
Гуморальна регуляція (від латин. волога) здійснюється за допомогою гуморальних чинників (гормонів), які розносяться кров’ю та лімфою по всьому організмові.
Нервова регуляція здійснюється за допомогою нервової системи.
Нервовий і гуморальний способи регуляції функцій тісно пов’язані між собою. На діяльність нервової системи постійно впливають принесені кров’ю хімічні речовини, а утворення більшості хімічних речовин і виділення їх у кров перебуває під постійним контролем нервової системи.
Регуляція фізіологічних функцій в організмі не може здійснюватися за допомогою лише нервової або тільки гуморальної регуляції, це єдиний комплекс нейрогуморальної регуляції функцій.
Останнім часом висловлюють припущення, що існують не дві системи регуляції (нервова та гуморальна), а три (нервова, гуморальна й імунна).
Завдання.
Знайти в тексті підручника відповіді на запитання й на основі вивченого скласти опорний конспект про таке.
1. Нервова регуляторна система.
Що таке нервова регуляція?
•    За допомогою чого вона здійснюється?
•    Які принципи нервової регуляції ви знаєте?
•    Яке значення для організму має дана регуляторна система?
•    Чи існує взаємозв’язок даної системи з іншими регуляторними системами?
2. Гуморальна регуляторна система.
Що таке гуморальна регуляція?
•    За допомогою чого вона здійснюється?
•    Які принципи гуморальної регуляції ви знаєте?
•    Яке значення для організму має дана регуляторна система?
•    Чи існує взаємозв’язок даної системи з іншими регуляторними системами?
3. Імунна регуляторна система.
•    Що таке імунна регуляція?
•    За допомогою чого вона здійснюється?
•    Які принципи імунної регуляції ви знаєте?
•    Яке значення для організму має дана регуляторна система?
•    Чи існує взаємозв’язок даної системи з іншими регуляторними системами?
Додатковий матеріал для виконання завдання.

Нервова регуляція
Здійснюється нервовою системою, яка має надзвичайно важливе значення для багатоклітинних організмів:
•    Через нервову систему замикаються всі рефлекси
•    Регулює роботу органів і систем органів
•    Узгоджує між собою діяльність різних органів і систем органів
•    Забезпечує зв’язок організму із зовнішнім середовищем і здійснює пристосування організму до змінених умов середовища
Здійснює свій вплив швидко, за частки секунди
Короткочасний вплив (доки діє подразник)
Здійснює вплив на окремі органи або групи м’язів
Фізична природа. Нервовий імпульс електричний сигнал

Гуморальна регуляція
Давня форма взаємодії клітин і органів.Це координація фізіологічних і біохімічних процесів, здійснювана через рідкі середовища організму (кров, лімфу, тканинну рідину) за допомогою біологічно активних речовин, гормонів, що їх виділяють клітини, органи й тканини в процесі їхньої життєдіяльності
Значно повільніший вплив — доки речовини накопичаться в крові
Тривалий вплив — протягом хвилин і навіть годин (доки речовини не зруйнуються)
Викликають реакції, які можуть охоплювати весь організм
Хімічна природа. Дія хімічних речовин (у першу чергу гормонів)

 Імунна регуляція
Здійснюється імунною системою: червоний кістковий мозок, тимус, селезінка, лімфатичні вузли, а також скупчення лімфоїдної тканини по ходу травних і дихальних шляхів. Ця система розпізнає, переробляє й усуває сторонні частини (антигени). Центральне місце серед клітин імунної системи посідають лімфоцити
Різні форми імунної відповіді
Утворення циркулюючих із кров’ю специфічних антитіл («гуморальний імунітет»)
Поява підвищеної кількості Т-лімфоцитів («клітинний імунітет»)
Поява Т- і В-лімфоцитів, які живуть тривалий час і мають «імунну пам’ять»
Виникнення алергії

Завдання!
•     Скласти порівняльну характеристику нервової та гуморальної регуляції.

Закріпимо!

Поміркуйте!
  — Чому для правильного уявлення про організм як цілісну систему необхідні знання про процеси, які відбуваються в клітинах і тканинах?
  • Прочитайте  вислів Дугласа Меллоха  та поясніть його виходячи з теми сьогоднішнього уроку:  «Всі ми не можемо бути капітанами, Хтось повинен бути і матросом. Для всіх знайдеться робота на кораблі життя»
Домашнє завдання: повторити тему:" Ендокринна система"; складіть 10 тестових запитань по даній темі.
Спілкуємося з допомогою Viber!
Всім успіху!


11 клас


Тема1. Поняття про біологічну небезпеку, біологічний тероризм та біологічний захист. Біологічна безпека та основні напрямки її реалізації.
Тема2. Проект (один на вибір; створення бук-трейлеру, презентації, буклету, скрайбу, постеру тощо) Клонування організмів. Нанотехнології в біології. Трансгенні організми: за і проти.

Поміркуйте!

1.  Які небезпечні тварини і рослини трапляються у вашому регіоні?

2.  Чому вони є небезпечними для людини?

3.  Які захворювання людина може отримувати від тварин?

4.  Як збудники цих захворювань потрапляють в організм людини?

5.  Які багатоклітинні тварини можуть бути збудниками захворювань людини?

Символ біологічної небезпеки був розроблений у 1966 р. компанією Dow Chemical для власних потреб. Нині символ використовується в місцях виробництва, зберігання або застосування шкідливих для здоров'я людини біологічних речовин, ним маркують біологічну зброю.

Який із цих знаків є символом біологічної небезпеки?


Вивчення нового матеріалу.

Опрацюйте мульмедійну презентацію за посиланням: https://docs.google.com/presentation/d/1iwxVlW6MI7WPRIediNQDPMGi3CtrCXuw/edit?usp=sharing&ouid=100301507652054648741&rtpof=true&sd=true

Також пропоную переглянути відео: 


Виконайте завдання.

Дайте відповіді на такі питання:

1. Що означає цей знак?



а) Біологічна безпека.

б) Біологічна небезпека.

в) Біологічний тероризм.

г) Біологічний захист.

2. Визначте вірні твердження:

а) Біологічна небезпека - негативна дія біологічних об'єктів, яка створює небезпеку в медико-соціальній, технологічній, сільськогосподарській або комунальній сферах .

б) Екологічна небезпека - негативна дія біологічних об'єктів, яка створює небезпеку в медико-соціальній, технологічній, сільськогосподарській або комунальній сферах.

в) Біологічна небезпека - потенційна небезпека для здоров'я людини, тварин або рослин унаслідок прямого впливу «інфекційного агенту» або непрямого впливу через руйнацію навколишнього середовища.

г) Екологічна небезпека - потенційна небезпека для здоров'я людини, тварин або рослин унаслідок прямого впливу «інфекційного агенту» або непрямого впливу через руйнацію навколишнього середовища.

3. Джерелом біологічної небезпеки можуть бути:

а) віруси і бактерії;

б) паразитичні гриби та одноклітинні еукаріоти;

в) представники будь-якої групи живих організмів .

г) бактерії, паразитичні гриби.

4. Клостридії, які виробляють ботулотоксин:

а) патогенні;

б) не патогенні;

в) паразити;

г) не паразити.

5. Визначити вірні твердження:

а) Біологічна небезпека може виникати і як побічний ефект життєдіяльності мікроорганізмів, із якими людина навіть не конкурує.

б) «Цвітіння» води в результаті масового розмноження мікроскопічних водоростей не впливає на здоров'я людей, які перебувають у такий момент біля водойми.

в) При цвітінні води виділяються не лише токсичні речовини, які виділяють водорості, але й продукти розпаду тіл організмів, що загинули внаслідок «цвітіння» води.

6. Джерела біологічної небезпеки

а) організми, які не можуть нанести фізичні пошкодження;

б) збудники захворювань;

в) переносники захворювань;

г) організми, побічні продукти діяльності яких не можуть бути небезпечними.

7. Організми, які можуть нанести фізичні пошкодження:

а) віруси, бактерії, еукаріоти ;

б) хижі тварини, травоїдні тварини великих розмірів, тварини з механічними засобами захисту тощо;

в) комарі, кліщі, москіти, молюски, собаки, коти, кажани тощо;

г) отруйні членистоногі та інші представники безхребетних, отруйні хребетні, отруйні рослини, отруйні гриби, деякі мікроорганізми тощо.

8. Збудники захворювань:

а) комарі, кліщі, москіти, молюски, собаки, коти, кажани тощо

б) віруси, бактерії, еукаріоти;

в) хижі тварини, травоїдні тварини великих розмірів, тварини з механічними засобами захисту тощо;

г) продуценти алергенів, організми, які є причиною «цвітіння» води тощо.

9. Переносники захворювань:

а) хижі тварини, травоїдні тварини великих розмірів, тварини з механічними засобами захисту тощо

б) віруси, бактерії, еукаріоти;

в) комарі, кліщі, москіти, молюски, собаки, коти, кажани тощо;

г) отруйні членистоногі та інші представники безхребетних, отруйні хребетні, отруйні рослини, отруйні гриби, деякі мікроорганізми тощо.

10. Виробники токсинів:

а) продуценти алергенів, організми, які є причиною «цвітіння» води тощо;

б) отруйні членистоногі та інші представники безхребетних, отруйні хребетні, отруйні рослини, отруйні гриби , деякі мікроорганізми тощо;

в) хижі тварини, травоїдні тварини великих розмірів, тварини з механічними засобами захисту тощо;

г) віруси, бактерії, еукаріоти.

11. Організми, побічні продукти діяльності яких можуть бути небезпечними:

а) хижі тварини, травоїдні тварини великих розмірів, тварини з механічними засобами захисту тощо;

б) віруси, бактерії, еукаріоти;

в) продуценти алергенів, організми, які є причиною «цвітіння» води тощо.

г) отруйні членистоногі та інші представники безхребетних, отруйні хребетні, отруйні рослини, отруйні гриби, деякі мікроорганізми тощо.

12. Визначте вірні твердження:

а) Біологічний тероризм є різновидом тероризму, за якого проти населення застосовується біологічна зброя.

б) Як біологічну зброю використовують природних збудників небезпечних інфекцій або токсини.

в) Біотероризм може здійснювати напад або безпосередньо на населення (використовуючи збудників таких захворювань, як сибірська виразка, чума, віспа тощо), або на економіку певного регіону.

г) При використанні організмів, які уражають сільськогосподарських тварин або культурні рослини результат наступає швидко , але є більш безпечним для самих терористів.

13. Протягом останніх років було здійснено кілька терористичних атак із використанням біологічної зброї::

а) 1970 рік - США, Чикаго. Спроба зараження міської системи водозабезпечення збудниками черевного тифу. Терористи арештовані до початку теракту, постраждалих немає.

б) 1984 рік - США, Орегон. Зараження сальмонелами приміщень барів, ресторанів і магазинів. Захворіла 751 людина. Загиблих не було.

в) 1990 рік - Японія, Токіо. Спроба зараження місць скупчення людей збудниками сибірської виразки. Постраждалих немає.

г) 2001 рік - США. Розсилання листів зі збудниками сибірської виразки. Загинуло 5 осіб.

14. Біологічний захист - це система комплексних заходів, спрямована на своєчасне виявлення біологічної небезпеки та забезпечення захисту від неї населення на відповідних територіях

а)



б)



в)



г)



д)



15. Біологічний захист передбачає здійснення адміністративно-господарських, режимно-обмежувальних і спеціальних протиепідемічних і медичних заходів.

а) Обов'язковим компонентом біологічного захисту населення є систематична та вчасна вакцинація населення

б) Не залежно від виду біологічної небезпеки, дії для зменшення її впливу на людей будуть різні.

в) Оповіщення через засоби масової інформації не сприяє правильним діям населення в умовах небезпеки.

г) Вчасне проведення щеплень є дуже важливим для збереження життя і здоров'я населення.

16. Визначити вірні твердження:

а) Біологічною безпекою називають такий стан середовища життєдіяльності людини, за якого відсутній будь-який шкідливий вплив факторів цього середовища на саму людину та її майбутніх нащадків.

б) Біологічною безпекою називають такий стан середовища життєдіяльності людини, за якого відсутній будь-який шкідливий вплив факторів цього середовища на тварин.

в) У біологічно безпечному середовищі все ж існує негативний вплив на біологічні об'єкти природного (організми природних екосистем) і штучного (домашні тварини, культурні рослини) середовища.

г) У біологічно безпечному середовищі також відсутній негативний вплив на біологічні об'єкти природного (організми природних екосистем) і штучного (домашні тварини, культурні рослини) середовища.

17. Джерело біологічної небезпеки (за мал)



а) Організми, які можуть нанести фізичні пошкодження;

б) Збудники захворювань;

в) Переносники захворювань;

г) Виробники токсинів.

18. Джерело біологічної небезпеки (за мал)



а) Організми, які можуть нанести фізичні пошкодження

б) Організми, побічні продукти діяльності яких можуть бути небезпечними.

в) Переносники захворювань.

г) Збудники захворювань.

19. Джерело біологічної небезпеки(за мал)



а) Організми, побічні продукти діяльності яких можуть бути небезпечними.

б) Організми, які можуть нанести фізичні пошкодження.

в) Виробники токсинів

г) Переносники захворювань.

20. Джерело біологічної небезпеки(за мал)



а) Організми, побічні продукти діяльності яких можуть бути небезпечними

б) Організми, які можуть нанести фізичні пошкодження.

в) Збудники захворювань.

г) Переносники захворювань.

Домашнє завдання: опрацювати матеріал та завдання розміщений на блозі, пр. 46ст. 302 підруч.; створити проект (на вибір теми): 
1."Клонування організмів."
 2."Нанотехнології в біології."
3." Трансгенні організми: за і проти."
Спілкуємося з допомогою Viber!

Немає коментарів:

Дописати коментар