перекладач

четвер, 4 травня 2023 р.

Вітаю 6 та 9 Клас!

Сьогодні 5 травня 2023 р.

6 Клас 

Тема. Міні-проект "Значення грибів у природі та житті людини."

Хід роботи
Ось і закінчується наше знайомство з грибами - цими дивними творіннями природи. Ми знаємо про них майже все - їх будову, розповсюдження, способи живлен­ня, взаємовідносини з іншими організмами і вплив на них, зна­ємо їх різноманітність, хто з них корисний, хто небезпечний, знаємо, як їх розпізнавати в природі, як поводитися з ними, щоб не завдавати шкоди їм і собі. Залишилося ще раз поговори­ти про гриби, щоб визначити їх роль у природі і житті людини.
Трішки пригадаємо вивчене:
1. На які групи поділяють гриби за способом живлення?
2. Які гриби виконують сані­тарну функцію на планеті?
3. Які гриби і як впливають на родючість ґрунту?
4. Яку роль виконують гриби в колообі­гу речовин?
5. Яке значення має взаємовигідне співіснування грибів з іншими організма-ми? Наведіть приклади.
6. Де поширені лишайники?
7. На яких поверхнях вони оселяються?
8. Як впливають лишайни­ки на скельні породи?
9. Яке значення лишайників у житті тварин? Наведіть приклади.
10.Яке значення мають лишайни­ки для вищих рослин?
«Значення грибів у житті людини»:

А тепер скажіть:
1. Які гриби людина використовує в їжу?
2. У чому полягає їх харчова цінність?
3. Які їстівні гриби людина вирощує у промислових масштабах?
4. Які види грибів і з якою метою використовують у харчовій промисловості?
5. Яке застосуван­ня мають цвілеві гриби?
6. Яка роль грибів у створенні медичних препаратів?
7. Який внесок у лікування інфікованих ран зробив О. Флемінг?
8. Яка лікувальна дія антибіотиків на організм людини?
9. Що собою становить гриб чага?
10. Яка його лікувальна дія на організм людини?
11. Чим небезпечні для здоров’я людини отруйні гриби? Цвілеві гриби?
12. Чому людина може отруїти­ся їстівними грибами?
13. Чим небезпечні для людини цвілеві гриби?
14. Які гриби-паразити і якої шкоди завдають культур­ним рослинам і будівлям з дерева? Наведіть приклади.
15. Які є засоби запобігання захворюванням організмів отруйними грибами, грибами-паразитами та цвілевими грибами?
Поміркуйте!
-         Чому люди­ні необхідні знання про будову, життєдіяльність, взаємозв’яз­ки грибів з іншими організмами?
-         Чому люди­ні необхідні знання про позитивний і негативний вплив грибів на природу та організми?
А тепер, на основі отриманих знань та вивчення додаткової інформації про гриби, створіть проект про значення та шкоду грибів в житті людини та в природі.

  Як створити міні-проект

(рекомендації )
Виконання проекту передбачає декілька послідовних дій:
   1. Визначення мети проекту;
   2. Висування ідей проекту і вибір з-поміж них кращої.
   3. Планування проектної діяльності;
·         з’ясуйте, де знайти потрібні матеріали;
·         вирішіть,які матеріали будуть використані;
·         з’ясуйте, про які цікаві факти варто повідомити;
· визначте, як можна зробити повідомлення цікавішим (фотографії, малюнки, плакати, слайди тощо ).
·         придумайте, як оформити проект
   4.Безпосередня реалізація проекту;
   5. Презентація проекту;
 6. Оцінювання проекту і власної діяльності у ньому (самооцінювання).

 Критерії оцінювання проекту

1.  Розкриття теми (6 балів)
2.  Оригінальність вирішення проблеми (1 бал)
3.  Оформлення проекту (обсяг, лаконічність, наявність графічного матеріалу) (3 бали)
4.  Захист проекту (виразність, чіткість висловлювань, уміння робити висновки) (2 бали).

Домашнє завдання: створити мін-проект  "Значення грибів у природі та житті людини."та надіслати для перевірки.

Виконані завдання надсилайте на Viber!


9 Клас

Тема. Поняття про селекцію.

Достатньо звернутися й до міфології різних народів, щоб зрозуміти наскільки неординарною була думка жителів давніх людських цивілізацій щодо існування гібридів. Особливо це стосується істот, наділених одночасно рисами людини і тварини, або різних тварин. До прикладу:

Кентаври – істоти з людським торсом і тілом коня.

Мінотавр – істота з торсом людини і головою бика.

Пегас – кінь з крилами орла.

Гріфон – істоти з ознаками хижого птаха і ссавця.

Гарпії – істоти з ознаками жіночого тіла, крил і кінцівок хижого птаха.

Русалки - істоти з ознаками жіночого тіла та рибячим хвостом і т.д.

У творчості сучасних письменників також можна зустріти назви різноманітних гібридів: лиснот – гібрид лисиці та єнота, вольф – лисиці і вовка, шрюверін – землерийки і росомахи, вунк – вовка і скунса, волгер – вовка і тигра, феррокс – тхора і лисиці, шнолф – вовка та ірбіса.

Зустрічаються гібриди і в мультсеріалах: Балто – вовкопес, батьками якого були біла вовчиця і лайк; Котопес – істота з ознаками пса і кота; Декстер – гібрид видри і  ласки.

Пояснення вчителя про селекцію та її методи за слайдами презентації

Селекція (від лат. Selectio − вибір, добір) − наука про методи створення та покращення вже існуючих сортів і гібридів рослин, порід тварин і штамів мікроорганізмів з потрібними людині якостями.

        Сорт — група культурних рослин одного виду з характерним набором генів, що відрізняють його від інших таких груп того ж виду.

        Порода тварин — група певного виду тварин, яка має генетично обумовлені стабільні характеристики (властивості та ознаки), що відрізняють її від інших сукупностей особин цього виду тварин, стійко передають їх потомкам

        Штам (нім. Stamm, буквально — стовбур, основа) — конкретна чиста культура певного виду мікроорганізмів, у якої вивчені морфологічні та фізіологічні особливості. 

До основних методів селекції відносять:

·       Добір: масовий та індивідуальний

·       Створення чистих ліній

·       Гібридизацію: споріднену (інбридинг) і неспоріднену або віддалену (аутбридинг)

·       Отримання поліплоїдів

·       Спрямований мутагенез

Ідея отримання міжвидових гібридів не нова. Найдавнішими гібридами, створеними людиною, були мул і лошак. Мула отримували від схрещування осла і кобили, а батьками лошака були ослиця і кінь. Створення гібридів підказала сама природа:

Гібрид

Самець

Самка

Мул

Осел

Кобила

Лошак

Кінь

Ослиця

Лігр

Лев

Тигриця

Тиглон

Тигр

Левиця

Леопон

Леопард

Левиця

Левопард

Лев

Леопард

Також природним шляхом можна отримати й такі гібриди: нар — гібрид одногорбого та двогорбого верблюдів, хонорик — гібрид європейського тхора і європейської норки, зеброїд – зебри і коня, вольфін – малої касатки і дельфіна афаліни, біфало  - домашньої корови і американського бізона, вовкопес – вовка і собаки, койопес – койота і собаки і т.д.

Багато гібридів мають власні назви: Кама – гібрид одногорбого верблюда і лами, Кідас – соболя та лісової куниці, Тумак – зайця-біляка і зайця-русака, Хайнак – яка і корови, Межняк – тетерука і глухаря, Пізлі – білого і бурого ведмедів тощо.


Методи селекції

Тварини

Рослини

Підбір батьківських пар

За екстер’єром  та господарсько цінними ознаками

За місцем їхнього походження

Гібридизація

А) неспоріднена

 

 

 

Схрещування віддалених порід приводить до гетерозису, але одержується безплідне потомство.

 Міжвидове схрещування веде до гетерозису і високої продуктивності.

Б) споріднена

 (інбридинг)

Використовується лише як етап селекції для отримання гомозиготних ліній

Самозапилення у перехреснозапильних рослин  для отримання чистих ліній

Добір

А) масовий

Б)індивідуальний

 

Не використовується

Використовується

 

Використовується

Використовується

Метод визначення плідників за потомством

Використовується

Не використовується

Експериментальне отримання поліплоїдів

Не використовується

Використовується

Щеплення

Не використовується

Використовується

 Також пропоную переглянути відео:




Виконайте вправи за посиланням:

Вправа 1: https://learningapps.org/5395556

Вправа 2: https://learningapps.org/7325740

Вправа 3: https://learningapps.org/3723910

Вправа 4: https://learningapps.org/5395181


Домашнє завдання : опрацювати матеріал та завдання на блозі, занотувати та вивчити ключові поняття; опрацювати пр. 59 ст. 319 , дати відповідь на запитання 11 ст. 322 підручника.

Виконані завдання надсилайте на Viber!


































Немає коментарів:

Дописати коментар