Біологія 6 та 8 клас
Біологія 6 клас
урок№64.Дата: 14.05.2020.
Тема: Групи грибів: лишайники.
Хід роботи
Пригадаємо!
1. Дайте відповідь на питання.

Біологія 6 клас
урок№64.Дата: 14.05.2020.
Тема: Групи грибів: лишайники.
Хід роботи
Пригадаємо!
1. Дайте відповідь на питання.
- Назвіть
екологічні групи грибів.
- За
якою ознакою гриби поділяють на ці групи?
- Наведіть
приклади і розкрийте особливості живлення грибів:
а)сапротрофів;
б)
симбіонтів;
в)
паразитів.
- Яке значення представників цих груп у природі і
житті людини?
- Чим можна пояснити те, що деякі гриби-сапротрофи
здатні переходити до паразитичного способу життя?
2. Вправа «Впіймай слово»
1) Серед грибів є одноклітинні … і організми.
2) За способом живлення гриби є …
3) Гриби, щоживляться мертвими органічними рештками,
називають …
4) Велика група грибів, що оселяються на живих організмах,
- це гриби-…
5) Серед грибів є такі, що вступаютьу взаємовигідне
співжиття з кореневою системоюрізнихрослин,утворюючи …
6) Явищеспівіснування двох організмівназивається …
3. Розв’язання біологічних задач.
1)
Гриби - «дивні діти» нашої планети: і не рослини, і не тварини, хоча мають
деякі риси подібності з ними. Які характерні тільки для них ознаки мають гриби?
1)
Цвілеві
гриби, як і всі живі організми планети, живляться, дихають, ростуть
розмножуються. Чим і як живляться цвілеві гриби? Як їхні тоненькі нитки-гіфи
отримують поживні речовини? До якої групи їх відносять за способом живлення?
Поясніть чому.
А тепер казка «Історія гриба і водорості»:
Якось Гриб побіг до
берега річки, де в товщі води плавала Водорість.
-
Добридень,
як справи? - привітно гукнув Гриб до знайомої Водорості.
-
Нівроку,
- обізвалася вона. - Тільки частенько буваю голодною. Живу я у воді, а чи
багато тут їжі? Її чимало в землі! Тобі, Грибе, пощастило, що ти живеш на
суходолі.
-
Помиляєшся,
дорогенька. У воді багато будь-якої їжі, але ти ще не навчилася її
розпізнавати, - відповів Гриб. - Безталаннішого ж за мене немає на білому
світі. Їжі в землі, дійсно, достатньо, але на моє нещастя Сонце позбавило мене
сили, і їжа не йде мені на користь. І все тому, що я не погодився очищати
повітря.
-
Що
ж нам робити? - спитала Водорість.
-
Що
робити? - загадково усміхнувся Гриб. - А ти подумай.
Водорість
замислилася.
-
Треба
звернутися до Сонця? - сказала вона. - Ти попроси в нього пробачення, і воно
подарує тобі силу, а я спробую випросити для себе коріння.
-
Безнадійна річ! - відповів Гриб. - У мене є
краща ідея!
-
Яка?
- поцікавилась Водорість.
-
Давай
дружити, - швидко відповів Гриб. - Ти розумієшся із Сонцем, а я із землею, і
будемо мінятися, я тобі їжу, а ти мені - силу Сонця. Розумієш?
-
Як
же ми будемо жити разом? - задумливо спитала Водорість. - Ти звик до землі, а я
живу у воді. Якщо підемо до води - ти потонеш, якщо вийдемо на суходіл - я
засохну і помру.
-
Не
занепадай духом, - усміхнувся гриб. - Жити будемо в будь- якому місці, де є
волога.
-
У
такому разі я згодна! - радісно відповіла Водорість.
З того часу гриб і водорість живуть
разом. Вони так здружилися, що не можуть існувати один без одного. Допомагаючи
водорості, гриб витягає з-під землі воду і мінеральні солі. Водорість, у свою
чергу, віддає йому частину сили, яку отримує від Сонця. Гриб і водорість,
уклавши союз, так потоваришували, що їх навіть стали називати на одне ім’я -
Лишайник. Саме із цим незвичайним організмом ми сьогодні і ознайомимося.
Вивчення нового матеріалу.
Загальна характеристика лишайників.
- поширені
скрізь, крім місць із забрудненим повітрям;
-
здатні витримувати тривалі періоди несприятливих умов;
- повільно
ростуть;
-
виділяють лишайникові кислоти;
-
коренів не мають;
-
усі поживні речовини отримують з повітря.
- гіфи гриба – вбирають воду і мінеральні солі, прикріплення до
субстрату;
- водорості чи ціанобактерії – синтез органічних речовин.
Групи
лишайників:
-
накипні(лецидея заглиблена, ризокарпон
географічний),
-
листуваті(пармелія борозенчаста,
ксанторія);
- кущисті(бородач,
цетрарія ісландська, оленячий мох).
Способи розмноження лишайників:
- вегетативне - ділянками тіла за
допомогою спеціальних утворів на поверхні корового шару та мікроскопічних
кульок, що формуються в серцевинній частині тіла;
- статеве - розмноження за
допомогою особливих спор.
Роль лишайників у природі і житті людини
Завдання . З допомогою підручника чи інших джерел інформації зясувати значення лишайників у природі та житті людини.(параграф 54)
Закріпимо!
- Як ви думаєте, чому лишайники називають «піонерами»
рослинності?
- Яку роль відіграють лишайники в утворенні ґрунтів?
- Яке значення мають лишайники в житті тварин?
- Як людина використовує лишайники у своєму житті?
- Що собою становить
лишайник як живий організм?
- Де поширені
лишайники?
- На яких поверхнях
вони оселяються?
- Яку внутрішню
будову має вегетативне тіло лишайнику?
- На які групи
поділяють лишайники за їх зовнішньою будовою?
- Якими способами
розмножуються лишайники?
- Яку роль вони
відіграють у природі і житті людини?
Чому лишайники
вважають особливою групою грибів, а не водоростей чи ціанобактерій?
Домашнє завдання: опрацювати параграф 54, вивчити нові терміни та поняття; підготувати доповідь про значення грибів у природі та житті людини.
Виконані завдання для перевірки та оцінювання надсилайте на електронну адресу: dachenco7788@gmail.com(можна також писати у Фейсбук; будь ласка вказуйте тему над якою працювали, клас та прізвище , ім'я.)
Біологія 8 клас
Урок № 66.Дата: 14.05.2020.
Тема: Статеві клітини. Запліднення. Менструальний цикл.
Хід роботи
"Таємниця девяти
місяців... У чому вона полягає? Вам
відомо, що в кожній клітині людини по 46 хромосом. В яйці (заплідненій жіночій
клітині) хромосом також 46. Чому в яйці міститься 46 хромосом, а не 92, адже
яйце утворюється в результаті злиття жіночої та чоловічої статевих
клітин?"
Вивчення нового матеріалу.
1. Будова статевих клітин людини.
Завдання 1.
Розгляньте малюнок у підручнику «Будова жіночої статевої клітини», зробіть
малюнок і підпишіть його.(ст.193)
Завдання 2. Розгляньте
будову чоловічої статевої клітини у підручнику, зробіть малюнок і підпишіть
його.
Статеві клітини невеликі на розміри.
Вивчення їх було утруднене.
Гіппократ (370 р. до н. е.) писав, що
зародок утворюється внаслідок перемішування батьківського сімені і крові
матері. Вже згодом Аристотель (384-322 р. до н. е.) вивчав курячий зародок і
його розвиток. Він написав трактат «Про виникнення тварин». Тут він вказав, що
клітини чоловічі і жіночі дають початок зародку.
У 1677 р. Антоні ван Левенгук вперше
побачив рухливі сперматозоїди морської свинки і зафіксував їхню будову під
мікроскопом.
Вчені довели, що при народженні дівчинки
у неї уже міститься 400 тис. яйцеклітин у яєчниках. Яйцеклітину людини було описано в 1827
р. засновником ембріології академіком К.Бером.
2. Запліднення.
Вчитель дав завдання
учням написати твір на тему: «Як з`являються на світ діти?».Дівчинка прийшла
додому і спитала матір: «Мамо, як ти з`явилася на світ?» Матір відповіла «Мене
знайшли в капусті.» З цим запитанням дівчинка звернулвся до бабусі: «Мене
принесла лелека» - відповіла бабуся. Дівчинка сіла і написала: «Маму знайшли в
капусті, бабусю принесла лелека. Тільки я народилася нормально.
Життя кожної людини починається із злиття двох статевих клітин
яйцеклітини і сперматозоона. Внаслідок злиття утворюється зигота (запліднена
яйцеклітина). Статеві клітини, або гамети, мають гаплоїдний набір хромосом —
23. Коли зливаються яйцеклітина
і сперматозоони, то відновлюється диплоїдний набір хромосом. 

Запліднення яйцеклітина (23 хромосоми) + сперматозоон (23 хромосоми) = зигота (46
хромосом).
3.
Жіночий статевий цикл.
У жінки спостерігається менструальний цикл —
фізіологічний процес в жіночому організмі, під час якого відбуваються
закономірні циклічні зміни функції статевих систем, що контролюються статевими
гормонами.
Зовні це проявляється регулярними
маточними кровотечами — менструаціями.
Менструація — це щомісячний процес
відторгнення внутрішньої слизової оболонки матки, який супроводжується
кров’янистими виділеннями з піхви протягом 3-6 днів. Перші
менструації з’являються у віці 12-14 років. Тривалість циклу 21-36 днів.
Фази менструального циклу та їх характеристики
Фази
|
Характеристика
|
Менструальна
|
3 першого дня
кров’янистих виділень; починає дозрівати нова яйцеклітина. Виділення — це
зруйнована незапліднена яйцеклітина, жовте тіло і внутрішня слизова оболонка
матки
|
Післяменструальна
|
В яєчнику утворюється
пухирець-фолікул, у якому дозріває яйцеклітина
|
Овуляція
|
Розрив фолікула, вихід яйцеклітини з яєчника у маткову
трубу для зустрічі зі сперматозоїдами
|
Передменструальна
|
На місці фолікула в яєчнику утворюється жовте тіло —
тимчасова залоза внутрішньої секреції, яке готує слизову оболонку матки до
прийняття зародка, виробляє гормони.
Якщо
запліднення не відбулося — жовте тіло руйнується.
|
Закріплення знань
Скласти сенкани до таких термінів:
Яйцеклітина Сперматозоїд Зигота
Домашнє завдання: опрацювати параграф 56, вивчити нові терміни та поняття, скласти тестові питання до теми.
Виконані завдання для перевірки та оцінювання надсилайте на електронну адресу: dachenco7788@gmail.com(можна також писати у Фейсбук; будь ласка вказуйте тему над якою працювали, клас та прізвище , ім'я.)
Немає коментарів:
Дописати коментар