перекладач

понеділок, 18 травня 2020 р.

Дистанційне навчання Біологія 6 та 8 клас

Біологія 6 та 8 клас

Біологія 6 клас
урок№64.Дата: 14.05.2020.

Тема: Групи грибів: лишайники.

Хід роботи

Пригадаємо!
1. Дайте відповідь на питання.
- Назвіть екологічні групи гри­бів.
- За якою ознакою гриби поділяють на ці групи?
- На­ведіть приклади і розкрийте особливості живлення грибів:
               а)сапротрофів;
               б) симбіонтів;
               в) паразитів.
- Яке значення представників цих груп у природі і житті людини?
- Чим можна пояснити те, що деякі гриби-сапротрофи здатні пере­ходити до паразитичного способу життя?
2. Вправа «Впіймай слово»
1) Серед грибів є одноклітинні … і орга­нізми.
2) За способом живлення гриби є …
3) Гриби, щоживляться мертвими органічними рештками, називають …
4) Велика група грибів, що оселяються на живих орга­нізмах, - це гриби-…
5) Серед грибів є такі, що вступаютьу взаємовигідне співжиття з кореневою системоюрізнихрослин,утворюючи …
6) Явищеспівіснування двох організмівназивається …
         3. Розв’язання біологічних задач.
1) Гриби - «дивні діти» нашої планети: і не рослини, і не твари­ни, хоча мають деякі риси подібності з ними. Які характерні тільки для них ознаки мають гриби?

1)    Цвілеві гриби, як і всі живі організми планети, жив­ляться, дихають, ростуть розмножуються. Чим і як жив­ляться цвілеві гриби? Як їхні тоненькі нитки-гіфи отримують поживні речовини? До якої групи їх відносять за способом живлення? Поясніть чому.

А тепер казка «Історія гриба і водорості»:
Якось Гриб побіг до берега річки, де в товщі води плавала Водо­рість.
-       Добридень, як справи? - привітно гукнув Гриб до знайомої Водорості.
-       Нівроку, - обізвалася вона. - Тільки частенько буваю голод­ною. Живу я у воді, а чи багато тут їжі? Її чимало в землі! Тобі, Грибе, пощастило, що ти живеш на суходолі.
-       Помиляєшся, дорогенька. У воді багато будь-якої їжі, але ти ще не навчилася її розпізнавати, - відповів Гриб. - Безталаннішого ж за мене немає на білому світі. Їжі в землі, дійсно, достатньо, але на моє нещастя Сонце позбавило мене сили, і їжа не йде мені на користь. І все тому, що я не погодився очищати повітря.
-       Що ж нам робити? - спитала Водорість.
-       Що робити? - загадково усміхнувся Гриб. - А ти подумай.
Водорість замислилася.
-       Треба звернутися до Сонця? - сказала вона. - Ти попроси в нього пробачення, і воно подарує тобі силу, а я спробую випросити для себе коріння.
-        Безнадійна річ! - відповів Гриб. - У мене є краща ідея!
-       Яка? - поцікавилась Водорість.
-       Давай дружити, - швидко відповів Гриб. - Ти розумієшся із Сонцем, а я із землею, і будемо мінятися, я тобі їжу, а ти мені - силу Сонця. Розумієш?
-       Як же ми будемо жити разом? - задумливо спитала Водорість. - Ти звик до землі, а я живу у воді. Якщо підемо до води - ти пото­неш, якщо вийдемо на суходіл - я засохну і помру.
-       Не занепадай духом, - усміхнувся гриб. - Жити будемо в будь- якому місці, де є волога.
-       У такому разі я згодна! - радісно відповіла Водорість.
       З того часу гриб і водорість живуть разом. Вони так здружилися, що не можуть існувати один без одного. Допомагаючи водорості, гриб витягає з-під землі воду і мінеральні солі. Водорість, у свою чергу, віддає йому частину сили, яку отримує від Сонця. Гриб і во­дорість, уклавши союз, так потоваришували, що їх навіть стали на­зивати на одне ім’я - Лишайник. Саме із цим незвичайним організмом ми сьогодні і ознайомимося.
Вивчення нового матеріалу.
Загальна характеристика лишайників.
- поширені скрізь, крім місць із забрудненим повітрям;
- здатні витримувати тривалі періоди несприятливих умов;
- повільно ростуть;
- виділяють лишайникові кислоти;
- коренів не мають;
- усі поживні речовини отримують з повітря.
- гіфи гриба – вбирають воду і мінеральні солі, прикріплення до субстрату;
- водорості чи ціанобактерії – синтез органічних речовин.
Групи лишайників:
-  накипні(лецидея заглиблена, ризокарпон географічний),
-  листуваті(пармелія борозенчаста, ксанторія);
-  кущисті(бородач, цетрарія ісландська, оленячий мох).
  Способи розмноження лишайників:
- вегетативне - ділянками тіла за допо­могою спеціальних утворів на поверхні корового шару та мікроскопічних кульок, що формуються в серцевинній части­ні тіла;
- статеве - розмноження за допомогою особливих спор. 

Роль лишайників у природі і житті людини
Завдання . З допомогою підручника чи інших джерел інформації зясувати значення лишайників у природі та житті людини.(параграф 54)

Закріпимо!

- Як ви думаєте, чому лишайники називають «піонерами» рослиннос­ті?
- Яку роль відіграють лишайники в утворенні ґрунтів?
- Яке значення мають лишайники в житті тварин?
- Як людина використовує лишайники у своєму житті?
- Що собою становить лишай­ник як живий організм?
- Де поширені лишайники?
- На яких поверхнях вони оселяються?
- Яку внутрішню будову має вегетативне тіло лишайнику?
- На які групи поділяють лишайники за їх зовнішньою будовою?
- Якими способами розмножуються лишайники?
- Яку роль вони відіграють у природі і житті людини?
Чому лишайники вважають особ­ливою групою грибів, а не водоростей чи ціанобактерій?

Домашнє завдання: опрацювати параграф 54, вивчити нові терміни та поняття; підготувати доповідь про значення грибів у природі та житті людини.
Виконані завдання для перевірки та оцінювання надсилайте на електронну адресу: dachenco7788@gmail.com(можна також писати у Фейсбук; будь ласка вказуйте тему над якою працювали, клас та прізвище , ім'я.)

Біологія 8 клас
Урок № 66.Дата: 14.05.2020.

Тема: Статеві клітини. Запліднення. Менструальний цикл.

Хід роботи

    "Таємниця девяти місяців... У  чому вона полягає? Вам відомо, що в кожній клітині людини по 46 хромосом. В яйці (заплідненій жіночій клітині) хромосом також 46. Чому в яйці міститься 46 хромосом, а не 92, адже яйце утворюється в результаті злиття жіночої та чоловічої статевих клітин?"

Вивчення нового матеріалу.

1. Будова статевих клітин людини.

Завдання 1. Розгляньте малюнок у підручнику «Будова жіночої статевої клітини», зробіть малюнок і підпишіть його.(ст.193)
Завдання 2. Розгляньте будову чоловічої статевої клітини у підручнику, зробіть малюнок і підпишіть його.

Статеві клітини невеликі на розміри. Вивчення їх було утруднене.
Гіппократ (370 р. до н. е.) писав, що зародок утворюється внаслідок перемішування батьківського сімені і крові матері. Вже згодом Аристотель (384-322 р. до н. е.) вивчав курячий зародок і його розвиток. Він написав трактат «Про виникнення тварин». Тут він вказав, що клітини чоловічі і жіночі дають початок зародку.
У 1677 р. Антоні ван Левенгук вперше побачив рухливі сперматозоїди морської свинки і зафіксував їхню будову під мікроскопом.
Вчені довели, що при народженні дівчинки у неї уже міститься 400 тис. яйцеклітин у яєчниках.  Яйцеклітину людини було описано в 1827 р. засновником ембріології академіком К.Бером.

2. Запліднення.

    Вчитель дав завдання учням написати твір на тему: «Як з`являються на світ діти?».Дівчинка прийшла додому і спитала матір: «Мамо, як ти з`явилася на світ?» Матір відповіла «Мене знайшли в капусті.» З цим запитанням дівчинка звернулвся до бабусі:  «Мене принесла лелека» - відповіла бабуся. Дівчинка сіла і написала: «Маму знайшли в капусті, бабусю принесла лелека. Тільки я народилася нормально.
Життя кожної людини починається із злиття двох статевих клітин яйцеклітини і сперматозоона. Внаслідок злиття утворюється зигота (за­пліднена яйцеклітина). Статеві клітини, або гамети, мають гаплоїдний набір хромосом — 23. Коли зливаються яйцеклітина і сперматозоони, то відновлюється диплоїдний набір хромосом.
    Запліднення  яйцеклітина (23 хромосоми) +  сперматозоон (23 хромосоми) = зигота (46 хромосом).                                                                                                               
3. Жіночий статевий цикл.
  У жінки спостерігається менструальний цикл — фізіологічний процес в жіночому організмі, під час якого відбуваються закономірні циклічні зміни функції статевих систем, що контролюються статевими гормонами.
Зовні це проявляється регулярними маточними кровотечами — мен­струаціями.
   Менструація — це щомісячний процес відторгнення внутрішньої слизової оболонки матки, який супроводжується кров’янистими виді­леннями з піхви протягом 3-6 днів. Перші менструації з’являються у віці 12-14 років. Тривалість циклу 21-36 днів.

Фази менструального циклу та їх характеристики

Фази
Характеристика
Менструальна
3 першого дня кров’янистих виділень; починає дозрівати нова яйцеклі­тина. Виділен­ня — це зруйнована незапліднена яйцеклітина, жовте тіло і внутріш­ня слизова обо­лонка матки
Післяменструальна
В яєчнику утворюється пухирець-фолікул, у якому дозріває яй­цеклітина
Овуляція
Розрив фо­лікула, вихід яйцеклітини з яєчника у маткову трубу для зустрічі зі сперматозо­їдами
Передменструальна

На місці фолікула в яєчнику утворюється жовте тіло — тим­часова залоза вну­трішньої секреції, яке готує слизову оболонку матки до прийняття зародка, виробляє гормони.
Якщо запліднення не відбулося — жов­те тіло руйнується.




















Закріплення знань 

 Скласти сенкани до таких термінів:
Яйцеклітина               Сперматозоїд                     Зигота

Домашнє завдання: опрацювати параграф 56, вивчити нові терміни та поняття, скласти тестові питання до теми.

Виконані завдання для перевірки та оцінювання надсилайте на електронну адресу: dachenco7788@gmail.com(можна також писати у Фейсбук; будь ласка вказуйте тему над якою працювали, клас та прізвище , ім'я.)

































































































Немає коментарів:

Дописати коментар