перекладач

вівторок, 12 травня 2020 р.

Дистанційне навчання Природознавство 5 клас та Біологія 8 клас

Природознавство 5 клас та Біологія 8 клас

Природознавство 5 клас
Урок №62. Дата : 05.05.2020.
  
Тема: Людина - частина природи. Зв'язок людини з природою. Зміни в природі , що виникають унаслідок природних чинників і діяльності людини.

Хід роботи

Пригадаємо!
Дайте відповіді на запитання:
1) що таке  - природа?
2) які науки вивчають природу?
3) яка наука вивчає зв'язки організмів між собою та з навколишнім середовищем?
4) яке місце людини в природі сьогодні?

5) які чинники викликають зміни в природі
6) Які оболонки землі ви знаєте?
7)Які ви знаєте царства живої природи?
8) Що таке екосистема?
9)Які є екосистеми?
10)Що таке екологія?
11) Які ви знаєте  екологічні фактори?

Вирувало життя. Перед обличчям природи постала людина розумна, яка сказала:
Природа – наш дім,
Ми господарі в нім

Вивчення нового матеріалу.
Нам необхідно визначити: в чому полягає зв'язок людини з природою; які зміни виникають в природі внаслідок природних чинників і діяльності людини.
Отже:  Які чинники викликають зміни в природі?
Вчені розвиток природи Землі поділяють на два етапи: перший – до появи в природі людини; другий -  після появи людини, яка є одним із біологічних видів тваринного світу і складовою суспільства.
На першому етапі зміни в природу вносили лише природні чинники: Сонце, вітер, вода,повітря – постійно діючі чинники. Їх дія на природу була м'якою. Тому рослини і тварини мали змогу пристосовуватися до таких поступових змін. Зрідка природне середовище струшували виверження вулканів, землетруси, падіння небесних тіл. Ці  явища були раптовими, але  багато живих організмів пристосувалися їх передбачати. Вони рятувалися, покидаючи небезпечне місце.
Природа  живе і сьогодні з належними їй змінами . Близько  3,5 млрд років тривають зміни природних систем, їхнє ускладнення і вдосконалення. Одним із головних чинників  природних змін є глобальні кліматичні зміни, що спричиняли чергування періодів материкового зледеніння з міжльодовиковими епохами. Накопичення льоду зумовило зниження рівня Світового океану. Збільшило площу суходолу і як наслідок – глобальне похолодання і сухість.
Що змінилося із появою  людини?
З появою на планеті Земля істоти найвищої організації – людини та її розвитком в природі почали розвиватися процеси особливого характеру. Спочатку ознаки впливу не були помітними.
Гармонійне співіснування людини з природою пояснюється значною залежністю первісної людини від природних благ. Не дивлячись на те, що людина впливала на чисельність окремих видів рослин і тварин, забруднювала місця  свого мешкання продуктами своєї життєдіяльності, загалом її відносини з природою були гармонійними. Первісна людина сприймала світ навколо себе як єдине ціле, відчуваючи себе  його частиною. Добре  знала рослини і тварин, розуміла їх  особливості і призначення. Люди жили, прирівнюючи своє життя до життя рослин і тварин.
Зміни розпочалися із зростанням кількості людей і вимушеним їх розселенням по планеті.
Першого удару по природі людина завдала, почавши інтенсивно розорювати землі і приручивши тварин. Особливо, в період , коли площі для сільськогосподарських угідь  люди почали готувати, випалюючи сотні гектарів лісів. За допомогою вогню люди також полювали на диких звірів, завдаючи величезної шкоди природі.
А розвиток тваринництва супроводжувався виїданням і витоптуванням трав'яних масивів на великих плащах, аж до повного їх знищення. Замість родючих земель з'являлися пустелі.
Далі – більше. Зміни природного середовища стали ще масштабнішими і глибшими. На місці природних ландшафтів стали формуватися ландшафти антропогенні, рушійною силою розвитку яких є людська діяльність.
 Перегляд і обговорення презентації «Антропогенні ландшафти».
Так, все тут говорить про роль технічних досягнень  у покращенні життя людини: рівні дороги, комфортні автомашини, газифікація, водогін, лінії електропередачі, вишка для якісного мобільного зв'язку.
Але... Поверхневе пізнання  сучасними людьми законів розвитку природи і недооцінка її ролі в житті суспільства привели до загострення стосунків людини з природою. Людство сповідувало підхід господаря до природи, яка дана йому задля задоволення власних потреб.
 Навіть, пропагувався девіз:«Ми не можемо чекати милостей від природи. Взяти їх у неї – наше завдання» Звідси – багато непродуманих втручань в природу, недосконалі виробництва, нехтування правилами безпеки, засмічування місця проживання.
На такі дії людини, яка є частиною всього живого, природа відповідає забрудненим повітрям, змілілими річками, пиловими бурями, зсувами грунту, зміною океанічних течій, зникненням видів тварин і рослин.

Ознайомтесь з мультимедійною презентацією:https://drive.google.com/file/d/18oeyapwtsgtudXP6I4FK2aof7jtTOUqK/view?usp=sharing
Завдання!
Ознайомившись із текстом підручника (параграф 45 ст. 198):
1) наведи приклади: а) впливу людини на природу;
                                   б) впливу природи на людину.
2) поясни на підставі яких природних явищ виникло прислів'я :            « Вода камінь точить»

Отже, підсумуємо!
*Людина є частиною природи і тісно з нею пов'язана.
*Своєю господарською і природоохоронною діяльністю людина значно впливає на природу.
*Природа змінюється під впливом природних чинників (сонця, вітру, води тощо ), а, також, під впливом господарської діяльності людини.

Людина не повинна поводити себе в природі подібно до кози у вірші Платона Воронька  «НЕ БУДЬ КОЗОЮ»:

Іде коза,

Стоїть лоза,

Густа, рясна, зелена.

«Яка краса! —

Кричить коза. —

Це вся лоза для мене!»

І у кози

Аж дві сльози

На радощах повисли.

Тріщить лоза,

Гризе коза

І всю красу погризла.

І ти, мала,

Що в сад пішла

Ранковою порою,

Не рви квіток,

Не псуй гілок,

Не будь, мала, козою

На останок мультик:


Домашнє завдання: Опрацювати §45 ;Підготувати міні-проект за темою:
«Чи не перетвориться Земля на пустелю?» або «Будь природі другом!»
Виконані завдання для перевірки та оцінювання надсилайте на електронну адресу: dachenco7788@gmail.com(можна також писати у Фейсбук; будь ласка вказуйте тему над якою працювали, клас та прізвище , ім'я.)

Біологія 8 клас
Урок №63.Дата: 05.05.2020.
Тема: Профілактика захворювань ендокринної системи. Проект: "Йододефіцит в організмі людини, його наслідки та профілактика."
Хід роботи
Пригадуємо!
1.     Як здійснюється гуморальна регуляція діяльності організму людини?
2.     Як називаються речовини, які виробляють ендокринні залози?
3.     Які функції виконують гормони?


Завдання!
1              Згрупувати залози:
А Залози зовнішньої секреції 
Б Залози внутрішньої секреції
В Залози змішаної секреції
1)    гіпофіз;  2) підшлункова;  3) надниркові;  4) статеві;  5) слинні; 
6) потові;  7) щитоподібна;  8) вилочкова;  9) слізні; 10) епіфіз.

1        Привести у відповідність регуляторну систему і характерні їй властивості:
Анервова система              1. швидка передача сигналу на значні відстані              Б ендокринна система        2. дія системи тривала
                                            3  має малу швидкість поширення
                                            4  дія на орган чи систему органів короткочасна

  Побудуйте схему  «Регуляція діяльності ендокринної системи»

 Памятаєте, в казці «Про Білосніжку…» , зла мачуха на очах падчерці перетворюється у відьму – ніс загострився, очі вилізли з орбіт, лице і шия набрякли, мачуха стала трястися.
    Чи можуть бути схожі перетворення в реальному житті?
     Порушення діяльності якої із систем може призвести до вище описаних відхилень?

Вивчення нового матеріалу.

Захворювання ендокринної системи.
 Порушення діяльності ендокринної системи може бути спричинене:
-         Збільшенням продукування гормонів і називається – гіперфункція
-         Зменшенням вироблення гормонів – гіпофункція.
Які ж хвороби розвиваються при порушенні роботи ендокринної системи?

Залоза внутрішньої секреції
             
             Гіперфункція

        Гіпофункція
Гіпофіз
Надмірне виділення ростових гормонів призводить до розвитку гігантизму або акромегалії ( надмірного розростання окремих частин тіла)
Недостатнє виділення ростових гормонів призводить до розвитку карликовості й затримки статевого розвитку
Щитовидна залоза
Приводить до розвитку базедової хвороби. Виражається в загальному підвищені інтенсивності обміну речовин, при цьому дуже часто залоза розростається (утворюється зоб). Спостерігаються тремтіння пальців, прискорення серцебиття і схуднення.
Призводить до розвитку хвороби  мікседеми (у дорослих), яка супроводжується набряком шкіри, випаданням волосся, кволістю, сонливістю.
У дітей – кретинізм, який проявляється значним відставанням у фізичному та розумовому розвитку.


Паращитовидна залоза
У кістках скелета утворюються порожнини, збільшується ламкість кісток, часто утворюються камені в нирках
Знижується вміст кальцію в крові, спостерігаються судомні скорочення мязів
Підшлункова залоза

Нестача інсуліну призводить до розвитку цукрового діабету, який характеризується підвищенням рівня глюкози в крові, настає тяжке схуднення, отруєння продуктами неповного розпаду вуглеводів.
Кора надниркових залоз
Спостерігаються надмірне відкладання жиру на тулубі, зміну форми обличчя, підвищення артеріального тиску, ламкість кісток
Розвивається Аддисонова хвороба. Спостерігається схуднення, розвиток бронзового забарвлення шкіри, зниження артеріального тиску, порушення водно-сольового обміну

Причини розвитку захворювання ендокринної системи.
·        Першим і найважливішим фактором є екологічний стан навколишнього середовища. Будь-які забруднення повітря, води і землі різними видами отрут, солей важких металів залишають свій негативний слід на здоровя людини і зокрема на його ендокринну систему.
·        Шкідливі звички людини – куріння і алкоголь. Це відбувається із-за смол, які знаходяться в сигаретах, і етилового спирту, які потрапляючи в організм, завдають шкідливого впливу на стінки клітин всіх органів, у тому числі й ендокринним залозам.
·        Незбалансоване харчування також є чинником захворювання. Нестача мікроелементів і вітамінів призводить до збою в системі гормонів, і отже, негативно позначається на якості роботи всієї ендокринної системи організму.
Психологічні травми, стрес, різні неврози несприятливо позначаються на нервовій та імунній системах. Внаслідок перенесених інфекційних або вірусних захворювань настає дебют хвороб ендокринної системи.

Узагальнимо вивчене!
На основі здобутих знань, давайте  створимо Памятку «Профілактика захворювань ендокринної системи».
Наприклад:
·        Своєчасне лікування наявних інфекційних та інших захворювань, які можуть послужити поштовхом для розвитку патологічного процесу в будь – якій залозі ендокринної системи.
·        Знизити вплив на організм різних токсичних речовин.
·        Дотримуватися збалансованого і раціонального харчування.
·        Дотримуватися здорового способу життя без шкідливих звичок.

  Все це може допомогти збалансувати показники вироблення гормонів, необхідних для нормального функціонування організму.
  При появі перших симптомів захворювання необхідно відразу ж звернутися за консультацією до ендокринолога. Адже тільки своєчасне звернення до фахівця допоможе попередити розвиток хвороб.

Розвязання біологічних задач. 
А) Молодий організм росте занадто швидко і досяг висоти двох метрів. Визначте захворювання, при гіпо – чи гіперфункції якого гормону та якої залози проявляється хвороба?

Б) Людина відчуває постійну спрагу, різко худне. Рівень глюкози в крові підвищений. З’являється цукор в сечі. Визначте захворювання, при гіпо – чи гіперфункції якого гормону та якої залози проявляється хвороба? 


В) У людини підвищений артеріальний тиск, посилюється збудливість нервової системи, виникає дратівливість і швидка стомлюваність, щитовидна залоза збільшена. Визначте захворювання, при гіпо – чи гіперфункції якого гормону та якої залози проявляється хвороба?

Г) У людини глибоке дихання, підвищена температура тіла, збільшується сила і частота серцевих скорочень. Організм готується до швидкої відповіді на можливу небезпеку. Визначте захворювання, при гіпо – чи гіперфункції якого гормону та якої залози проявляється хвороба?           

Д) У людини непропорційно збільшені розміри нижньої щелепи, кистей і стоп. Кістки продовжують рости. Визначте захворювання, при гіпо – чи гіперфункції якого гормону та якої залози проявляється хвороба?

Домашнє завдання: опрацювати параграф 52; створіть проект: "Йододефіцит в організмі людини, його наслідки та профілактика."

Виконані завдання для перевірки та оцінювання надсилайте на електронну адресу: dachenco7788@gmail.com(можна також писати у Фейсбук; будь ласка вказуйте тему над якою працювали, клас та прізвище , ім'я.) 

Немає коментарів:

Дописати коментар