перекладач

вівторок, 12 травня 2020 р.

Дистанційне навчання Біологія 6 та 8 клас

Біологія 6 та 8 клас

Біологія 6 клас
Урок №61.Дата : 30.04.2020.

Тема : Групи грибів - паразитичні гриби.

Хід роботи

Доброго дня!

Повторимо!

1.   охарактеризуйте гриби за планом:
І варіант: підосичник;
II варіант - мухомор білий.
1) назва гриба;
2) гриб трубчастий чи плас­тинчастий;
3) спосіб живлення: сапротрофний чи симбіотичний;
4) їстівний чи отруйний.
2.     Із запропонованого переліку видів грибів випишіть окре­мо їстівні та отруйні гриби:


І варіант:
1) польський гриб,
2) підосичник,
1)  дощовик несправжній,
2)  опеньок літній,
3)  рядовка тигриста,
4)  печериця,
5)  опеньок сірчано-жовтий,
6)  сироїжка ароматна,
7)  мухомор білий.
II варіант:
1) сиро­їжка блювотна,
2) білий гриб,
3) дощовик,
4) бліда поганка,
5) сироїжка світло-жовта,
6) мухомор червоний,
7) лисичка,
8) сатанинський гриб,
              9) підберезник.

Прочитайте казку про гриби.
Жили в лісі два друга: Білий гриб і Коричневий. Були вони дав­німи друзями, їх гіфи у ґрунті так сильно переплелися, іцо і не впізнаєш, де чиї. Кожного року їх грибниця утворювала «діток» - плодові тіла. Грибники знаходили ці плодові тіла і дякували грибам за їх щедрість, бо плодових тіл було багато і вони були дуже смач­ними. Усе було добре. Але якось Коричневий гриб сказав Білому, що йому набридло живитися мертвим листям на землі і він хоче пере­братися угору на дерево, ближче до Сонця і жити там.
-  Чим ти будеш там живитися? - спитав Білий гриб.
-   А що, на дереві немає поживних речовин? Листки дерева так стараються утворювати поживні органічні речовини, я впевнений, що вони поділяться і зі мною.
-  Як ти дістанеш ці речовини в дерева, ти зумієш?
-  Зумію, знайду в корі щілинку, протисну крізь неї свої гіфи і буду живитися поживними речовинами не мертвого листя, а живими со­ками дерева або його деревиною. Пішли зі мною.
-  Ні, - відповів Білий гриб, - я залишуся на землі, тут моє місце.
Вранці, коли сонечко освітило ліс, Коричневого гриба поруч ужене було. Білий гриб подивився на дерево і побачив високо над зем­лею його коричневу шапинку на корі. Ну і нехай собі живе там.

Це, звісно, казка. У природі існує дуже багато грибів, які оселяються на рослинах, живляться ними і завдають великої шкоди диким і культурним рослинам, лісовим і парковим господарствам. Вони є ворогами не тільки рослин, а й тварин і людини, а ворогів треба знати, щоб боротися з ними і пере­магати.
Вивчення нового матеріалу.
1.   Загальна характеристика грибів-паразитів.


- обов’язкові паразити – не можуть існувати поза організмом хазяїна (фітофтора картопляна);
- необов’язкові паразити– лише частину свого життя проводять, як парзити (трутовики).
2. Характеристика грибів- трутовиків .
Трутовики є грибами-паразитами. Це багаторічні гриби, плодове тіло яких дуже тверде і з кожним роком все збільшується. Вони паразитують на гілках і стовбурах дерев. Рідше зустрічаються в грунті.
Він складається з плодового тіла і міцелію. Грибниця знаходиться всередині субстрату і пронизує деревину, на якій виростає. Плодове тіло росте на поверхні і має просту будову. Воно складається з безбарвних, тонких і іноді буруватих гіф. Гриб трутовик – це багаторічне плодове тіло, яке має різноманітні форми.
Поверхня гриба покрита твердою, тонкою, матовою кіркою, яка іноді покрита тріщинами. Вона пухирчаста, шорстка, горбкувата, оксамитова, повстяна і волокниста. Покриття гриба з віком може змінюватися. М’якоть плодового тіла по консистенції шкіряста, м’ясиста, дерев’яниста, волокниста і пробкова. Рідше у трутовиків зустрічається двошарова тканина з пухким, губчастим верхнім шаром і щільним нижнім шаром. Капелюшок плодового тіла має різний окрас – від світлого (кремовий, білий, сірий, деревинно-жовтий) до темного (чорного і бурий). Іноді капелюшок може бути яскравого відтінку. Внутрішнє забарвлення білого, жовтого або кремового кольору
Розмноження трутовиків Трутовик є грибом, який розмножується спорами. Спори розвиваються і дозрівають внизу плодового тіла, де розташовані маленькі трубочки. Коли спори дозрівають, вони висипаються з трубочок і розносяться вітром, заражаючи по шляху пошкоджені дерева. Коли вони потрапляють на відповідний субстрат, то проростають і утворюють первинний міцелій. Грибниця поступово розростається і поширюється в деревині. Гриб трутовик руйнує її, викликаючи гниль деревини з наступним утворенням плодового тіла. Часто трутовики з’являються на деревах через кілька років після зараження. Вони ростуть на стовбурі в формі поличок один над одним. Заражене грибами дерево через деякий час гине. Але навіть після цього трутовик продовжує жити на ньому, харчуючись поживними речовинами засохлого дерева. Користь і шкода трутовиків Дані гриби широко застосовуються в медицині при лікуванні гепатитів С і В, як протипухлинний засіб, для лікування жирової печінкової дистрофії. Трутовик надає кровоспинну і послаблюючу дію. Його використовують в комплексній терапії для лікування бронхо-легеневої системи, в тому числі туберкульозу та астми. Він є їжею для деяких тварин. Шкода гриба трутовика полягає в тому, що він вражає дерева і призводить до їх повного засихання.
Завдання!
З допомогою підручника охарактеризуйте грибів -паразитів рослин(параграф 53 ст. 239.)
За планом:
б) особ­ливості їх будови і біології,
в) способи зараження,
г) ріст і розви­ток на організмі хазяїна,
д) особливості будови спор, тривалість життя, пристосування спор до несприятливих умов,
е) способи боротьби .

Поміркуйте : 
-  Які гриби завдають шкоди організму людини і тварин?
- Які органи вони вражають?
- Які захво­рювання спричиняють?
- Назвіть шляхи зараження грибами-паразитами.
- Які зовнішні прояви зараження стригучим лишаєм?
-Яких заходів треба дотримуватись, щоб уникнути зараження паразитичними грибами?
Створіть міні-презентацію про застосування паразитичних грибів для боротьби зі шкід­ливими організмами .

Закріпимо!
Біологічні задачі.
1) Відомо, що гриби-паразити оселяються на різних субстратах. У лісах, парках, садах їх можна побачити на високих деревах. Які це гриби? Як вони там опинилися? Чому дерева стають місцем їх існування? Як впливають гриби-висотники на ріст рослин?
2) Багаторічні паразитичні гриби на все життя пов’язані з ураженими ними хазяями. Руйнуючи тіло хазяїна, вони часто живуть на ; ньому і після його смерті, змінюючи спосіб живлення. Як змінюється спосіб живлення паразита після смерті хазяїна?
1)  Часто на корі дерев ми можемо бачити надряпані написи «любителів» природи: «Вася або Коля», «Толя любить Машу» та інші. Як ви вважаєте, чим небезпечні ці пошкодження кори дерев? До чого вони можуть призвести?

Домашнє завдання : опрацювати параграф 53, вивчити нові терміни та визначення; дати відповідь на запитання після параграфа; підготувати міні-презентацію про застосування паразитичних грибів для боротьби зі шкід­ливими організмами . Надішліть для перевірки.(міні-презентацію можна зробити на стандартних листках або на звичайних в клітинку.)

Виконані завдання для перевірки та оцінювання надсилайте на електронну адресу: dachenco7788@gmail.com(можна також писати у Фейсбук; будь ласка вказуйте тему над якою працювали, клас та прізвище , ім'я.)

Біологія 8 клас
Урок №62. Дата : 30.04.2020.
Тема : Ендокринна система. Залози внутрішньої та змішаної секреції.

Хід роботи

Доброго дня!
"Замало мати гарний розум,
Головне – вміти  його застосовувати"

Складна будова людського тіла ще в стародавні часи викликала захоплення вчених. Протягом багатьох століть вони безуспішно намагалися знайти «верховного головнокомандувача», який керував організмом. Того, хто керує всіма життєво важливими функціями і координує роботу окремих клітин, органів і систем органів. Нарешті титул правителя в суверенному королівстві організму відійшов до мозку — головного і спинного. Але при кожному королі зазвичай існує таємний радник, влада якого є дуже великою. Цим сірим кардиналом, який тримається в тіні, є ендокринна система. Ендокринна система так ретельно зберігала свої секрети, що була відкрита вченими тільки на початку ХХ ст. І сьогодні ми дізнаємося, яку ж роль ця система відіграє в організмі кожного із нас.
Але, перш ніж ми приступимо до вивчення нової теми, я пропоную вам з’ясувати, з яким поняттям ви можете ототожнювати поняття «Ендокринна система». Ендокринну систему схематично відображено у вигляді планети. До даного поняття необхідно підібрати терміни, визначення, значення, що асоціюються з ним.
1.    Залози
2.    Гормони.
3.    Щитоподібна залоза.
4.    Гормони.
5.    Яєчник.
6.    Яєчко.
7.    Інсулін.
8.    Цукровий діабет.
9.    Гормональний збій.
10.  Гіпофіз.

Вивчення нового матеріалу.
-   залози зовнішньої секреції - це залози, які ви­діляють через протоки свої секрети на поверхню тіла або в порож­нини тіла та органів (наприклад, слинні, потові, сальні, шлункові, молочні, слізні, кишкові);
-   залози внутрішньої секреції - це залози, які виділяють гормони у
внутрішнє середовище й не ма­ють вивідних шляхів. До цієї групи належать гіпофіз, епіфіз, щитоподібна, при- щитоподібні , вилочкова, надниркові залози;
-   залози змішаної секреції - залози, які виділяють як секрети, так і гор­мони. Це підшлункова й ста­теві залози: яєчники та яєчка.
Питання:
         1. Дати назви типів залоз.
         2. Охарактеризувати залози зовнішньої секреції.
3. Охарактеризувати залози внутрішньої секреції.
4. Охарактеризувати залози змішаної секреції.
5. З яких залоз складається ендокринна система?
ЕНДОКРИННА СИСТЕМА - сукупність залоз, що утворюють гормони та забезпечують ендокринну регуляцію. Ендокринна систе­ма людини бере участь у гуморальній регуляції, забезпечує збережен­ня гомеостазу в змінних умовах середовища, регулює ріст, розвиток, розмноження організму. Разом з імунною системою формує та під­тримує імунітет, з нервовою - здійснює регуляцію діяльності органів, психічну діяльність, емоційну реакцію.
Завдання  1: охарактеризувати ендокринні залози: гіпофіз, епіфіз, щитоподібна залоза; підшлункова залоза.
Завдання  2: охарактеризувати ендокринні залози: паро щитоподібні залози, надниркові залози, тимус; статеві залози.(параграф 51)
Дані занесіть до таблиці:
Характеристика залоз ендокринної системи
№ з/п
Назва залози
Місце розташування
Гормони
Роль у функціонуванні організму





ЗАЛОЗИ ВНУТРІШНЬОЇ СЕКРЕЦІЇ
Гіпофіз - ендокринна залоза, розта­шована при основі головного мозку. Це невелика залоза, маса якої до­сягає 0,5 г. У гіпофізі розрізняють три частки: передню, проміжну та задню. Кожна з них продукує гормони з різними функціями. Передня частка гіпофіза виробляє гормо­ни, які регулюють ріст людини (гормон росту) та впливають на діяльність інших ендокринних залоз (тропні гормони). Середня частка виробляє меланотропін, який сприяє синтезу меланіну й зумовлює колір шкіри. Задня частка гіпофіза синтезує гормони, - вазопресину й окситоцину. Вазопресин змен­шує виведення сечі, підвищує кров'яний тиск, а окситоцин сти­мулює діяльність молочних залоз у період вигодовування немовлят.
Епіфіз - це ендокринна залоза, що розви­вається як виріст проміжного мозку. Маса його в дорослої людини - 100-200 мг. В епіфізі синтезується гормон мелатонін, який запобігає перед­часному статевому розвитку, бере участь у біологічних ритмах організ­му та ін.
Щитоподібна залоза - ендокринна залоза, розташована на передній поверхні щитоподібного хряща гортані. Вона прикріплюється до трахеї й гортані щільною волокнистою тканиною й складається з правої й лівої часток, з'єд­наних перешийком. Це непарна й найбіль­ша з ендокринних залоз, маса якої близько 30-60 г. Щитоподібна залоза виділяє йодо- вмісні гормон тироксин. Тироксин стимулюють ріст і розвиток органів і тканин, особливо кісткової та нервової тканин. Крім того, він прискорює обмін речовин і виділення енергії.
Прищитоподібні залози - це ендокринні залози у вигляді малень­ких тілець, занурених у тканину щитоподібної залози. Прищитоподібні та щитоподібна залоза вкриті спільною волокнистою капсу­лою. Загальна маса цих найдрібніших залоз - близько 0,3 г. Клітини прищитоподібних залоз синтезують паратгормон, який регулює обмін Кальцію.
Тимус - ендокринна залоза, розташована за грудиною. Ця непарна залоза складається із залози­стих клітин, які утворюють дві частки, що нагадують вилочку. Маса й розміри залози змінюються з віком. Тимус відіграє основну роль у розвитку клітинного імунітету. Основним гормоном залози є тимозин, який впливає на диферен­ціацію Т-лімфоцитів.
Надниркові залози - парні ендокринні залози, розташовані над нирками. Надниркові залози складаються з двох шарів: зовнішньо­го коркового і внутрішнього мозкового, які функціонують незалежно один від одного. У дорослої людини маса наднир- ників досягає 10-14 г. Корковий шар виробляє гормони кортикосте­роїди, які регулюють водно-сольовий обмін та обмін білків, жирів і ву­глеводів. Мозковий шар виділяє гормони адреналін та норадреналін, що забезпечують негайну мобілізацію ресурсів організму, активізацію функцій органів, спрямовану на виживання організму в стресових си­туаціях.
ЗАЛОЗИ ЗМІШАНОЇ СЕКРЕЦІЇ - це залози, що утворюють се­крети та гормони. До них належать підшлункова залоза та статеві залози.
Підшлункова залоза - залоза змішаної секреції, яка виробляє травний сік (зовнішня секреція) та гормони (внутрішня секреція). Ця травна залоза розташована позаду шлунка, складається з головки, тіла і хвоста. Підшлункова залоза має вигляд видовженої пірамідки завдовжки 20 см. Гормони підшлункової залози - інсулін і глюка­гон - регулюють обмін вуглеводів.
Статеві залози - це залози змішаної секреції, які виробляють ста­теві клітини (зовнішня секреція) й статеві гормони (внутрішня се­креція). Чоловічими статевими залозами людини є яєчка, а жіночими - яєчники. Статеві залози разом з продукцією сперматозоонів і яй­цеклітин виділяють у кров статеві гормони - андрогени й естрогени. Обидві групи гормонів утворюються як у чоловічих, так і в жіночих статевих залозах. Однак у чоловіків переважають андрогени, а в жі­нок - естрогени. Найактивнішими серед андрогенів є тестостерон, а се­ред естрогенів - естрадіол та прогестерон. Статеві гормони починають вироблятися ще в зародковому періоді, вони контролюють утворення й ріст усіх органів чоловічої та жіночої статевих систем, визначають тип статури й особливості будови кістково-м'язового апарату. У період статевого дозрівання вони відповідають за формування вторинних ста­тевих ознак, впливають на ріст, обмін речовин, фізичний і психічний розвиток.
Представлення результатів роботи та перегляд презентації з характеристики залоз ендокринної системи.

Ми з вами ознайомилися з залозами ендокринної системи, визначили їх значення для організму людини. Давай те ще раз дамо їм назви та визначимо, які гормони вони виробляють. 

          Вправа «Третій зайвий»
Визначте «зайвий» термін з переліку та вкажіть, за якими ознаками був зроблений вибір.
1. Епіфіз, статеві залози, щитоподібна залоза. 
2. Статеві залози, підшлункова залоза, надниркові залози. 
3. Слинні залози, потові залози, гіпофіз. 
(поясніть, чому ви зробили такий вибір)
С початку уроку ми постійно з вами  пригадували термін «гормони», але чомусь не записували його визначення. Чому ми це робили?
Запишимо.
ГОРМОНИ - це біологічно активні речовини залоз внутрішньої се­креції, що здійснюють ендокринну регуляцію.
Гормони регулюють обмін речовин та енергії (тироксин, інсулін), процеси росту й розвитку органів (гормон росту), статеве дозрівання й розмноження (статеві гормони), психічні явища (ендорфіни), реакцію організму на стресові ситуації (адреналін).
Питання:
         1. Дати визначення гормонів.
2. Розкрити основні функції гормонів.
На останок перегляньте ось таку казку про ендокринну систему:


А тепер давайте підсумуємо. Я пропоную  вам продовжити речення:
Сьогодні я дізнався…
Було цікаво…
Було складно…
Я зрозумів, що…
Тепер я зможу…
Я навчився…
У мене вийшло …
Я зміг
Домашнє завдання: опрацювати параграф 51; визначити та законспектувати основні властивості гормонів. Створити  та надіслати презентацію на тему: «До яких наслідків призводить порушення діяльності ендокринних залоз».
(можна на аркушах А4 або на листках в клітинку, а можна і в електронному вихляді)


Виконані завдання для перевірки та оцінювання надсилайте на електронну адресу: dachenco7788@gmail.com(можна також писати у Фейсбук; будь ласка вказуйте тему над якою працювали, клас та прізвище , ім'я.)

Немає коментарів:

Дописати коментар