перекладач

понеділок, 18 травня 2020 р.

Дистанційне навчання Біологія 6 та 8 клас

Біологія 6 та 8 клас

Біологія 6 клас

Урок № 62.Дата: 07.05.2020.

Тема: Групи грибів - симбіотичні мікоризоутворюючі шапкові гриби.

Хід роботи

    Найбільше легенд і вірувань існує навколо так званих «відьминих кіл» – груп грибів, що зростають у формі кілець. У давнину вірили, що це відьми (феї) вночі водили хороводи і витоптували колами землю, а на ранок на тому місці виростали гриби. В Німеччині та Франції вірили, що в цих кільцях відьми і чорти влаштовували свої шабаші. Були й інші цікаві думки: нібито, ці кільця вказують на місця захоронення скарбів, які закопали гноми і тролі. Але щоб знайти і викопати скарб, треба було натерти очі розрив-травою, щоб побачити золото. Справа ускладнювалася тим, що розрив-траву потрібно було знайти під час цвітіння. А цвіла вона, як і папороть, тільки на Івана Купала опівночі. Цвітіння тривало дуже короткий час, і ніхто не встигав прочитати потрібні для цього випадку три молитви. Тому і зачарованого скарбу у відьминих кільцях ще ніхто не знаходив. В Голландії вважали, що в цих кільцях відьми та інша нечисть вночі збивають масло, а тому селяни намагались не випасати корів в середині кільця, щоб не зіпсувати молока. Більшість людей також всіляко уникали цих місць і не збирали там грибів. Дехто шукав більш правдоподібні пояснення і робили припущення, що ці кільця утворилися від удару блискавки. І навіть побутувала думка, ніби відьмині кола – це місця висадки інопланетян.
-       -   А як же все відбувається насправді?
На це запитання ви дасте відповідь в кінці уроку.

Вивчення нового матеріалу.

1. Середовища існування шапинкових грибів.

-        -  Де можна зустріти шапинкові гриби?
-         - Які фактори зовнішнього середовища необхідні для цих грибів?

На розвиток грибів впливають багато факторів середовища існування – склад субстрату і наявність у ньому органічних компонентів, інтенсивність сонячної радіації, наявність вологи, вміст в атмосфері кисню і вуглекислого газу, а також антропогенний вплив (інтенсивність збору, випас худоби, витоптування і т.д.).
Разом з поживними речовинами із субстрату, атмосферного повітря і води гриби можуть поглинати і накопичувати у своєму тілі різного роду токсичні, радіоактивні та шкідливі для організму людини, речовини. Такі гриби являють собою велику небезпеку для споживача (тому в місцях з підвищеною радіоактивністю, поблизу доріг з автомобільним рухом, промислових підприємств і поховань технологічних відходів виробництва збір грибів не бажаний). Їстівні гриби, накопичуючи токсичні продукти, можуть ставати отруйними.

2.Особливості будови та процесів життєдіяльності шапинкових грибів.

Більшість видів шапинкових  грибів - сапрофіти (розвиваються на перегнійному ґрунті, відмерлих рослинних залишках), та симбіонти. Вегетативне тіло складається з гіфів, що утворюють грибницю, розташовану в субстраті. В процесі розвитку на грибниці утворюються плодові тіла, які складаються з ніжки та шапки
-   За якою ознакою ми розподілили гриби на дві групи? 

На нижньому боці шапки, від центру до периферії, у частини грибів розходяться пластинки, на яких розвиваються спори - такі гриби називаються пластинчастими(сироїжки, лисички). У деяких пластинчастих грибів є покривало-плівочка, що захищає пластинки (опеньки). У інших грибів нижня частина шапки має трубчасту форму – це трубчасті гриби. В трубчастих також дозрівають спори. Їх плодові тіла м'ясисті, швидко загнивають, легко пошкоджуються личинками комах, поїдаються слимаками.

Попрацюймо з підручником!(параграф 48-49)

Знайдідь відповідь:
Які способи розмноження характерні для шапинкових грибів?
Гриб допомагає рослині завоювати важкодоступні речовини гумусу, сприяє поглинанню елементів мінерального живлення, фіксують вільний азот і у сполуках передають рослинам, активує ферменти вищої рослини. Від вищої рослини гриб отримує органічні речовини, кисень, кореневі виділення, що сприяють проростанню спор.
  Мікориза не виявлена лише в осокових, капустяних і водяних рослин. Гриби можуть бути зв'язані з мохоподібними, а з водоростями утворюють лишайники.

  Гра «Грибник-знавець».

 Грибник у лісі в кошик назбирав грибів, а саме: сироїжки, маслюки, лисички, мухомори, опеньки, бліді поганки, печериці, підберезовики, боровики, підосичники тощо.

Запитання

 • Які з цих грибів ви порадили б грибникові викинути з кошика і чому? 
• Які ще гриби, крім названих, є отруйними?

 Отруйні гриби: мухомор червоний, мухомор білий, мухомор смердючий, мухомор пантерний, опеньок сірчано-жовтий несправжній, опеньок цегляно-червоний, дощовик несправжній, хрящ — молочник неїстівний .
Але крім отруйних, ще є їстівні та умовно їстівні гриби.

Шапинкові гриби поділяють на:
 Умовно їстівні - які необхідно перед кулінарною обробкою тривалий час варити і видалити відвар, або вимочувати у проточній воді (сироїжки, строчки, свинушки, зморшки). Невірне приготування може призвести до харчового отруєння.
  Їстівні - не потрібно додаткової обробки (білі, підберезники, підосичники, справжні опеньки). В Україні приблизно 200 видів їстівних грибів.
 Отруйні - це гриби, що спричиняють отруєння організму (бліда поганка, мухомори, несправжні опеньки, несправжні лисички).
Необхідно пам’ятати:
  Білки грибів досить швидко розпадаються з утворенням отруйних азотистих основ. Тому отруєння може бути викликане не тільки отруйними, але й несвіжими їстівними грибами.

Завдання:  складіть «Правила грибника»

Запитання
-    Що необхідно робити при перших ознаках отруєння грибами?
Відповідь така:

1) негайно промити шлунок слабким соляним розчином;
 2) незважаючи на тимчасове полегшення стану необхідно негайно звернутися  до найближчої лікувальної установи (або викликати швидку медичну допомогу)

Закріпимо!
-     Чому утворюються «відьмини кола»?

         Чим цвілеві гриби відрізняються від шапинкових?

Правила збирання грибів.
Під час збирання грибів не можнаруйнувати грибницю. Плодоветіло гриба слід не висмикувати, а відкручувати, але не зрізатиніжку.  На місці зрізу оселяються мікроорганізми, щоспричиняють загнивання грибниці.

Домашнє завдання: опрацювати параграф 49, вивчитинові терміни та поняття. Скласти п’ять тестових завдань на встановлення декількох вірних відповідей.

Виконані завдання для перевірки та оцінювання надсилайте на електронну адресу: dachenco7788@gmail.com(можна також писати у Фейсбук; будь ласка вказуйте тему над якою працювали, клас та прізвище , ім'я.)

Біологія 8 клас
Урок № 64.Дата : 07.05.2020.
Тема : Взаємодія регуляторних систем.

Хід роботи

Пригадаємо!
Які чинники впливають на біологічний вік людини?
 В яких галузях діяльності особливо треба враховувати біологічний вік людини?
Які системи органів людини можуть бути індикаторами в періодизації дорослого віку? 
У чому полягає позитивне значення спілкування дитини з дорослими, насамперед з батьками?

Тестові завдання на встановлення однієї правильної відповіді.
1. Укажіть орган, який не належить до видільної системи:
А  стравохід                
Б  нирка                       
В  сечовий міхур
Г  сечовидільний канал
2. Укажіть орган, який не належить до кровоносної системи:
А  артерія                     
Б  вени                         
В  серце
Г  трахея
3. Укажіть орган, який не належить до дихальної системи:
А  легені                       
Б  носова порожнина 
В  бронхи
Г  капіляри
4. Укажіть орган, який не належить до травної системи:
А  печінка                    
Б  гортань                   
В  шлунок
Г  підшлункова залоза
5. Укажіть орган, який не належить до нервової системи:
А  головний мозок      
Б  спинний мозок       
В  жовтий кістковий мозок
Г  нерви
6. Основним структурним і функціональним елементом нервової системи є:
А  мозок                       
Б  нейрон                      
В  нерви
Г  нейроглія

Не можна не дивуватися тому, в яких різних умовах довкілля може жити людина: при температурі повітря від +50 до -70 °С (120° різниці!), витримувати тривале голодування або брати участь у конкурсі ненажер, жити в горах чи нижче від рівня моря. За допомогою певних засобів захисту людина може перебувати в космосі, під водою. Все це було б неможливим, якби в організмі не існували механізми, що забезпечують сталість його внутрішнього середовища.
Сталість внутрішнього середовища організму на будь-якому рівні називається гомеостазом. Системні механізми гомеостазу забезпечуються взаємодією найважливіших регуляторних систем: нервової, гуморальної та імунної. Принципи злагодженої роботи цих систем ми розглянемо сьогодні на уроці.
Засвоєння нового матеріалу.
•    Як ви вважаєте, чому фізіологічні процеси в організмі протікають узгоджено? Які механізми регуляції фізіологічних функцій ви знаєте?
 Фізіологічні процеси в організмі людини протікають узгоджено внаслідок існування певних механізмів їхньої регуляції.
Регуляція різних процесів в організмі здійснюється за допомогою нервового та гуморального механізмів.
Гуморальна регуляція (від латин. волога) здійснюється за допомогою гуморальних чинників (гормонів), які розносяться кров’ю та лімфою по всьому організмові.
Нервова регуляція здійснюється за допомогою нервової системи.
Нервовий і гуморальний способи регуляції функцій тісно пов’язані між собою. На діяльність нервової системи постійно впливають принесені кров’ю хімічні речовини, а утворення більшості хімічних речовин і виділення їх у кров перебуває під постійним контролем нервової системи.
Регуляція фізіологічних функцій в організмі не може здійснюватися за допомогою лише нервової або тільки гуморальної регуляції, це єдиний комплекс нейрогуморальної регуляції функцій.
Останнім часом висловлюють припущення, що існують не дві системи регуляції (нервова та гуморальна), а три (нервова, гуморальна й імунна).
Завдання.
Знайти в тексті підручника відповіді на запитання й на основі вивченого скласти опорний конспект про таке.
1. Нервова регуляторна система.
Що таке нервова регуляція?
•    За допомогою чого вона здійснюється?
•    Які принципи нервової регуляції ви знаєте?
•    Яке значення для організму має дана регуляторна система?
•    Чи існує взаємозв’язок даної системи з іншими регуляторними системами?
2. Гуморальна регуляторна система.
Що таке гуморальна регуляція?
•    За допомогою чого вона здійснюється?
•    Які принципи гуморальної регуляції ви знаєте?
•    Яке значення для організму має дана регуляторна система?
•    Чи існує взаємозв’язок даної системи з іншими регуляторними системами?
3. Імунна регуляторна система.
•    Що таке імунна регуляція?
•    За допомогою чого вона здійснюється?
•    Які принципи імунної регуляції ви знаєте?
•    Яке значення для організму має дана регуляторна система?
•    Чи існує взаємозв’язок даної системи з іншими регуляторними системами?
Додатковий матеріал для виконання завдання.

Нервова регуляція
Здійснюється нервовою системою, яка має надзвичайно важливе значення для багатоклітинних організмів:
•    Через нервову систему замикаються всі рефлекси
•    Регулює роботу органів і систем органів
•    Узгоджує між собою діяльність різних органів і систем органів
•    Забезпечує зв’язок організму із зовнішнім середовищем і здійснює пристосування організму до змінених умов середовища
Здійснює свій вплив швидко, за частки секунди
Короткочасний вплив (доки діє подразник)
Здійснює вплив на окремі органи або групи м’язів
Фізична природа. Нервовий імпульс електричний сигнал

Гуморальна регуляція
Давня форма взаємодії клітин і органів.Це координація фізіологічних і біохімічних процесів, здійснювана через рідкі середовища організму (кров, лімфу, тканинну рідину) за допомогою біологічно активних речовин, гормонів, що їх виділяють клітини, органи й тканини в процесі їхньої життєдіяльності
Значно повільніший вплив — доки речовини накопичаться в крові
Тривалий вплив — протягом хвилин і навіть годин (доки речовини не зруйнуються)
Викликають реакції, які можуть охоплювати весь організм
Хімічна природа. Дія хімічних речовин (у першу чергу гормонів)

 Імунна регуляція
Здійснюється імунною системою: червоний кістковий мозок, тимус, селезінка, лімфатичні вузли, а також скупчення лімфоїдної тканини по ходу травних і дихальних шляхів. Ця система розпізнає, переробляє й усуває сторонні частини (антигени). Центральне місце серед клітин імунної системи посідають лімфоцити
Різні форми імунної відповіді
Утворення циркулюючих із кров’ю специфічних антитіл («гуморальний імунітет»)
Поява підвищеної кількості Т-лімфоцитів («клітинний імунітет»)
Поява Т- і В-лімфоцитів, які живуть тривалий час і мають «імунну пам’ять»
Виникнення алергії

Завдання!
•     Скласти порівняльну характеристику нервової та гуморальної регуляції.

Закріпимо!

Поміркуйте!
  — Чому для правильного уявлення про організм як цілісну систему необхідні знання про процеси, які відбуваються в клітинах і тканинах?
  • Прочитайте  вислів Дугласа Меллоха  та поясніть його виходячи з теми сьогоднішнього уроку:  «Всі ми не можемо бути капітанами, Хтось повинен бути і матросом. Для всіх знайдеться робота на кораблі життя»
Домашнє завдання: повторити тему:" Ендокринна система"; складіть 10 тестових запитань по даній темі.

Виконані завдання для перевірки та оцінювання надсилайте на електронну адресу: dachenco7788@gmail.com(можна також писати у Фейсбук; будь ласка вказуйте тему над якою працювали, клас та прізвище , ім'я.)





















































Немає коментарів:

Дописати коментар