перекладач

четвер, 9 лютого 2023 р.

Доброго дня 6 та 9 Клас!

Сьогодні 10 лютого 2023 р.

6 Клас 

Тема. Узагальнення знань з теми: "Розмноження ".

Контрольна робота.

І рівень (правильне розв'язання кожного завдання оцінюється в 0,5 бала)

Вкажіть правильну відповідь («так» чи «ні»)

1.   Віночок у квітки складається з пелюсток.

2.   Тичинка складається з приймочки і стовпчика.

3.   Усі рослини запилюються за допомогою вітру.

Тестові завдання з однією правильною відповіддю

4.   У деяких рослин квітки:

а) не мають квітконіжок;

б) мають додаткові корені.

5.   Пиляк - це частина: а) тичинки; б) маточки.

6.   Штучне запилення відбувається за участю:

а) вітру;

б) людини; в) птахів.

    II рівень (правильне розв'язання кожного завдання оцінюється в 0,5 бала)         

Доповніть незакінчене речення                                                                        

7.   Двостатева квітка має тичинки і .................  .

8.   Мак і дурман утворюють плоди одного типу, які називають ..................  .

9.   Зародок  з поживними речовинами – це  ...............  .

Прості завдання з відкритою відповіддю

10. Який спосіб запилення найпоширеніший серед квіткових рослин?

 11. Яке значення нектару?

 12. Яку назву має плід маку?

 III рівень (правильне розв'язання кожного завдання оцінюється в 1 бал)

Тестові завдання з кількома варіантами відповідей

13. Поширенню плодів тваринами сприяють:

а) крилоподібні придатки; б) соковиті,  смачні оплодні;

в) здатність плодів розкриватись; г) наявність гачків.

Завдання з німим малюнком

14. Назвіть складові частини квітки, зображеної на ма­люнку.


Дайте визначення

15. Що таке проста оцвітина?

 VI  рівень (правильне розв'язання завдання оцінюється в 3 бали)

 Завдання творчого характеру (одне завдання на вибір)

16. Чи правильне таке твердження: «Комахи запилюють тільки рослини з великими, яскраво забарвленими квітками?»

17. Чим пояснюється раннє цвітіння верби?

Домашнє завдання: виконати контрольну роботу та надіслати для перевірки.

Виконані завдання надсилайте на Viber!



9 Клас

Тема. Мутації: види мутацій, причини та наслідки мутацій. 

Цікаво!
Одним прикладом є, спонтанна мутація на одному з кущів апельсинового дерева, яка призвела до появи апельсинів без кісточок.

У тілі людини є також деякі зміни. Близько 10 000 років тому, коли європейці одомашнили корів, мутація в деякому гені дозволила людям виробляти фермент лактазу. Це дозволило їм пити коров'яче молоко, хоча все-таки є винятки.

Одна з найбільш відомих мутацій – руде волосся і тільки чотири або п'ять відсотків людей мають цю мутацію. Блакитний колір очей, є не надто поширеним і з'явився він нещодавно за мірками еволюції – від 6 000 до 10 000 років тому. Раніше у всіх людей очі були карі. Зміна кольору очей сталося через мутації гена, що вплинула на кількість пігменту, який виробляється організмом людини, і дозволило створювати різні відтінки коричневого, що у підсумку, призвело до появи інших кольорів.

Вивчення нового мматеріалу.

 Мутація (від лат. «зміна») – це стійкі зміни генетичного матеріалу, які виникають раптово й можуть призводити до зміни тих, чи інших спадкових ознак організму. Вчений Г. де Фріз  – заклав вчення про мутації. Вважається, що такі зміни є універсальною властивістю усіх живих організмів.

Здатність організму змінюватись під впливом умов довкілля адаптує його до середовища. Тому важливе значення має мінливість. 

 Мінливість буває двох видів:

1. неспадкова (модифікаційна) – не передається наступним поколінням;

2. спадкова –повязані із змінами в генотипі. В свою чергу, вона також поділяється на:

- комбінативну (внаслідок випадкового поєднання алельних генів, у наслідок кросинговеру);

- мутаційну( забезпечує появу нових спадкових змін у генетичному матеріалі організму).

Є декілька класифікацій мутацій:

За місцем виникнення розрізняють:

·       генеративні мутації – виникають у гаметах (статевих клітинах) і виявляються у наступних поколіннях;

·       соматичні мутації– виникають у соматичних клітинах (нестатевих), виявляються в цьому організмі, можуть передаватися нащадкам при вегетативному розмноженні;

·       летальні мутації – проявляють загибель особин, переважно ще до початку зародкового розвитку;

·       сублетальні мутації – можуть знижувати життєдіяльність деяких осіб, що в подальшому призводитиме до  загибелі особин.

·       нейтральні мутації – не проявляються, у звичних для організмів умовах.

За типом прояву ознаки мутації поділяють на:

·       домінантні (спричиняють появу домінантної ознаки);

·       рецесивні (спричиняють появу рецесивної ознаки).

Залежно від причини виникнення виділяють:

·       спонтанні (виникають унаслідок помилки в процесі копіювання генетичного матеріалу);

·       індуковані (виникають унаслідок дії на генетичний матеріал зовнішніх факторів) мутації.

Типи мутацій:

1.Генні – це стійкі зміни окремих генів, спричинені порушенням послідовності нуклеотидів у молекулах нуклеїнових кислот.

Ці мутації виникають унаслідок випадання певних нуклеотидів, появи зайвих, зміни порядку їх розташування. Порушення у структурі ДНК призводять до мутацій тільки тоді, коли не відбувається репарація.Прикладом може бути: укорочений хвіст у кішок, полідактилія у людини (збільшення числа пальців на кінцівках), альбінізм З такими мутаціями пов’язана еволюція живих організмів.

2. Хромосомні – виникають у результаті перебудови хромосоми.

Серед них виділяють:

 нестача (делеція) – виникає внаслідок втрати хромосомою тієї чи іншої ділянки;

 подвоєння (дуплікація) –  пов'язане з включенням зайвого повторного відрізка хромосоми;

 розвертання (інверсія) – спостерігається при розриві хромосом і розвертанні ділянки на 180°;

 перенесення (транслокація) – ділянка хромосоми з однієї пари прикріплюється до негомологічної хромосоми.

Такі мутації спричиняють спадкові захворювання.

3.  Геномні – пов’язані зі зміною кількості наборів хромосом.

1) поліплоїдія – збільшення кількості хромосомних наборів;

2) зменшення кількості хромосомних наборів;

 3) анеуплоїдія (або гетероплоїдія) – зміна числа хромосом окремих пар; Такі мутації, є механізмом видоутворення, порушують мейоз, сприяють безплідності, спадкових хворобам (синдром Дауна).

Мутагени – це фактори, які здатні спричиняти мутації.

Також пропоную переглянути відео по даній темі:


Отже, сьогодні ви дізналися, що мутаційна мінливість зумовлена виникненням мутацій – стійких змін спадкового матеріалу організмів, що виникають раптово і можуть успадковуватися нащадками. Мутації можуть призводити до тих, чи інших спадкових ознак організму. Насправді, мутаційна мінливість є чинником процесу розвитку живої природи, який супроводжується змінами генотипу організмів, формуванням адаптацій, утворення нових видів.

Завдання1

Виконайте вправу за посиланням: 

Вправа 1 https://learningapps.org/16810507

Вправа 2 https://learningapps.org/17894407

Завдання2

Виконайте задачі:

  Задача 1:

У томатів кругла форма плодів домінує над овальною. Визначте генотипи і фенотипи нащадків у схрещуванні:

а) Аа і аа;            б) Аа і Аа.

Задача 2:

У рослин, а саме гарбузів овальна форма рослин є рецесивною у порівнянні із грушеподібною. Інший ген, що відповідає за колір насінини вказує про домінування зеленого кольору, над білим.

 Схрестили: АаВв і АаВв .

Домашнє завдання: опрацювати матеріал розміщений на блозі або пр. 37 ст. 199, записати та знати поняття та терміни з теми, зробити констект; виконати завдання розміщені на блозі; дізнайтеся самостійно відповідь на запитання 12, що на ст. 203 підручника.

Виконані завдання надсилайте на Viber!




Немає коментарів:

Дописати коментар