перекладач

пʼятниця, 17 лютого 2023 р.

Вітаю 6 та 9 клас!

Сьогодні 17 лютого 2023 р.

6 Клас

Тема. Водорослі. Лабораторне дослідження: будови зелених нитчастих водоростей.

 Цікаві факти!

Водорості:
-           це найдавніші рослини на Землі;
-       ці рослини можна побачити на глибині до 200 м.;
-      океани покривають приблизно 71% поверхні Землі і ці рослини знаходячись в океанах виробляють близько 85% кисню;
-     ці рослини можуть боротися із забрудненнями води, тому їх часто застосовують у якості біологічного очисника в акваріумі;
ці рослини використовуються і в кулінарії, з них отримують агар-агар, багато людей споживає їх в їжу.

А наука, що вивчає водорості називається альгологія.



Вивчення нового матеріалу.

Водорості є групою, до якої відносились попередники наземних рослин. Водорості живляться завдяки фотосинтезу, а їхні клітини мають хлоропласти. Проте у багатоклітинних водоростей відсутні тканини та немає поділу  на органи – листки, стебла, корені.

Тіло водоростей – це слань (талом) різної форми; може бути одно- і багатоклітинним.

Основною структурною одиницею будови тіла водоростей є клітина.

Клітини різноманітні за формою, розміром, але мають таку ж будову як і   клітини   всіх  рослинних організмів.

 А згадайте цю будову?

1. Клітинна оболонка – захищає клітину від шкідливого впливу зовнішнього середовища, забезпечує їх опору і надає форму. Основним складовим компонентом оболонки є целюлоза.

2. Цитоплазма – безбарвна, в’язка рідина. В ній містяться всі органели клітини. Вона об’єднує їх і забезпечує процеси життєдіяльності клітини.

3. Ядро – відповідає за ріст клітини, її розмноження, містить хромосоми – носії спадкової інформації.

4. Вакуоля – заповнена клітинним соком, він є водним розчином органічних і мінеральних речовин.

5. Пластиди.

Слань водоростей містить пігменти (хлорофіл, каротин, фікоеритрин), які забарвлюють її в зелений, бурий або червоний кольори.

Виключно одноклітинними є діатомові (навікула) та евгленові (евглена), деякі групи водоростей включають як одноклітинних (хламідомонада, хлорела), так і багатоклітинних представників (хара).

Спосіб живлення водоростей — автотрофний і міксотрофний.

Звичайно, більшість водоростей мешкає у воді, але є й такі, які поселяються у ґрунті, на ґрунті, на скелях, корі дерев, навіть у повітрі. Деякі види живуть на снігу, часто забарвлюючи його у різні кольори (снігова хламідомонада).

 Чому водорості не трапляються на глибинах понад 265 м?

 Водорості — автотрофні організми, яким для фотосинтезу необхідне сонячне світло, але воно не проникає на таку глибину.

Розмноження водоростей буває трьох видів:

- нестатеве розмноження – це розмноження зооспорами, відбувається у сприятливих умовах.

- статеве розмноження, яке відбувається за допомогою статевих клітин – гамет. Воно може відбуватися у несприятливих умовах.

 – вегетативне розмноження – це поділ навпіл, розпадання колоній або відділення частин талома.

У водоростей чергуються два покоління: статеве – гаметофіт, від слова гамети – статеві клітини, та нестатеве покоління – спорофіт.

Водорості об’єднують у декілька груп, серед них – евгленові, діатомові, бурі, червоні та зелені. Розглянемо детальніше ті групи, яких представлені багатоклітинні водорості.

Завдання 1

Використовуючи текст підручника(пр.38 ст.170) або інші джерела, доповніть речення (доповнення підкресліть):

Варіант 1.

1….живуть переважно у морях, особливо – холодних, на глибинах до 30м. 2. Хлоропласти забарвленні у різні відтінки ….. кольору. 3. Донні зарості цих водоростей часто називають «лісами моря». Ці ліси у північній півкулі найчастіше утворює морська капуста - ….. 4. …… виглядає як широка жовто-коричнева стрічка, довжина якої може сягати 5-7 см. 5. Ламінарія є їстівною рослиною багата на …., …… та ……

Варіант 2.

1……. водорості переважно морські багатоклітинні організми, що уловлюють світло на глибинах – до 70 м. 2. Деякі червоні водорості наприклад …. є їстівною. 3. З багатьох червоних водоростей людина отримує цінну речовину - ….. 4. Агар-агар широко використовується при виготовлені …., ……., ……. 5. На ……………….., дослідники вирощують культури бактерій, мікроскопічних грибів та водоростей.

Варіант 3.

1……. Водорості є найчисленнішою та найрізноманітнішою групою водоростей. 2. Відомими прикладами цих водоростей є ……., …., та ….. 3. …… має вигляд нитки, що складається з однакових клітин, розташованих одна за одною. 4. …… часто утворює у річках зелене м’яке та слизьке ….5. …….. або….. виглядає як зелена пластинка розміром приблизно з долоню і зовні нагадує порфіру. 

Роль водоростей в екосистемах:
-                 утворення та нагромадження органічної речовини, яка використовується для живлення водних організмів;
-                 збагачення води киснем за рахунок процесу фотосинтезу;
-                 разом з бактеріями беруть участь у процесах самоочищення води;
-                  беруть участь в утворенні гірської породи — діатоміту;
-                  сприяють збагаченню ґрунту на азот і впливають на структуру ґрунту.
Значення водоростей у практичній діяльності людини:
-                  використовуються у харчовій промисловості (із водорості філофори добувають агароїд - речовину, яку використовують в медицині, кондитерській промисловості; із червоної водорості - фурцелярії виготовляють цукерки, поживне середовище - агар);
-                 корм для худоби; в їжу;
-                 добрива, що прискорюють ріст рослин;
-                 у фармацевтичній промисловості для добування йоду, брому, вітамінів, замінників крові, препаратів проти згортання крові;
-                  як індикатори забруднення води органічними речовинами (хара);
-                  водяна сітка виділяє речовини, що знешкоджують шкідливі бактерії збудників паратифу, висипного тифу;
-                 сировина для виготовлення паперу, тканин, хірургічних ниток, синтетичних матеріалів;
-                 з водоростей одержують калійні солі, целюлозу, спирт, оцтову кислоту;
-                 водорості - об’єкт науково-дослідницької роботи.
Хлорелу використовують у космічних дослідженнях, як продукт харчування. Вона здатна нормалізувати газообмін в кабіні корабля. Хлорела містить: 50% білка, 20% цінних жирів, 10—20% вуглеводів та ряд вітамінів (А і С).
 
 Негативна роль водоростей:
-                  масове розмноження зумовлює «цвітіння води, що може призвести до задухи риб;
-                  руйнують гідроспоруди;
-                  утруднюють судноплавство, рибний промисел.
 Негативний вплив на життєдіяльність водоростей має забруднення водойм різноманітними побутовими відходами, гербіцидами, отрутохімікатами, відходами промислового виробництва.

Виконуємо лабораторне дослідження.
Лабораторне дослідження: будови зелених нитчастих водоростей.

Тема: Будова зелених нитчастих водоростей.

Мета: Ознайомитися з особливостями будови нитчастих водоростей як представників нижчих рослин.

Обладнання й матеріали: мікроскоп, предметне та накривне скло, піпетки, паперові серветки, постійні мікропрепарати нитчастих водоростей, таблиці.

Хід роботи             

Інструктивна картка

1. Підготуйте мікроскоп до роботи.

2. Приготуйте мікропрепарат нитчастої водорості.

3. Розгляньте нитку спірогіри за допомогою мікроскопа. Вона складається з довгих циліндричних клітин.

4. Розгляньте стрічкоподібні хлоропласти.

5. У центрі клітини знайдіть ядро, «підвішене» на цитоплазматичних тяжах. Щоб краще побачити його, додайте до мікропрепарату розчин йоду. Ядро зафарбується в золотистий колір.

6. Намалюйте побачене та підпишіть складові частини спірогіри.

7. Зробіть висновок про особливості будови та життєдіяльності багатоклітинних нитчастих зелених водоростей.

Для полегшення виконання завдання нам допоможе відео, перегляньте будь ласка:

Завдання 2

Заповніть табличку (якщо згодні з твердженням ставте  плюс, якщі мінус):

 

 

+

-

1.

Водорості – вищі рослини.

 

 

2.

Тіло водоростей не почленоване на органи.

 

 

3.

Серед водоростей є тільки багатоклітинні.

 

 

4.

Розміри водоростей бувають мікроскопічні й велетенські

 

 

5.

Водоростям характерна здатність для фотосинтезу.

 

 

6.

Крім хлорофілу водорості мають інші пігменти.

 

 

7.

Водорості мають розвинену кореневі систему.

 

 

8.

Життя всіх водоростей пов’язане тільки з водним середовищем.

 

 

9.

Розмножуються водорості статевим, нестатевим та вегетативним способом.

 

 

10.

Водорості можна зустріти в глибинах океану там, де не потрапляє світло.

 

 

11.

Водорості – нижчі рослини.

 

 


Домашнє завдання: опрацювати матеріал розміщений на блозі та пр. 38 підручника, записати нові терміни та поняття, вивчити їх; виконати лабораторне дослідження та надіслати для перевірки; підготувати доповідь на тему «Як утворився торф».

Виконані завдання надсилайте на Viber!


9 клас

Тема. Проект. Складання власного родоводу та демонстрація успадкування ознак(на ваш вибір) або родовід родини видатних людей(на вибір).

 Для того щоб створити свій проект ознайомтесь з інструкцією, як скласти родовід:

Презентація1: https://docs.google.com/presentation/d/1BXTMNSGw29gEzPunFQ2EiOhe9Q2q62L2/edit?usp=sharing&ouid=100301507652054648741&rtpof=true&sd=true

Презентація 2: https://docs.google.com/presentation/d/1mjuJf-RTha2sRC4Q9blVgdGGYX0PYGAq/edit?usp=sharing&ouid=100301507652054648741&rtpof=true&sd=true 

Також , як приклад, перегляньте цікаве відео про родовіт кота Кекса:



Домашнє завдання: створити проект та надіслати для перевірки, повторити тему "Закономірності успадкування ознак."

Виконані завдання надсилайте на Viber!

😉💖

 































Немає коментарів:

Дописати коментар