перекладач

середа, 1 лютого 2023 р.

Вітаю 6, 8 та 9 клас!

Сьогодні 2 лютого 2023 р. 

6 Клас

Тема. Насінина. Лабораторне дослідження : будови насінини. Дослідницький практикум "Дослідження умов проростання насінин."

Повтор вивченого.
Завдання1
 Продовжити  речення.
1)    Квітка складається з таких головних частин… 
2)    Тичинки складаються з…
3)    Маточка складається з …
4)    Перенесення пилку з пиляка на приймочку маточки – це процес 
5)    Процес злиття чоловічої та жіночої статевих клітин – це процес… 
6)    Потрапивши на приймочку маточки, пилкове зерно … 
7)    Проростаючи, пилкове зерно утворює … 
8)    Нерухомі чоловічі статеві клітини називаються…
9)    Пилкова трубка росте через стовпчик до … 
10)  У зав`язі знаходиться … 
11)  У насінному зачатку є … 
12)  Один спермій зливається з … 
13)  Зливаючись спермій з яйцеклітиною утворюється
14) Інший спермій зливається з … 
15) Таке запліднення має назву … 
16) Цей процес відкрив … 
17) Із зиготи розвивається … 
18) Після запліднення з насінних зачатків утворюється....., а квітка перетворюється на.....

Саме про насіння і піде мова на нашому уроці. Відкрийте зошити і запишіть сьогоднішнє число і тему нашого уроку «Насінина».


Вивчення нового матеріалу.

Чи знаєте ви, що…

ü     найбільше в світі насіння у плодів віялової пальми лодоїцеї, що зростає на Сейшельських островах в Індійському океані. Плід має одну насінину вагою до 18 кг.

ü     дрібне насіння орхідей — одне з найбільш легких у світі. Одна насінина стангопеї важить 0,000003 г! Цікавим є те, що в одній насінній коробочці міститься більше 3 млн таких насінин. Найдрібніше насіння в епіфітних орхідей – 1,25 млн. насіння мають вагу 1 г. Насіння орхідей увійшло також до лав рекордсменів за тривалістю дозрівання. Цей період нерідко триває у них півтора-два з половиною роки. Орхідея Cycnorches виробляє рекордну кількість насіння - 3751 000

ü     найбільша кількість насіння викидає тополя чорний, або осокір: одне дерево — 28 млн насіння за рік.

ü     найжиттєздатніше насіння у люпину арктичного, знайденого в 1954 році в мулистих осадах на Юконі (Канада). У 1966 році з них були вирощені нормальні рослини. За даними радіовуглецевого аналізу, цьому посадковому матеріалу не менш 10000 років.


Поняття про насіння

Насіння – це орган рослин,  з допомогою якого розмножуються і поширюються насінні рослини. (запис визначення  «насіння» в зошит)

Насінини всіх рослин мають різні розміри, форми, забарвлення.

Але, не дивлячись на різні зовнішні ознаки, мають схожу будову.

        Поява насінини — найдосконаліше пристосування до розмноження й розселення рослин, що утворюється в результаті запліднення з насінного зачатка.

      Ззовні насінина вкрита насінною шкіркою, під якою розташовані зародок і запас поживних речовин. Головна частина насінини - це зародок рослини. Завдяки шкірці зародок здатний переживати тривалі періоди несприятливих умов (відсутність вологи, холод тощо). 

Перегляньте малюнок 154 ст. 157 у підручнику.

     А сам зародок має зародковий корінь, зародкове стебло, зародкову бруньку й зародкові листки — сім’ядолі. Сім’ядолей у насінині зазвичай буває одна чи дві й за цією ознакою рослини поділяють на однодольні  (пшениця, кукурудза, цибуля, тюльпан) й дводольні (горох, квасоля, капуста, яблуня, соняшник).  Будова насінин у дводольних і однодольних рослин неоднакова. Типовою дводольною рослиною є квасоля, однодольною — пшениця. В насінні дводольних рослин у товстих, м’ясистих сім’ядолях містяться поживні речовини (квасоля). В однодольних  рослин  єдина сім’ядоля — щиток — тоненька пластинка, розміщена між зародком і ендоспермом насінини і щільно притиснена до ендосперму  (пшениця, жито).

             А тепер зазирнемо всередину насінини й побачимо, що там заховано.
Для того щоб зазирнути всередину ми виконаємо лабораторне дослідження, і за допомогою лупи ви побачите всі таємниці насінини.

Лабораторне дослідження

Тема. Будова насінини.

Мета: вивчити будову насінини дводольних (квасолі) та однодольних (пшениці) рослин, порівняти їх (знайти спільні й відмінні ознаки).

Обладнання: лупа, препарувальний набір, сухе і намокле насіння квасолі і пшениці, таблиця «Будова насіння».

Хід роботи

1. Розгляньте сухе та набубнявіле після замочування насіння квасолі.

 За допомогою препарувальної голки зніміть шкірку з набубнявілого насіння.

 Розділіть насіння на дві сім’ядолі, знайдіть та розгляньте в лупу зародок насінини квасолі, знайдіть його частини.

2. Розгляньте сухе та замочене насіння пшениці.

Обережно лезом розріжте зернівку пшениці. Розгляньте її під лупою. Біля основи зернівки знайдіть зародок. Насінна шкірка зростається із сухим оплоднем. Є ендосперм — запасна тканина, що містить поживні речовини для розвитку зародка.

    -   Чи можна зняти шкірку з намоченого насіння?

    -  Чи вдається розділити насінину на сім’ядолі?

 За допомогою лупи роздивіться розрізану насінину пшениці. Знайдіть ендосперм, зародок.

3. Виконайте завдання в зошитах.

4. На основі дослідження зробіть висновок.

-         Які особливості будови насіння квасолі та пшениці?

-         Які існують дві групи рослин? (однодольні і дводольні).


Щоб легше та цікавіше було виконувати лабораторне дослідження перегляньте будь ласка відео , де все показано та пояснено:



Значення насінини в житті рослини
Насіння відіграє важливу роль у поширенні рослин. Зародок квіткових рослин захищений насінною шкіркою, має значний запас поживних речовин і містить мало води. Завдяки цьому він у стані спокою може переживати тривалі періоди несприятливих умов. Тому квіткові рослини займають на Землі панівне становище – їх можна зустріти і високо в горах, і в умовах посушливого або вологого клімату. 

-     Як ви вважаєте, які умови потрібні для проростання насіння?

           Отже, для проростання насіння необхідна певна сукупність сприятливих умов: наявність певної температури, води, повітря.


Дослідницький практикум «Дослідження умов проростання насіння»

МЕТА: дослідити вплив умов навколишнього середовища на процеси проростання насіння.
ОБЛАДНЕННЯ ТА МАТЕРІАЛИ: насіння пшениці гороху, квасолі або інших рослин, скляні баночки, вода кришка.
ХІД РОБОТИ
1. Візьміть п’ять банок, пронумеруйте їх. У кожну з них покладіть по 10 насінин, розмістивши в один шар.
2. склянку 1 із сухим насінням поставте в тепле і гарно освітлене місце.
3. на дно інших склянок налийте води стільки, щоб лише змочити насіння.
4. помістіть склянки в різні умови:
      склянку 2  поставте  в тепле й освітлене місце;
      склянку 3 щільно закрийте кришкою і теж розмістіть в теплому й світлому місці;
      склянку 4  поставте  в холодне місце;
       склянку 5  поставте  в тепле й місце, але в цілодобову темряву.

5. Упродовж тижня спостерігайте за насінням в усіх банках. У якій банці насіння проросло раніше за всіх?

За результатами спостережень заповніть таблицю.

 

№ банки

Створені умови

Проростання насіння

1

Повітря, тепло, світло.

 

2

Вода, повітря, тепло, світло.

 

3

Вода, мало повітря тепло, світло.

 

4

Вода, повітря, холод.

 

5

Вода, повітря, тепло, темнота

 

 6. За результатами роботи зробіть висновок про умови, які необхідні для проростання насіння.


Домашнє завдання: опрацювати інформацію розміщену на блозі або в підручнику - пр. 35 ст. 157, записати та вивчити нові терміни та поняття; виконати лабораторне дослідження та дослідницький практикум, надіслати для перевірки.

Виконані завдання надсилайте на Viber!

Бажаю всім успіхів!!!



8 клас

Тема. Виділення - важливий етап обміну речовин.


Пригадайте!
       Пригадайте, що таке виділення?
      Які органи забезпечують процес виділення? 

Вивчення нового матеріалу.

Щоб жити, організм повинен не лише харчуватися, але й очищатися від продуктів розпаду, що постійно утворюються, – вуглекислого газу, надлишку води, азотистих сполук: сечовини, аміаку, сечової кислоти.

«Охоронцями» чистоти нашого внутрішнього середовища є такі органи виділення:

•  легені — вуглекислий газ;

•  кишечник — неперетравлені рештки;

•  шкіра (потові залози) — вода, мінеральні солі;

•  нирки (сечовина).

Їхня спільна функція — видаляти з організму продукти обміну, підтримуючи гомеостаз — постійний склад внутрішнього середовища. Важливу роль у процесі виділення відіграє сечовидільна система.

Перегляньте відео до теми:

Складаємо таблицю: 

 Особливості будови та функції сечовидільної системи людини

Органи

Особливості будови

Функції

Нирки

Парні бобовинні органи, масою 160 г. Зовні кірковий шар, всередині мозковий, складається з ниркових пірамід, що відкриваються до ниркових чашок та миски - порожнини. Структурна і функціональна одиниця – нефрон.

Утворення сечі шляхом фільтрації та реабсорбці плазми крові.

Сечоводи

Парні  циліндричні трубки з внутрішнім діаметром 4-9 мм, завдовжки 30 см. Стінки побудовані з трьох шарів: сполучнотканинного, м`язового, епітеліального.

Забезпечують рух сечі від нирок до сечового міхура 

   Сечовий міхур

М`язовий порожнистий орган, резервуар для сечі об`ємом 500-700 мл, вистелений зсередини епітелієм, в нижній частині є сфінктер.

Накопичення та виведення сечі 

Сечівник

Непарний трубчастий орган, що сполучає сечовий міхур із зовнішнім середовищем. 

Слугує для виведення сечі з організму 


Завдання
Закінчіть речення:
До органів сечовиділення належать ... 
Маса кожної нирки в дорослої людини становить ... 
Зовні нирки вкриті ... 
Кожна нирка складається з величезної кількості (понад 1 млн) складних утворень ... 
Початковий відділ нефрону ... 
Від капсули відходить ... 
Відкривається у збірну трубочку ...
Стінки звивистих канальців утворені ... 
Сечоводи відкриваються у ... 
Об’єм сечового міхура в дорослої людини становить ...

Домашнє завдання: опрацюйте матеріал розміщений на блозі або пр. 21 ст. 82 підручника, зробіть опорний конспект до теми, вивчіть нові терміни та поняття, виконайте завдання 7 на ст. 85 підручника.

Виконані завдання надсилайте на Viber!



9 Клас

Тема. Практична робота 2 "Складання схем схрещення."

Тема: Складання схем схрещування.

Мета:  навчитися розв’язувати типові задачі з генетики, визначати характер успадкування при моно- та дигібридному схрещуваннях, генотип та фенотип нащадків за генотипом батьківських форм і навпаки.

Обладнання й матеріали:  таблиці із зображенням схем законів Г. Менделя, підручник,

               інструктивні картки, картки із завданнями.

Використай у роботі

Ген – це ділянка молекули нуклеїнової кислоти, яка визначає спадкові ознаки організмів.

Ознаки – це окремі властивості, за якими один організм відрізняється від іншого.

Алелі – різні варіанти одного гену, що зустрічаються в межах однієї популяції організмів та визначають різні фенотипи цих організмів.

Домінантний алель – алель, який визначає фенотип як у гомозиготному, так і в гетерозиготному станах.

Рецесивний – алель, який визначає фенотип тільки в гомозиготному стані.

Генотип – сукупність генетичної інформації, закодованої в генах окремої клітини чи цілого організму.

Фенотип – сукупність ознак і властивостей організму, які є результатом взаємодії генотипу та умов середовища.

Гомозигота – зигота, яка утворена злиттям гамет, у яких певний ген представлений одним і тим самим типом алеля ( AA,  BB, AABB, aabb).

Гетерозигота – зигота, яка утворена злиттям гамет, у яких певний ген представлений різними його алелями ( Aa, Bb, Cc, AaBb).

Гібрид – особина, що виникла в результаті статевого розмноження.

Покоління F 1перше гібридне покоління.

Покоління F 2 -  друге  гібридне покоління, одержане від схрещування двох особин F 1.

Моногібридне схрещування – схрещування особин, які відрізняються однією парою альтернативних ознак.

Дигібридне схрещування – схрещування особин, які відрізняються двома парами альтернативних ознак.

СИМВОЛИКА ДЛЯ ЗАПИСУ СХЕМ СХРЕЩУВАННЯ У ГЕНЕТИЦІ:

А— домінантний ген;

а— рецесивний ген;

Х — символ схрещування;

Р— батьківські організми;

F - потомки, гібриди;

F1, F2— цифрові індекси, яку позначають номер гібридного покоління;

— материнська особина жінка;

— батьківська особина, чоловік;

Gгамета, статеві клітини;

Аа – гетерозигота;

АА – домінантна гомозигота;

Аа – рецесивна гомозигота.

             АЛГОРИТМ  РОЗВ’ЯЗУВАННЯ  ГЕНЕТИЧНИХ  ЗАДАЧ

1.     Уважно ознайомтеся з умовами задачі.

2.     Коротко запишіть умову задачі:

 Визначте за умовами задачі домінантну і рецесивну ознаки.

Запишіть генотипи особин із рецесивною ознакою або особин із відомим за умовою задачі генотипом.

Визначте і запишіть передбачувані генотипи й фенотипи нащадків, які отримані в результаті гібридизації.

3.Складіть схему схрещування.

4. Проаналізуйте результати схрещування.

5. Запишіть відповіді на всі поставлені питання у задачі.

Хід роботи

І. Розглянемо приклади задач.

МОНОГІБРИДНЕ  СХРЕЩУВАННЯ

1.     У людини ген карого ока домінує над блакитним. Кароока жінка вийшла заміж за блакитноокого чоловіка. Який колір очей можливий у їхніх дітей?

   Дано:                                                                Розв’язання

А – карий                                                            Р ♀ АА x ♂ аа

а – блакитний ♀ АА♂ аа                                 G:      А           а

F -?                                                                   F   Аа – кароокі

 

Відповідь: у дітей карий колір очей.

 

ДИГІБРИДНЕ  СХРЕЩУВАННЯ

2.     У людини кароокість і наявність ластовиння — домінантні ознаки. Кароокий без ластовиння чоловік одружується з блакитноокою жінкою, котра має ластовиння. Визначте, якими в них будуть діти, якщо чоловік гетерозиготний за ознакою кароокості, а жінка гетерозиготна за ознакою ластовиння.

Дано:

А  - кароокість;

а –  блакитноокість;

В -  наявність ластовиння;

b  -  відсутність  ластовиння.

F1 - ?

                    Розв’язання

P: ♀  ааВb    ×  ♂  Ааbb

G:   аВ ,  аb  ;        Аb ,  аb

F:  АаВb - кароокі з ластовинням;  

     ааВb – блакитноокі з ластовинням;  

     Ааbb – кароокі без ластовиння;

     ааbb - блакитноокі без ластовиння.

Відповідь: 25% - кароокі з ластовинням,

25% - блакитноокі з ластовинням,

25% - кароокі без ластовиння,

25% - блакитноокі без ластовиння.  

ІІ. Розвяжіть задачі.

1. Який колір квітів буде у гібридів першого покоління білих та рожевих троянд по генотипу та по фенотипу, якщо білий колір - рецесивна ознака? (Схрещували гомозиготні особини).

2. У морських свинок ген чорного забарвлення домінує над геном коричневого забарвлення, а ген кошлатої шерсті домінує над геном гладенької. Який генотип і фенотип будуть мати нащадки від схрещування дигомозиготних особин.

3. У людини кароокість домінує над блакитноокістю, а праворукість над дворукістю. Блакитноокий лівша одружився з жінкою, яка мала карі очі та була праворукою. Визначте можливі генотипи та фенотипи дітей від цього шлюбу.

4. У томатів ген, який зумовлює червоний колір плодів, домінує над геном жовтого забарвлення. Визначте:

 А) Які плоди з’являться у рослин отриманих від схрещування гомозиготних рослин з червоними плодами, з рослинами, які мали жовті плоди?

Б) рослини з якими плодами будуть отримані від схрещування гібридів першого покоління F1  між собою?

ІІІ. Зробіть висновки.

Також вам допоможе у виконанні роботи дане відео :


Домашнє завдання: виконати практичну роботу та надіслати для перевірки.

Виконані завдання надсилайте на Viber!

































































Немає коментарів:

Дописати коментар