перекладач

середа, 22 лютого 2023 р.

Доброго дня 6,8 та 9 клас!

Сьогодні 23 лютого 2023 р. 

6 Клас
Тема. Мохи. Лабораторне дослідження: будови моху.

Повтор вивченого.

Завдання 1.
"Закінчи речення":

1. Водорості відносять до нижчих рослин, тому що…

2. Ламінарія корисна тим, що…

3. Водорості можуть заселяти такі водойми, як…

4. Група водоростей, що об’єднує одноклітинні та багатоклітинні види – це…

5. Із діатомових водоростей отримують таку речовину, як …

6. Хлоропласти бурих та червоних водоростей можуть бути забарвлені у …
7.Тіло водоростей має назву…
8. Група водоростей, що може заселяти глибини до 70м – це…

Завдання2.
"Знайди помилку":

1. Серед представників Червоних водоростей є багатоклітинні та одноклітинні види.

2. Спірогіра має вигляд нитки що складається з клітин, які розташовані одна за одною.

3. Ламінарію ще називають «зелений морський салат».

4. Зелену водорість ульву споживають у їжу.

5. Вчені важають, що саме від зелених водоростей походять вищі рослини.

6.Червоні водорості поширені у прісних водоймах, ґрунті, корі дерев, на снігу та льоду. 


Вивчення нового матеріалу.

Мохи – особливі рослини, що так як і водорості, не мають коренів і не здатні регулювати вміст води в тілі. 

Як правило, мохи завжди насичені вологою і дещо нагадують губок. Але існують періоди, коли води не вистачає і більшість видів засихають, а після повторного зволоження – відновлюють свою життєдіяльність.

За будовою тіла мохи поділяються: 

- сланеві

- листостеблові

Тіло сланевих мохів має вигляд пластинки, на нижній поверхні якої можуть бути ризоїди, що не лише відіграють роль прикріплення, але й транспортують воду до тіла моху.


Натомість, тіло листостеблових мохів має вигляд подушки із щільно розташованих пагонів зі стеблом і листками; при основі є ризоїди. На верхівці пагонів утворюються статеві органи.


Більше про мохи видізнаєтесь переглянувши відео:


А тепер виконаємо лабораторне дослідження.

Ознайомтесь з інструкцією виконання роботи.

Тема. Будова моху.

Мета: ознайомитися з:

-             будовою мохоподібних на прикладі зозулиного льону (сфагнуму);

формувати уміння і навички:

-             вести спостереження за живими біологічними об’єктами,

-             пояснювати ознаки пристосованості організму до умов існування,

-             описувати та пояснювати особливості будови моху,

розвивати уміння і навички:

-             роботи лупою,

-             виконання та оформлення рисунків ,

-             описувати будову організмів за планом.

Обладнання, матеріали та об’єкти дослідження: лупа, препарувальні голки, гербарні або живі рослини зозулиного льону (сфагнуму), таблиці, підручник.

 Хід роботи

1.              Розглянь за допомогою лупи зелений мох зозулин льон. Знайди його органи та визнач особливості їх будови:

-                 стебло (розгалужене чи нерозгалужене) __________________________;

-                 листки (розмір, колір, розміщення на стеблі, наявність жилки) _______;

-                 ризоїди (є чи немає) ___________________________________________;

-                 статеві органи (антеридії, архегонії) (розміщені га одній рослині чи на різних, на верхівках чи на бічних пагонах) _____________________________;

-                 спорофіт (будова, місце розташування) __________________________.

2.              Замалюй рослину моху зозулиного льону та познач її органи:

3.              *Чи на всіх рослинах моху є спорофіт? _______ Чому?______________

Зозулин льон відносять до __________ рослин, тому що має органи: ________

Гаметофіт (статеве покоління) має _______________ будову і є переважаючим. Спорофіт (нестатеве покоління ) росте на _________________ і живиться за його рахунок. Спорофіт має таку будову ___________________

Щоб виконати ладораторне дослідження нам допоможе дане відео, уважно перегляньте:



Завдання 3

Заповніть таблицю в зошиті:

Порівняльна характеристика моху зозулиного льону і водоростей


Ознаки для порівняння

Водорості

Зозулин льон

Середовище існування

 

 

Будова (листостеблова чи таломна)

 

 

Наявність ризоїдів, листків, стебла

 

 

Завдання 4

«Закінчити речення».

1.              Спорофіт мохоподібних складається із …

2.              Із заплідненої яйцеклітини утворюється …

3.              У мохів основним органом фотосинтезу є …

4.              Із спори розвивається …

5.              Статеві органи утворюються …

6.              Переважаючим поколінням у життєвому циклі мохоподібних є …

Домашнє завдання: опрацювати пр. 39 ст. 173 підруч. та інформацію на блозі; виконати завдання 1-4 та лабораторне дослідження , надіслати для перевірки; знайти інформацію про значення мохів в природі та житті людини.
Виконані завдання надсилайте на Viber!


8 Клас
Тема. Поняття про соматичну нервову систему.


Повтор вивченого.
Знайдіть відповідь.

1.    Місця, у яких нервовий імпульс передається з одного нейрона на інший. 

2.    Западина в корі головного мозку, яка оточує звивини.

3.    Складова заднього мозку, що відповідає за координацію рухів, регуляцію рівноваги і м'язового тонусу. 

4.    Одна з оболонок мозку

5.    Відділ мозку, який регулює життєво важливі функції (дихання, слиновиділення, шлункове соковиділення, жування, ковтання, кашель, блювання і т.д.) 

6.    Гребінь у корі головного мозку, який забезпечує збільшення площі поверхні.

7.    Кісткове утворення, яке оточує головний мозок. 

8.    Відділ головного мозку,  до якого належать таламус, гіпоталамус, епіфіз і гіпофіз. 

9.    Речовина спинного мозку, яка утворена тілами нейронів та дендритами;  оточує спинно-мозковий канал.

Вивчення нового матеріалу.

Соматична нервова система іннервує скелетні м'язи і регулює діяльність, яка знаходиться під свідомим контролем. Такі рухи як, наприклад, підняття рук, згинання пальців, або навіть пережовування їжі, контролюються цією системою. Тобто всі наші рухи, які здійснюються за допомогою м’язів і знаходяться під свідомим контролем людини, забезпечуються соматичною нервовою системою.

Соматична нервова система – це частина периферичної нервової системи, яка складається з чутливих та рухових нервових волокон і забезпечує іннервацію скелетних м’язів, шкіри та деяких органів (глотка, гортань, язик).

Швидкість проведення імпульсів – 30-120 м/с

 Соматична нервова система виконує такі функції:

1.    збирає інформацію від органів чуття і спрямовує її до центральної нервової системи;

2.    передає нервові імпульси від центральної нервової системи до скелетних м’язів, керуючи різноманітними рухами нашого тіла.

Соматична нервова система

 

Чутливий відділ                                          Руховий відділ

(сприймає інформацію                                         (забезпечує

     з зовнішнього середовища)                                    керування рухами)


За допомогою чого соматична нервова система спрямовує інформацію до і від центральної нервової системи? (Чутливі і рухові нервові волокна)

 Сукупність нервових волокон утворюють нерви.

Соматичні нерви є чутливими і руховими.

1.    Чутливі нерви сформовані відростками дендритами.

2.    Рухові нерви сформовані аксонами.

Соматичні нерви

Чутливі                                                   Рухові

-сформовані дендритами                                 -сформовані аксонами

Чому нерви сформовані саме так?

Дендрити проводять нервовий імпульс до тіла нейрона (забезпечується чутлива функція), а аксони проводять нервовий імпульс від тіла нейрона (забезпечується рухова функція.

 До соматичної НС відносяться 12 пар черепно-мозкових нервів, що несуть інформацію в стовбур мозку і з нього.





Інші структури з соматичною іннервацією – це 31 пара спинномозкових нервів з численними відгалуженнями. Кожен спинномозкової нерв утворений з'єднанням заднього і переднього (чутливого і рухового) корінців, злиттям їх волокон.
Задні забезпечують шкіру, м'язи спинний області, зони куприка, крижів, передні - шкіру, м'язові тканини рук, ніг і передньої частини тулуба.
 
Соматичні нерви іннервують:
1.    м'язові тканини, з'єднані зі скелетом;
2.    м'язи, розташовані в області обличчя, на тілі і кінцівках;
3.    шкірні покриви;
4.    такі органи, як глотка, гортань і язик. Нерви соматичної НС іннервують
 
Скелетні               М’язи          Шкіру         Глотку,
    м’язи                    обличчя                           гортань, язик
 
Механізм регуляції рухів
Усі рухи (мимовільні та довільні), які організм здійснює для задоволення своїх потреб регулюють структури центральної нервової системи .
У регуляції простих рефлексів пози та окремих рухів відіграють роль відповідні структури, розташовані в спинному мозку. Складні рухи забезпечують вищі рухові центри, розташовані в мозочку, середньому мозку, підкіркових ядрах і корі великих півкуль кінцевого мозку. Кожен із цих центрів регулює відповідні рухи.

Регуляцію рухів забезпечують:
 
Структури спинного                          Рухові центри мозочка,
      мозку                                                середнього мозку,
                                                                          підкіркових ядер, кори півкуль

 
   Тобто нервова регуляція рухової активності забезпечується майже всіма відділами центральної нервової системи: від спинномозкових до рухових зон кори кінцевого мозку.
 
Соматична нервова система складається з рефлекторних дуг, які контролюють неусвідомлені дії, безумовні рефлекси. 
Завдання

Порівняйте умовні і безумовні рефлекси

Безумовні

Умовні


 



 



 



 



 






 Саме з допомогою безумовних рефлексів може регулюватися діяльність м'язів, які здійснюють рух без сигналів з головного мозку. Відбувається це за рахунок перетину нервових шляхів зі спинним мозком. Саме тому спрацьовують захисні рефлекси наприклад при дотику до гарячого, коли рука швидко відривається від гарячого предмета з метою самозбереження.

 Завдання2

Дайте відповідь на запитання:

1.    Які типи рефлекторних дуг ви знаєте?

2.    Які нейрони входять до складу простої рефлекторної дуги?

3.    Які нейрони входять до складу складної рефлекторно дуги? 

4.    Назвіть ланки рефлекторної дуги по черзі. 

Завдання3
Знайти і виправити помилки
Нервова система анатомічно поділяється на головний мозок і нерви.  Периферійна нервова система за функціями поділяється на соматичну і центральну.  Соматична нервова система не перебуває під контролем свідомості людини.  Вона утворена 12 парами черепно-мозкових нервів и 31 парою спинно-мозкових нервів. Соматичні нерви утворені чутливими і вставними нервовими волокнами.  Рефлекторна дуга колінного рефлексу  є тринейронною.  Складається з таких нейронів: чутливого і рухового.

Домашнє завдання: опрацювати інформацію на блозі, записати та знати нові терміни та поняття з теми, виконати завдання 1-3; дати письмово відповідь на 2 запитання.

Щоб відповісти на питання, проаналізуйте додаткову літературу.

1.    Чому нервові клітини не діляться?

2.    Маса мозку людини збільшується до 20 років, потім починається її повільне зменшення. Чому?

3.    Чи можлива пересадка мозку?

Виконані завдання надсилайте на Viber!


9 Клас

Тема.Узагальнення знань з теми "Закономірності успадкування ознак."

Контрольна робота з теми  «Закономірності успадкування ознак»

Варіант 1

І рівень (завдання з однією вірною відповіддю, по 0,5 б;  всього 3б)

 1.Мутації, пов’язані зі зміною кількості наборів хромосом - це:

А)  генні мутації;  Б) геномні мутації;   В)  хромосомні  мутації.

2.Сукупність ознак і властивостей організму, які є результатом взаємодії генотипу і умов середовища:  

А) алель;   Б) ген;    В) генотип;  Г) фенотип.

3. І закон Менделя має назву:

А) закон одноманітності гібридів першого покоління;  Б) закон розщеплення;  В) закон незалежного успадкування ознак.

4. Вкажіть, якому з визначень відповідає поняття  локус:

А) місце гена в хромосомі;    Б) одиниця спадковості;   В) статева клітина;                            Г) алель, що пригнічується іншим.

5. Вкажіть форму взаємодії алельних генів при якій домінантний алель не повністю пригнічує рецесивний і в гетерозигот проявляється проміжний стан ознаки:

А) повне домінування;   Б) неповне домінування;   В) множинний алелізм; 

Г) плейотропія.

6.Визначте, яка з названих змін є модифікацією:

А) зміна забарвлення шерсті гімалайського кролика під дією температури;

Б) укорочений хвіст у кішок;  В) синдром «крику кішки» у людини.

 

II рівень (завдання  з трьома вірними відповідями,  по 1б;  всього 2б)

7. До хімічних мутагенів належать:

А) віруси;   Б) пестициди;     В) формальдегід;   Г) рентгенівське випромінювання;  Д) важкі метали (ртуть, свинець).

8. Оберіть із переліку хромосомні  хвороби:

А) синдром «крику кішки»;  Б) синдром Дауна;   В) полідактилія; 

Г) гіпертонія;   Д) синдром  Шерешевського-Тернера.

 

IIІ рівень (завдання на встановлення відповідності,  по 1,5б;  всього 3б)

9. Встановіть відповідність між генетичним символом та його значенням:

А) Аа ;    Б) F1;   В) Р;    Г) АА;     Д) аа;

1) батьківські особини;  2) домінантна гомозигота;  3) рецесивна гомозигота; 4) гібридне покоління;  5) гетерозигота.

10. Встановіть відповідність між хромосомними наборами та їх власниками:

А) здорова  жінка;  Б) здоровий  чоловік ;   В) людина, хвора  на синдром Дауна;

1) (47, 21 +);      2) 44А+ ХХ;    3) 44А+ Х;      4) 44А+ ХУ.

 

IV рівень (задача з генетики 3б)

11. Розв’яжіть задачу. При схрещуванні  червоних та жовтих томатів всі нащадки (F1) мали тільки червоний колір плодів.  Яке  забарвлення плодів  отримають при схрещуванні гетерозиготного червоного томата з жовтим?


Варіант 2

І рівень (завдання з однією вірною відповіддю, по 0,5 б;  всього 3б)

1. Вкажіть тип мінливості, за якого змінюється лише фенотип, а генотип залишається сталим:

А) комбінативна;   Б) мутаційна;   В) генотипна;    Г) модифікаційна.

2. Кратне  збільшення  хромосомного  набору це:

А)  генна мутація;       Б) геномна мутація;      В)  хромосомна мутація.

3. ІІІ закон Менделя має назву:

А) закон одноманітності гібридів першого покоління;  Б) закон розщеплення;  В) закон незалежного успадкування ознак.

4. Гетерозиготою є особина з генами: 

А) Вb;    Б) bb;    В) СС    Г) ВВС

5. Ознака, що успадковується зчеплено з Y-хромосомою – це:

А) альбінізм;   Б) гіпертрихоз;   В) гемофілія;   Г) полідактилія.

6. Визначте, яка з названих змін є модифікацією:

А) форма листків стрілолиста, що росте у воді  та на суші;

Б) синдром Дауна у людини;  В) триплоїдний  сорт кавунів без насіння.

 

II рівень (завдання  з трьома вірними відповідями, по 1б;  всього 2б)

7. До хімічних мутагенів належать:

А) токсини бактерій;   Б) важкі метали (ртуть , свинець);    В) гідроген пероксид;   Г) ультрафіолетове  випромінювання;  Д) пестициди.

8. Оберіть із переліку  хвороби зі спадковою схильністю:

А) виразка шлунку;   Б) цукровий діабет;   В) полідактилія; 

Г) синдром  Дауна;   Д) гіпертонія.

 

IIІ рівень (завдання на встановлення відповідності,  по 1,5б;  всього 3б)

9. Встановіть відповідність між генетичним символом та його значенням:

А) Сс ;    Б) Р;   В) G;    Г) сс;     Д) СС;

1) батьківські особини;  2) домінантна гомозигота;  3) рецесивна гомозигота; 4) гамети;  5) гетерозигота.

10. Встановіть відповідність між мутаціями та їх  прикладами:

А) хромосомні;     Б) генні;     В) геномні;

1) триплоїдний сорт безнасінних кавунів;

2) синдром «крику кішки»;

3) полідактилія.

 

IV рівень (задача з генетики 3б)

11.Розв’яжіть задачу.  Плоди кавуна можуть мати зелене або смугасте забарвлення. Всі кавуни, отримані від схрещування рослин з зеленими і смугастими плодами (F1), мали тільки зелений колір плодів. Яке  забарвлення плодів  отримають при схрещуванні гетерозиготного зеленого кавуна із смугастим?

 

Домашнє завдання: виконати контрольну роботу та надіслати для перевірки, повторити терміни з теми.

Виконані завдання надсилайте на Viber!

























































Немає коментарів:

Дописати коментар