перекладач

середа, 15 лютого 2023 р.

Вітаю 6, 8 та 9 клас!

Сьогодні 16 лютого 2023 р. 

6 Клас

Тема. Способи класифікації рослин.

Вивчення нового матеріалу


Ознайомтесь з інформацією.

Ви вже знаєте, що мешканці планети Земля надзвичайно різнома- нітні. Кожна група організмів відрізняеться від інших особливостями будови, процесами життедіяльності, середовищем життя. На нашій планеті існує більш як 350 тисяч різних видів рослин. Одні з них зовсім відмінні від інших. Є організми дещо схожі між собою або май- же однакові. Тому з давніх-давен учені намагалися об'єднати їх у групи, тобто класифікувати.

Першу систему рослинного світу запропонував грецький учений Теофраст, завдяки якому ботаніка стала самостійною наукою. Розділ ботаніки, що вивчає різноманітність рослин, має назву систематика рослин. Упродовж тисячоліть людина, стикаючись ізпевними рослинами, давала їм конкретну назву. Це народні назви, які використовують у певній країні чи місцевості.

Навіть в одній країні, у різних її регіонах одну й ту саму рослину називать по-різному. Наприклад, поширену в Україні рослину барвінок малий називають ще: «барвін», «хрещатий барвінок», «барвінець», «ворвинок», «зельонка», «могильник» тощо. То невже вчені мають пам'ятати так багато назв, щоб зрозуміти, що йдеться про одну й ту саму рослину? Звичайно, ні, бо кожному видові організмів учені дають єдину наукову назву, зрозумілу дослідникам усього світу. Вона складається із двох слів латинською мовою.

Систему подвійних назв видів запровадив у науку ще у XVIII сторіччі шведський учений Карл Лінней. У нашому прикладі рослина має наукову назву Vinca minor (барвінок малий). Перше із цих двох слів - Vinca (барвінок) роду, до якого належить рослина. Це слово є ніби «прізвищем» організму. Друге слово — minor (малий) - видовий епітет. Це особисте ім'я», що відрізняє саме цю рослину від інших представників роду. Чому наукові назви організмів подають саме латинською мовою, а не, скажімо, англійською, якою нині володіє більшість людей на нашій планеті?

У XVIII сторіччі, коли жив К.Лінней , наукові праці писали латинською мовою. Цей принцип подавати міжнародні наукові назви організмів латинською мовою зберігся й дотепер.

Які одиниці використовують для класифікації рослин? 

Зі свого повсякденного досвіду ви знаєте, що за певними зовнішніми ознаками можна відрізнити березу від тополі, сосну від ялини, шипшину від малини тощо. Тобто ми об'єднуємо в групи організми, подібні за певними ознаками, і відрізняємо їх від інших груп з відмінними рисами. Учені, спираючись на всебічне вивчення організмів, об'єднують їх у певні групи

Найменша систематична одиниця - вид. Особини, які подібні за будовою та процесами життєдіяльності і дають плідне потомство. Усі характерні ознаки виду нащадки успадковують від батьків.

Крім виду, використовують й інші систематичні одиниці. Так, подібні між собою види рослин об'єднують в один рід. Наприклад, види береза бородавчаста та береза пухнаста належать до роду Береза. Близькі роди об'єднують у родини. Так, роди Бук, Каштан і Дуб належать до родини Букові.

Близькі родини об'єднують у порядки. Наприклад, родини Ліщинові та Березові входять до порядку березоцвіті. Близькі порядки об'єднують у класи. Так, порядок Букоцвіті разом з багатьма іншими порядками входить до класу Дводольні. Класи входять до складу відділів. Наприклад, класи Дводольні та Однодольні належать до відділу Покритонасінні рослини. Увесь світ рослин складається з відділів. Це pізноманітні водорості, мохи, плауни, папороті, голонасінні й покритонасінні.

Отже, класифікувати певний рослинний організм визначити його місце в системі рослинного світу. Для цього вчені визначають приналежність певного виду до всіх основних систематичних одиниць.

Наведемо такий приклад. Усі ви знаєте рослину Яблуню. Один з Під- видів має назву Яблуня домашня. Цей вид є одним з видів роду Яблуня . Разом з іншими родами він входить до складу родини Розові, яка належить до порядку Розоцвіті. Цей порядок е одним з тих, що належить до класу Дводольні. Клас Дводольнi разом з класом Однодольні входить до відділу Покритонасінні.

Ще більше ви можете дізнатись переглянувши відео:

Виконайте тести:

Вибрати одну правильну відповідь.
1.        Наукові назви видів складаються з:
А         одного слова                  В трьох слів
Б         двох слів              Г чотирьох слів
2.        Вид — це:
А         окремий організм
Б         сукупність організмів, які подібні за особливостями будови та процесами життєдіяльності, вільно схрещуються між собою та дають плодюче потомство
В         група подібних організмів
Г         клас організмів
3.        Міжнародні назви організмів наводяться мовою:
А         англійською         В українською    
Б         латинською          Г російською
4.        Найвищою систематичною одиницею є:
А вид            Б родина   
В клас Г царство
5.        Основною систематичною одиницею є:
А вид            Б ряд         
В порядок              Г царство
6.        Класифікувати організм означає визначити його:
А         середовище життя                             В спосіб життя
Б         місце у системі органічного світу     Г хімічний склад
7.        Близькі роди об’єднують у:
А         порядки      В відділи
Б         родини        Г класи

«Виправ помилку».

Учень розмістив систематичні категорії в такому порядку:

вид → родина → рід → порядок → клас → відділ → царство.

Чи згодні ви з ним? Якщо ні — виправте помилку.

Дайте відповідь на запитання:

1.        Що вивчає наука систематика?

2.        Які систематичні одиниці використовують для класифікації організмів?

3.        Що означає класифікувати організм?

4.        На якій підставі різні організми об’єднують в один вид?

Домашнє завдання: опрацювати матеріал та завдання розміщені на бозі та пр. 44 ст. 193 підручника.
Виконані завдання надсилайте на Viber!

8 клас

Тема: Будова нервової системи. Центральна і периферична нервова система людини.

Цікаві факти про нервову систему :

1.    У нашому тілі більше нервових клітин, ніж кількість зірок на Чумацькому Шляху.

2.    Нервова система може мати патології, які не дозволяють передавати сигнали в мозок про відчуття тепла або холоду.

3.    У лівій півкулі головного мозку на 186 000 000 нервових клітин більше, ніж у правій.

4.    Вченим вдалося створити штучну нервову систему, що є першим кроком до створення штучного інтелекту.

5.    Вага мозку людини складає 1/46 від загальної маси тіла. Максимальна вага мозку у жінок спостерігається в 15-19 років, у чоловіків в 20-29. Після тридцятого року життя основні розміри мозку зменшуються, а нервові клітини починають гинути в кількості 30-50 тисяч на день.

6.    Стан радості добре позначається на роботі нервової системи. При тому не обов'язково відчувати щастя самому. Підтримка ближнього і співчуття допоможуть знайти силу, а вашу нервову систему зроблять менш сприйнятливою до болю і стресів.

7.    Для роботи нейронів мозку потрібно менше енергії, ніж для лампочки в холодильнику. Сигнали між клітинами головного мозку передаються за допомогою електрики. Для одного дії потрібно приблизно 12 Вт енергії.

Вивчення нового матеріалу.

Опрацюйте матеріал презентації за посиланням: https://docs.google.com/presentation/d/1HU5EnZ-WOT7OyMBArGBuhoRLjPrd4KHx/edit?usp=sharing&ouid=100301507652054648741&rtpof=true&sd=true

Також ви можете переглянути відео за даною темою:

Виконайте завдання.

Завдання1: виправити помилки в тексті.

В організмі людини є два основних види регуляції функцій: дихальна  і гуморальна регуляція.  Гуморальна регуляція здійснюється з допомогою нейронів . Нейрон складається з тіла аксонів. Довгі відростки – це аксони, короткі – нейроглія .

Аксони - це відростки, що проводять імпульси до тіла нейрона, а дендрити несуть електричні імпульси від тіла клітини . Периферійна нервова система складається з нейроглії. Центральна нервова система складається із головного і спинного мозку.

Запитання2: Яким чином нервова система людини об’єднує органи і системи органів і забезпечує існування організму як єдиного цілого?

Домашнє завдання: опрацюйте матеріал розміщений на блозі та пр. 32 ст. 118 підручника, записати та знати ключові поняття з теми, виконати завдання.

Виконані завдання надсилайте на Viber!


9 Клас

Тема. Спадкові захворювання людини. Генетичне консультування.

Поміркуйте та напишіть:

1.  Які спадкові захворювання вам відомі ?

2.  Як ви вважаєте, чи можливо вилікувати або скорегувати стан здоров’я дітей, які хворі на спадкові захворювання?

3.  Чи існують окремі напрямки медицини для цього?


Вивчення нового матеріалу.

1.  Сучасні завдання медичної генетики.

Сьогодні на уроці ми з вами ознайомимося з найпоширенішими спадковими хворобами, розкриємо причини їх виникнення, ознайомимося зі шляхами запобігання виникненню цих захворювань.

Медична генетика -  це розділ знань генетики, наука, яка вивчає спадкові хвороби людини.  Близько 50% хронічних захворювань дітей і дорослих зумовлено генетично. Саме цим пояснюється важливість знань з медичної та загальної генетики в лікуванні цих хвороб.

Надзвичайно важливим завданням  генетики людини є дослідження механізмів виникнення спадкових захворювань. Це важка праця, але в деяких випадках генетики  вже досягли значних успіхів.

Завдання медичної генетики:

ü Вивчення спадкових хвороб, закономірностей їх успадкування, особливостей патогенезу, лікування та профілактика.

ü Вивчення спадкової схильності та стійкості до спадкових хвороб .

ü Вивчення патологічної спадковості.

ü Вивчення питань генної інженерії, яка розробляє методи лікування спадкових хвороб шляхом  переносу нормального метаболізму у ДНК хворого.

2.  Спадкові хвороби і вади людини, хвороби людини із спадковою схильністю.

У наш час існує така класифікація спадкових хвороб людини.

Перегляньте відео:


 Чинники  впливу народження дітей з різними вадами:

ü Шкідливі звички(куріння, алкоголь, наркотики);

ü Робота з токсичними речовинами( жінки перукарі), на підприємствах з токсичними,  хімічними речовинами;

ü Екологія навколишнього середовища;

ü Радіація;

ü Продукти харчування,вода;

ü Вживання великої кількості ліків та інше.

Повідомлення учнів про шкідливий вплив алкоголю й тютюнового диму.

Дії держави в вирішенні проблеми спадкових захворювань.

За даними Державної статистики, серед причин інвалідності дітей перше місце займають вроджені вади розвитку ,набагато випереджаючи інші захворювання. Тому цю проблему вирішують на державному рівні.

МОЗ видало наказ про створення медико- генетичних консультацій. В країні створені центри планування сім’ї та репродукції людини; центр охорони плоду та медичної генетики. В багатьох обласних центрах в тому числі в Кропивницькому існує перинатальний центр де жінки народжують дітей що мають певні ускладнення в розвитку плоду та де знаходяться діти які при народженні  мали проблеми зі здоров’ям.

 

Медико-генетичне консультування.

В наш час відомо сотні захворювань, у яких механізми біохімічних процесів вивчено досить докладно. Оскільки причиною спадкових хвороб є порушення в структурі генетичного матеріалу, повне лікування їх поки що неможливе. Тому потрібно якомога раніше діагностувати патологію й почати профілактичні та лікувальні заходи.

 Спадкові захворювання людини легше попередити, ніж вилікувати. Для профілактики спадкових захворювань створені спеціалізовані медичні  центри, які здійснюють генетичне консультування.

Медико–генетичне консультування – це спеціальний вид медичної допомоги населенню, направлений на профілактику спадкових хвороб. В ідеальній ситуації за такою консультацією повинні звернутися всі майбутні батьки, які хочуть мати дитину.

Медико–генетичні консультації допомагають людям у прогнозуванні шлюбу, потомства,консультують вагітних жінок, допомагають у вирішенні питань спадковості, усиновлення дитини, проводять точну діагностику спадкових захворювань. Під час консультування визначається прогноз народження дитини зі спадковою патологією,пояснюється вірогідність цієї події і надається допомога у прийнятті рішення про народження.

Складається з 3-х етапів:

1)      Уточнення діагнозу із застосуванням спеціальних методів: генеалогічне обстеження й складання родоводу,пренатальна діагностика( УЗД, біохімічний скринінг білків у сироватці вагітної  жінки, амніоцентез – аналіз навколоплідної  рідини для визначення  каріотипу плоду).

2)      Складання прогнозу для дитини, який базується на даних про тип і варіант успадкування патологічного стану.

3)      Формування висновку та пояснення генетичного ризику в доступній формі.

 Перегляньте відео:



        Висновок: таким чином ми можемо зробити висновок, що основною умовою народження здорових дітей є міцне здоров’я батьків і відсутність у них  генетичних відхилень, та шкідливих звичок.

Дайте відповідь на запитання:

-        Як ми повинні ставитися до людей, у яких яскраво виражені симптоми спадкових хвороб, людей які мають різноманітні вади?

Як на вашу думку чи піклується держава про дітей які мають такі тяжкі захворювання про які ми з вами говорили.

Домашнє завдання: опрацюйте матеріал розміщений на блозі та пр. 39 ст. 210, записати та знати ключові поняття з теми, підготувати повідомлення про сучасні методи молекулярно-генетичних досліджень, які використовують під час проведення медико-генетичних консультацій.

Виконані завдання надсилайте на Viber!





Немає коментарів:

Дописати коментар