перекладач

понеділок, 20 лютого 2023 р.

Вітаю 8 та 11 клас!

Сьогодні 21 лютого 2023р.

8 Клас 

Тема. Спинний мозок. Головний мозок. Лабораторне дослідження №6: "Вивчення спинного та головного мозку людини."

Повторимо вивчене.

Завдання1
Дайте відповідь на запитання.

1. На які два відділи поділяється нервова система?

2. Що входить до складу ЦНС?

3. Що входить до складу периферичної нервової системи?

4. Як називаються клітини нервової  тканини? 

5. Що таке  ганглії? 

6. Що таке синапс? 

7. Які нерви звуться змішаними? 

8. З чого складається рефлекторна дуга?

9. Що таке рефлекс? 

10. Що таке аксон? 

11. Що таке дендрит? 

Вивчення нового матеріалу.

1. Спинний мозок.

Перегляньте відео щоб ознайомитись з будовою та функціями спинного мозку:


Замалюйте будову спинного мозку та підпишіть малюнок, запишіть до зошита функції спинного мозку.


Травмування спинного мозку.

Нервові клітини спинного мозку відносять до найтендітніших структур в організмі людини, а тому вони знаходяться під надійним захистом кісток. Травмування спинного мозку є дуже небезпечним, адже при цьому руйнуються його провідні шляхи, це супроводжується частковою або повною втратою чутливості , а то і рухомості частини тіла нижче від місця травмування. Саме тому травмування шийного відділу спинного мозку є найнебезпечнішим, адже приводить до повної нерухомості тіла людини. Під час травмування хребта – травмується і спинний мозок, тому  для людини, яка зазнала таких травм потрібно викликати швидку допомогу, а до приїзду лікарів забезпечити нерухомість таким чином – покласти потерпілого на живіт на тверду поверхню, наприклад дошку. Небезпечним для спинного мозку є і неправильне положення тіла під час сидіння, адже відбувається стискування, деформування  спинного мозку хребцями, що призводить до порушення функцій спинного мозку. Тому вам потрібно контролювати положення тіла під час сидіння,  слідкувати за своєю поставою, а також оберігатися від травмування спинного мозку. Адже як кажуть у народі «Сила життя у здоровому хребті», і тепер ми чітко можемо пояснити цю народну мудрість. Я маю для вас ось такі вправи для хребта, але за браком часу я не можу провести з вами ці вправи, тому,   я хочу подарувати вам комплекс вправ для хребта, які ви зможете виконувати  по потребі у будь-який час,  на будь-якому уроці, щоб зняти статичне навантаження із хребта,  і таким чином покращити роботу спинного мозку, адже це, як ви зрозуміли,  дуже важливо для нашого організму і його повноцінного функціонування.

Дати відповіді на запитання:

- Яку будову має спинний мозок? Які його основні параметри?

- Які оболонки має спинний мозок?

- Чим відрізняється сіра й біла речовина ЦНС?

- які сегменти спинного мозку виділяють?

- Які функції виконує спинний мозок?

- Чим небезпечне травмування спинного мозку?


2. Головний мозок.

Цікаві факти !

- У мозку знаходиться близько 80-100 мільярдів нейронів. Проте, у лівій півкулі майже  на 200 млн нейронів більше, ніж у правій.
- Цікаво, що коли ми дізнаємось щось нове, структура нашого мозку змінюється, оскільки кожного разу коли формується пам'ять, з'являються нові нервові зв'язки.
- Мозок виробляє неймовірну кількість енергії. Енергія сплячого мозку могла б запалити 25-ватну лампочку.
- Розмір мозку не впливає на розумові здібності людини. Наприклад, мозок Альберта Ейнштейна важив 1,2 кг, що трохи менше за середній розмір людського мозку.
- При позіханні мозок охолоджується, в той час як відсутність сну підвищує його температуру.

Щоб дізнатись більше про будову та функції головного мозку перегляньте дане відео:

Запишемо в зошит.

Головний мозок міститься у черепній коробці, сполучається зі спинним мозком через великий потиличний отвір. Вкритий такими ж оболонками, як і спинний мозок.
Також утворений сірою і білою речовинами:
- сіра речовина – складається з тіл нейронів та дендритів; знаходиться у корі переднього мозку та мозочка.
- біла речовина – міститься у стовбурі головного мозку та під корою великого мозку і мозочка; складається з аксонів.
Всередині є система мозкових шлуночків, заповнених спинномозковою рідиною (шлуночки сполучаються із центральним каналом спинного мозку). Така рідина забезпечу захист організму, обмін речовин, створює відносно постійний тиск).
Головний мозок складається з таких відділів:
- стовбур головного мозку:
o   задній мозок (довгастий мозок і варолієвий міст);
o   середній мозок;
o   проміжний мозок;
- мозочок;
- великий (передній, кінцевий) мозок.
Завдання 2.
Доповніть таблицю:

Будова і функції відділів головного мозку

Відділ

Будова і функції

Довгастий мозок


Міст

Тут проходять висхідні і низхідні нервові шляхи нервових імпульсів.

Він зєднує довгастий та середній мозок.

Містить центри, що відповідають за міміку, жування, поставу, рівновагу. Пошкодження супроводжуються порушенням узгодженості м’язів згиначів і розгиначів, слуху, рівноваги.

Мозочок


Середній мозок

У будові розрізняють:

- дах (верхня частина, що складається з сірої речовини) – містить чотиригорбикове тіло (верхні горби містять підкіркові центри зору (забезпечує рух очей), нижні – слуху);

- ніжки – утворені нервовими волокнами, між якими є ядра:

        червоне ядро – відповідає за відкидання голови і тулуба назад;

        чорна субстанція – відповідає за тонус скелетних м’язів (при

        пошкодженні розвивається хвороба Паркінсона);

        ядра ІІІ-ІV пар черепномозкових нервів.

Тут проходять нервові шляхи, які сполучають підкіркові центри зору, слуху, м’язового тонусу.

Проміжний мозок


Великий мозок (великі півкулі)


 


Дайте відповідь на запитання:
Що таке головний мозок?

  Що входить до складу стовбура головного мозку?

 Де знаходиться центр дихання?

  За які процеси відповідає чорна субстанція середнього мозку?

  Які функції виконує мозочок?

  Які найглибші борозни переднього мозку?

3Лабораторне дослідження №6: "Вивчення спинного та головного мозку людини."

Виконати лабораторне дослідження вам допоможе відео з описом та завданнями роботи:


Домашнє завдання: опрацювати матеріал розміщений на блозі або пр. 33, 34 ст. 120-125, замалювати та підписати будову спинного та головного мозку, знати будову; занотовути ключові відомості з теми; виконати лабораторне дослідження та надіслади для перевірки.

Виконані завдання надсилайте на Viber!


11 Клас

Тема1. Тематичне оцінювання та корекція знань з теми "Сталий розвиток та раціональне природокористування."
Тема2. Здоров'я людини. Науки, що вивчають здоров'я людини.

Контрольна робота з теми "Сталий розвиток та раціональне природокористування."

Завдання групи А (правильне розв’язання кожного завдання оцінюється в 0,5 бала)   Максимальна кількість за завдання групи  А- 4бали

Виберіть із запропонованих відповідей одну правильну

1. Сукупність властивостей грунту (уміст гумусу, доступних для рослин поживних речовин),  які забезпечують урожай сільськогосподарських рослин - це :

а) ерозія

б) родючість

в) гумус

г) структура

2. Глобальні проблеми людства - це:

а) проблеми, які зачіпають життєві інтереси всього населення планети і потребують для свого вирішення спільних зусиль всіх країн світу

б) проблеми, які зачіпають життєві інтереси населення певної країни

в) проблеми, які потребують для свого вирішення спільних зусиль декількох країн

3. Скільки всього в Україні засновано біосферних заповідників ?

а)  7

б)  6

в)  5

г)  8

4. Природне явище, що полягає в зміні забарвлення води внаслідок масового розмноження ціанобактерій:

а)  "заростання води "

б)  "розквіт води "

в)  "буяння води ""

г)  "цвітіння води "

5. Діяльність людини в природних екосистемах повинна бути:

а)  такою,  що приносить користь людині, але не завжди є безпечною для природи.

 б) спрямована на задоволення виключно потреб людини

 в) раціональною.

 г) непрогнозованою

6. Екологічна проблема, що є особливо  актуальною для Полісся:

а)  ерозія схилів як наслідок вирубування лісу 

б) вирубка тропічних лісів

в) зникнення степів 

г) радіаційне забруднення 

7. Один із міжнародних документів в справі охорони природи передбачає вилучення із використання холодильних установок із холодоагентом фреоном. Дослідження вчених довели, що фреон є тим газом,  який викликає одну із глобальних екологічних проблем людства.  Яку саме:

а) дефіцит питної води

б) глобальне потепління

в) руйнування озонового шару

г) деградація ґрунтів

8. Прикладом хімічного забруднення є забруднення:

 

а) паразитами

б) пестицидами

в) шумове

г) теплове

Завдання групи В (за кожний вибраний правильний варіант 0,5бала) Максимальна кількість за завдання групи В - 3бали

Виберіть із запропонованих відповідей декілька правильних

9. Екологічні проблеми, що належать до глобальних:

а) зменшення запасів прісної води

б) забруднення Світового океану

в) смог

г) зменшення біорізноманіття

10. Позначте перспективні напрями природокористування:

а) використання відновних природних ресурсів

б) використання продуктів вторинної переробки вже використаних ресурсів

в) екологізація суспільного життя

г) використання викопних природних ресурсів

Завдання групи С

Максимальна кількість за завдання групи С- 2 бали

Встановіть відповідність

11. Встановіть відповідність між  екологічними  проблемами та їх наслідками :

1 парниковий  ефект

  2 кислотні дощі

3 руйнування озонового шару

4 смог

А призводить до пригнічення росту рослин, зниження урожайності   сільськогосподарських культур, збільшенням захворювань тварин та людей,  збільшенням кількості мутацій

Б викликає ядуху, подразнення очейі і горла,  розвиток бронхіальної астми, емф

В може призвести до глобального потепління,яке спричинить танення льодовиків

Г ушкодження листя та інших частин рослин, змінюється хімічний склад грунту, руйнуються пам′ятки архітектури з мармуру

Завдання групи D творчого характеру

Максимальна кількість за завдання групи D – 3бали

12. Висловіть судження про значення формування екологічного мислення.

 Тема2

Що ж таке здоров'я ?

ЗДОРОВ’Я ЛЮДИНИ це стан фізичного, психічного та соціального благополуччя, що зумовлює здатність організму людини адаптуватись до мінливих умов середовища. Здоров’я буває фізичним, психічним та духовним.

Поміркуйте!
·       Що ж включають три складові здоров’я?
       Як ви їх розумієте?

Поміркуйте і висловіть свої судження!

В одній із паризьких лікарень обов’язком хворих було тричі на день вголос або подумки повторювати по 10 разів фразу: «З кожним днем я почуваюся краще й краще». Причому повторювати не механічно, а з позитивним емоційним забарвленням. Дивно, але факт: хворі одужували протягом місяця, у деяких із них навіть зникла необхідність у хірургічному втручанні. Застосуйте знання про складники здоров’я й поясніть цей факт

Науки про здоров'я 

Пропоную переглянути відео:


       Поміркуйте! Які чинники впливають на здоров’я?

       Від чого залежить стан здоров’я?

За твердженням фахівців ВООЗ, здоров’я на 50 % залежить від способу життя людини, на 20 % – від спадковості, на 20 % – від стану навколишнього середовища і на 10 % – від медичних послуг. Ось чому в організації здорового способу життя треба обов’язково зважати на усі ці впливи. І ще дуже важливим складником є особисті переконання й налаштованість на те, щоб бути здоровим.

 ЗДОРОВИЙ СПОСІБ ЖИТТЯ – це спосіб життєдіяльності людини, що відповідає її генетичним особливостям, конкретним умовам життя й спрямований на формування, збереження і зміцнення здоров’я.
Завдання
Поміркуйте над вислозами та висловіть свою думку:

1.Наші харчові речовини повинні бути лікувальним засобом, а наші лікувальні засоби повинні бути харчовими речовинами. (Гіпократ)

2. Стародавні греки особливу увагу приділяли збереженню здоров’я за допомогою бігу. На стіні Форуму в Елладі було викарбувано: «Якщо хочеш бути сильним, бігай! Якщо хочеш бути красивим, бігай! Якщо хочеш бути розумним, бігай!»
3.Щоб  бути  здоровим,  потрібно  власні  зусилля,  постійні  й  значні.  Замінити  їх не можна нічим.   (М. Амосов)
4. Замало мати гарний розум, головне – вміти його застосовувати.  (Р. Декарт) 
5. Люди,  які  бажають  зберегти  свої  розумові  та  фізичні  сили  якомога довше, мають вести дуже помірний спосіб життя. (І. Мечніков) 
6.Вмирає лише кволе і слабке, здорове і сильне завжди виходить переможцем.                                                                              ( Ч.Дарвін)
7. Людина своїми звичками приводить в рух сили, які зрештою її й гублять.  (Піфагор) 
8. Хвороби  виникають  від  того,  що  люди  порушують  закони,  за  якими вони повинні  жити.                                                              (Р. Грінс) 

Домашнє завдання: виконати контрольну роботу та надіслати для перевірки; опрацювати матеріал розміщений на блозі до теми2 або пр. 31 ст. 204, записати та знати ключові поняття з теми, виконати завдання на блозі та тести на ст.208.

 


































































Немає коментарів:

Дописати коментар