перекладач

середа, 26 жовтня 2022 р.

Доброго дня 6, 8 та 9 клас!

Сьогодні 27 жовтня 2022 р.

6 Клас
Тема. Одноклітинні організми: амеба протей, інфузорія туфелька. Лабораторне дослідження "Спостереження інфузорій."

Поміркуйте!

-чи є одноклітинні істоти цілісними самостійними організмами, що рухаються, живляться, дихають, реагують на подразнення, розмножуються та мають всі ознаки живих організмів?

-чи дійсно будова одноклітинних така вже проста?


Вивчення нового матеріалу.

Опрацюйте теоретичний матеріал.

    Амеба протея

АМЕБА - одноклітинний організм до 0,25 мм завдовжки, вкритий клітинною мембраною. Форма постійно змінюється, під час руху на передньому боці клі­тини утворюються випин, які називаються несправжніми ніжками, вони захоплюють скупчення бактерій чи дрібні рештки. Клітина має ядро, мітохондрії, травну вакуолю (живлення), скоротливу вакуолю(виділення). Розмножується поділом клітини навпіл.

  Ознпки характерні для амеби  протея

 



Фото амеби протея

 



Схема будови клітини амеби протея:

1.     Клітинна мембрана;

2.      Цитоплазма;

3.     Ядро;

4.     Несправжні ніжки;

5.     Скоротлива вакуоля;

6.     Травна вакуоля



Захоплення амебою поживної часточки;

1. – утворення травної вакуолі

 

 



Амеба(а) 1 – несправжня ніжка; 2- ядро; 3_скоротливва вакуоля;4- зона виділення неперетравлених решток; 5- частка їжі у травній вакуолі;

6- захоплення їжі несправжніми ніжками;



Амеба(б) розмноження амеби поділом навпіл

 

 

 

 Мешкає на дні стоячих водойм з рослинними рештками, що гниють.

Її клітини сягає завдовжки до 0,5мм. Форма клітини непостійна. Вона вкрита клітинною мембраною.

Рухається амеба протей за допомогою несправжніх ніжок, які утворюються завдяки руху цитоплазми. Коли в передній частині клітини утворюються несправжні ніжки, то в задній – цитоплазма втягується у клітину.

У цитоплазмі можна помітити кулясте ядро, розташоване майже в центрі клітини.

Є скоротлива вакуоля, яка може змінювати свій об’єм. Так з клітини виводиться надлишок води, і, отже регулюється тиск усередині клітини.

Живиться амеба протей бактеріями та одноклітинними водоростями. Частинки їжі вона захоплює за допомогою несправжніх ніжок. Дві сусідні несправжні ніжки огортають частинку їжі. Вона оточується клітинною мембраною та опиняється в цитоплазмі. Так формується травна вакуоля. До неї з цитоплазми надходять спеціальні речовини,які перетравлюють їжу. Травна вакуоля – це органела, у яку з цитоплазми виділяється травний сік, який розкладає складні органічні речовини на простіші

Неперетравлені рештки їжі виводяться з клітини так: вакуоля з ними підходить до поверхні клітини і її вміст викидається назовні. Продукти травлення всмоктуються з травної вакуолі у цитоплазму для синтезу власних органічних речовин та забезпечення клітини енергією.

Спосіб живлення амеби називається фагоцитозом

 

Фагоцитоз – спосіб живлення клітини шляхом активного захоплення часток їжі з подальшим їх перетравленням у цитоплазмі.

Фагоцитоз – тваринний спосіб живлення.

 

Тип живлення, за якого організм отримує готові органічні речовини, називається гетеротрофним.

Газообмін в амеби відбувається через поверхню клітини. Кисень, розчинений у воді, потрапляє в клітину та розкладає органічні речовини. При  цьому утворюється вуглекислий газ, який виводиться також через поверхню клітини.

Розмножується амеба поділом клітини навпіл.

Дослідження амеби під електронним мікроскопом показали, що її клітина має не лише клітинну мембрану, ядро, скоротливу та травну вакуолю, але й мітохондрії.

Перегляньте відео "Рух амеби"(під мікроскопом):


Перегляньте відео "Живлення амеби":


     Інфузорія туфелька


ІНФУЗОРІЯ ТУФЕЛЬКА – одноклітинні організми до 0,2-0,3 мм завдовжки, помітні неозброєним оком, живуть повсюди у прісній воді, за формою нагадує туфельку. На одному боці клі­тини в інфузорії розташовується заглибина, схожа на кишеньку — це глотка. Поверхню клітини вкривають біля 15 тис. рухливих джгути­ків, які в інфузорій називають війками. Клітинна мембрана разом з війками та їх корінцями, розташованими у поверхневому шарі цитоплазми, утворює пружний та гнучкий клітинний покрив, завдяки чому клітина зберігає відносно сталу форму. Більші війки спрямовують здобич у глотку, у глотці утворюються травні вакуолі для розкладу складних органічних речовин на прості. У передній та задній частинах клітини знаходиться по одній скоротливій вакуолі, які оточені зірчасто розташованими водозбираючими канальцями. Має два ядра — велике (керує роботою клітини) і мале (відповідає за статевий процес розмноження та утворення великого ядра).

Розмножуються поділом навпіл та статевим способом (процес обміну спадковою інформацією між двома особинами, має значення для еволюції).


Ознаки характерні для інфузорії туфельки.

Інфузорія –туфелька – звичайний мешканець неглибоких прісних водойм. Довжина клітини – до 0,3мм – досить великі, помітні навіть без мікроскопу. Клітина її має відносно постійну форму.

Рухається інфузорія за допомогою численних війок, розташованих на поверхні клітини. Їх близько 15тисяч. Вона плаває переднім кінцем уперед, обертаючись навколо своєї осі.

Живиться інфузорія-туфелька бактеріями. Отже, їй властивий гетеротрофний тип живлення.

Поверхню клітини вкривають біля 15тис. рухливих джгутиків, які в інфузорії називають війками. Завдяки координованому хвилеподібному руху війок інфузорія за 1 секунду долає відстань у 10 разів більшу за власну довжину. Клітина мембрана разом з війками та їх корінцями, розташованими у поверхневому шарі цитоплазми, утворює пружний та гнучкий клітинний покрив. Завдяки цьому покриву клітина зберігає відносно сталу форму.

Війки також вистилають поверхню глотки. Біля отвору глотки війки довші, і їх удари спрямовують усередину невеличкі часточки їжі, які осідають на її дні. Там вони оточуються випинами клітинної мембрани, краї яких з’єднуються, утворюючи травну вакуолю. У травну вакуолю виділяється травний сік – і відбувається розклад складних органічних речовин на прості.  Вона переміщується по клітині, прості поживні речовини всмоктуються у цитоплазму, а неперетравлені рештки виводяться назовні поблизу задного кінця клітини. Таким чином, хоча у інфузорії травні вакуолі утворюються в глотці, сам спосіб живлення схожий зі способом живлення амеби, і також є фагоцитозом.

На черевному боці клітини міститься велика передротова западина, на дні якої розташований клітинний рот. У ділянці клітинного рота, який відокремлений від цитоплазми клітинною мембраною, формуються травні вакуолі. Неперетравлені частинки їжі виводиться через особливу органелу – порошицю. У передній та задній частинах клітини знаходиться по одній скоротливій вакуолі, які оточені зірчасто розташованими водозбираючими канальцями.

 Газообмін в інфузорії-туфельки відбувається через поверхню клітини.

Інфузорія-туфелька має два ядра – велике й мале. Велике ядро керує роботою клітини,  а мале відповідає за статевий процес та утворення великого ядра.

Велике ядро за формою нагадують насінину квасолі. Воно керує процесами життєдіяльності в клітині. Мале ядро кулястої форми зберігає спадкову інформацію та передає її дочірнім клітинам під час поділу клітини.

Розмножується інфузорія-туфелька поділом клітини навпіл.

Їй також притаманний складний процес обміну спадковою інформацією - статевий процес. При статевому процесі дві інфузорії з єднаються черевними боками, цитоплазми обох клітин зливаються, великі ядра руйнуються, а малі діляться. Внаслідок такого поділу в кожній клітині утворюється два ядра. Потім одне з ядер кожної клітини переходить в іншу, де зливається з тим ядром, що залишилось, і клітини роз’єднуються. Ядро , що утворилося внаслідок злиття, ділиться, утворюючи в клітині нові ядра – мале і велике. Таким чином, при статевому процесі внаслідок обміну ядрами  між клітинами інфузорій здійснюється обмін спадковою інформацією.

Характерною особливістю амеби та інфузорії як і багатьох одноклітинних тварин, є здатність утворювати цисти в разі настання несприятливих умов. При цьому їх клітини вкриваються щільною оболонкою і припиняють процеси життєдіяльності.

 Отже , циста – це клітина у стані спокою, оточена щільною оболонкою.

 



Фото інфузорії-туфельки



Схема будови інфузорії-туфельки:

1.     Клітинна мембрана;

2.     Війки;

3.     Передротова западина;

4.     Ядро велике;

5.     Ядро мале;

6.     Скоротлива вакуоля;

7.     Травна вакуоля;

8.     Порошиця

.


   

Фото інфузорії–туфельки, що ділиться 

 



Схема поділу інфузорії-туфельки

     Значення амеб та інфузорій:

-входять до ланцюгів живлення; 

-складова частина бентосу і планктону;

- пожива для інших, особливо водних тварин;

-індикатори визначення санітарного стану водойм.

     Хвороби людини, що викликаються одноклітинними тваринами

Самостійна робота з підручником

Завдання 1


Дати відповіді на запитання

1.       Яка хвороба, що спричинюється одноклітинними твариноподібними організмами, є «хворобою брудних рук»?

2. Які паразитичні одноклітинні твариноподібні організми розповсюджують­ся кровосисними комахами, зокрема комарами?


Завдання 2

    Замість крапок вставити пропущені слова:

1)        Амеби рухаються за допомогою …

2)       Органоїд руху інфузорій

3)       У амеби форма тіла … , а в інфузорії - …

4)       Перетравлення їжі в найпростіших відбувається в …

5)        У найпростіших продукти обміну та надлишки води виводяться через …

6)       Здатність організмів реагувати на зміни навколишнього середовища -

7)        Інфузорія-туфелька рухається за допомогою …

8)        Кисень у цитоплазму надходить через …

9)        В інфузорії неперетравлені рештки їжі виводяться через …

10)    Переносити несприятливі умови найпростіші можуть за допомогою утворення …

11)    Найпростіші розмножуються …

12)    У інфузорії є 2 …

Лабораторне дослідження №2 

Тема. Спостереження інфузорій. 

Мета: ознайомитися з особливостями будови та процесів життєдіяльності найпростіших на прикладі інфузорії - туфельки. 

Обладнання: мікроскоп, мікропрепарати інфузорії-туфельки, відео « Інфузорія- туфелька».

Хід роботи:

 1. Інструкція з БЖ для учнів під час проведення практичних і лабораторних робіт у кабінеті біології.

2. Переглянути відео "Рух Інфузорії" :





 3. Замалювати інфузорію – туфельку.

4. Підписати на рисунку: клітинну мембрану, цитоплазму, велике та мале ядро, війки, скоротливу вакуоль, травну вакуоль, порошицю, клітинний рот.

 5. Закінчить речення: 

Для перенесення несприятливих умов інфузорія – туфельки утворює…

 Органели руху у неї -… 

За типом живлення вона … 

Розмножується інфузорія – туфельки двома способами - …. 

Висновок: Тіло інфузорії - туфельки хоча і складається з однієї клітини, але це самостійний організм тому, що вона здатна самостійно...

Отже підсумуємо:

 - Які риси властиві всім одноклітинним організмам?

- Які особливості будови амеби протей?

- В чому полягають особливості будови клітини іфузорії?

- Які особливості життєдіяльності одноклітинних тварин ви знаєте.

- Якщо помістити найпростіших у проварену воду, вони загинуть. Чому? - Як розмножуються одноклітинні тварини?

- У яких випадках одноклітинні утворюють цисту?

Домашнє завдання: опрацювати теоретичний матеріал блогу та підручника - пр.16, занотувати та вивчити нові терміни та поняття, знати будову амеби та інфузорії; виконати лабораторне дослідження та надіслати для перевірки.

Виконані завдання надсилайте на Viber!


8 Клас

Тема. Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини - основна властивість живого. Дослідницький практикум №1 "Спостереження за співвідношенням ваги та росту тіла."

Поміркуйте!

Ми часто зичимо один одному здоров´я. Але самі не завжди дбаємо про нього. Ми намагаємося подобатися іншим та бути красивими, але не завжди впевнені у своїй зовнішності. Запорукою і здоров´я, і краси є вміння будувати розумний спосіб життя.
Як вам подобається думка: “щоб бути здоровим і красивим – необхідно цьому вчитися”. Таким чином метою нашого уроку сьогодні буде зрозуміти, що обмін речовин і енергії – це основа всього життя людини.

Як досягти того, щоб зберегти життя і бути здоровими, активними, привабливими, енергійними...? Звичайно, необхідно отримувати із навколишнього середовища необхідні речовини. Вони надходять у наш організм з їжею, тому їх називають поживними.

 Для доброго здоров´я людині потрібно близько 40 різних поживних речовин. Вони належать до 5 основних груп: 
1) м´ясо, риба, птиця, яйця;
2) зернові, хліб, крупи;
3) горох та інші бобові, постачальники рослинних білків;
4) молоко, сир, йогурт та інші молочні;
5) фрукти та овочі.
Всі живі організми повинні отримувати із довкіллям ці поживні речовини безперервно. А де ми їх беремо? Учні повинні сказати, що основні речовини організм одержує з харчовими продуктами, тобто вони є в продуктах, які ми вживаємо. Але жоден продукт не може забезпечити людину всіма основними поживними речовинами, тому нам необхідно вживати різноманітні продукти. Чим різноманітніший вибір продуктів, тим краще для здоров”я. Але організм не лише бере з довкілля потрібні поживні речовини, що є джерелом енергії, та кисень, а віддає непотрібні або навіть, шкідливі продукти переробки цих речовин.

Згадайте, які складні перетворення відбуваються з харчовими продуктами, починаючи з ротової порожнини і закінчуючи товстим кишечником. Під час травлення поживні речовини вивільняються з продуктів, які ми споживаємо і виконують свої функції для життєдіяльності. Тобто, речовини, які надходять з їжею, переварюються, розпадаються до простих молекул, які всмокчуються в кров, і вже звідти починається їхнє засвоєння організмом. Тобто, для того, щоб всмоктатися і засвоїтися в клітинах, складні органічні речовини мають розпастися на прості низькомолекулярні, які пройдуть через отвори в стінках капілярів. Ці поживні речовини є “цеглинками” для побудови тіла.
А які поживні речовини ви знаєте? Звичайно, це білки, жири, вуглеводи, вітаміни, мінеральні солі, мікроелементи... Всі вони мають своє функціональне призначення: є джерелом енергії, будівельним матеріалом для клітин організму, входять до складу гормонів, тобто є регуляторами життєдіяльності... На кожній упаковці, які ми купляємо в магазині, можемо прочитати: білків ...., вуглеводів ...

То навіщо є ми їмо?

Речовини, що надходять до нашого організму, тваринного та рослинного походження. А нашому тілу потрібні речовини, властиві людському організму. З простих молекул – продуктів розкладання білків, жирів і вуглеводів у клітинах синтезуються складні сполуки, з яких побудовані тканини і органи людського організму. Для цих процесів необхідні ще вода, кисень, ферменти. Таким чином, ми добре бачимо взаємозв´язок всієї живої (рослин, тварин, людини) і неживої природи (води, атмосфери). Вони побудовані з одних і тих же хімічних елементів, які є в таблиці Д.Мендєлєєва. Вчений-біохімік Енгельгардт писав: “істотною відмінністю живого від неживого є те, що живий організм здатний створювати порядок із хаотичного теплового руху молекул”. З чужих молекул, що надійшли до організму з їжею та з довкілля, через низку складних перетворень організм утворює властиві йому речовини. 
Сукупність змін, що відбуваються з речовинами з моменту їхнього надходження до організму і до утворення кінцевих продуктів розпаду і виведення їх з організму називають обміном речовин.
Обмін речовин складається із двох взаємопротилежних процесів:
- асиміляція або анаболізм – синтез, утворення складних органічних сполук з простих молекул, що надійшли в клітини;
- дисиміляція або катаболізм – розщеплення, розкладання органічних речовин на простіші сполуки.
- асиміляція + дисиміляція (анаболізм+катаболізм) = метаболізм.
Процеси синтезу органічних речовин називають ще пластичним обміном, а процеси розщеплення – енергетичним обміном. Чому? Тому, що в ході асиміляції оновлюються органоїди клітини, а в клітинах утворюються речовини, необхідні самій клітині. Під час асиміляції накоплюється енергія. В ході дисиміляції навпаки, синтезовані речовини розпадаються на прості молекули і при цьому звільняється велика кількість енергії. Таким чином, асиміляція і дисиміляція, дві складові частини обміну речовин, які неможливо відділити; два взаємопротилежні процеси.
Обмін речовин можна розділити на кілька етапів:
Перший етап – травлення: розщеплення у шлунково-кишковому тракті складних молекул до простих під дією травних ферментів.
Другий етап – всмоктування в кишечнику та надходження у кров та лімфу поживних речовин, а також транспортування їх до клітин.
Третій етап – побудова клітинними структурами з простих речовин, що надійшли в клітини, складних молекул, потрібних для організму.
Четвертий етап – розщеплення синтезованих складних сполук, вивільнення при цьому енергії та утворення проміжних продуктів обміну.
П ́́ятий етап – використання енергії АТФ на виконання різноманітних функцій організму та виведення з нього кінцевих продуктів обміну.
Обмін речовин та енергії в організмі сприяє постійному оновленню всіх структур без змін, тобто збереженню гомеостазу і життя.
Але за різних умов життя обмін речовин має свої особливості.
- у стані спокою переважають процеси асиміляції;
- у стані фізичного та розумового навантаження – дисиміляція;
- у дітей обмін речовин інтенсивніший;
- у людей літнього віку обмін речовин повільніший.
Отже, організм витрачає енергію у двох напрямках: 
а) на забезпечення процесів життєдіяльності в умовах спокою; 
б) на виконання різних видів фізичної роботи.


Всі харчові продукти мають свою енергетичну цінність. Вони поділяються на висококалорійні, малокалорійні і некалорійні. На упаковках крім кількості білків, жирів, вуглеводів, мікроелементів... визначено енергетичну цінність 100 г даного продукту. Є спеціальні таблиці, де визначено енергетичну цінність майже всіх продуктів харчування.
Енергія, яка вивільняється, витрачається на здійснення всіх своїх потреб: скорочення м´язів, роботи серця, підтримання сталої температури тіла та забезпечення інших різноманітних функцій організму (мислення, мовлення, пам´яті).

Цікаво!
Ворганізмі людини масою 70 кг
- поглинається 460 л кисню і виділяється 403 л вуглекислого газу;
- гине і замінюється 450 млрд.еритроцитів, до 30 млрд лейкоцитів, до 400 млрд тромбоцитів;
- гине і відновлюється 50% епітеліальних клітин шлунку та кишечнику;
- серце проштовхує від 10 до 70 тисяч л крові;
- передсердя і шлуночки скорочуються близько 90 000 разів;
- здійснюється близько 25 тисяч дихальних рухів;
- через легені проходить близько 12 000 л повітря;
- через травну систему всмоктується 7-9 л рідини;
- утворюється 1,5 л сечі;
- випаровується через легені близько 0,5 л води та потом стільки ж;
- розкладається 125 г білків, 70 г жирів, 450 г вуглеводів з вивільненням близько 13 000 кДж енергії.
Кінцевим результатом перетворення енергії в організмі є тепло. Кількість тепла, яке виділяється організмом, можна виміряти за допомогою спеціальних камер – калориметрів (пряма калориметрія). А також за допомогою вимірювання кількості поглинутого кисню і виділеного вуглекислого газу (непряма калориметрія).Одна калорія дорівнює кількості тепла, необхідного для нагрівання 1 л води на 1 градус.
Доросла людина у стані повного спокою за добу виділяє близько 2 000 ккал тепла. Це основний обмін. Ця величина досить постійна і є важливим показником інтенсивності обмінних процесів. Ми повинні знати, що при розщепленні і окисненні 1 г білків і 1 г вуглеводів в клітинах утворюється по 4,1 ккал тепла (17,2 кДж), а 1 г жиру - 9,3 ккал (39,1 кДж) енергії. Після святкових днів людина накоплює багато калорій, а зайві калорії перетворюються в жир, тому щоб, наприклад, витратити 1500 ккал, людині необхідно пройти 10 км, або 3 години проплавати, або 6 годин поїздити на велосипеді. Але хто це робить? Тому на свята не потрібно переїдати. Вчені підрахували, що людина вагою 70 кг витрачає ккал: прогулянкою – 220; швидкою ходою 390; бігаючи – 1500; на велосипеді – 320; займаючись гімнастикою – 280; ......
Під час дисиміляції утворюються непотрібні, і навіть, шкідливі для організму речовини, які необхідно видалити з організму. Наприклад, надлишок вуглекислого газу виводиться через легені, продукти перетворення білків, жирів, вуглеводів – через нирки із сечею, через шкіру – із потом...
За підрахунками вчених для підтримання життєдіяльності людини 20 років і вагою 70 кг необхідно 1700 ккал енергії на добу. Розглянемо таблицю “Добові витрати енергії у людей різних професій.” Згідно з даними таблиці видно, що чим важча фізична робота, яку виконує людина, тим більше енергії вона витрачає, тим більша потреба організму в поживних речовинах.
Енерговитрати організму залежать, звичайно, від кількості виконуваної
роботи, від стану організму. Наприклад, у людини, яка нервує, підвищується апетит або у людини, яка фізично попрацювала, виникає відчуття голоду. Чому? Під час нервування або емоційного напруження збуджується кора головного мозку, яка надсилає імпульси до гіпоталамуса, де знаходиться центр голоду і центр насичення. Те ж саме після фізичного навантаження переважають процеси дисиміляції і знижується рівень поживних речовин в організмі. Зниження рівня поживних речовин збуджує центр голоду в гіпоталамусі і це викликає відчуття голоду.
Але коли людина фізично не працює, не перевантажує себе розумовою діяльністю, а вживає велику кількість поживних речовин, що буде? Мабуть, ожиріння. Коли люди починають сідати на дієту, щоб схуднути, можуть виникнути необоротні процеси, тому, що організм перестає отримувати необхідні поживні речовини.
Обмін речовин порушується також внаслідок різних захворювань. Якщо у людини підвищилась температура, якщо відбулось отруєння, тобто з´явилась нудота, рвота – це також порушився обмін речовин. І його необхідно нормалізувати. Людина лікується і через деякий час все стає в нормі. Але обмін речовин може порушуватися і внаслідок вживання алкоголю, наркотичних речовин, куріння. (Показати теплофотографію руки людини до і після куріння). Чому людині постійно хочеться їх вживати? Тому, що протягом певного часу виникає звикання до цих речовин і вони входять у фізичну, хімічну і психічну залежність, а це не що інше як організмом ці отруйні речовини були введені в обмін речовин і включилися в ланцюжок живлення. Вони по-перше, впливають на процеси обміну речовин в ЦНС, викликаючи приступи ейфорії, а пізніше психічні розлади. У людини-алкоголіка на енергетичні потреби використовується алкоголь, а не глюкоза.). Спочатку вона перетворюється на жир. В результаті цього клітини печінки та деяких інших органів заміщаються жировою тканиною. По-друге, кількість вживання наркотичних речовин невпинно росте вгору, тобто організм потребує їх все більше. 

Опрацюйте матеріал презентації та перегляньте відео про метаболізм:

https://docs.google.com/presentation/d/12Typ472lpx7pcr74_KNx77Anr7wNs7V3/edit?usp=sharing&ouid=100301507652054648741&rtpof=true&sd=true

Відео:


Підсумуємо!


Обмін речовин та енергії є регулятором гомеостазу і становить основу життя людини. Він складається з двох протилежних процесів – асиміляції і дисиміляції. Асиміляція – це засвоєння поживних речовин, полягає в тому, що прості молекули білків, жирів, вуглеводів..., які утворилися після перетравлювання їжі у кишечнику, в клітинах знов синтезуються у складні сполуки, властиві організму людини. Процес дисиміляції полягає у розкладанні цих новостворених сполук і вивільненні енергії АТФ, що забезпечує різні життєві процеси. Під час дисиміляції в організмі утворюються продукти обміну, які виділяються з потом, сечею, видихуванням повітря. У здорової людини обмін речовин легко пристосовується до змін довкілля. Його регуляція відбуваєтьсяі завдяки нервовим у гуморальним механізмам. За будь-якого захворювання обмін речовин порушується. Часто причиною цього стає сама людина, яка веде неправильний спосіб життя.
Рене Декарт, фр. філософ і математик писав: “Спостерігайте за своїм тілом, для того, щоб ваш розум працював правильно”. Можливо він це сказав іменно про обмін речовин, який є основою здоров”я і повноцінного життя.

Виконайте дослідницький практикум:

Домашнє завдання: опрацювати теоретичний матеріал розміщений на блозі або в підручнику - пр.4; занотуйте та вивчіть нові поняття та терміни; виконайте дослідницький практикум та надішліть для перевірки.
Виконані завдання надсилайте на Viber!

9 Клас

Тема. Типи клітин та їхня порівняльна характеристика : прокаріотична та еукаріотична клітина, рослинна та тваринна клітина.

Лабораторна робота №1 " Вивчення структурно-функціональної різноманітності клітин."

Опрацюйте матеріал презентації, тут подано всю потрібну для вивчення інформацію та є завдання для закріплення вивченого:


Для виконання лабораторного дослідження вам знадобиться відео з поясненням .
Перегляньте відео та виконайте лабораторне дослідження.



Домашнє завдання: опрацювати теоретичний матеріал розміщений на блозі або пр. 12-13 ст.66-79. Виконайте лабораторне дослідження та надішліть для перевірки.
Всім успіхів та перемог!
Виконані завдання надсилайте на Viber!



 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар