перекладач

четвер, 6 жовтня 2022 р.

Додрого дня 6,8 та 9 клас!

Сьогодні 6 жовтня 2022 р.

6 Клас
Тема. Загальний план будови клітини: цитоплазма, включення.

Повторення вивченого.

Завдання1
Дайте відповідь на запитання:

1.       Що таке клітина?

2.       Які характерні риси будови рослинної клітини?

3.       Чим утворена оболонка рослинних клітин?

4.       Яку функцію виконує клітинна оболонка?

5.       Що називають органелами клітини?

6.        Чим відрізняються оболонки рослинної та тваринної клітин?

Вивчення нового матеріалу.

Опрацюйте інформацію

Хімічний склад клітин 

Значення білків

Значення білків надзвичайно велике. Білки входять до складу всіх органел і мембран клітини, є головним структурним матеріалом. Також білки є джерелом енергії. Вони регулюють процеси життєдіяльності і відкладаються про запас. Білкові включення у вигляді різноманітних аморфних або кристалічних відкладень утворюються в різних органелах. У найбільшій кількості білки відкладаються у запасаючій тканині сухого насіння у вигляді алейронових зерен (насіння квасолі, гороху, кукурудзи, рису тощо).

 

Значення ліпідів

Ліпіди разом з іншими сполуками входять до складу клітинних мембран. Вони також здатні відкладатись у клітинах про запас. Під час розщеплення ліпідів вивільняється енергія, необхідна для забезпечення життєдіяльності організмів. Найпоширеніші серед ліпідів жири. У рослин жири відкладаються в основному в насінні олійних культур (соняшник, рижій, гірчиця, ріпак, льон, соя). Є вони і в клітинах плодів маслини, пелюстках квіток троянд. Крім жирних олій, у багатьох рослин накопичуються ефірні олії, які зумовлюють особливий запах тих чи інших частин рослини.

Значення вуглеводів

Вуглеводи є основною групою органічних сполук, завдяки розщепленню яких живі організми отримують енергію, необхідну для їх існування. Найпоширенішим запасним вуглеводом, який утворюється в клітинах рослин завдяки фотосинтезу, є крохмаль. Величезна кількість цієї сполуки відкладається, наприклад, у клітинах бульб картоплі або насіння злаків. Інші вуглеводи — цукри — надають солодкого смаку плодам рослин. А такий вуглевод, як целюлоза, входить до складу клітинних оболонок рослин.

Значення нуклеїнових кислот

Нуклеїнові кислоти забезпечують зберігання спадкової інформації та її передачу нащадкам. Саме завдяки цьому можливе існування різноманітних видів живих організмів: особини одного виду більш-менш подібні одне до одного і завжди за тими чи іншими ознаками відрізняються від особин інших видів. Кожна клітина багатоклітинного організму містить повний набір інформації про будову всього організму. Ця інформація реалізується під час його росту та розвитку. У процесі розмноження ця спадкова інформація передається від батьків до нащадків.

Значення неорганічних сполук

До неорганічних речовин у складі рослинної клітини можна віднести воду, солі й неорганічні кислоти. Вода становить від 60 до 95 % загальної маси клітини. Завдяки воді клітина набуває необхідної форми та пружності. Також вода бере участь в обміні речовин. Вода забезпечує рух поживних речовин усередині рослини і відіграє важливу роль у регулюванні температури організму. Приблизно 1–1,5 % маси клітини становлять солі, у тому числі солі Калію, Натрію і Кальцію. Велике значення відіграють солі Магнію і Феруму, оскільки вони беруть участь в утворенні хлорофілу. Через нестачу або відсутність цих елементів листя блідне або взагалі втрачає зелене забарвлення, у ньому порушуються або припиняються процеси фотосинтезу.

Висновок:

Клітини всіх живих організмів мають більш-менш подібний хімічний склад.

Уважно перегляньте відео:


Завдання2

«Закінчи речення».

1.       У клітині тварин вакуолі з клітинним соком… 

2.       Будівельний матеріал для клітин є: …

3.       Клітинна стінка характерна тільки для… 

4.       Клітинна стінка рослин має пори, через які…

5.       Внутрішній вміст тваринної і рослинної клітин називається… 

6.       Найпоширеніші серед ліпідів,— це… 

7.       Включення мають… 

Підсумуємо вивчене.

Дайте відповідь на запитання:

1. Що нового я сьогодні дізнався(дізналася)?

2. Чи цікава була тема, має значення в реальному житті?

3. Чи хотілося б більше дізнатись по даній темі?

4. Що сьогодні потрібно було вивчити, і чи досяг (досягла) я мети?

Домашнє завдання: опрацювати теоретичний матеріал - занотувати та вивчити нові терміни та основні поняття; виконати завдання та дати відповідь на запитання(ті, що на блозі); знайти додаткову інформацію по вивченій темі , підготувати повідомлення.

Тримаємо звязок з допомогою viber!


8 клас

Тема : Значення опорно-рухової системи, її будова та функції.

- Яку назву має один з напрямків кібернетики, що вивчає особливості будови й життєдіяльності живих організмів для створення нових приборів. Механізмів систем? (Біоніка)

- Пригадайте з курсу біології та зоології, які особливості живих організмів використала людина для створення будівель, техніки… (За основу створення свого стометрового будинку архітектор Даллінгер взяв ялину, каркас для ажурного палацу архітектор Паксто запозичив у тропічної водяної лілії, сонячні антени нагадують квітку, що розквітла, принцип реактивного двигуна ракети запозичений у кальмара, великі зерносховища за своєю структурою нагадують шкарлупу яйця…)

- Яку будову мають залізобетонні конструкції? (металевий каркас. Залитий бетоном)

- Які організми нагадують вам таку конструкцію? (Тіло будь яких тварин. Що мають внутрішній скелет. У людини також)

Механічні характеристики різних матеріалів

Матеріал

Міцність на стискування н/мм2

Міцність на розтягування н/мм2

Сталь

Кістка

Граніт

Фарфор

Дуб

Бетон

552

170

145

552

59

21

827

120

4,8

55

117

2,1

 

Завдання. Розгляньте таблицю «Механічні характеристики різних матеріалів». Проаналізуйте, які матеріали є міцнішими за кістку? Як людина використовує сталеві конструкції? 

Вивчення нового матеріалу.

Перегляньте презентацію: https://docs.google.com/presentation/d/150hwVMkv54RflC7JU8cr__BQXl1lh8Sr/edit?usp=sharing&ouid=100301507652054648741&rtpof=true&sd=true

Створіть схему "Значення опорно-рухової системи."

Опорна функція

З часом все більше й більше роботи виконують машини, людина більше часу проводить за монітором комп’ютера, відповідно, рухливість людини зменшується. Американські геронтологи спрогнозували, які зміни відбудуться в організмі людини, якщо вона буде більше часу проводити, управляючи машинами, не рухаючись. Зріст такої людини стане меншим, хребет вигнеться, тулуб нахилиться вперед.

- Чому людина виглядатиме потворно?

- Яку функцію у цьому випадку виконуватиме опорно-рухова система?

Захисна функція

- Де розташований головний та спинний мозок?

- Які ще органи захищає опорно-рухова система?

- Яку функцію в цьому випадку виконує опорно-рухова система? Що забезпечує виконання цієї функції?

Рухова функція

- Яка функція опорно-рухової системи реалізувалася під час виконання вправ?

- Що забезпечує виконання цієї функції?

Кровотворна функція

Існує такий факт – у кістках є червоний кістковий мозок, де постійно утворюються клітини крові.

- Яку функцію в цьому випадку виконує опорно-рухова система?

- Що забезпечує виконання цієї функції?

Запасаюча (депонуючи) функція

Ще один факт: у разі гіперфункції при щитоподібної залози виникає руйнування кісток.

- Чому це відбувається?

У разі тривалого голодування гормон підшлункової залози глюкагон перетворює глікоген, що міститься в м’язах на глюкозу.

- Яка функція опорно-рухової системи реалізується?

- Що забезпечує виконання цієї функції?

Мовленнєва функція

Хрящі гортані, голосові зв’язки, м’язи язика, підязикова й нижньощелепна кістки приймають участь у формуванні мови.

- Яка функція опорно-рухової системи реалізовується?

- Що забезпечує виконання цієї функції?

Завдання 1. Опрацюйте текст підручника на с. 98-99, §26 . Поміркуйте, що входить до  складу кісткової тканини, які властивості ці складові забезпечують . Висновки виразіть у вигляді у схеми.

Завдання 2. Опрацюйте текст підручника на с. 99-100, §26 . Поміркуйте, що входить до складу хрящової тканини, які властивості ці складові забезпечують. Висновки виразіть у вигляді схеми.

Завдання 3. Опрацюйте текст підручника на с. 99-100, §26 «Хрящова тканина». Поміркуйте, які хрящі властиві організму людини, які функції вони забезпечують. Висновки виразіть у вигляді схеми.

Закріпимо вивчене.

Поміркуйте!

Чи погоджуєтеся ви з думкою, що гіподинамія, знижена рухова активність – це найвірніший шлях до набуття хронічних хвороб людини? Відповідь обґрунтуйте

Відомо, що закостеніння хрящів скелета закінчується до 20 – 24 років. Проте кісткова тканина оновлюється упродовж усього життя. За рахунок чого утворюються нові кісткові клітини?

Домашнє завдання: опрацювати параграфи 25,26; вивчити нові терміни та поняття , дати відповідь на запитання після параграфа 26.

Тримаємо звязок з допомогою viber!

9 клас

Тема. Методи дослідження.Типи мікроскопії.

Ознайомтесь та опрацюйте 

Сьогодні ми будемо продовжувати спілкуватися з природою на клітиному рівні. А саме дізнаємося як її побачити.

  Існує багато різноманітних типів клітин. Тіло людини має понад сто різновидів клітин. У чайній ложці води зі ставка можна знайти велику кількість клітинних організмів, а весь ставок – це приблизно кілька сотень видів. Рослини побудовані з клітин, ззовні цілком не подібних до клітин людського організму, а в комах є типи клітин, які не трапляються ані в рослин, ані в хребетних тварин. Таким чином, суттєва риса клітин – їх різноманітність. Іншою суттєвою рисою є їх подібність. Кожна жива клітина є замкненою і частково незалежною одиницею, оточеною плазматичною мембраною, яка контролює транспорт речовин і забезпечує структурну та біохімічну відокремленість клітини від довкілля. Генетичний код однаковий в усіх організмів: і в бактерій, і в рослин, і в людини.

Вивчення нового матеріалу

 У XX ст. розвиток цитології інтенсивно продовжувався. Цьому сприяла поява нових методів досліджень — спочатку електронної мікроскопії, а потім центрифугування і методів молекулярної біології.

Основними методами сучасної цитології є такі:

• оптична мікроскопія;

• електронна мікроскопія;

• забарвлення клітин;

• центрифугування;

• метод мічених атомів;

• метод культури клітин.

Отже охарактеризуймо кожен із цих методів.

Мікроскопія(від грецьк. mikros - малий та skopeо - спостерігаю) – вивчення під мікроскопом – є основним методом цитологічних досліджень.

Світлова мікроскопія. Так можна вивчати загальний план будови клітин та їхні окремі органели, розміром не менше ніж 200 нм. Сучасний світловий мікроскоп забезпечує збільшення об'єктів у 2-3 тис. разів. З його допомогою можна побачити великі органели (мітохондрії, хлоропласти).

Електронний мікроскоп дає збільшення в сотні тисяч разів (до 500 000 і більше) і дозволяє вивчати ультраструктуру клітин – найдрібніші деталі їхньої будови. Виготовлення препаратів для світлової та електронної мікроскопії – досить складна процедура (тимчасові й постійні препарати).

Іншими методами цитологічних досліджень є:

·       центрифугування (клітину піддають руйнуванню, а потім розділяють суміш органел у центрифузі при високій швидкості обертання; органели осідають на дно пробірки, розподіляючись шарами відповідно до своєї густини; кожен шар можна виділити й дослідити окремо). Цей метод застосовують для вивчення окремих клітинних структур. 1955 року бельгійський учений Крістіан де Дюв завдяки використанню цього методу відкрив лізосоми, за що йому було присуджено Нобелівську премію;

·       метод "мічених атомів", або авторадіографія (у клітину вводять речовину, в якій один з атомів певного хімічного елемента заміщений його радіоактивним ізотопом; за допомогою спеціальних приладів, здатних фіксувати ці ізотопи, можна простежити за міграцією цих речовин у клітині та їхнім перетворенням);

·       метод культури клітин (ізольовані живі клітини переносять у стерильне поживне середовище, яке схоже на природне для них середовище; за таких умов клітини здатні розмножуватися і виявляти інші ознаки життєдіяльності; змінюючи середовище, можна вивчати його вплив на клітини). Завдяки цьому методу для дослідження токсичної дії певних речовин не гублять лабораторних тварин. Достатньо скористатися клітинами, вирощеними в культурі. На таких модельних системах можна перевіряти дію лікувальних препаратів, стимуляторів, різних фізичних та інших чинників. Використання культури клітин людини надзвичайно важливе для медичних і біологічних досліджень. Воно може замінити неприпустимі з етичної точки зору експерименти на людях. На основі цього методу розроблено клітинні технології, за допомогою яких конструюються організми із заданими наперед властивостями. Так, із кількох рослинних клітин удається виростити цілу рослину.

Отже, ми можемо зробити висновок, що методів дослідження клітин є досить багато. 


Перегляньте відео до теми:


Завдання.
Дайте відповідь на запитання:

1.    Коли і ким були відкриті клітини?

2.    Коли і ким була сформована клітинна теорія?

3.    Які положення містить сучасна клітинна теорія?

4.    Створення яких технологій сприяло підвищенню якості дослідження клітин?

5.    Які методи дослідження клітини?

6.    Які є типи мікроскопії?


Домашнє завдання : опрацюйте новий матеріал, що є на блозі або пр.14 , занотуйте нові терміни та ключовіпоняття , вивчіть їх. Складіть ребуси про клітину. Дайте відповідь на запитання 5-9 ст. 83 підручника.

Тримаємо звязок з допомогою viber!





Немає коментарів:

Дописати коментар